Tips om plassering av høyttalere i stua.

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Hei.

I oppsettet i stua mi, har jeg fått et lite problem med lydbildet fra anlegget.
Lydbildet er blitt rimelig stort, men det er mye større fra venstre høyttaler, og lyden fra høyre høyttaler blir gjerne litt amputert i forhold.
Senter på lydbildet blir også gjerne da flyttet litt mot venstre.
Dette regner jeg med er fordi det er åpent på venstre side og vegg på høyre side.
Jeg har prøvd meg frem en del med plassering og vinkling, men får det ikke helt som jeg vil.
Har dratt høyttalerne så langt ut fra vegg som mulig, de er nå 65 cm fra bakvegg i front, og 50 cm fra sidevegg.
det er 2 meter mellom høyttalerne og de er vinklet inn 3 cm. Lytteposisjon er 2,4 meter fra høyttalerne og 60 cm fra bakvegg
Jeg har ikke så mye muligheter når det gjelder plassering grunnet min bedre halvdel. hun vil nok ikke like å få dem lengre ut på gulvet, og heller ikke flytte anlegget til en annen del av stua.
Skulle gjerne ha flyttet anlegget ned i kjelleren til et eget rom, men da spørs det ikke om at jeg hadde flyttet inn der for godt og at fruen fort hadde forsvunnet.
Så derfor får anlegget bli i stua med de begrensingene man vil ha der og det må fungere også for min bedre halvdel.
Dermed utgår nok diverse dempe-remedier også, annet enn tykt teppe og tykke gardiner.
Spørsmålene mine blir da som følger:
1: Vil jeg kunne få gjort noe med denne "begrensningen" på høyre side slik at jeg kan få et bredere lydbilde den kanten? Antar at det her må gjøres noe med refleksjonen? Her har jeg jo et stort vindu, så der er det jo stort sett bare gardiner som kan hjelpe?
2: Hvis jeg snur oppsettet 180 grader, slik at det blir mer vegg å spille mot på begge sider, kan det da gjøre at lydbildet blir mer korrekt? At det kanskje da blir mer likt på hver side? Kanskje vanskelig å svare på og det må vel helst bare prøves ut. Problemet blir å flytte på alt. kontakter, antenner, tv, eternet osv....
Legger ved sketch up tegninger som viser ca hvordan det ser ut i dag:


media_key_0.jpg
tvstue.jpg
tvstue2.jpg


Har ikke tegnet inn resten av stuen, da det mest sannsynlig er uaktuelt å få flyttet inn anlegget der. Hele stuen er som en stor L som vist på siste bildet, med små vegger som deler det litt av som vist på tegning. Disse er da 15 cm og 70 cm.

Håper noen kan komme med noen ideer og tanker om dette.
-
På Forhånd, takk.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I slike høve er balansekontroll til stor hjelp. Det er ikkje noko nederlag å bruke denne. Normalt ville høgtalarane ha noko ulik frekvensgong, spesielt i bassområdet, og då teoretisk slik at bassen vart kraftigast frå høgre side. Men du nemner ikkje dette som noko problem, og då går det vel greitt? Om du har slike søylehøgtalarar brukar du gjerne sub også, og då er det relativt enkelt å ordne dette.
Det problemet du peikar på, går på lydbildet. Og då er det nok diffusorar som er det luraste. Litt tjukke, side gardiner er nok også til hjelp. Høgtalarane kan vel ikkje stå tettare enn det du har skissert, men du kan drage dei så tett på møbelet som råd for å sjå om det er noko meir å hente. Du har vel prøvd å eksperimentere med forsiktig vinkling innover? Det går ut over lydbildet, men om du ikkje overdriv, kan nokre få grader vere nok til å få ting på plass.
Lukke til!
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Høyttalerne bør plasseres i den mest ''livlige'' delen av stuen. Du vil få en del ståene bølger i sitteposisjon her. Da mener jeg spesielt bassen. Har villet plassere høytalerne bak ''kamera'' i steden. Det beste er samme avstand fra sidevegg som bakvegg. mvh. Guit
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg får da legge til litt mer informasjon, ser jeg.
Jeg bruker DSpeaker Anti-mode Dual core som pre, dac og til romkorreksjon. Denne tar hånd om disse bassproblemene som var her på en meget god måte, så er ikke lenger et tema. Derfor ble de da heller ikke nevnt i første kommentar.
Ang høyttalere, så er det et par Audiovector Si3 Signature, og ikke like søyle-høyttalere som på bildet. Det bare fantes ikke noe annet å bruke i tegneprogrammet.
Dermed har jeg heller ingen sub i oppsettet.

