Tips til hodetelefonforsterker ønskes

ofo

Medlem
Ble medlem
06.01.2020
Innlegg
10
Antall liker
0
Hei!

Jeg har ikke all verdens erfaring med hifi-utstyr. Jeg har hatt noe enkelt utstyr fra studietiden stående over mange år, men har de siste årene "oppgradert" slik at min gamle Rega Planar 3 nå er kombinert med et par Klipsch R-15PM og en Pro-ject Phonobox. Dette har resultert i at LP-samlingen har kommet vesentlig mer i bruk, og jeg har derfor vurdert hvorvidt jeg skal ta sikte på å oppgradere anlegget ytterligere siden erfaringen har vært så god så langt.

Ut fra en vurdering av både kostnad, hvilke føringer som allerede er gitt i rommet utstyret brukes i og den praktiske bruken når det er små barn i huset har jeg imidlertid kommet til at det blir "most bang for the buck" hvis jeg legger penger i en hodetelefonforsterker og et par hodetelefoner. Pr. i dag har jeg et par Soundcheck fra Jensen, og tanken min har vært å først skaffe en god hodetelefonforsterker, for på sikt å oppgradere med et nytt sett hodetelefoner.

Budsjett er i utgangspunktet 8000,- for disse to enhetene totalt. For min del er det ikke bare mulig, men gjerne ønskelig å kjøpe i alle fall forsterkeren brukt. I utgangspunktet kommer anlegget til å bli brukt til å spille vinyl, men om forsterkeren også har en DAC så er det et pluss fordi det gir muligheter på sikt. DAC er imidlertid ikke et krav. Musikken er i hovedsak rock eller pop.

I utgangspunktet har jeg notert meg at Burson HA-160D virker å være et interessant alternativ, i og med at den virker å ha evnen til å spille bra med det meste av hodetelefoner. Så har jeg også notert meg at på brukmarkedet lokalt vil det være mulig å få tak på så forskjellige ting som Rega ear (som kanskje vil passe bra med min platespiller), Heed Canamp II, og Marantz HD-DAC1. Jeg har imidlertid ikke noen spesielle preferanser her, men er åpen for alle gode forslag og håper noen kan bidra med tips eller vurderinger her.

På forhånd takk for hjelpen!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.394
Antall liker
17.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er mye å velge mellom. Du kan f.eks sjekke ut Violectric HPV200. Mye omtaler og reviews på nett. Kan oppgraderes m/DAC. Dukker opp på bruktmarkedet fra tid til annen.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Schiit asgaard 3 !!!

Destiny :)
 

Guybrush

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2010
Innlegg
134
Antall liker
41
Torget vurderinger
6
Schiit Magni 3 gir mye lyd for penga til godt under 2000 :D
Da kan du kjøpe flere par med hodetelefoner og prøve deg frem litt ;)
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Phono-Box har bare en analog utgang, ønsker du å koble på både høyttalere og hodetelefonforsterker, må sistnevnte ha Line-Out, som du så kobler til høyttalere. De to Schiit forsterkerne har 'bare' Pre-Out. Går du for kombinert DAC/hodetlf.forsterker, får du tilsvarende problemstilling, uten analog utgang får du ikke koblet til høyttalere, og får bare nyttet DAC-delen til hodetelefonbruk.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg er/Har vært på jakt etter hodetelefonamp/dac og hodetelefoner i det siste og har funnet ut at det ble mye vanskeligere å finne noe jeg kan være fornøyd med, enn det jeg trodde. Det er mange valgmuligheter og mitt beste tips, som alltid er at du må finne ut hvilke type lyd du ønsker. Er det varmt, er det kalt, eller kanskje nøytralt? Lufighet og oppløsning som er mest viktig, eller er det bass og følelsen av trykk i midbass? Jeg hviler et sted midt i mellom, men jeg kjøper dog produkter jeg tror vil føre meg i den retningen jeg ønsker. Det kan såklart bli noen bomkjøp av slikt, men poenget mitt er at det er viktig å vite hva du vil ha før du kjøper noe og det beste tipset til å finne ut hva du vil ha er å lytte til mange forskjellige kombinasjoner av både hodetelefoner og amper/dacer. Det dyreste og beste er ikke det beste for alle. ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ofo: Rega Ear er et inspirert valg der. Kombiner gjerne så høyt opp i Focal-hierarkiet som mulig, men tar du inn et par Listen Professional til den vil du ikke bare ha et sett knallfine klokker laget for profesjonelt bruk, men også nok igjen til å oppgradere resten av systemet på andre steder.. For eksempel bytte Pro-Ject med Rega. Vil du fortsette Rega/Klipsch der også, prøv Klipsch Heritage:cool:

PS: Den Burson-saken er en mer enn habil linjepre også. Sammen med et par Timekeepers utgjør den et utrolig kult forsterkersett til for eksempel PMC og Klipsch...Søte , men "slemme", de..
 
Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
807
Antall liker
427
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Kan pådet varmeste anbefale SPL Phonitor Mini. Spiller luftig og åpent og med ett formidabelt trykk når det kreves, vanvittig headroom og overskudd. Driver AKG701 og 371 så det spruter :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Sennheiser hd 650 og shiit asgaard 2 er en super kombo ! Beyetdynamic dt 1770 pro og audioquest nightowl fungerer også suverent med asgaard 2.

