Tips til god platevaskebørste?

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
20210405_201125.jpg


Det vaskes litt plater innimellom her. Børsten som fulgte med Pro-Ject vaskeren mister dog en del bust under vasking. Virker bare å være av middels kvalitet... Blir glad for tips om andre børster å få kjøpt som funker minst like godt og holder bedre på busten?
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.546
Antall liker
3.057
Torget vurderinger
2
Eg kjøpte okki nokki børsten, syns den er bedre.
Big dipper har den.
 

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
128
Sted
Trondheim
Æ har også okki nokki børsten som fulgte med min relativt nye okki nokki one. Vil ikke si at den børsten er tipp topp. Den mister også hår så kunne tenkt meg noe bedre der.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Vurderer om jeg skal kjøre en reklamasjonssak på det også. Virker kanskje som en fillesak, men syns jo man skal kunne forvente bedre kvalitet enn dette? Eller er det jeg som er for kravstor?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Børsten som fulgte med VPI 16-5 platevasker fungerer i alle fall greit. Har heller ikke merket røyting. Selges trolig fortsatt av Lyric Hifi.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.632
Antall liker
15.463
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
VPI Record Cleaning Brush
med «stiv nok» børste

BB08C471-E07E-4302-8804-94F4469AB9D8.jpeg
 
Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Den funker perfekt til å fordele væsken og gi den lille friksjon som trengs for å løsne evt. overfladisk smuss.
Min erfaring er at den er langt mer effektiv enn vanlige myke børster, samtidig har den så stor flate at du aldri vil kunne skade vinylen selvom den er fastere enn børstene.
(Selve påføringen gjør man jo rett fra flaska?)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har brukt opp to stk fra Okki jeg også, så de er ikke veldig holdbare. Tenker å prøve VPI sin neste gang.
Gjallarhorn som har agentur på VPI nå?
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Den funker perfekt til å fordele væsken og gi den lille friksjon som trengs for å løsne evt. overfladisk smuss.
Min erfaring er at den er langt mer effektiv enn vanlige myke børster, samtidig har den så stor flate at du aldri vil kunne skade vinylen selvom den er fastere enn børstene.
(Selve påføringen gjør man jo rett fra flaska?)
Ja, heller rett fra flaska, så det er jo for å fordele det ut, samt løsne smuss. Men da hadde det jo vært artig å prøvd en slik også, siden du har god erfaring med den.👍
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Satser på å bestille MoFi sin i morra. Ser den anbefales av flere. Takker for flere gode tips her!
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.632
Antall liker
15.463
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1


"Stiv nok" er vel et kompliment med en noe flau bismak...? :oops:
Hehe, neida ingenting med flaue bismaker å gjøre dette Trane. At busten på børsta har en viss stivhetgrad betyr noe. Dessuten bør vel en børste til våtrengjøring i det minste kunne rengjøre nederst i rillene også?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Hehe, neida ingenting med flaue bismaker å gjøre dette Trane. At busten på børsta har en viss stivhetgrad betyr noe. Dessuten bør vel en børste til våtrengjøring i det minste kunne rengjøre nederst i rillene også?
Vel, spøk til side så vil jeg svare et litt bastant nei!
Busten på en hvilken som helst børste kommer ikke til nederst i de rillene hvor vi betaler i dyre dommer for Hana'er og Kiseki'er for at de skal nå de minste, dypeste småkroker. Det er som å klø seg i øret med albuen. Du kommer ikke til. Derfor skal væsken gjøre jobben med å løse opp skitten. Og derfor innser noen av oss at for å rengjøre de minste småkroker nede i rillene må ultralyd til. Men altså, børsten fordeler væsken og gnikker litt på den overfladiske skitten.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Enig med Trane. VPI-børsten er så stiv og så tett at jeg tror den uansett blir kjørende oppå, og ikke særlig nedi rillene. Jeg likte heller aldri, selv om jeg brukte den i alle år, å knukke og skrubbe med den børste, det føltes litt som å vaske bilen med feiekost.

Jeg hadde ei skive med noe dritt på overflaten som ikke gikk bort i ultralydvasker (to omganger), la den på et håndkleet og vasket lokalt med MoFi, og litt rå makt, deretter i ultralyd igjen. Fin som ny.

Det er i hvert fall den børsten jeg ville vært minst engstelig for å jobbe litt hardt med om jeg hadde plater med mye søl.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
De beste børstene jeg har kommet over, om man vil ned i rillene (neppe helt til bunns, men et stykke lengre enn noe annet jeg vet om) er disse to:

Audio-technica AT6018a



og Audio-technica AT6012a



I tillegg Audio-technica AT6017, som er utgått fra sortementet, men kanskje fremdeles kan finnes.



Jeg har en av hver og hvis skitten er gjenstridig og man trenger å gnukke og gni har disse funket veldig godt for min del. Til å spre væsken utover platen er VPI-børsten ideell synes jeg.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.632
Antall liker
15.463
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Når man vinkler VPI-børsten (motstrøms) er det klart man når bunnen av rillene. .

Først fordeles væsken (to til tre omdreininger), deretter vinkles børsten, lag gjerne noen små vibrerende bevegelser. At sluttresultatet kan bli bedre bedre med Mofi-børsta. -Aldri i verden, selv etter oppløsing fra væske + avsluttende "støvsugefunksjon". :love:

Ps. Busten på VPI-børsten vætes gjerne litt før bruk. Tørr er den uegnet. Busten er såpass kompakt at den også samler opp møkk og holder på det. -Dessuten slipper man sannsynligvis å gnukke så hardt om plata er ekstra skitten.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
VPI-børsten har ikke sjans til å nå ned i rillene overhode; i alle fall ikke mine to stk. Fibrene er alt for grove til å i det hele tatt entre en rille.
 
Sist redigert:
Topp Bunn