Tollvesenet er ivrige om dagen

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Har fått en del pakker fra utlandet de siste månedene.
Disse blir nå enten stoppet av tollen hvor de spør om dokumentasjon på betalingsoverføringer eller så får jeg et brev en måned i etterkant hvor de spør om dokumentasjon på overføringen.
Sist pakke var fra homegrownaudio.

På den ene pakken jeg fikk, var verdien satt så lavt at de politianmeldte meg!
Er det bare meg de er ute etter å ta eller? :p
 
N

nb

Gjest
sinep skrev:
På den ene pakken jeg fikk, var verdien satt så lavt at de politianmeldte meg!
Er det bare meg de er ute etter å ta eller? :p
Oisann, da tror jeg du er du heldig om du får beholde varen.
Edit: Eller så risikerer du å bli ilagt en temmelig saftig ekstraavgift.
Er du ekstra heldig, skjer ingen ting, men det tviler jeg på...
 
O

OIDN

Gjest
sinep skrev:
På den ene pakken jeg fikk, var verdien satt så lavt at de politianmeldte meg!
Er det bare meg de er ute etter å ta eller? :p
Jeg kan alt for lite om dette, men det virker da underlig at de anmelder deg? Det er vel avsender som setter verdien på pakker, ikke mottager?
 
N

nb

Gjest
OIDN skrev:
Jeg kan alt for lite om dette, men det virker da underlig at de anmelder deg? Det er vel avsender som setter verdien på pakker, ikke mottager?
Er heller ikke jurist, men kjøper/mottager er neppe uten ansvar for at det skal betales riktig mva. Kjøper vet jo at det er beregnet altfor lav mva når han mottar varen og således er det ikke så merkelig at vedkommende er medansvarlig. Norske myndigheter har jo heller ingen jurisdiksjon overfor avsender i utlandet.
 
O

Oblivion

Gjest
Det er nok enten SOLID CORE eller SILVER filteret til tollerne som blir trigget :eek: :eek:

Står det PURE SILVER og vekt på pakken så forstår de nok at 1 kilo rent sølv ikke koster $10...
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
sinep skrev:
Har fått en del pakker fra utlandet de siste månedene.
Disse blir nå enten stoppet av tollen hvor de spør om dokumentasjon på betalingsoverføringer eller så får jeg et brev en måned i etterkant hvor de spør om dokumentasjon på overføringen.
Sist pakke var fra homegrownaudio.

På den ene pakken jeg fikk, var verdien satt så lavt at de politianmeldte meg!
Er det bare meg de er ute etter å ta eller? :p
Har erfart at hvis det kommer mange pakker på kort tid til meg fra utlandet, så virker det som om tollvesenet romsterer litt ekstra...

mvh
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Har prøvd å banke litt vett i huet på ho dama som sitter på tollvesenet og si at det ikke er min feil at verdien er satt for lav. Fikk bare et tullete svar tilbake: "jo, men, jo, altså.. skal du klage, så må det skje skriftlig da, jeg kan ikke ta det sånn på sparket".

Må bare le av papirmølla i staten, er livsfarlig å gjøre noe på en enkel måte :)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Pilsern skrev:
Har erfart at hvis det kommer mange pakker på kort tid til meg fra utlandet, så virker det som om tollvesenet romsterer litt ekstra...

mvh
Mulig de da tror du driver med videresalg, og det er heller ikke lov med mindre du skatter for salgsvirksomhet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Har prøvd å banke litt vett i huet på ho dama som sitter på tollvesenet og si at det ikke er min feil at verdien er satt for lav.
Men da er det kanskje ditt ansvar å sørge for å få rettet beløpet og å betale riktig merverdiavgift?

...Sånn strengt tatt.

Når man gambler med for lave deklarerte tollverdier, må man nesten regne med at man må dokumentere litt en eller annen gang, og må selvsagt bare akseptere å betale inn det manglende, og håpe tollvesenet går med på at det bare var avsender som hadde gjort en hendelig feil.

