Tips til stereoanlegg med DIY

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
God jul alle sammen!

Jeg ville gjerne høre gode tips og råd om stereoanlegg til stue med innslag av DIY.
Vi har i dag diverse sonos-høyttalere som ikke kan kobles til TV, og som ellers er mer til bakgrunnsmusikk, samt en lydplanke fra monitor audio som jeg ikke er spesielt fornøyd med.

Det vi (dvs jeg) imidlertid har, som mer eller mindre kommer igjennom det utrolig trange nåløyet til sjefen i huset, er en god del HiFi som ikke kommer til nytte, ikke er smart nok osv.

Formål: enkelt å koble til TV og mobile enheter, god lyd i stereo og til tv/film.
Fordel: romkorreksjon eller EQ, da akustikken i stua er fæl.

Utstyr som kan brukes som ingredienser:
-Dynabel 2S (6,5", 87dB/1W)
-DIY gain clone forsterker med to kanaler (50 W)
-chromecast audio
-DIY subwoofer, 12" peerless xls med plateforsterker

Så hvordan gjør man dette til et smart-anlegg? En åpenbar mangel er en streamer eller forforsterker eller forsterker med blåtann, Spotify connect, optisk eller hdmi, pre-out samt eventuelt romkorreksjon og EQ.
Finnes det løsninger i DIY-verden eller er det rett på hifiklubben og bla opp?

Eksempel Argon SA1 eller NAD D3045?

Kan man bruke og ha nytte av feks miniDSP Flex/Flex Eight uten å ha forsterker til 4 kanaler?

På forhånd takk for svar 😊
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Hei.
Dette er ikke en fasit. Men om du vil både koble på tv og høre på musikk på samme anlegg. Ville jeg vurdert en reciver med pre out. Selv 10-12 år gamle recivere har romkorreksjon og eq funksjoner.
Mulighet nr 2. Er å kjøpe minidsp flex. Den kan jo brukes som dac/forforsterker/romkorreksjon.
Rme har også en dac med dsp og eq funksjoner, men ikke direkte romkorreksjon.
Alt kommer ned til hvor mye penger du vil bruke og hva du vil oppnå. Tror John darko har YouTube video om hvordan å bruke tv til streaming.
Chromecast kan jo ihvertfall streame fra tidal. Håper dette hjelper noe . Bare spørre mer.
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jo mer jeg leser om minidsp flex, jo mer virker det som dette er en god løsning? I tillegg spennende å lære seg noe nytt med REW.
Med mikrofon så snakker vi $600 og det er helt kurant, hvis alternativet er en større lydplanke, eller er par aktive bokhyllehøyttalere (Klipsch eller lignende).

Mulig problem er at dynabel 2S er ganske tungdrevet, og typiske recievere klarer ikke å blåse liv i dem. Litt usikker på om gainclone er nok.

Er annet alternativ er å bygge en tilpasset kasse til tv-benken for tang band w8-1808 og kjøre DSP på fulltone pluss subwoofer? Da blir det mest mulig gjenbruk av utstyr som er i hus allerede.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Jeg kjøpte og solgte en denon reciver med 300 kroner i tap. En mulighet er å kjøpe en og teste.
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jeg kjøpte og solgte en denon reciver med 300 kroner i tap. En mulighet er å kjøpe en og teste.
Hvilken modell og årgang? Jeg har for lengst falt ut av modellrekka etter en avr 1905 som jeg kjøpte i 2004/2005 eller der omkring, men det var før romkorreksjon kom.

Jeg trenger ikke surround foreløpig, så noen mellomløsning er litt mindre interessant enn noe som vil funke i fremtiden.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Hvilken modell og årgang? Jeg har for lengst falt ut av modellrekka etter en avr 1905 som jeg kjøpte i 2004/2005 eller der omkring, men det var før romkorreksjon kom.

