Tips til DAC modul

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei! Planlegger å bygge en rørbasert DAC ala Audio Note. God PSU og rør utgang. Noen som har tips til en god DAC modul til et slikt prosjekt?

Mvh lassemann 😊
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Trolig vil en Topping foruten bli rimeligere enn det meste av DYI kit også rent teknisk ha bedre data som kan fargelegges med et ekstra utgangstrinn.
Nå vet jeg ikke om noen av dem faktisk har NOS modus som trolig er det du ønsker gitt din referanse til AN:
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hei! Planlegger å bygge en rørbasert DAC ala Audio Note. God PSU og rør utgang. Noen som har tips til en god DAC modul til et slikt prosjekt?

Mvh lassemann 😊
Kikka litt på dette en gang jeg hadde samme tanken som deg 😊

 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trolig vil en Topping foruten bli rimeligere enn det meste av DYI kit også rent teknisk ha bedre data som kan fargelegges med et ekstra utgangstrinn.
Nå vet jeg ikke om noen av dem faktisk har NOS modus som trolig er det du ønsker gitt din referanse til AN:
Hva har dette med trådstarter sitt spørsmål å gjøre? Skivebom, igjen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Hva har dette med trådstarter sitt spørsmål å gjøre? Skivebom, igjen.
Hvordan da? Det er jo bare ta printkortet ut av kabinettet så har man en modul av teknisk høy kvalitet som i tillegg er robust mot jitter. Mange av dem kommer i tillegg med ekstern PSU som åpner opp for egne ideer på den siden.

Men som sagt, jeg kjenner ikke Topping fra egen erfaring så jeg vet ikke om de kan kjøre NOS. Det ekstra utgangstrinnet vil uansett være mer transperent enn det meste som finnes i DIY verden og kan i denne setting best tenkes på som del av I/V.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
:) Ser at tanken om Topping i DIY prosjekt ikke traff godt hos @Dalemark. Men for å utdype. Jeg har siste tiden tenkt litt på hvor viktig er egentlig synergieffekten av å koble i serie en rekke ulinjære kretser som det brukes masse tid og penger på forsøke få til å bli mer linjære?

For klarlegge hvor jeg kommer fra. Jeg spiller selv på en fargekladd av en DAC med parallelkoblede R-2R DAC chips som også er doblet opp for å lage den ballansert, — sammen med et uttall strømforsyninger. Alt dette i forsøk på å få kretsen noenlunde linjær og imun mot variabel nettstrøm. Da jeg tenkte bygge min egen dual DAC for aktiv system valgte jeg igjen R-2R moduler da jeg hadde fått det for meg at de spiller bedre. Søkris ble valgt pga fleksibel frontend som tillater eget filterdesign http://www.soekris.dk

Men jeg er begynt å leke med tanken at enn så lenge man skal benytte hyllevare DAC chip om det da muligens ikke er bedre å starte med en ferdig måle-DAC og fargelegge utgangen fra denne. Heller enn å strebe med å få en mindre perfekt IC krets til å bli linjær med ditto kompleksitet med digital frontend til denne, hvor da USB gjerne mangler.

Mulig man må ta i betrakning at man har tatt bort et eller flere ulinjære elementer og derfor kan vurdere om det er behov for kompensere for dette i et nytt utgangstrinn. Inne i hodet mitt virker disse elementene være mye enklere å manipulere enn å sjonglere med inngangsbuffere og perfeksjonere arbeidsforhold til en DAC chip.
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
429
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
:) Ser at tanken om Topping i DIY prosjekt ikke traff godt hos @Dalemark. Men for å utdype. Jeg har siste tiden tenkt litt på hvor viktig er egentlig synergieffekten av å koble i serie en rekke ulinjære kretser som det brukes masse tid og penger på forsøke få til å bli mer linjære?

For klarlegge hvor jeg kommer fra. Jeg spiller selv på en fargekladd av en DAC med parallelkoblede R-2R DAC chips som også er doblet opp for å lage den ballansert, — sammen med et uttall strømforsyninger. Alt dette i forsøk på å få kretsen noenlunde linjær og imun mot variabel nettstrøm. Da jeg tenkte bygge min egen dual DAC for aktiv system valgte jeg igjen R-2R moduler da jeg hadde fått det for meg at de spiller bedre. Søkris ble valgt pga fleksibel frontend som tillater eget filterdesign http://www.soekris.dk

Men jeg er begynt å leke med tanken at enn så lenge man skal benytte hyllevare DAC chip om det da muligens ikke er bedre å starte med en ferdig måle-DAC og fargelegge utgangen fra denne. Heller enn å strebe med å få en mindre perfekt IC krets til å bli linjær med ditto kompleksitet med digital frontend til denne, hvor da USB gjerne mangler.

Mulig man må ta i betrakning at man har tatt bort et eller flere ulinjære elementer og derfor kan vurdere om det er behov for kompensere for dette i et nytt utgangstrinn. Inne i hodet mitt virker disse elementene være mye enklere å manipulere enn å sjonglere med inngangsbuffere og perfeksjonere arbeidsforhold til en DAC chip.
Bra resume 👍. Om man har tid og økonomi er jo en individuell sak.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Hvor mange ulineære elementer blir det fra feks I/V utgang til buffer???
I utgangspunktet er vel begge disse typisk forsøkt utført slik at de får en lydkaratrestikk som mangler i en måle-DAC.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Hva er en måle-DAC?
Et begrep som på hi-fi forum beskriver en DAC som måler perfekt, men som i manges ører ikke behager.

Spørsmålet jeg har stilt meg selv er om man kan tune disse med passende audiokretser i etterkant gitt de beviselig har full audio oppløsning.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Med mindre man i fullt alvor tror at det bor diverse gremlins i digitalkretsene, som rekalkulerer digitale data, så er det faktisk kun selve D/A delen med bufre som kan sette en lydsignatur på et apparat....
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Med mindre man i fullt alvor tror at det bor diverse gremlins i digitalkretsene, som rekalkulerer digitale data, så er det faktisk kun selve D/A delen med bufre som kan sette en lydsignatur på et apparat....
Hva tenker du denne signaturen typisk inneholder? Kan den replikeres?
 
Topp Bunn