Transport og import Kjøp, salg, betaling og transport til og fra utlandet tråden

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Men har ikke gjort dette før.
Han betale da inn til meg. Og jeg overfører da til min egen bank?
Skal de ha 3 prosent av kjøpesum?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Jeg har solgt endel til Polen uten problem. Det går masse uoffisiel transport fra Norge til Polen (f.eks Polskibus), så det vil være helt normalt for en Polakk å undersøke transport selv.
1. Full betaling til PayPal i forkant.
2. Gi kjøper ett kodeord han må gi sin frakt mann. (f.eks. "Cold Hifi")

og du er good to go. Ingen avvik. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Da ber jeg kun om bankoverføring når han kommer så langt.
Da ser vi fort om det er tull
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvis de betaler først til bankkonto så skal de seff få hente høyttalerne.
Han elsket merket og han samlet litt på klassikere. Noen som har hørt det før?

Han har gått masse bilder osv.

Holder nå på med å sjekke med polske firmaer på transport.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Jeg solgte mine gamle Focal høyttalere til en i Polen. Overførte til min konto. Og han hadde transport firma som hentet noen dager senere. Veldig ryddig og greit. Var skeptisk før jeg så pengene. Vi hadde avtalt at han ikke kan hente før pengene var på bok.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Jeg solgte mine gamle Focal høyttalere til en i Polen. Overførte til min konto. Og han hadde transport firma som hentet noen dager senere. Veldig ryddig og greit. Var skeptisk før jeg så pengene. Vi hadde avtalt at han ikke kan hente før pengene var på bok.
Sikkert ikke alle fra Polen som hadde gjort det,men da er en jo 100% sikker at handelen går greit :)

mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Satser på det er en slik da.. uansett, blir det ikke risiko når jeg ber om pengene på konto først
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Bruk bankkonto og oppgi den info han trenger og ikke send en ting før penger er på din konto. Paypal er for risikabelt for selgere
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Forsiktig! Tenk om han overfører falske penger!

Hifi er populært blant de bemidlede i Polen. En av mine Hegel-forsterkere gikk dit (riktignok befant kjøper seg midlertidig i Norge da vi gjorde handelen), og solgte nesten noen JBL-høyttalere også til Polen, men da var det (heldigvis, kanskje) en norsk kjøper som bydde over og fikk tilslaget.
 

Ludolf71

Medlem
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
9
Antall liker
2
Jeg solgte også nettopp høyttalerene mine til en polakk som jobber i England. Han hadde jaktet på akkurat de jeg hadde lenge, null pruting. Han kommer og henter personlig i sommer. Fått pengene via paypal på konto allerede. Godt mulig han kjøper min EC forsterker også og kablene :-D
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Jeg har solgt endel til Polen uten problem. Det går masse uoffisiel transport fra Norge til Polen (f.eks Polskibus), så det vil være helt normalt for en Polakk å undersøke transport selv.
1. Full betaling til PayPal i forkant.
2. Gi kjøper ett kodeord han må gi sin frakt mann. (f.eks. "Cold Hifi")

og du er good to go. Ingen avvik. :)
Er det ikke kun via for eksempel ebay kjøp, Paypal gir kjøper ekstra sikkerhet? Og at dersom selger ber om penger via Paypal blir det vell som en vanlig bankoverføring og kjøper dermed ikke har noen ekstra sikkerhet?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En kan jo bare føre over fra Paypal til egen bank. Da er se jo sikre
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
I noen tilfeller og opptil større summer, så vil penger som er overført til din paypal konto, ikke være tilgjengelig for deg, før kjøper eventuelt har mottatt og godkjent pakken. Hvis vedkommende er uærlig, vil de overførte penger være låst ved en eventuell tvist. Så i verste fall, du kan ende med å ikke bli betalt, samt miste det du selger
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
@Virgo: I hvilke tilfeller da? Jeg bruker PayPal mye og har aldri opplev det. Heller ikke på store summer (opptil 40.000,-)
PayPal har ingen sanksjonsmulighet når transaksjonen er gjort.

Om du som selger annonserer på eBay og bruker PayPal dekkes kjøper av Buyers Protection.

Utenfor eBay er PayPal helt safe for oss som selger, så det er riktig som @baldrick sier i #17.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Styrte unna etter et enormt press fra meg om at penger på konto i min bank eller kontant ved opphenting.
Dette førte til at jeg ikke hørte noe mer.