Jeg trenger ikke surround foreløpig, så noen mellomløsning er litt mindre interessant enn noe som vil funke i fremtiden.
Jeg bare kjøpte en 2011 modell som så grei ut. Jeg antar at Recivere faller mer i verdi en stereo integrert forsterkere, pga alle surround formater stadig fornyer ser.

Men om stereo er mest interessant ville jeg kjøpt en minidsp med volumkontroll. På sikt kan du jo bytte effektforsterker om den du har er litt slapp.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.401
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hva med å kutte ut delefilter i ht og smelle til med to kanals plateamper bak på ht med DSP ?
Blir mer lettdrevene ht av det. Hypex har jo mye å velge i der.
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Hva med å kutte ut delefilter i ht og smelle til med to kanals plateamper bak på ht med DSP ?
Blir mer lettdrevene ht av det. Hypex har jo mye å velge i der.
Det er ikke så dumt, men jeg lurer på om det ble større fleksibilitet med feks minidsp flex (8) i fire kanaler, og med en ekstra effektforsterker? Og i tillegg få integrasjon med sub. Med plateamp så trenger man vel likevel en eller annen form for mottaker eller streamer, gjerne med blåtann, optisk, fjernkontroll osv.

Hvordan løser man eventuelt 12 V trigger på minidsp flex?

"Problemet" når man ser på hva som tilbys på markedet av aktive høyttalere så har jo disse ofte hdmi, blåtann, optisk, fjernkontroll og appstyring og Spotify connect. Det er vanskelig å finne alle disse tingene for DIY...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.401
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er ikke så dumt, men jeg lurer på om det ble større fleksibilitet med feks minidsp flex (8) i fire kanaler, og med en ekstra effektforsterker? Og i tillegg få integrasjon med sub. Med plateamp så trenger man vel likevel en eller annen form for mottaker eller streamer, gjerne med blåtann, optisk, fjernkontroll osv.

Hvordan løser man eventuelt 12 V trigger på minidsp flex?

"Problemet" når man ser på hva som tilbys på markedet av aktive høyttalere så har jo disse ofte hdmi, blåtann, optisk, fjernkontroll og appstyring og Spotify connect. Det er vanskelig å finne alle disse tingene for DIY...
Se hva som er mulig på sidene til Hypex.
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Se hva som er mulig på sidene til Hypex.
Ja, ser man det:


Dessverre ikke lansert opsjoner ennå:

Future add-on options:
• DAC
• DIGin (AES, SPDIF, Optical, USB, Bluetooth, Streamer)
• Fusion Connect (Optimized Master Functionality for Fusion Amps)
• Phono stage
• Equalizer
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jeg bare kjøpte en 2011 modell som så grei ut. Jeg antar at Recivere faller mer i verdi en stereo integrert forsterkere, pga alle surround formater stadig fornyer ser.

Men om stereo er mest interessant ville jeg kjøpt en minidsp med volumkontroll. På sikt kan du jo bytte effektforsterker om den du har er litt slapp.
 
Sist redigert av en moderator:

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Jeg ville nok gått for minidsp. Men har ikke lyst til å anbefale noe direkte, siden smaken er som baken og alle har forskjellige budsjetter. Grunnen til at jeg anbefaler å kjøpe en reciver er du kan teste utstyr i egen stue og med egne ører, uten og bruke så mye penger.
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jeg ville nok gått for minidsp. Men har ikke lyst til å anbefale noe direkte, siden smaken er som baken og alle har forskjellige budsjetter. Grunnen til at jeg anbefaler å kjøpe en reciver er du kan teste utstyr i egen stue og med egne ører, uten og bruke så mye penger.
Takk, og det er vel en god anbefaling. Akkurat denne yamahaen glapp for meg, men etter det jeg har lest så har både audyssey xt32 og ypao med korreksjon av første refleksjon og multipunkt greie parametriske EQ og håndtering av basskasse. Det skulle jo hjelpe godt på vei, og er en billigere vei inn.