Tollvesenet er nok ikke dumme, og vet utmerket godt hva som foregår når folk handler på nettet.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
sinep skrev:
Må bare le av papirmølla i staten, er livsfarlig å gjøre noe på en enkel måte :)
Mener jeg leste noe om at arbeidsløsheten går ned i Norge. Sysselsetting heter det vel.
 
N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Tollvesenet er nok ikke dumme, og vet utmerket godt hva som foregår når folk handler på nettet.
Kunstig lav verdi på pakke er jo sikkert det mest brukte trikset som finnes for de som driver med slikt. Som en generell regel kan man anta at de som jobber med toll 37.5 timer i uken år etter år kan alle triksene som finnes og har hørt absolutt alle unnskyldninger som finnes.

Jeg er rimelig sikker på at mottager har et selvstendig ansvar for at det blir innbetalt korrekt mva uansett hva som står på pakken.
 
O

Oblivion

Gjest
Regner med at du får / betaler disse forsendelsene som firma og ikke som privatperson.
Har du i tillegg tollkreditt havnet du sikkert på "svartelista" første gangen de fant en uregelmessighet.
Hvis du får kluss med politi / skattsør er det sikkert ikke langt unna at de kommer og henter hele regnskapet og gransker samtlige bilag...
 
O

OIDN

Gjest
nb skrev:
OIDN skrev:
Jeg kan alt for lite om dette, men det virker da underlig at de anmelder deg? Det er vel avsender som setter verdien på pakker, ikke mottager?
Er heller ikke jurist, men kjøper/mottager er neppe uten ansvar for at det skal betales riktig mva. Kjøper vet jo at det er beregnet altfor lav mva når han mottar varen og således er det ikke så merkelig at vedkommende er medansvarlig. Norske myndigheter har jo heller ingen jurisdiksjon overfor avsender i utlandet.
Unektelig svært underlig at man som kjøper/mottager må sikre at rett verdi settes på pakken fra avsender. Den informasjonen får man ikke før man mottar pakken og sånn sett har man ingen mulighet til å på forhånd sjekke at verdien er satt rett. Dette påføres for hånd på en grønnfarget klisterlapp ved avsenders utsendelse. Ingen elektronisk registrering som kjøper kan fange opp.
Hvordan man da kan bli satt ansvarlig virker på meg som veldig feil.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
OIDN skrev:
Unektelig svært underlig at man som kjøper/mottager må sikre at rett verdi settes på pakken fra avsender. Den informasjonen får man ikke før man mottar pakken og sånn sett har man ingen mulighet til å på forhånd sjekke at verdien er satt rett. Dette påføres for hånd på en grønnfarget klisterlapp ved avsenders utsendelse. Ingen elektronisk registrering som kjøper kan fange opp.
Hvordan man da kan bli satt ansvarlig virker på meg som veldig feil.
Hvordan skulle tollvesenet ellers sikre at folk betalte den merverdiavgiften de skal?

Man må jo anta at selger fyller ut eksportdokumentene riktig i de fleste tilfeller, og i de tilfellene der den er satt for lavt (eller for høyt) har importør sikkert et ansvar for å få rettet opp dette.

Hva som faktisk blir gjort i praksis, er nok noe helt annet.
 
N

nb

Gjest
OIDN skrev:
Hvordan man da kan bli satt ansvarlig virker på meg som veldig feil.
Tja, det er garantert et svært mye brukt triks både av sender og mottager. Kjøper har betydelig større incentiver enn selger for at det står for lav verdi på pakken. Helt generelt er alt av regler rundt skatt, moms og slikt basert på at staten skal ha pengene sine uansett.