Jeg har forøkt å flytte på høyttalerne både mer sammen og mer fra hverandre, har også vinklet de mer og mindre inn, men føler dette er den beste plasseringen hittil.
Har prøvd å korrigere med balance, men føler det ikke helt gjør det riktige. man får sentrert lydbildet bedre ja, men det er fortsatt et problem med selv størrelsen på lydbildet og følelsen av det hele.
Angående avstand til fra sidevegg og bakvegg, mener jeg å ha lest at disse absolutt ikke skal være lik?
Har forsøkt å bruke denne guiden så godt jeg kan i tillegg til å lytte godt mellom hver endring jeg har gjort:
[audio physic] - no loss of fine detail

Tanken min med å flytte oppsettet 180 grader for å få mer vegg til begge høyttalerne, var også med tanke på at disse høyttalerne har porter bakover for diskant/mellomtone. Om det skulle ha noe å si.

Jeg får også legge til at det er ikke snakk om en enorm forskjell som gjør at det låter forferdelig. Det bare føles ikke helt rett.
:)
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har tydelegvis prøvd ut det som er av handlingsrom når det gjeld knappeskruing og lettare ommøblering. Men det å ha ein sidevegg på 70 i staden for 15 cm, må då hjelpe på ein del. Prøv no dette også, dersom det er eit møbleringsvennleg alternativ.

Ideelt sett skal høgtalarane ha like omgjevnadar, men hifi er "det muliges kunst" som Otto von Bismarck sa det (truleg om noko heilt anna enn hifi)
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Du har tydelegvis prøvd ut det som er av handlingsrom når det gjeld knappeskruing og lettare ommøblering. Men det å ha ein sidevegg på 70 i staden for 15 cm, må då hjelpe på ein del. Prøv no dette også, dersom det er eit møbleringsvennleg alternativ.

Ideelt sett skal høgtalarane ha like omgjevnadar, men hifi er "det muliges kunst" som Otto von Bismarck sa det (truleg om noko heilt anna enn hifi)
Det er helt sikkert ting som kan gjøres som jeg ikke har prøvd ut her, men det var nå grunnen til denne posten.
Ja, jeg skal forsøke å snu om på det en dag snart. Håper det kan gi meg det lille ekstra som gjør at ting faller enda mer på plass.
Takk for svar forresten.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.222
Antall liker
9.460
Torget vurderinger
2
Pussig at venstre høyttaler -sett fra sitteposisjon- er problemet. Har hatt tilsvarende rom og da var høyre høyttaler,dvs i hjøret som som var overdøevnde domimerende. Du har vel sjekket at kanelene er i balanse???. Proffe tegninger!!!
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Pussig at venstre høyttaler -sett fra sitteposisjon- er problemet. Har hatt tilsvarende rom og da var høyre høyttaler,dvs i hjøret som som var overdøevnde domimerende. Du har vel sjekket at kanelene er i balanse???. Proffe tegninger!!!
Vel, jeg aner ikke om det er pussig eller ikke? men jeg har dobbeltsjekket kanalene, byttet høyttalerne fra venstre til høyre, dobbeltsjekket at de er i fase, ohmet høyttalerne, prøvd å bytte om xlr-kablene inn til effektforsterker for å se om det byttet side, men uansett hva jeg prøver så er det ikke noe som er galt.
Så derfor har jeg kommet frem til de 2 spørsmålene i første post som de mulighetene jeg har i dette rommet.
Nå hadde jeg forsåvidt et øredøvende problem her også, men det var i bassen. har en voldsom peak på 50 hz, som har ødelagt mye for meg, men nå har DSpeakeren ordnet opp i dette da jeg fikk den i hus.

Tegningene er laget på 10 minutter på denne geniale siden:
RoomSketcher | Tegn ditt drømmehjem

:)
 
Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
.... men det er mye større fra venstre høyttaler, og lyden fra høyre høyttaler blir gjerne litt amputert i forhold.
Senter på lydbildet blir også gjerne da flyttet litt mot venstre.
Dette regner jeg med er fordi det er åpent på venstre side og vegg på høyre side.
Antagelsen din er sannsynlig, og stemmer med fysikken - ørene bruker både lydstyrke og fase for å bestemme hvor lyden kommer fra, og forskjellene i omgivelser for V og H høyttaler vil medføre forskellig faserespons for de to kanalene, spesielt nedover i mellomtoneområdet.

