Toneart Etera

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Har kansje en mulighet i og bytte mine Audiovector M3 Avantgard i et sett med Etera v2. Vet at det er flere på dette forumet som har eid de eller har de. Trenger litt informasjon rundt de. Hvordan de spiller osv.

Har selv hørt de på Tonart i Trondheim. Likte det jeg hørte veldig godt. Men jeg likker Avantgarden min, ikke så lett og gi slipp på de!

De skal spille i et rom som er ca. 3,5m bred, 4,5m langt og 2,6m mellom gulv og tak.

Har også store oppgraderings planer for Avantgard høytallerne men er litt usikker på hvor bra jeg kan få det til!

Trenger litt meninger rundt dette.

mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det er vanskelig å si, hva vil du at skal bli bedre? Det Etera gjør bedre er et større lydbilde enn Avantgarde. Men som sagt, hva er du ute etter? Hva vil du ha mer/mindre av?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg kjenner kun v3 men det er ikke store forskjellen mellom v2 og v3 ( diskanten sitter høyere i v3) så jeg regner med at mine erfaringer ikke er langt fra sannheten. i mitt rom bør jeg ha sånn ca 3 meter eller mer mellom høytalerne og så må de få stå ca 1.5 meter eller mer fra bakvegg. det gjør ikke noe om de står nærme sidevegg. selv har jeg en gulvflate på ca 45kvadrat på stua med åpen løsning ned til første, slik at luft som kan flyttes er det nok av.
dersom du er vant med slag i mellomgulvet fra høytaleren, så blir det på en annerledes måte med eteraen. den gir bedre og mer fysisk bass jo lengre frem på gulvet den kommer, men dipolløsningen er nok litt slankere all den tid at du aldri får til noen rumlebass med disse. den er ren, dyp, hurtig etc.

jeg holder på å eksperimentere med kabling og det kan se ut som at konklusjonen blir at den foretrekker single wire med jumper i stedenfor biwire, men jeg er ikke 100% sikker enda. ser ut til at der muligens er litt klarere perspektiv i singlewire + bedre bass og klarere topp.

med din elektrokikk så bør du få lydbildet som eteraen gir til å samle seg slik at utøverne blir distinkte. dvs du får dybde, høyde bredde som er "uhørt" + at den fysiske kroppen til sangere blir riktig i størrelse slik den skal være. dersom du ikke har topp elektronikk i alle ledd mener jeg at nøyaktigheten i personenes "størrelse" flyter litt ut og gir "store" hoder etc. dette opplevde jeg med 4.7, men etter at bat-en kom i hus ble det orden i rekkene.
ellers så kan jeg spille meget høyt og med trøkk uten antydning til forvrengning. videre så mener jeg at de krever en strømsterk forsterkere for å levere- der kan jeg ta feil for jeg har ikke prøvd annet.

jakr
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
jeg kjenner kun v3 men det er ikke store forskjellen mellom v2 og v3 ( diskanten sitter høyere i v3) så jeg regner med at mine erfaringer ikke er langt fra sannheten. i mitt rom  bør jeg ha sånn ca 3 meter eller mer mellom høytalerne og så må de få stå ca 1.5 meter eller mer fra bakvegg. det gjør ikke noe om de står nærme sidevegg. selv har jeg en gulvflate på ca 45kvadrat på stua med åpen løsning ned til første, slik at luft som kan flyttes er det nok av.  
dersom du er vant med slag i mellomgulvet fra høytaleren, så blir det på en annerledes måte med eteraen. den gir bedre og mer fysisk bass jo lengre frem på gulvet den kommer, men dipolløsningen er nok litt slankere all den tid at du aldri får til noen rumlebass med disse. den er ren, dyp, hurtig etc.

jeg holder på å eksperimentere med kabling og det kan se ut som at konklusjonen blir at den foretrekker single wire med jumper i stedenfor biwire, men jeg er ikke 100% sikker enda. ser ut til at der muligens er litt klarere perspektiv i singlewire + bedre bass og klarere topp.

med din elektrokikk så bør du få lydbildet som eteraen gir til å samle seg slik at utøverne blir distinkte. dvs du får dybde, høyde bredde som er "uhørt" + at den fysiske kroppen til sangere blir riktig i størrelse slik den skal være. dersom du ikke har topp elektronikk i alle ledd mener jeg at nøyaktigheten i personenes "størrelse" flyter litt ut og gir "store" hoder etc. dette opplevde jeg med 4.7, men etter at bat-en kom i hus ble det orden i rekkene.
ellers så kan jeg spille meget høyt og med trøkk uten antydning til forvrengning. videre så mener jeg at de krever en strømsterk forsterkere for å levere- der kan jeg ta feil for jeg har ikke prøvd annet.

jakr
Takker og bukker. Da blir det bytte(hvis det går greit)! Akkurat det jeg trengte og høre!!