Man kan jo forsåvidt også si at kjøper bør opplyse om at riktig verdi skal påføres. På mange nettbutikker står det også at selger fraskirver seg ethvert ansvar for avgifter som skal eller kan påløpe i mottagerlandet.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Den pakken som hadde en altfor lav verdi, ble politianmeldt.
5000,- i bot og inndragning/destruksjon av varene.

Denne pakken fikk jeg aldri holde i hendene en gang, så jeg hadde ikke engang mulighet til å se om tollverdien var riktig eller ikke. Ganske utrolig at jeg blir straffet for dette. Hadde jeg enda sagt til avsenderen at de skulle endre tollverdien, men jeg har jo aldri gjort det heller... Staten prøver å finne på desperate unnskyldninger til å skattelegge folk på alle tenkelige mulige måter...
 
N

nb

Gjest
sinep skrev:
Denne pakken fikk jeg aldri holde i hendene en gang, så jeg hadde ikke engang mulighet til å se om tollverdien var riktig eller ikke. Ganske utrolig at jeg blir straffet for dette. Hadde jeg enda sagt til avsenderen at de skulle endre tollverdien, men jeg har jo aldri gjort det heller... Staten prøver å finne på desperate unnskyldninger til å skattelegge folk på alle tenkelige mulige måter...
Kjipt....

Som sagt så er reglene rundt slikt (toll, skatt, moms, avgifter) basert på at staten skal ha pengene sine uansett. Det er vanskelig å kalle det en desperat unnskyldning når denne hadde sklidd rett gjennom tollen dersom påført verdi hadde vært riktig, men riktig beregning av mva hadde dette vært en temmelig smertefri affære.

Som sagt er denne praksisen nok så utbredt at det nok er vanskelig å sannsynliggjøre at mottager av varen (i dette tilfelle deg) er helt uskyldig selv om vedkommende (dvs du) er det.

Jeg er ikke overrasket om tollreglene i Norge pålegger mottaker et ansvar for sørge for at verdi er rigtig oppgitt.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
sinep skrev:
Den pakken som hadde en altfor lav verdi, ble politianmeldt.
5000,- i bot og inndragning/destruksjon av varene.

Denne pakken fikk jeg aldri holde i hendene en gang, så jeg hadde ikke engang mulighet til å se om tollverdien var riktig eller ikke. Ganske utrolig at jeg blir straffet for dette. Hadde jeg enda sagt til avsenderen at de skulle endre tollverdien, men jeg har jo aldri gjort det heller... Staten prøver å finne på desperate unnskyldninger til å skattelegge folk på alle tenkelige mulige måter...
Undrer på om du forenkler historien noe her? Går ut fra at Tollvesenet fattet en mistanke, og bad deg om dokumentasjon, eller? Og om du kan vise til faktura, og / eller overført beløp som samstemmer med oppgitt verdi, så har de tross alt ikke en sak. Dersom du nekter å oppgi kjøpesum, eller dokumentere dine overføringer, da handler vel strengt tatt Tollvesenet i tråd med loven de er satt til å forvalte? Tross alt burde det ikke være noe problem for en kunde å bevise hva du har betalt for en vare.

Honkey
 
N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Undrer på om du forenkler historien noe her? Går ut fra at Tollvesenet fattet en mistanke, og bad deg om dokumentasjon, eller? Og om du kan vise til faktura, og / eller overført beløp som samstemmer med oppgitt verdi, så har de tross alt ikke en sak. Dersom du nekter å oppgi kjøpesum, eller dokumentere dine overføringer, da handler vel strengt tatt Tollvesenet i tråd med loven de er satt til å forvalte? Tross alt burde det ikke være noe problem for en kunde å bevise hva du har betalt for en vare.
Men det blir verre om selger har påført en altfor lav verdi på eget initiativ fordi han vet at kunder i Norge gjerne liker det slik.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
nb skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Undrer på om du forenkler historien noe her? Går ut fra at Tollvesenet fattet en mistanke, og bad deg om dokumentasjon, eller? Og om du kan vise til faktura, og / eller overført beløp som samstemmer med oppgitt verdi, så har de tross alt ikke en sak. Dersom du nekter å oppgi kjøpesum, eller dokumentere dine overføringer, da handler vel strengt tatt Tollvesenet i tråd med loven de er satt til å forvalte? Tross alt burde det ikke være noe problem for en kunde å bevise hva du har betalt for en vare.
Men det blir verre om selger har påført en altfor lav verdi på eget initiativ fordi han vet at kunder i Norge gjerne liker det slik.
Tja, det spørs vel om Tollvesenet vil idømme mottaker en bot, dersom han uten nøling legger dokumentasjonen på bordet. Det blir i så fall påstand mot påstand mht påført beløp. Sett at den som skriver ganske enkelt glemmer en null en dag? Det er totalt urimelig at dette skal ramme mottaker i så fall.

