Tips til klassisk bryllupsmusikk

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Heisann. Jeg skal gifte meg i sommer og til vielsen (borgerlig utendørs) skal en vennine spille fiolin. Hun er ganske god og tar alt, bare hun får noter. Jeg vil gjerne ha noe klassisk og vakkert.
Jeg tenkte på Beethovens pianosonater i fiolinversjon? Dette fordi jeg har spilt disse så mye selv på piano.
Ellers liker dama og jeg f.eks sibelius filoinkonsert, men dette er jo vanskelige greier. Og kanskje litt vel heftig til anledningen.
Noen tips? Svisker er uaktuelt.
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Hva med noen av Bachs sonater og partitaer for solo fiolin? Ellers har vel din vennine noen tips, vil jeg tro.

- Harald
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Rockefoten;- mitt eget ekteskap ble inngått uten særlige eksesser av noen slag,- men ville slett ikke ha motsatt meg Sibelius konserten,- den er min helt spesielle favoritt innen genren,- så vet du det.
 
J

jekri

Gjest
Hardingfele og folkemusikk.
Det er mye av vår folkemusikk som er flott til bryllup. Nesten alle dalfører med respekt for seg selv har en bruremarsj.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Heisann. Jeg skal gifte meg i sommer og til vielsen (borgerlig utendørs) skal en vennine spille fiolin. Hun er ganske god og tar alt, bare hun får noter. Jeg vil gjerne ha noe klassisk og vakkert.
Jeg tenkte på Beethovens pianosonater i fiolinversjon? Dette fordi jeg har spilt disse så mye selv på piano.
Ellers liker dama og jeg f.eks sibelius filoinkonsert, men dette er jo vanskelige greier. Og kanskje litt vel heftig til anledningen.
Noen tips? Svisker er uaktuelt.
Heisann tilbake.

Alle 32? Og attpåtil har du spilt dem "..så mye.."?Du må sannelig være litt av en kløpper på piano. Det begynner å demre for meg hvilken autoritet vi her har med å gjøre. Da må du selvsagt vite at Beethoven har skrevet 10 sonater for fiolin og klaver? Dette høres merkelig ut. Siden venninnen "..tar alt..", har hun sikkert hørt om dem.

Ville ellers anbefalt rock, men det er kanskje ikke seriøst nok? Se opp for kultursnobberi, forresten: Da er jekri der som en panter, og jekker deg ned uten tenkepause. Med usvikelige instinkt og finslepen innsikt avslører han slikt i løpet av sekunder.

Med undrende hilsen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rockefoten;- mitt eget ekteskap ble inngått uten særlige eksesser av noen slag,- men ville slett ikke ha motsatt meg Sibelius konserten,- den er min helt spesielle favoritt innen genren,- så vet du det.
Den er også min favoritt (i øyeblikket) av fiolinkonserter (kanskje mest pga Heifetz's geniale tolkning, og Classic Rec's veldig bra remaster?), men jeg klarer ikke helt å se den for meg uten orkestrering.. og til et bryllyp...?

Mvh Vidar P
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
neida jeg har ikke spilt alle 32, bare en 5-6 og mest egnet for min egen glede. det blir litt halsende og hakkete, men ganske god på piano er jeg vel. nok om det.
beklager at jeg ikke var helt presis ?

hadde ikke tenkt å spille selv siden jeg er opptatt så det får bli kun fiolin. jeg lurte altså på om det finnes arrangementer for fiolin av noen av pianosonatene? deler av de kanskje?

sukk.

det jeg er ute etter er solofiolinstykker som kunne passe mine preferanser. får vel handle noen fiolinskiver.
 
T

theStig

Gjest
Brahms har noen fine enkle sonater, f.eks nr 2 opus 100.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Brahms i bryllup,- ja, ekteskap er jo alvorlige saker.
 
T

theStig

Gjest
Nåja.... Brahms er nå ikke bare tungsinn heller da. Ikke fiolinsonatene i hvertfall, de er "lette". Eller hva med Libeslieder Waltzer opus 52? Hadde man hatt fire sangere, ett piano og to pianister hadde dette vært topp spør du meg.
 
Topp Bunn