Transport og import Tolldeklarering av import

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Antall liker
36
Dette kan jo bli Den Store Toll-tråden, men jeg lufter i alle fall i utgangspunktet bare et engangs-spørsmål for min egen del, siden temaet vel har vært luftet her før.

Jeg vurderer å kjøpe en forsterker fra Japan. Jeg tar det via en venn som bor der, siden butikken av en eller annen grunn ikke vil sende direkte til meg. Men disse sakene koster jo litt. Mine to alternative forsterkere er 1) en ny sak til litt over 20k, og 2) en brukt en til ca 8k.

1) Førstenevnte ligger på amazon.co.jp, men må som sagt gå via min venn fordi de ikke sender direkte. Men greie venner er greie venner, så lenge jeg betaler ham tilbake for frakten. Men hvordan skal da min venn deklarere dette i tollen så ikke tollen blir tullen? Det her koster litt for mye til å ta sjansen på at det blir tull. Er det bare å legge ved dokumentene fra amazon, og ferdig med det, eller må det mye mer til i den prisklassen? Det er jo ikke akkurat "gave under 1000 kroner"-kategorien, dette.

2) Den andre er da en forsterker han har liggende selv, brukt. Han kan la den gå for ca 8k. For hans del sikkert det greieste, siden han da får solgt, men ... Men prisen er grei, så det er verdt det for meg òg. Men hvordan skal da privat-salg/kjøp dokumenteres når det er i den prisklassen? Han er jo ikke noen forhandler som kan utstede formell faktura, selv om jeg jo betaler ham med kredittkort via PayPal. Og er ikke tollen fryktelig formelle på slikt når ting koster over 3000,- ?

Gode råd mottages med takk!

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
808
Torget vurderinger
3
Dette kan jo bli Den Store Toll-tråden, men jeg lufter i alle fall i utgangspunktet bare et engangs-spørsmål for min egen del, siden temaet vel har vært luftet her før.

Jeg vurderer å kjøpe en forsterker fra Japan. Jeg tar det via en venn som bor der, siden butikken av en eller annen grunn ikke vil sende direkte til meg. Men disse sakene koster jo litt. Mine to alternative forsterkere er 1) en ny sak til litt over 20k, og 2) en brukt en til ca 8k.

1) Førstenevnte ligger på amazon.co.jp, men må som sagt gå via min venn fordi de ikke sender direkte. Men greie venner er greie venner, så lenge jeg betaler ham tilbake for frakten. Men hvordan skal da min venn deklarere dette i tollen så ikke tollen blir tullen? Det her koster litt for mye til å ta sjansen på at det blir tull. Er det bare å legge ved dokumentene fra amazon, og ferdig med det, eller må det mye mer til i den prisklassen? Det er jo ikke akkurat "gave under 1000 kroner"-kategorien, dette.

2) Den andre er da en forsterker han har liggende selv, brukt. Han kan la den gå for ca 8k. For hans del sikkert det greieste, siden han da får solgt, men ... Men prisen er grei, så det er verdt det for meg òg. Men hvordan skal da privat-salg/kjøp dokumenteres når det er i den prisklassen? Han er jo ikke noen forhandler som kan utstede formell faktura, selv om jeg jo betaler ham med kredittkort via PayPal. Og er ikke tollen fryktelig formelle på slikt når ting koster over 3000,- ?

Gode råd mottages med takk!
Du må nok uansett betale Norsk moms for varen. Ingen unntak der. Noen prøver seg på å sette lavere sum på proformafakturaen (proformafaktura må fylles ut av avsender) Der er tollen blitt flinkere til å luke ut mistenkelige pakker som er beskrevet med lav verdi og kan kreve bankutskrift osv. Blir det funnet bevis for momsunndragelse. Så kan man vente seg en streng reaksjon!

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Antall liker
36
Du må nok uansett betale Norsk moms for varen. Ingen unntak der. Noen prøver seg på å sette lavere sum på proformafakturaen (proformafaktura må fylles ut av avsender) Der er tollen blitt flinkere til å luke ut mistenkelige pakker som er beskrevet med lav verdi og kan kreve bankutskrift osv. Blir det funnet bevis for momsunndragelse. Så kan man vente seg en streng reaksjon!
Spørsmålet mitt sa vel ganske tydelig fra at jeg ville betale momsen min. Så det handler ikke om unndragelse men om hvordan jeg skal få fylt dette ut på riktig måte i den andre enden så det ikke blir runddans når pakken endelig har ankommet. Akkurat hva kreves? Som eksempelet mitt: er det nok at min venn legger ved fakturaen fra amazon.jp hvis jeg kjøper ny forsterker derfra? Og hva kreves om jeg kjøper hans privat i stedet? Real problems that require real solutions!

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
259
Sted
Oslo
Det er egentlig veldig greit.
Dere skriver en liten kontrakt, med summer, og så fører du dette over til ham.
Da har du bilag som kan legges ved når han sender til deg.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
9.418
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
35
tollen godtar paypal kvittering...