Det beskrevel det jeg er på utkikk etter. Skal bruke de med 2 subber. Mulig at jeg ikke trenger det.....

mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hvilke suber da?
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Hvilke suber da?
Ikke så mye og skryte av eggentlig.... Men det blir 2 selvbygg subber med 1stk 10t Peerless xxls i vær. Håper det blir nok.

mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Da blir det bytting av høytaller ;D Gleder meg!

mvh
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Grattis... håper det faller i smak :)
 
T

timc

Gjest
Hehe...blir nok bra...men subbene kan du bare glemme......for lite. (dersom du er ute etter å spille med litt nivå)

Prøv heller med en JBL GTi 12.

Mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Da har jeg fått de. Noen merker i glass platene, men ellers bra.

Er det noen som har tweaket disse? Ser utsom de har litt potensiale for det.

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg tror filteret til denne ligger støpt inn i epoksy.
Blir litt vrient å tweak da...
Men hvorfor? Jeg mener Geir Fredriksen konstruksjoner er superbe som de er.
Det kan man ikke si om alt...

Man ... kunne jo dempet glasset?
f.eks fått tak i sånn gummiforing til å sette rundt frondtruter vettu og kledd "kantene" ...

Kanskje man kunne tatt og "klampet" en plate til bunnen og laget denne enda mer stødig...

Kanskje man kunne tatt og forsterket skelettet dvs selve den platen som holder elementene...

Ok, kanskje kablingen kunne vært oppgradert i denne høyttaleren? Er ikke helt sikker på hva som er i denne jeg.

Man kan godt sette igang... men jeg ville ikke anbefalt dette med Etera... Its seriously good form the get go!!!
Dont...
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Skal du tweake ETERA skal du virkelig vite hva du holder på med. Her er sjansen mye større for at du driter deg ut og gjør den flotte høyttaleren mindre salgbar den dagen det er aktuellt.
Du har mye mer å hente på korrekt plassering i rommet når du forholder deg til en dipol.
Optimal og kompromissløs oppstilling i forhold til bak og sidevegger, vinkling innover mot lytteposisjon, samt romkorreksjon hvis du har tilgang til slikt utstyr vil uansett gi deg mere gevinst enn de fleste kjente tweaks.

Dersom alle plasseringsparametre og matchende komponenter er optimale, og du fortsatt mistenker at det er mer å hente, syns jeg du skal ta kontakt med konstruktøren som opererer ikke så langt unna deg.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvorfor skal du tweake dem?
Hva er du ute etter?

Tror nok at det Gunzi skriver, er det du bør forholde deg til.

Jeg har prøvd disse i mitt eget rom på 6.30x3.0x2.30(lxbxh)
Og jeg må si at livemusikk på disse var en fryd! :)

Plassering av ht er viktig (som for de fleste) for å få dem til å yte maksimalt.
Bare det å trekke dem 5cm frem og tilbake gav ganske så store utslag i gjenngivelsen av bassen. Vinklingen er også viktig m tanke på bla. panoramaet i lydbildet.

Mitt syn på tanken om tweaking av Etera er:
Glem det foreløpig!
Gjør deg kjent med disse nydelige og ikke minst vellydende høytalerne.
Bruk mye tid på å leke deg m plassering. Ta noen sjanser. Det er ikke alltid at det låter best der de tar seg best ut.... ;)

Kos deg med dine nye supre høytalere.
 
T

timc

Gjest
Bare sånn appropo......Jeg brukte 3 måneder før jeg var fornøyd med plasseringen første gang jeg koblet dem opp hjemme.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
hehe jeg er enda ikke fornøyd... får ikke lov å trekke dem mer enn 2 meter ut fra vegg. har hørt dem på 3 meter en gang og det var litt bedre.

edit; det er viktig at det ikke står noe i lav høyde bak høytalerne som eks en bokhylle full av bøker eller liknende. basselementen er plassert nede mot gulvet og de trenger fritt rom bak seg til å funke skikkelig.

jakr
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
:mad: Æ e da itj no spøkels! ;D

Nix!