Honkey
 
O

OIDN

Gjest
nb skrev:
Men det blir verre om selger har påført en altfor lav verdi på eget initiativ fordi han vet at kunder i Norge gjerne liker det slik.
Og i så tilfelle ligger bevisbyrden hos tollmyndighetene evt. påtalemyndighetene, ikke hos kjøperen (den tiltalte).
 
N

nb

Gjest
OIDN skrev:
Og i så tilfelle ligger bevisbyrden hos tollmyndighetene evt. påtalemyndighetene, ikke hos kjøperen (den tiltalte).
Ikke vær for sikker på det. "Tollregle"r og "logikk" er ikke alltid man kan bruke i samme setning.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Honkey-Chateau skrev:
sinep skrev:
Den pakken som hadde en altfor lav verdi, ble politianmeldt.
5000,- i bot og inndragning/destruksjon av varene.

Denne pakken fikk jeg aldri holde i hendene en gang, så jeg hadde ikke engang mulighet til å se om tollverdien var riktig eller ikke. Ganske utrolig at jeg blir straffet for dette. Hadde jeg enda sagt til avsenderen at de skulle endre tollverdien, men jeg har jo aldri gjort det heller... Staten prøver å finne på desperate unnskyldninger til å skattelegge folk på alle tenkelige mulige måter...
Undrer på om du forenkler historien noe her? Går ut fra at Tollvesenet fattet en mistanke, og bad deg om dokumentasjon, eller? Og om du kan vise til faktura, og / eller overført beløp som samstemmer med oppgitt verdi, så har de tross alt ikke en sak. Dersom du nekter å oppgi kjøpesum, eller dokumentere dine overføringer, da handler vel strengt tatt Tollvesenet i tråd med loven de er satt til å forvalte? Tross alt burde det ikke være noe problem for en kunde å bevise hva du har betalt for en vare.

Honkey
Ingen forenkling nei!

1. Varen ble mottatt hos tollen
2. Tollvesenet fatter mistanke til at verdien er for lav og spør meg om faktura og kopi av bankoverførsel
3. Jeg sender over riktige papirer
4. De har et møte på tollvesenet og bestemmer seg for å politianmelde saken fordi verdien er veldig lav
5. Jeg får en bot på 5000 og beskjed om at varene vil bli destruert

Resultat: Jeg blir forbanna
 
O

OIDN

Gjest
nb skrev:
OIDN skrev:
Og i så tilfelle ligger bevisbyrden hos tollmyndighetene evt. påtalemyndighetene, ikke hos kjøperen (den tiltalte).
Ikke vær for sikker på det. Tollregler og logikk er ikke alltid man kan bruke i samme setning.
'

Hvis saken politianmeldes, så gjelder 'vanlig' norsk rettpraksis - la oss håpe det.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Du bor i Norge, og du unnlater å betale moms slik du burde?
 