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
1.287
Sted
Oslo
Millioner av private driver med dette via eBay hverdag.
Kvittering fra selger, og utskrift fra betalings plattform skal være greit.
Dessuten fyller man ut tollklarering via speditør/ postvesen
Hadde dette skapt problemer, kan du banne på at mediene hadde tatt tak i det.

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
808
Torget vurderinger
3
Spørsmålet mitt sa vel ganske tydelig fra at jeg ville betale momsen min. Så det handler ikke om unndragelse men om hvordan jeg skal få fylt dette ut på riktig måte i den andre enden så det ikke blir runddans når pakken endelig har ankommet. Akkurat hva kreves? Som eksempelet mitt: er det nok at min venn legger ved fakturaen fra amazon.jp hvis jeg kjøper ny forsterker derfra? Og hva kreves om jeg kjøper hans privat i stedet? Real problems that require real solutions!
Avsender lager en proformafaktura med spesifisert produktbeskrivelse og kjøpsbeløpet med seg selv som avsender og du som mottager.

HasseBasse

OVK-Consul-General of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
2.280
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
2 PayPal faktura´r.... En rimelig med frakt til tollen.... og så en med resten?? ;) ;)

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Antall liker
36
2 PayPal faktura´r.... En rimelig med frakt til tollen.... og så en med resten?? ;) ;)
Setter for all del pris på vennlige og hjelpsomme forslag, og skal også innrømme at denne idéen har krysset gjennom skallen min. Men det er en stor nedside på lavere deklarert verdi: pakken blir ikke forsikret for mer enn deklarert verdi, så om noe går feil, så har jeg ikke spart en tusenlapp eller to, men har snarere mistet ti eller mer. Men kanskje et råd som går an for de som har råd til å miste en top-end forsterker eller to uten å få vondt i lommeboka.

JMM

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
1.465
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Som nevnt over: Posten godtar PayPal-fakturaer. Når pakken ankommer vil du få en henvendelse fra Posten på SMS (opprett konto hos posten.no hvis du ikke allerede har en), så sender du faktura fra PayPal som PDF eller skjermbilde til den oppgitte mailadressen. Dermed er saken biff.

20.000 er ikke allverden av verdi, så det er ingen spesielle regler eller ting å ta hensyn til.

duc916

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
451
Sted
Vestfold
Og der klarte fedex å kreve inn moms på en pakke fra Kina (alixpress), selv om den var tydelig merket med VOEC nummeret osv.
Grrrr...

JMM

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
1.465
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
FedEx, UPS og DHL vet å ta seg betalt, uansett om de skal ha betalt eller ikke.

duc916

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
451
Sted
Vestfold
Ja, har dårlig erfaring med de før. Denne gangen ble det ikke oppgitt at det var fedex, og jeg glemte å sjekke. Er bare et par hundre kr. Skal sende en mail til tollvesenet og høre om en kan få refundert den ene momsinnbetalingen...

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
2.055
Foretrækker klart DHL da de har bedre service. Man betaler omkostninger på forhånd. Så risikerer man ikke gebyrer på extra opkrævninger fordi man har glemt at betale.

• Liker
Reaksjoner: raw

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
1.450
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
3
Fant ikke helt svar på dette: Hvis jeg kjøper ny på amazon.co.jp, får det sendt til kameraten, og kameraten sender videre, er det da nok at han legger ved fakturaen fra amazon, eller må han lage sin egen i stedet eller i tillegg?
Faktura fra Amazon OG faktura på frakt fra kameraten skulle vel dekke kravene tolletaten setter.

JMM

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
1.465
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Det skulle strengt tatt holde med faktura fra Amazon. Pris på frakten vil kunne leses på emballasjen, og har du flaks glemmer de å ta den med.... Uansett vil fakturaen fra Amazon gjøre at du har ditt på det tørre.

HoJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
2.379
Sted
Stavanger
Jeg har alltid måtte betale moms (oppå) ved bruk av FeDex.

duc916

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
451
Sted
Vestfold
Jeg har alltid måtte betale moms (oppå) ved bruk av FeDex.
Det er ikke riktig, de skal IKKE kreve moms når pakken er merket med korrekt voec nummer og følgeseddelen viser allerede innbetalt mva. Det er nesten så en lurer på om de gjør dette bevist for å kunne kreve sitt eget gebyr på toppen av allerede betalt fraktkostnad...

HoJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
2.379
Sted
Stavanger
Det er en suksessmodell, ta betalt av noe en har tatt betalt av før. Moms på skatt på momsen av skatten...

Voff

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
3.397
Torget vurderinger
1
Foretrækker klart DHL da de har bedre service. Man betaler omkostninger på forhånd. Så risikerer man ikke gebyrer på extra opkrævninger fordi man har glemt at betale.

Men de har også de høyeste gebyrene....

Voff

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
3.397
Torget vurderinger
1
Det er ikke riktig, de skal IKKE kreve moms når pakken er merket med korrekt voec nummer og følgeseddelen viser allerede innbetalt mva. Det er nesten så en lurer på om de gjør dette bevist for å kunne kreve sitt eget gebyr på toppen av allerede betalt fraktkostnad...

