Bil, båt og motorsykkel Tips til stor og rimelig stasjonsvogn ønskes

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg er redd min pålitelige og gode 2003 modell Yaris Verso diesel blir liten nå når vi venter barn så jeg vurderer et bytte. En eventuell ny bil skal betales kontant og bør ikke koste noe stort over 70k. Helst bør den koste rundt 50 så det omtrent ikke blir noe mellomlegg.

Har derfor begynt å se meg om etter større biler i omtrent samme prissegment og da lurer jeg på hvor lurt/dumt det er å kjøpe en 2003-2006 modell Mondeo eller Vectra stasjonsvogn. Magefølelsen sier Ford mens Vectra er jo en konge på plass. Ideelt sett bør det være plass til både barnevogn og bur til en liten hund i bagasjerommet. Hvis noen har tips til andre kandidater med god plass og kvalitet til en gunstig pris så kom med kandidatene

Diesel er helt klar en fordel med tanke på at jeg ofte kjører i lange bakker med 8-10% stigning.
 
C

Cyber

Gjest
Mondeo er nok ikke dumt, men barnevogn og hundebur avhenger nok endel av sizen på buret. Er det irsk ulvehund?

Noe slik? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40977792

Har selv kjøpt en 2000-modell Mondeo for en svært billig penge som bil nr. 2 og håpte å få et halvt år ut av den, har nå hatt den 1.5 år, ikke en feil og gjennom EU-ok uten en prikk...
 
Sist redigert av en moderator:

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
En Golf stasjonsvogn kan også være et alternativ. God plass i bagasje rom. Eneste er at det blir liten plass i baksetet om man har forsetet langt bak. Men en billig bil. Husk å evt oppgradere stereoanlegg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Med liten hund så mener jeg en selskapshund på størrelse med en katt.

Jeg har tenkt på V70 men en >2003 modell ligger opp mot maksgrensen på budsjettet og så har de gjerne gått langt. Men det er en fin bil.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
En Golf stasjonsvogn kan også være et alternativ. God plass i bagasje rom. Eneste er at det blir liten plass i baksetet om man har forsetet langt bak. Men en billig bil. Husk å evt oppgradere stereoanlegg.
Det fine med å kjøre gammel Toyota er at stereoanlegget er bedre i omtrent alle andre biler så jeg har ikke store krav.

Men min samboer holder på å ta førerkort nå i disse dager så det er ønskelig at bilen har ESP med tanke på sikkerhet, det er til stor hjelp både for erfarne og uerfarne sjåfører.
 
C

Cyber

Gjest
En Golf stasjonsvogn kan også være et alternativ. God plass i bagasje rom. Eneste er at det blir liten plass i baksetet om man har forsetet langt bak. Men en billig bil. Husk å evt oppgradere stereoanlegg.
Ikke for å kverulere, men Golf har da ikke så stort bagasjerom? Jeg vil tippe Mondeo og andre alternativer overgår den veldig greit.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hva med Mazda 6, er pålitelig og har lite feil. Se etter rust som er den ene ulempen de kan ha, spesielt de som ble laget under eierskap av Ford. Fra 2003 og nyere skal de være ok.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Peugeot 406, 2000 eller senere, traust, driftssikker, bra med plass, komfortabel og blant de første franskmenn med europeisk kvalitet - ruller lett 300K og mer.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Det er iallfall ikke selgers marked på finn.no med tanke på salg av bilen jeg har i dag og før jeg får solgt den så skjer det iallfall ikke noe. Hvis jeg ikke får solgt den til rundt prisantydning skrangler jeg rundt med den et år eller to til.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Hvis Versoen din har grønne skilter så er det lønnsomt å sette i seter og registrere en som pesonbil. Gjøres kostnadsfritt etter 10 år. Plassmessig så er det ikke mange som kan matche den da.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Du får Mercedes E-klasse stv rimelig får tiden. Kjøp nyere enn 2007 og du får et problemfritt bilhold.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
I dag ble bilen min solgt til omtrent prisantydning og den prosessen gikk fort så nå må jeg finne en ny bruktbil

Jeg har forelsket meg i 03-06 modell SAAB 9-5 2.0T, med et hav av plass og utstyr samt motor ser det bra ut men det er kanskje ikke verdens mest fornuftige valg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
De siste SAABene er 99% Opel så det aller meste av deler får du fortsatt.

Hvis plass er PRI1 er det selvsagt et spørsmål om pris, Caravelle er stor med meget god plass, men selvsagt er mulig at du ikke trenger SÅ STOR plass!? Toyota HiAce er en annen bil med stor plass, og den er også bedre hva gjelder driftsikkerhet enn Caravelle. Men HiAce er på mange måter mere lastebil enn Caravellen.

Av mindre biler er Skoda Superb STV enorm sett i forhold til pris! MB E klasse er også blitt stor, men den koster jo ganske merkbart mer enn en Skoda. Volvo er ikke så stor i forhold til andre biler som den en gang var.

Rådet er derfor å prøve og se bilene i "levende live" slik at du kan danne deg et bilde av hvor stor bil du trenger og deretter går du på Finn og leter etter en som er billig nok!

Bilsalget går ikke i overdrive for tiden så du har nok litt prutningsmonn hvis du har pengene klare!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har mailet 2 SAAB selgere nå, jeg tror jeg glemmer fornuften og følger hjertet. Uansett tror jeg ikke det blir et dårlig bytte å gå fra en 03 modell Yaris Verso til en 1-2 år nyere 9-5 med tanke på at mellomlegget blir maks 20 000 kroner.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
De siste saabene er IKKE 99% Opel...Derfor det ble krøll med GM :cool:... Men deletilgangen er god...Og 03 har ikke problem med oljeslush...Regner med du skal ha en turbo utgave ? Saab uten turbo er ikke en Saab ..;)
 
C

Cyber

Gjest
Du får Mercedes E-klasse stv rimelig får tiden. Kjøp nyere enn 2007 og du får et problemfritt bilhold.
Tror ikke du får dem for 50-70 tusen og de er da ikke så billige? De få som er under 200 000 er jo gått jorden rundt 6 ganger.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ut fra hva jeg har lest på det norske forumet og på linken til Roberten ser det veldig bra ut med tanke på feil og mangler på de årsmodellene som er aktuelle for min del (03-05).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg endte opp med en 2004 modell 9-5 2.0T Vector Estate som har gått 137t km. Som alltid med bruktbiler så er det noe småplukk med en gang en har overtatt den men nå tror jeg at jeg skal ha en bra bil de neste årene.
 
C

Cyber

Gjest
Grattis! Har hatt lyst på Saab lenge selv, syntes 9-3 Sportsedan var nydelig da den kom.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Får vel poste et skrytebilde siden jeg har brukt forumet for å få hjelp til bilvalg.
SAAB 640x480.jpg
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Flott den der, Anonym. Har kikket litt på en slik selv, skal kanskje bytte ut min E200 kompressor stasjonsvogn. Men, er man avhengig av plass til søskenvogn etterhvert, så blir den vel noe liten baki? Kikker på V70 også, men ser jo nå at det er en grunn til at jeg valgte den jeg har med sine 690 liter bak. Er bare redd den kan bli dyr å ha i fremtiden med sine ti år på baken.
 
Topp Bunn