Jeg har ikke oversikt over hvilke modeller andre enn yamaha rx-v781 og diverse denon X-modeller man skal se etter, har noen linker til sider som har oversikt over modellhistorikk for AVreceivere?
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Oj, jeg var ikke klar over at HFS hadde såpass utvalg i nettbutikken!
Topping mx5 ticker mange av boksene, men har bare enkel EQ og dessverre ikke utgang til subwoofer. Plateforsterker på sub har riktignok pass through på stereo linje inn, men jeg vet ikke om det påvirker lydkvalitet?

Wiim pro kommer også snart med parametrisk EQ, noen som vet om HFS kommer til å ta inn denne?

Stadig irritert over at det ikke finnes gode alternativer for integrerte forsterkere med romkorreksjon.


 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Takk til moderator, da er tråden altså flyttet fra DIY.

Ønske om tips og gode forslag i første innlegg: en streamer eller forforsterker eller forsterker/receiver med blåtann, Spotify connect, optisk eller hdmi inn, pre-out minst til sub samt eventuelt romkorreksjon og EQ. 🤞

Der jeg står i dag er
  1. (brukt) receiver med romkorreksjon og mer enn et snev av krefter til å blåse liv i dynabel 2S
  2. Minidsp flex og eksisterende forsterker og utstyr
  3. Wiim pro eller noe fra Topping i HFS nettbutikk?
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Kan NAD C-, eller M-serie være noe?
NAD C hadde sikkert vært potent, men mangler EQ og akustikk i stua og resten av huset er virkelig ille. Sonos gjør underverker med sin kalibrering, men ellers..
NAD M-serie blir nok litt over budsjett, tanken er fortsatt å bruke dynabel 2S, med mindre det er sterke grunner for å bytte med noe mer lettdrevet 😊
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
NAD C hadde sikkert vært potent, men mangler EQ og akustikk i stua og resten av huset er virkelig ille. Sonos gjør underverker med sin kalibrering, men ellers..
NAD M-serie blir nok litt over budsjett, tanken er fortsatt å bruke dynabel 2S, med mindre det er sterke grunner for å bytte med noe mer lettdrevet 😊
Pre'n C658, og de nye integrerte C389 og C399 har Dirac støtte.
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Pre'n C658, og de nye integrerte C389 og C399 har Dirac støtte.
Ja, det ser jeg nå! Men tydeligvis bare ved kjøp av modul og da er man igjen nærmere 25 høvdinger. La oss si at budsjettet begrenses til 10k..
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
Ja, det ser jeg nå! Men tydeligvis bare ved kjøp av modul og da er man igjen nærmere 25 høvdinger. La oss si at budsjettet begrenses til 10k..
Da begrenses jo valgene veldig til miniDSP om det er Dirac man er ute etter veldig automatisk.
Listen over merker med støtte vokser, men ofte koster lisensen for Dirac ekstra (1000,- til 4000,-). Noe som kan være lurt å sjekke før kjøp.
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Status etter nyttår! På tide å la tankespinn og googling ligge, og teste litt i praksis.

Lydplanke skal ut, først og fremst.

Så er det fram med dynabel 2S, koblet til gainclone via en audioengine D1 DAC og chromecast audio. DACen har optisk og usb inn, men er ikke bestevenn med chromecast og det er ustabil tilkobling, signal faller ut og avspilling stopper. Irriterende.

Men når det spiller, så er det faktisk godlyd i stua! Høyttalerne har riktignok stått på hylla altfor lenge og vi har vært velsignet bare med lyd fra tv eller sonos, men det er mer liv i høyttalerne nå enn noen gang tidligere tilkoblet hjemmekinoforsterker. Hurra!

Det spørs da om jakten går etter en god streamer med fjernkontroll, Spotify connect eller blåtann, og linje ut?

Wiim pro kanskje?
 

Vedlegg

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Da falt valget, etter godt tips fra @Karl_Erik på Yamaha wxc-50. Det ser ut til at den tikker mange bokser:

Strømming og tilkobling til TV
Fjernkontroll
Auto-on
Trigger in
Trigger out
Pre out
Sub out
Enkel EQ
 
Topp Bunn