N

nb

Gjest
OIDN skrev:
Hvis saken politianmeldes, så gjelder 'vanlig' norsk rettpraksis - la oss håpe det.
Ja - enig i at det hørst merkelig ut. Men la oss snu saken på hodet og si at kjøper slapp unna med å betale riktig mva for varen ved innførsel til Norge i en slik sak. Da kunne man konsekvent spekulere i å få satt verdien altfor lavt siden worst case kun ville være at man faktisk måtte betale det man skulle betale uansett. Å dokumentere hvor vidt selger har blitt bedt om å sette for lav verdi eller ikke er ikke så enkelt, særlig ikke når selger befinner seg i utlandet.

Det finnes dog klageinnstanser for slikt man kan henvende seg til om man mener at man har en god sak.
 
O

OIDN

Gjest
Eivind E skrev:
Du bor i Norge, og du unnlater å betale moms slik du burde?
Slik han fremstiller saken så har han aldri fått et valg. Han oversendte dokumentasjon og før han visste ord av det var han politianmeldt. For alt vi vet var han beredt på å betale korrekt gebyr/mva.
 
N

nb

Gjest
OIDN skrev:
For alt vi vet var han beredt på å betale korrekt gebyr/mva.
Jeg tipper antall privatpersoner som etterbetaler mva for varer som har sklidd gjennom tollen uten å bli belastet mva er omtrent null. Uten at det automatisk burde gi tollvesenet noen rett til å bøtlegge og destruere varen.
 
O

OIDN

Gjest
nb skrev:
Ja - enig i at det hørst merkelig ut. Men la oss snu saken på hodet og si at kjøper slapp unna med å betale riktig mva for varen ved innførsel til Norge i en slik sak. Da kunne man konsekvent spekulere i å få satt verdien altfor lavt siden worst case kun ville være at man faktisk måtte betale det man skulle betale uansett. Å dokumentere hvor vidt selger har blitt bedt om å sette for lav verdi eller ikke er ikke så enkelt, særlig ikke når selger befinner seg i utlandet.

Det finnes dog klageinnstanser for slikt man kan henvende seg til om man mener at man har en god sak.
Man bør i det minste få en beskjed om at en vare er mottatt og at verdi er xx, gebyr/mva utgjør yy.
Om man da ikke selv sier i fra om at dette er feil verdi/gebyr, så har man "gått på grønt med for stor kvote" og forelegg/straff er på sin plass.
Saken som er skissert er som å komme til en norsk flyplass for så å bli politianmeldt med for mye brennevin uten en gang å ha rukket å komme frem til valget mellom rød eller grønn sone.
 
N

nb

Gjest
OIDN skrev:
Saken som er skissert er som å komme til en norsk flyplass for så å bli politianmeldt med for mye brennevin uten en gang å ha rukket å komme frem til valget mellom rød eller grønn sone.
Ikke uenig i det.
 
O

OIDN

Gjest
nb skrev:
Jeg tipper antall privatpersoner som etterbetaler mva for varer som har sklidd gjennom tollen uten å bli belastet mva er omtrent null. Uten at det automatisk burde gi tollvesenet noen rett til å bøtlegge og destruere varen.
Det har jeg gjort, 2 ganger. Begge tilfellene kom varen via speditør som aldri sendte regning på toll/mva før jeg selv kontaktet dem. "Beløpet var for lite for oss å fakturere ut", var svaret deres begge gangene.
 
N

nb

Gjest
OIDN skrev:
Det har jeg gjort, 2 ganger. Begge tilfellene kom varen via speditør som aldri sendte regning på toll/mva før jeg selv kontaktet dem. "Beløpet var for lite for oss å fakturere ut", var svaret deres begge gangene.
Da har sikkert de lagt den ut for deg, speditører pleier jo å gjøre det for så å etterfakturere mottager. Så har de muligens - utrolig nok til slikt firma å være - tenkt at å etterfakturere deg koster mer enn å la være.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Tollbehandlingen er ikke konsekvent.