Selg ikke til utlandet hvis du vil vøre sikker.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Dette kan jo bli Den Store Toll-tråden, men jeg lufter i alle fall i utgangspunktet bare et engangs-spørsmål for min egen del, siden temaet vel har vært luftet her før.

Jeg vurderer å kjøpe en forsterker fra Japan. Jeg tar det via en venn som bor der, siden butikken av en eller annen grunn ikke vil sende direkte til meg. Men disse sakene koster jo litt. Mine to alternative forsterkere er 1) en ny sak til litt over 20k, og 2) en brukt en til ca 8k.

1) Førstenevnte ligger på amazon.co.jp, men må som sagt gå via min venn fordi de ikke sender direkte. Men greie venner er greie venner, så lenge jeg betaler ham tilbake for frakten. Men hvordan skal da min venn deklarere dette i tollen så ikke tollen blir tullen? Det her koster litt for mye til å ta sjansen på at det blir tull. Er det bare å legge ved dokumentene fra amazon, og ferdig med det, eller må det mye mer til i den prisklassen? Det er jo ikke akkurat "gave under 1000 kroner"-kategorien, dette.

2) Den andre er da en forsterker han har liggende selv, brukt. Han kan la den gå for ca 8k. For hans del sikkert det greieste, siden han da får solgt, men ... Men prisen er grei, så det er verdt det for meg òg. Men hvordan skal da privat-salg/kjøp dokumenteres når det er i den prisklassen? Han er jo ikke noen forhandler som kan utstede formell faktura, selv om jeg jo betaler ham med kredittkort via PayPal. Og er ikke tollen fryktelig formelle på slikt når ting koster over 3000,- ?

Gode råd mottages med takk!
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.540
Antall liker
3.431
Torget vurderinger
6
Dette kan jo bli Den Store Toll-tråden, men jeg lufter i alle fall i utgangspunktet bare et engangs-spørsmål for min egen del, siden temaet vel har vært luftet her før.

Jeg vurderer å kjøpe en forsterker fra Japan. Jeg tar det via en venn som bor der, siden butikken av en eller annen grunn ikke vil sende direkte til meg. Men disse sakene koster jo litt. Mine to alternative forsterkere er 1) en ny sak til litt over 20k, og 2) en brukt en til ca 8k.

1) Førstenevnte ligger på amazon.co.jp, men må som sagt gå via min venn fordi de ikke sender direkte. Men greie venner er greie venner, så lenge jeg betaler ham tilbake for frakten. Men hvordan skal da min venn deklarere dette i tollen så ikke tollen blir tullen? Det her koster litt for mye til å ta sjansen på at det blir tull. Er det bare å legge ved dokumentene fra amazon, og ferdig med det, eller må det mye mer til i den prisklassen? Det er jo ikke akkurat "gave under 1000 kroner"-kategorien, dette.

2) Den andre er da en forsterker han har liggende selv, brukt. Han kan la den gå for ca 8k. For hans del sikkert det greieste, siden han da får solgt, men ... Men prisen er grei, så det er verdt det for meg òg. Men hvordan skal da privat-salg/kjøp dokumenteres når det er i den prisklassen? Han er jo ikke noen forhandler som kan utstede formell faktura, selv om jeg jo betaler ham med kredittkort via PayPal. Og er ikke tollen fryktelig formelle på slikt når ting koster over 3000,- ?