Destiny :)
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
^ M500 er uten analoge innganger, så ingen måte å koble på platespiller/riaa
 

ofo

Medlem
Ble medlem
06.01.2020
Innlegg
10
Antall liker
0
Takk for mange ulike og gode innspill. Jeg ser noen anbefaler ting de selv har, mens andre har mindre produktspsifikke, men likevel nyttige tips! Pro-ject'en er absolutt aktuell for oppgradring på litt sikt. Fortsett gjerne med flere innspil. Det haddde vært kjekt om det kom også med noen vurderinger av de modellene jeg nevner, også opp mot hverandre.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg kan jo nevne det jeg har selv (nylig kjøpt), Aune X7S og Aune X1 Dac, dette gir ikke "hi-end-lyd" på noen måte, men med mine Fidelio X2 så er det lyd jeg ikke blir lei og det er mye viktigere for min del. Midbass og dypbass er stikkord her, slappe i toppen av registeret og en åpen mellomtone. Jeg vil kalle lyden sirævva, men godhjerta. ;)
 

ofo

Medlem
Ble medlem
06.01.2020
Innlegg
10
Antall liker
0
Det ble en Burson HA-160D. Spørsmålet nå er om noen har tips til gode hodetelefoner som kan passe til denne? Det kommer til å bli spilt mye gitarbasert pop/rock. Jeg har ingen preferanser på åpne/lukkede hodetelefoner. Jeg har forstått at impedans er relevant ved matching av hodetelefoner og forsterker - er det noen som kan peke meg i retning mer info om dette? Ut fra reviewer jeg har lest av forsterkeren så ser det ut som om mange gir gode tilbakemeldinger på denne forsterkeren og AKG 701/702, men dette er reviewer litt tilbake i tid. Er det kommet noe nyere som er bedre egnet til den typen musikk jeg nevner, eller er dette fortsatt et godt valg?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ofo: Burson HA-160D? Da har du altså også en habil linjepre. Driver det aller meste, men jeg tror et par Focaler- for eksempel STELLA- kan bli svært bra der. AKG Quincy 701 funker, de også, men er notorisk harde driftsmessig. Får de det de skal ha, dog, spiller de absolutt eksellent. Med den headampen der kommer det mer an på HVILKEN SIGNATUR du ønsker..Vil du bygge om? Prøv et par Acoustic Energy AE1 Active på´n...Jeg tror du kan bli overraska stort. Melbournegutta vet hva de gjør, som sagt, og det er mer knalunderholdning som kommerl derfra enn kun Aussie Open-tennis.
 
Sist redigert:

ofo

Medlem
Ble medlem
06.01.2020
Innlegg
10
Antall liker
0
Auditor: Takk for tips! Som jeg skrev innledningsvis så har jeg allerede et par Klipsch-høyttalere, og i denne omgang så er det ikke aktuelt skifte ut disse - selv om de du peker til sikkert er vel så gode alternativ ;) I denne omgang er jeg kun på jakt etter en god match på hodetelefoner. Når det gjelder Focal Stella så ser dette for meg ut til også å være høytalere. Etter litt lesing så ser jeg at det riktignok finnes noen hodetelefoner fra Focal som heter Stellia, men de er i så fall ca. 8 ganger over budsjett. De blir dermed uaktuelle for min del, selv om de sikkert hadde vært interessante å eie.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ofo: Som sagt. prøv Listen Professional. Og kanskje Klipsch Heritage. Til rett over 5000 for settet er Sonus Faber Pryma mine personlige favoritter .Poenget mitt var at du nå OGSÅ har en knall forforsterker der. Og den holder følge med fremtidige oppgraderinger til HØYE priser. Dessuten begynner de aktive alternativene nå virkelig å komme seg..for future reference..
 
Sist redigert:

ofo

Medlem
Ble medlem
06.01.2020
Innlegg
10
Antall liker
0
Auditor: takk da henger jeg med, og ja - det var et bevisst valg å gå for den med take på forforsterkeren ;) Det ser ikke helt enkelt ut å finne noen som forhandler Listen Professional i Norge, og jeg ville gjerne hørt på noen slike før et evt. kjøp. Hvor fikk du kjøpt dine?

Focal Listen Professional ser ut til å ha en impedans på 32 ohm. Som nevnt tidligere i tråden: Jeg har forstått at impedans er relevant ved matching av hodetelefoner og forsterker - er det noen som kan peke meg i retning mer info om dette?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ofo: Her!

Studiolyd Distribusjon AS Studiolyd.no

Med en hodetelefon er det litt omvendt av med en klassisk høyttaler. Lavere impedans betyr mao mer lettdreven i hodetelefoner. Fordi den utsetter en liten hodetelefonutgang for en "mindre hindring" og lar den begrensa effekten som er komme mer effektivt til nytte. Men følsomheten funker som på en vanlig, dynamisk høyttaler: Jo høyere dB-tall, desto mer lettdrevent. Og Focal Listen er blant det mest lettdrevne som finnes. Over 120 dB følsomhet, 32 ohm impedans = passende til bærbart. Dessuten har Burson din 2 sett utganger, for hhv. lav- og høyimpedante klokker. Hvilken utgang du skal bruke til Focal står i boka:cool:
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Har begrenset erfaring med hodetlf. forsterkere. Men har en Fostex HPA8 som jeg er meget godt fornøyd med, og det ligger en ute på finn.no nå til 7000.
 
Topp Bunn