Jeg får hver måned forsendelser med disse super-duper SACD'ene fra Japan. Hver tredje forsendelse går rett gjennom uten tollbehandling, hyggelig for meg, men feil.
En forsendelse med 2 plater fikk totalt høyere tollbehandlingsgebyr/mva enn en forsendelse med 4 plater (alle platene koster det samme).

Regelverket mht fortollingen er enkelt å praktisere. Hvorfor praktiserer ikke tollerne regelverket hver gang?
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Jeg får hver måned forsendelser med disse super-duper SACD'ene fra Japan. Hver tredje forsendelse går rett gjennom uten tollbehandling, hyggelig for meg, men feil.
En forsendelse med 2 plater fikk totalt høyere tollbehandlingsgebyr/mva enn en forsendelse med 4 plater (alle platene koster det samme).
Jeg har aldri opplevd å få beregnet feil mva på noen pakke noen gang utover hva valutakursen kan forklare. Så lenge verdien er oppgitt på pakken er det merkelig at det skal bli feil. At en del småpakker sklir igjennom innimellom overrasker vel ingen, de kan jo ikke ta alt som kommer, og sikkert lettere at de ikke bryr seg om det er småpakker med liten verdi.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
nb skrev:
Espen R skrev:
Jeg får hver måned forsendelser med disse super-duper SACD'ene fra Japan. Hver tredje forsendelse går rett gjennom uten tollbehandling, hyggelig for meg, men feil.
En forsendelse med 2 plater fikk totalt høyere tollbehandlingsgebyr/mva enn en forsendelse med 4 plater (alle platene koster det samme).
Jeg har aldri opplevd å få beregnet feil mva på noen pakke noen gang utover hva valutakursen kan forklare. Så lenge verdien er oppgitt på pakken er det merkelig at det skal bli feil. At en del småpakker sklir igjennom innimellom overrasker vel ingen, de kan jo ikke ta alt som kommer, og sikkert lettere at de ikke bryr seg om det er småpakker med liten verdi.
Joda, CD Japan og HMV Japan oppgir alltid korrekt verdi på følgeseddelen. I dette tilfellet var de to platene fått helt feil tollbehandlingsgebyr/mva, men jeg gadd absolutt ikke ta noe affære siden andre sendinger ikke blir tollbehandlet.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
sinep skrev:
Honkey-Chateau skrev:
sinep skrev:
Den pakken som hadde en altfor lav verdi, ble politianmeldt.
5000,- i bot og inndragning/destruksjon av varene.

Denne pakken fikk jeg aldri holde i hendene en gang, så jeg hadde ikke engang mulighet til å se om tollverdien var riktig eller ikke. Ganske utrolig at jeg blir straffet for dette. Hadde jeg enda sagt til avsenderen at de skulle endre tollverdien, men jeg har jo aldri gjort det heller... Staten prøver å finne på desperate unnskyldninger til å skattelegge folk på alle tenkelige mulige måter...
Undrer på om du forenkler historien noe her? Går ut fra at Tollvesenet fattet en mistanke, og bad deg om dokumentasjon, eller? Og om du kan vise til faktura, og / eller overført beløp som samstemmer med oppgitt verdi, så har de tross alt ikke en sak. Dersom du nekter å oppgi kjøpesum, eller dokumentere dine overføringer, da handler vel strengt tatt Tollvesenet i tråd med loven de er satt til å forvalte? Tross alt burde det ikke være noe problem for en kunde å bevise hva du har betalt for en vare.

Honkey
Ingen forenkling nei!

1. Varen ble mottatt hos tollen
2. Tollvesenet fatter mistanke til at verdien er for lav og spør meg om faktura og kopi av bankoverførsel
3. Jeg sender over riktige papirer
4. De har et møte på tollvesenet og bestemmer seg for å politianmelde saken fordi verdien er veldig lav
5. Jeg får en bot på 5000 og beskjed om at varene vil bli destruert

Resultat: Jeg blir forbanna
Slik dette høres ut, tangerer det jo det absurde. En ting er at du blir forbanna, men jeg antar at Tollvesenet har sitt handlingsmønster hjemlet i en eller annen lov? Hvis de ikke kan rimeliggjøre dette, er det jo DU som burde anmelde DEM, forlange saksomkostninger og erstatning.