Gode råd mottages med takk!
Du må nok uansett betale Norsk moms for varen. Ingen unntak der. Noen prøver seg på å sette lavere sum på proformafakturaen (proformafaktura må fylles ut av avsender) Der er tollen blitt flinkere til å luke ut mistenkelige pakker som er beskrevet med lav verdi og kan kreve bankutskrift osv. Blir det funnet bevis for momsunndragelse. Så kan man vente seg en streng reaksjon!
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Du må nok uansett betale Norsk moms for varen. Ingen unntak der. Noen prøver seg på å sette lavere sum på proformafakturaen (proformafaktura må fylles ut av avsender) Der er tollen blitt flinkere til å luke ut mistenkelige pakker som er beskrevet med lav verdi og kan kreve bankutskrift osv. Blir det funnet bevis for momsunndragelse. Så kan man vente seg en streng reaksjon!
Spørsmålet mitt sa vel ganske tydelig fra at jeg ville betale momsen min. Så det handler ikke om unndragelse men om hvordan jeg skal få fylt dette ut på riktig måte i den andre enden så det ikke blir runddans når pakken endelig har ankommet. Akkurat hva kreves? Som eksempelet mitt: er det nok at min venn legger ved fakturaen fra amazon.jp hvis jeg kjøper ny forsterker derfra? Og hva kreves om jeg kjøper hans privat i stedet? Real problems that require real solutions!
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Det er egentlig veldig greit.
Dere skriver en liten kontrakt, med summer, og så fører du dette over til ham.
Da har du bilag som kan legges ved når han sender til deg.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
tollen godtar paypal kvittering...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.628
Sted
Oslo
Millioner av private driver med dette via eBay hverdag.
Kvittering fra selger, og utskrift fra betalings plattform skal være greit.
Dessuten fyller man ut tollklarering via speditør/ postvesen
Hadde dette skapt problemer, kan du banne på at mediene hadde tatt tak i det.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.540
Antall liker
3.431
Torget vurderinger
6
Spørsmålet mitt sa vel ganske tydelig fra at jeg ville betale momsen min. Så det handler ikke om unndragelse men om hvordan jeg skal få fylt dette ut på riktig måte i den andre enden så det ikke blir runddans når pakken endelig har ankommet. Akkurat hva kreves? Som eksempelet mitt: er det nok at min venn legger ved fakturaen fra amazon.jp hvis jeg kjøper ny forsterker derfra? Og hva kreves om jeg kjøper hans privat i stedet? Real problems that require real solutions!
Avsender lager en proformafaktura med spesifisert produktbeskrivelse og kjøpsbeløpet med seg selv som avsender og du som mottager.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
2 PayPal faktura´r.... En rimelig med frakt til tollen.... og så en med resten?? ;) ;)
Setter for all del pris på vennlige og hjelpsomme forslag, og skal også innrømme at denne idéen har krysset gjennom skallen min. Men det er en stor nedside på lavere deklarert verdi: pakken blir ikke forsikret for mer enn deklarert verdi, så om noe går feil, så har jeg ikke spart en tusenlapp eller to, men har snarere mistet ti eller mer. Men kanskje et råd som går an for de som har råd til å miste en top-end forsterker eller to uten å få vondt i lommeboka.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Som nevnt over: Posten godtar PayPal-fakturaer. Når pakken ankommer vil du få en henvendelse fra Posten på SMS (opprett konto hos posten.no hvis du ikke allerede har en), så sender du faktura fra PayPal som PDF eller skjermbilde til den oppgitte mailadressen. Dermed er saken biff.

20.000 er ikke allverden av verdi, så det er ingen spesielle regler eller ting å ta hensyn til.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Og der klarte fedex å kreve inn moms på en pakke fra Kina (alixpress), selv om den var tydelig merket med VOEC nummeret osv.
Grrrr...
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
FedEx, UPS og DHL vet å ta seg betalt, uansett om de skal ha betalt eller ikke.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Ja, har dårlig erfaring med de før. Denne gangen ble det ikke oppgitt at det var fedex, og jeg glemte å sjekke. Er bare et par hundre kr. Skal sende en mail til tollvesenet og høre om en kan få refundert den ene momsinnbetalingen...
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Foretrækker klart DHL da de har bedre service. Man betaler omkostninger på forhånd. Så risikerer man ikke gebyrer på extra opkrævninger fordi man har glemt at betale.
 
  • Liker
Reaksjoner: raw

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Fant ikke helt svar på dette: Hvis jeg kjøper ny på amazon.co.jp, får det sendt til kameraten, og kameraten sender videre, er det da nok at han legger ved fakturaen fra amazon, eller må han lage sin egen i stedet eller i tillegg?
Faktura fra Amazon OG faktura på frakt fra kameraten skulle vel dekke kravene tolletaten setter.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det skulle strengt tatt holde med faktura fra Amazon. Pris på frakten vil kunne leses på emballasjen, og har du flaks glemmer de å ta den med.... Uansett vil fakturaen fra Amazon gjøre at du har ditt på det tørre.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.551
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har alltid måtte betale moms (oppå) ved bruk av FeDex.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg har alltid måtte betale moms (oppå) ved bruk av FeDex.
Det er ikke riktig, de skal IKKE kreve moms når pakken er merket med korrekt voec nummer og følgeseddelen viser allerede innbetalt mva. Det er nesten så en lurer på om de gjør dette bevist for å kunne kreve sitt eget gebyr på toppen av allerede betalt fraktkostnad...
 
Topp Bunn