De har gjort det med meg. Sendte klage og de frafalt kravet.....

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Antall liker
36
Men de har også de høyeste gebyrene....
Jeg har fått bøker fra Amazon gjennom dem, men bøkene hadde 4 forskjellige opprinnelsesland, som DHL da oversatte til "4 varelinjer", og dermed skyldte jeg dem flere hundre kroner i gebyr for å ikke avkreve meg moms. Men kanhende de er lurest om man har kjøpt noe dyrt gjennom VOEC og ikke vil betale dobbelt moms. (FedEx har ilagt meg dobbel moms på allerede VOEC-momsede varer, så vi er tydeligvis mange.)

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Antall liker
36
Det er jo nedsider ved å handle derfra, men det er ikke at det er counterfeit. I alle fall iflg Guttenberg. Her tar han for seg oppsider og nedsider.

Guttenberg svarer ...

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
1.070
Torget vurderinger
1
Etter de hevet 200,- grensa til 350,- inkl. Frakt og senere fjernet den helt. Så er det nå blitt det samme om det er 10,- eller 10 000,-. Toll kan fort kreve kontoutskrift på varen som er kjøpt, evnt. Krever ekspeditøren dette for at varen ikke blir sendt i retur.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
544
350 kr. grensa gjelder fortsatt som en overgangsordning (som har fungert siden 01.04.20!) i påvente av at flere tar i bruk VOEC-ordningen for utenlandske nettbutikker. Så hvis en finner små aktører som ikke har noe VOEC går det greit å bestillen en cd eller to.

https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Antall liker
36
Om noen er interessert, så endte jeg opp med å kjøpe via buyee.jp. Da sjekker de at det er rett vare før de sender videre, og så er faktura og sånt i forhold til toll tatt vare på uten å måtte stresse hjelpsomme venner. Og så fikk jeg 5% rabatt på Rakuten, som jo også hjelper på. Det viste seg at jeg hadde handlet der tidligere, for nesten 10 år siden, men bare hadde glemt det. Veldig greit system, om du bare tåler litt språkforvirring ... og telefon fra kredittkortselskapet som lurer på om noen prøver å misbruke kortet ditt for større beløp i Asia tidlig på morgenen.

HeyHo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
1.393
Torget vurderinger
1
Om noen er interessert, så endte jeg opp med å kjøpe via buyee.jp. Da sjekker de at det er rett vare før de sender videre, og så er faktura og sånt i forhold til toll tatt vare på uten å måtte stresse hjelpsomme venner. Og så fikk jeg 5% rabatt på Rakuten, som jo også hjelper på. Det viste seg at jeg hadde handlet der tidligere, for nesten 10 år siden, men bare hadde glemt det. Veldig greit system, om du bare tåler litt språkforvirring ... og telefon fra kredittkortselskapet som lurer på om noen prøver å misbruke kortet ditt for større beløp i Asia tidlig på morgenen.
Eg er interessert siden eg vurderer handel med buyee, veldig greit om du fullfører tråden når varene er levert :)
Mvh

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Antall liker
36
Eg er interessert siden eg vurderer handel med buyee, veldig greit om du fullfører tråden når varene er levert :)
Mvh
Det skal jeg gjøre. Forrige handel var italiensk skinntrekk til en Lootoo PAW Gold. Pussig å måtte til Japan for å kjøpe italiensk lær, men det fungerte helt greit. Men jo, jeg skal holde tråden her oppdatert. Buyees bestilling inn til seg skal skje i morgen, og så står det at jeg må jeg inn og verifisere et par ting før de sender det videre internasjonalt, men ikke før de har varen i hånd.

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.038
Torget vurderinger
69
Er dette fast prosedyre av å handle på eBay nå? Da finner man ikke ´ gode kjøp´ i utlandet lengre, bare en advarsel.

betaler EBay Vat ved handel som betales Norske myndigheter, så skal det jaggu betales toll og Mva ved utlevering på dette igjen,
dette på noen 40 år gamle brukte høytaler elementer

Vedlegg

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.038
Torget vurderinger
69
ok, så du mener det er en system feil?
da begynner det å bli kronglete å kjøpe gammelt skrammel på Eukta, en må altså sette seg ned å å sende inn en klage, forde man blir forsøkt ranet av den norske stat.
potet land dette her

HeyHo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
1.393
Torget vurderinger
1
ok, så du mener det er en system feil?
da begynner det å bli kronglete å kjøpe gammelt skrammel på Eukta, en må altså sette seg ned å å sende inn en klage, forde man blir forsøkt ranet av den norske stat.
potet land dette her
Det er selgerene på bayen som ikke har fått med seg dette, eg har hatt absolutt null problem for eg opplyser alltid om at det blir krevd vat og legger ved denne.
Du får igjen med posten, paypal kvittering holder lenge

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
935
Jeg har lagt inn VOEC nummeret til eBay i adressen min.

Faktisk gjør eBay dette automatisk om selger benytter riktig adresselapp fra systemene til eBay. Men private selgere gjør gjerne slike lapper manuelt. Derfor tipset over.

Topp Bunn