Honkey
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Honkey-Chateau skrev:
Slik dette høres ut, tangerer det jo det absurde. En ting er at du blir forbanna, men jeg antar at Tollvesenet har sitt handlingsmønster hjemlet i en eller annen lov? Hvis de ikke kan rimeliggjøre dette, er det jo DU som burde anmelde DEM, forlange saksomkostninger og erstatning.

Honkey
Sitter og fyller ut klagebrev nå. Hvis jeg må gå rettens vei, kommer jeg til å forlange erstatning også.

Pratet med politiadvokaten som hadde behandlet saken...
"Tollvesenet har skrevet til meg at du har oppgitt feil tollverdi på pakken og derfor har jeg behandlet saken deretter."
Jaggu meg godt gjort at jeg har forfalsket papirene til en pakke som de tydeligvis tror jeg har sendt til meg selv :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.287
Antall liker
16.318
Sted
Østfold
sinep skrev:
Honkey-Chateau skrev:
sinep skrev:
Den pakken som hadde en altfor lav verdi, ble politianmeldt.
5000,- i bot og inndragning/destruksjon av varene.

Denne pakken fikk jeg aldri holde i hendene en gang, så jeg hadde ikke engang mulighet til å se om tollverdien var riktig eller ikke. Ganske utrolig at jeg blir straffet for dette. Hadde jeg enda sagt til avsenderen at de skulle endre tollverdien, men jeg har jo aldri gjort det heller... Staten prøver å finne på desperate unnskyldninger til å skattelegge folk på alle tenkelige mulige måter...
Undrer på om du forenkler historien noe her? Går ut fra at Tollvesenet fattet en mistanke, og bad deg om dokumentasjon, eller? Og om du kan vise til faktura, og / eller overført beløp som samstemmer med oppgitt verdi, så har de tross alt ikke en sak. Dersom du nekter å oppgi kjøpesum, eller dokumentere dine overføringer, da handler vel strengt tatt Tollvesenet i tråd med loven de er satt til å forvalte? Tross alt burde det ikke være noe problem for en kunde å bevise hva du har betalt for en vare.

Honkey
Ingen forenkling nei!

1. Varen ble mottatt hos tollen
2. Tollvesenet fatter mistanke til at verdien er for lav og spør meg om faktura og kopi av bankoverførsel
3. Jeg sender over riktige papirer
4. De har et møte på tollvesenet og bestemmer seg for å politianmelde saken fordi verdien er veldig lav
5. Jeg får en bot på 5000 og beskjed om at varene vil bli destruert

Resultat: Jeg blir forbanna

Det er jo nødt til å være en forenkling her. Dersom dette er et forenklet forelegg eller et ordinært forelegg så må du selv erkjenne skriftlig forholdet og akseptere forelegget. Utover forelegg kan påtalemyndigheten reise sak, men da snakker vi rettssak. Dersom du ikke hadde erkjent forholdet skriftlig ville du blitt stilt for tingretten, og om du hadde hatt utskrift av bankoverføringen og fakturaen, og begge disse beviste din uskyld, ville du selvsagt blitt frikjent ved dom umiddelbart.

Jeg antar det også har vært mer korrespondansen mellom deg og tollvesenet enn hva som fremgår av det du skriver. I tillegg er det ikke spesielt vanlig at seriøse leverandører går med på å skrive ned verdien, det er jo en forbrytelse i seg selv i de fleste land. At du tilfeldigvis skal ha mottatt en rekke forsendelser der diverse selgere helt uoppfordret tilfeldigvis har skrudd ned verdien høres om ikke annet noe usannsynlig ut.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
sinep skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Slik dette høres ut, tangerer det jo det absurde. En ting er at du blir forbanna, men jeg antar at Tollvesenet har sitt handlingsmønster hjemlet i en eller annen lov? Hvis de ikke kan rimeliggjøre dette, er det jo DU som burde anmelde DEM, forlange saksomkostninger og erstatning.