Shakti har en litten fanbase da... som tror på dem...
*

Lew Johnson (Conrad Johnson)
Bill Conrad (Conrad Johnson)
Jochaim Gerhard (Audio Physic)
Steve McCormack (McCormack Audio)
George Cardas (Cardas Audio)
Rod Madnick (Perpetual Technologies)
Stige Bjorge (Scan Tech) (eller Lyra om du vil...)
Derrick Fuller (DCS)
Jean Jacques Van Leween (Audio Matiere)
Mike Custer (Sumo Electronics)
Bob Graham (Graham Engineering)
A.J. Conti (BASIS Turntables)
Ted Denny (Synergistic Research)
George Tice (Tice Electronics) (fete strømfiltre!!!)
Stephen Ballet (Reflection Audio) (super pre!!!)
Peter Suchy (Clearaudio)
Jeff Combs (James Loudspeakers)
A. Taguchi (JVC Music)
Paul Baily (Abbey Road Studio)
Bascom King (Bascom King Designs)
Tom Campagno (Quintessence Acoustics)
Ron Hedrich (Marigo) (dette er og bra tweak!!!)
Gene Dubois (MacIntosh Car Audio)
Steve Little (Center Stage Loudspeakers)
Steve Klein (Sounds of Silence)
Bill Hamilton (Hamilton Audio Loudspeakers)
Michael Kochman (Echo Busters)
Bill Stierhout (Quantum Technologies)
Ram Ghoshal (Moment Records)
Steve Hoffman (DCC)
Stan Ricker (Stan Ricker Mastering)
Doug Sax (The Mastering Lab)
Paul Stubblebine (Stubblebine Mastering)
Phil Taylor (Pink Floyd's Astoria Studio)
James Guthrie (Pink Floyd Recordings)
Gary Garfield (Musical Fidelity Disc Solution)
 
K

kbwh

Gjest
$1000 for 2x6 (forhåpentlig vel avstemte) resonatorabsorbenter. Verden vil bedras.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
:)...

Det er mye mer å hente om man går helt frem til stedet det finnes...
"Bandar jungelord"

;D
 
K

kbwh

Gjest
Er litt kult med forumister som man ikke vet når tøyser og ikke, tweakMan.
Fin liste. Har disse folka aksjer i Shakti?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Dette er seriøse folk vøttø.
De faller ikke for tullete sagn og bastskjørt for å si det sånn...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg vurderer også å bruke 10 år av mitt liv på å utvikle noe sånt.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg vil legge til dette her.

Når man skal tilføye tweaks til annlegget sitt, MÅ MAN LESE
BRUKSANVISNINGEN TOTALT IGJENNOM!!!

Det er så mange som ikke leser alt og så sitter de igjen med følelsen av å ha blitt lurt...

Gutter, gjengen, her kan vi ikke ta en macho!!! Her må man lese og spørre produsenten til begge blir blå og fiolette!!!

Noen ganger trenger tweaks å ha spesielle audiotoper!!!

Plassering, orientering, er rommet for stort er det for lite, skal jeg prøve noe annet?

+ lese det man greier om andres opplevelser med produktet. Kanskje spørre noen som har det om hvorfor de ville kjøpe dette og hvordan det funket, funket det ikke med en gang? Hva ble da gjordt... og så videre...
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
hehe jeg er enda ikke fornøyd... får ikke lov å trekke dem mer enn 2 meter ut fra vegg. har hørt dem på 3 meter en gang og det var litt bedre.

edit; det er viktig at det ikke står noe i lav høyde bak høytalerne som eks en bokhylle full av bøker eller liknende. basselementen er plassert nede mot gulvet og de trenger fritt rom bak seg til å funke skikkelig.

jakr
I rommet mitt som er ca 4*8 meter, spiller de best rundt 160-170 cm ut fra bakvegg, og en halvmeter fra sidevegg.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Her er jeg...... Det skjedde en ulykke når jeg fikk de ombord i båten, skulle sette de inne på et rom, så klarte jeg og slå bort i noe slik at filtret på den enne løstnet :'(
Ganske dårlig festet dette filtret vil jeg si. En liten spikker og lim, det var det hele. Går vel greit og lime det fast igjen.