Hvis du har noe du midlertidig kan dempe veggen til høyre for H høyttaler med, så kan du jo få bekreftet dette.
Du må bruke noe som dekker tilstrekkelig stort område, absorberer lyd i hverfall over det meste av mellomtoneområdet og ikke reflekterer lyd, fx digert og skikkelig tykt teppe i mange lag, som en hjelpsom frivillig kan holde opp mens du hører.

Hvis dette virket, så er neste steg å finne en måte å dempe veggen akustisk som er praktisk realiserbar, tilstrekkelig for formålet og passer inn interiøret.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.796
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Hvad med at vende anlægget 90 grader. Med den placering du har valgt, kan det aldrig blive godt. Du kan selvfølgelig gøre nogle ting, der forbedre lyden; men rigtig godt bliver det aldrig. Symetri er en god ting og med din placering er der stor forskel på højre og venstre side og det bliver aldrig godt.
Det er rigtigt, at afstandet til højtaleren fra siden IKKE må være den samme som til front væggen.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg skulle gjerne ha prøvd å bare snu det 90 grader også. men på grunn av vinduet på den veggen, vil det bli vanskelig med tanke på tven.

Jeg får takke for deres innput her inne. :)

Har nå snudd stuen 180 grader i kveld og har begynt å få justert inn høyttalerne mest mulig korrekt, og skal nok påstå at det var et steg i riktig retning i forhold til problemet mitt. Lydbildet er mer i senter nå, og det kan virke som at jeg har fått en bedre balanse mellom høyttalerne.
Jeg får prøve dette litt ut i dagene fremover og se om jeg blir fornøyd.
(Det skal forresten bli spennende å se om min bedre halvdel blir fornøyd også. Det er jo minst like spennende. )
 
Sist redigert:

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Foreløpig inntrykk:
Helt klart den riktige veien å gå. Det har gitt meg muligheten til å flytte dem enda litt lenger ut og dermed fått enda mer luft rundt dem.
Det har gitt høyttalerne mer like forhold, og de jobber mer sammen nå. Det har gitt et mer sentrert lydbilde, mer detaljer og bedre oppløsning på det hele.

Fruen ble også meget fornøyd med det nye oppsette, så det her ble vinn-vinn. :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Jeg hadde også litt problemer med dette når jeg hadde anlegget i stuen oppe og jeg brukte balansekontrollen - har ikke DSpeaker dette montro ?
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg hadde også litt problemer med dette når jeg hadde anlegget i stuen oppe og jeg brukte balansekontrollen - har ikke DSpeaker dette montro ?
Joda, DSpeaker har balansekontroll, det blir også nevnt høyere opp her. Jeg prøvde dette, men følte at det ikke hjalp nok. Det ble på en måte å krympe ned lydbildet på venstre side som da var veldig stort, for å gjøre det mer amputert, slik som på høyre siden som jeg hadde problemer med.
Da ble denne løsningen bedre. Den ene siden ble noe dempet her også, da den fikk mer vegg å spille mot, men siden de begge fikk mer luft, så ble ikke det totale lydbildet særlig krympet allikevel, og resultatet ble at alt dem begge spiller bedre på en måte. Ihvertfall mer likt og samspilt.

Så fint at du fekk det til! Og i tillegg på ein måte som gjorde alle fornøgde.
Då er det berre å spele masse musikk, og gjere mindre småjusteringar med tid og stunder.
Ja, dette var ihvertfall et godt steg i riktig retning, så får vi se om jeg blir fornøyd med det i lengden. Jeg spiller nå musikk mer enn noen sinne nå om dagen. :)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.240
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
0
Hei

Jeg har hatt gode resultater ved å tenke asymmetrisk og nytt ved liknende plassering. Det kan ikke bli 100%, derfor må man lete etter det perfekte kompromiss. Ved å eksprimentere med forskjellig avstand og forskjellig vinkling på høyttalerene separat kan man oppnå bedre resultat.
Eksempel kan du forsøke å ha høyttaleren i hjørnet lenger ut på gulvet enn den andre. Det er heller ikke gitt at sweetspot nødvendigvis er best midt mellom høyttalerene parallelt med veggene.
Så lenge lydbildet holder seg i midten er det ingen fare om høyttalerene står usymetrisk i rommet.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Hvis du har muligheter til å kontrollmåle med antimoden påslått så burde du prøve det. Jeg vil tro at det som måtte være igjen av ubalanse og ufokus på stereoperspektivet vil dukke upp som forskjell i frekvensrespons på høyre og venstere høyttaler. Og i så fall kan du jo prøve å finjustere manuelt.
 