Honkey
Sitter og fyller ut klagebrev nå. Hvis jeg må gå rettens vei, kommer jeg til å forlange erstatning også.

Pratet med politiadvokaten som hadde behandlet saken...
"Tollvesenet har skrevet til meg at du har oppgitt feil tollverdi på pakken og derfor har jeg behandlet saken deretter."
Jaggu meg godt gjort at jeg har forfalsket papirene til en pakke som de tydeligvis tror jeg har sendt til meg selv :)
Ekstremt viktig i slike saker å gjøre ALT, absolutt ALT skriftlig og dokumenterbart. Du sloss mot et nihodet troll uten følelser, annet enn ren kynisme og prestisje som drivkraft. Forlang at de kommer opp med lovhjemmel og bakgrunn for anvendelsen av den. Sørg for at det er sporbart at de har SETT dine dokumenter med priser, helst også overføring fra bank / kortselskap. Sørg for å notere klokkeslett og skrive ned resymé av samtale (eller aller helst spill den inn, opplys i så fall dette i forkant av samtalen, de pleier å være betydelig mer etterettelige når de vet at de kan måtte svare for dette senere) , dersom det er detaljer som blir tatt via tlf eller annen samtale. Få navnet på den du snakker med. Nekter de å oppgi sitt navn, tilføy så mange detaljer som mulig for å begrense mulige personer som har gitt deg opplysningene. Vær ALLTID høflig og korrekt, du kommer ingen vei med å være nebbete, dessverre. Uansett hvor sjuke greier de finner på, må du være stein hard på å være høflig og korrekt. Men ALDRI gi deg!
Og lykke til!

Honkey
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Snickers-is skrev:
Det er jo nødt til å være en forenkling her. Dersom dette er et forenklet forelegg eller et ordinært forelegg så må du selv erkjenne skriftlig forholdet og akseptere forelegget. Utover forelegg kan påtalemyndigheten reise sak, men da snakker vi rettssak. Dersom du ikke hadde erkjent forholdet skriftlig ville du blitt stilt for tingretten, og om du hadde hatt utskrift av bankoverføringen og fakturaen, og begge disse beviste din uskyld, ville du selvsagt blitt frikjent ved dom umiddelbart.
De har sendt et forenklet forelegg ja. Dette må jeg godta, hvis ikke må jeg ta opp saken i retten.
Ifølge politiadvokaten var det greit at vi gjorde dette muntlig hvis det bare dreide seg om en feil fra tollvesenet sin side, men det var ikke greit for tollvesenet sin del, der skulle det skje skriftlig (litt enklere å gi folk avslag på brev).

Snickers-is skrev:
Jeg antar det også har vært mer korrespondansen mellom deg og tollvesenet enn hva som fremgår av det du skriver. I tillegg er det ikke spesielt vanlig at seriøse leverandører går med på å skrive ned verdien, det er jo en forbrytelse i seg selv i de fleste land. At du tilfeldigvis skal ha mottatt en rekke forsendelser der diverse selgere helt uoppfordret tilfeldigvis har skrudd ned verdien høres om ikke annet noe usannsynlig ut.
Jeg har ringt ned noen ganger for å få litt fortgang på ting, men det er også det eneste jeg har gjort.
Det er VELDIG vanlig at firmaer i utlandet setter ned verdien på pakkene. Dette gjelder ikke store firmaer som amazon og lignende, men etter min erfaring, setter minst 90% av alle firmaer ned verdien på pakkene når de sender dem.
 
Topp Bunn