Hvis filtrene er limet med epoxy lim så blir det litt vanskelig og gjøre noe med det. De kablene som er brukt ser litt spinkle ut. Kunne tenkt meg og byte disse, terminalene også.

Skal selvfølgelig teste de ut før jeg gjør noe med de!

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ja...

Men siden konstruktøren bor i norge og er en kjempekar, så
kunne du sikkert mailet han å spurt. Bare sånn, to be safe... ;D

Ikke det altså Stivert, jeg er tweaker på min hals. jeg lar ALDRI noe være... men av og til så er ting bra nok...

Dog, en spik og lim... mjo, kunne vært festa bedre da...
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Her er jeg...... Det skjedde en ulykke når jeg fikk de ombord i båten, skulle sette de inne på et rom, så klarte jeg og slå bort i noe slik at filtret på den enne løstnet :'(
Ganske dårlig festet dette filtret vil jeg si. En liten spikker og lim, det var det hele. Går vel greit og lime det fast igjen.
Da vil jeg bare ønske velkommen til klubben for "Etera-eiere med løse delefiltere"!!! ;D
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Stivert: Du må høre elektrostater en gang, da er det gjort for å si det slik....................................... ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg var tilstede det året da det ble slått sprekker i grunnmuren med Etera koblet til passlabs på Oslo Plaza...

Rammstein har ALDRI) vært spilt så bra på noe annlegg som akkurat der!!!

Ah, the memories... Det var like bra som noen eletrostat da synes jeg... ;D
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg er ikke med i den klubben enda skjønner jeg, men keep me posted og fortell hva som må gjøres slik at jeg har prosedyren i orden den dagen delefilteret rister løs.

jeg har ikke sjekka inni sylinderen der det sitter montert, men er det bare å skru opp å ta en titt, eller må det til en operasjon fra undersiden av support platen? det er en skru der.

jakr
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg var tilstede det året da det ble slått sprekker i grunnmuren med Etera koblet til passlabs på Oslo Plaza...

Rammstein har ALDRI) vært spilt så bra på noe annlegg som akkurat der!!!

Ah, the memories... Det var like bra som noen eletrostat da synes jeg... ;D
Jeg har vel aldri hørt så mye av Etera, men det som jeg nå får ut av Summitene har så mye smekk og dynamikk at det overgår JMLAB Alto Utopia på ALLE områder! Dette er ingen enkel oppgave da Alto er kjent for trøkken og dynamikken. Så jeg sier det, du bør høre en godt oppsatt elektrostat :)
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
selv valgte jeg eteraen til fordel for den nye toppmodellen til audiovektor 6, og det sier ikke lite.
(jeg har hatt audiovektor i ca 8 år før eteraen kom i hus, så jeg er vel det som kaller av-fan 8) )
jakr
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Har hørt eteraen til toneart. Likte lyden veldig godt! Gleder meg til og komme hjem og sette de opp!!! Men det er enda 14 dager til jeg kommer hjem :'(

Noen lim annbefalinger da?

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hificenter kjeden hadde det.
Dette er "trelim da..."

Araldit eller noe sånt burde kanskje vært bedre...
Det finnes og en type lim for båtdekk, (blir aldri helt tørr og vil
følgelig ikke sprekke...) (husker ikke hva den heter)

Så har man PL400 (elektrisk isolerende lim...)
Siden den skaket løs, så ville jeg tro det var brukt "sprøtt
lim" fra før...


Tenker om du tar deg en tur til en jernvare så vil de gi ett bedre svar enn jeg kan tenker jeg.

Det er maaaasser av limtyper man kan bruke...
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Det er maaaasser av limtyper man kan bruke...
Det er sant det! Vil helst ha et som tørker ganske kjapt....

Har bestilt meg et sett med Black Magic Revalation til. Har et fra før. Skal kjøre bi-wiring. Tror det blir knalllllllll......

Noen som har en mail adresse eller tlf nr. til Geir Fredriksen? Skulle ha snakket litt med han.

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ta og ring tonart eller Hificenteret i Tr Heim..
Innehaverne av disse vet sikkert hvordan han kan nåes...
 
Topp Bunn