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt nøyaktig det samme problemet i stua mi som ser omtrent ut som din. Ved å dempe høyreveggen sentrerte lydbildet seg, i tillegg ble lyden mer ryddig og detaljert.
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.262
Antall liker
3.109
Torget vurderinger
3
Noen som har forsøkt med litt forskjellig avstand fra lytteposisjon til høyttalerne dvs feks venstre høyttaler2-3 cm lengre vekk en høyre. Var plaget en del i min stue at harde instrumenter, trompet, piano bet skikkelig i øret og var ubehagelig. Flyttet venstre høyttaler 2 cm lengre bak, føler det hjalp betraktelig på dette problemet uten å gå nevneverdig utover stereoperspektiv osv.
innbilning eller kan det forklares? Stuen min er ikke symetrisk møblert og forskjell er det på ørene mine og.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Jeg har hatt nøyaktig det samme problemet i stua mi som ser omtrent ut som din. Ved å dempe høyreveggen sentrerte lydbildet seg, i tillegg ble lyden mer ryddig og detaljert.
Å dempe førsterefleksjon løste mye av problemet hos meg også. To 2x60x120cm Glava trinnlydplater side om side stående, 10cm fra veggen på den siden høyttalerne var nærmest veggen balanserte lydbildet betraktelig.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Noen som har forsøkt med litt forskjellig avstand fra lytteposisjon til høyttalerne dvs feks venstre høyttaler2-3 cm lengre vekk en høyre. Var plaget en del i min stue at harde instrumenter, trompet, piano bet skikkelig i øret og var ubehagelig. Flyttet venstre høyttaler 2 cm lengre bak, føler det hjalp betraktelig på dette problemet uten å gå nevneverdig utover stereoperspektiv osv.
innbilning eller kan det forklares? Stuen min er ikke symetrisk møblert og forskjell er det på ørene mine og.
Har ikke prøvd med usymetrisk oppsett, men i og med at du har en usymetrisk stue, så kan det gi deg vellyd. Jeg er av oppfatning av at blåseinstrument som feks trompet, skal være noe hard og upolert i lyden. Har spillt dette instrumenten litt før i tiden.

Hva som er viktig er vel hvordan det låter for deg. Om du flytter ene høyttaleren lenger unna en den andre så kan det jo være at den ene ht utfaser den andre i en eller annen grad. Derfor så høres lyden mindre hard ut.

Ikke noe godt svar på spørsmålet ditt dette...
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.796
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Noen som har forsøkt med litt forskjellig avstand fra lytteposisjon til høyttalerne dvs feks venstre høyttaler2-3 cm lengre vekk en høyre. Var plaget en del i min stue at harde instrumenter, trompet, piano bet skikkelig i øret og var ubehagelig. Flyttet venstre høyttaler 2 cm lengre bak, føler det hjalp betraktelig på dette problemet uten å gå nevneverdig utover stereoperspektiv osv.
innbilning eller kan det forklares? Stuen min er ikke symetrisk møblert og forskjell er det på ørene mine og.
Man skal have samme afstand til hver højtaler. Så præcist som muligt.
Jeg har jo før foreslået at flytte anlægget, men det er så ikke muligt. Jeg går ikke ind for at flytte anlægget ned i kælderen, hvor man ikke er sammen med familien.

Men anlægget placeret der hvor du nu har det, ville jeg bruge al min charme til at gøre det til et godt sted. Og det er ved hjælp af diffusere. Ikke ved hjælp af absorbenter. Du skal have ens sider. Venstre og højre skal være så lig som muligt. Jeg vil foreslå dig at anskaffe diffusere fra Svanø. Det er dyrt, men godt. Hvis du vælger den billige Pap-diffusere, kan du sætte dem fast i den ene side og i den anden er de nemme at flytte rundt med, da de vejer 6,1 kg pr. stk. 120 cm. x 60 x 18
 
Topp Bunn