Tips om gode steder å kjøpe espresso-bønner

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
89
Antall liker
0
Noen tips om gode steder å kjøpe espresso-bønner?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Om du ikke har noen foretning i nærheten av deg, er det kanskje praktisk å få det sendt?

www.caffeclub.no

De har veldig hyggelig service på telefon, og hjelper deg å velge om du ikke vet hva du vil ha.
(holder for øvrig til i Tønsberg)
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Jeg kjøper faktisk mine bønner på Elkjøp. De er av helt grei kvalitet, pakket i gode lufttette poser, og er forholdsvis billige (tror de koster 100-130 kr/kg avhengig av type).
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Tazza D'Oro er ikke gode bønner, det ER bønnene. Vet det skal være ett par steder rundt om i Roma som visstnok serverer en litt bedre kopp espresso, og jeg har prøvd et par av de. Når det kommer til en usminket, god kopp espresso, så kan de gå og legge seg alle sammen. Tazza er uslåelig. Så koster vel espresso"anlegget" litt mer enn en Bialetti-kanne og.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
MaHa skrev:
Så koster vel espresso"anlegget" litt mer enn en Bialetti-kanne og.
Nespresso gir naturligvis best value for money. Men, dette er vel som med kvinner, blank og fin koster litt mer ("betydelig påkostet senere år").
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Inntil du faktisk har smakt en kopp med ordentlig espresso, kan du ikke bare knyte igjen? Nespresso koster vel over 150 kr pr. kvartkilo kjapt beregnet? Landlord tomatsaus på Rema kan man sikkert også si er best vfm, men den blir aldri en ordentlig tomatsaus. Kryp tilbake i hullet ditt/søk plass på Blaker.

BBking skrev:
MaHa skrev:
Så koster vel espresso"anlegget" litt mer enn en Bialetti-kanne og.
Nespresso gir naturligvis best value for money. Men, dette er vel som med kvinner, blank og fin koster litt mer ("betydelig påkostet senere år").
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.129
Antall liker
2.649
MaHa skrev:
Inntil du faktisk har smakt en kopp med ordentlig espresso, kan du ikke bare knyte igjen? Nespresso koster vel over 150 kr pr. kvartkilo kjapt beregnet? Landlord tomatsaus på Rema kan man sikkert også si er best vfm, men den blir aldri en ordentlig tomatsaus. Kryp tilbake i hullet ditt/søk plass på Blaker.

BBking skrev:
MaHa skrev:
Så koster vel espresso"anlegget" litt mer enn en Bialetti-kanne og.
Nespresso gir naturligvis best value for money. Men, dette er vel som med kvinner, blank og fin koster litt mer ("betydelig påkostet senere år").
Helt enig. Nespresso er ikke et alternativ for en skikkelig kaffekjenner. ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
MaHa skrev:
Tazza D'Oro er ikke gode bønner, det ER bønnene. Vet det skal være ett par steder rundt om i Roma som visstnok serverer en litt bedre kopp espresso, og jeg har prøvd et par av de. Når det kommer til en usminket, god kopp espresso, så kan de gå og legge seg alle sammen. Tazza er uslåelig. Så koster vel espresso"anlegget" litt mer enn en Bialetti-kanne og.
Enig! den er uslåelig
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Veronas (i gourmetkretser kjente ) Cafe La Perla bruker faktisk egenproduserte bønner, noe som gir en mer organisk og stofflig smaksopplevelse.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Vel, de færreste har vel kaffeplantasjer inne i kafeen, men rister vel derimot bønnene selv etter råvaren er levert. ;) Nevnte Tazza D'Oro gjør også det, i det hele tatt mange skikkelige kaffebuler. Snart drikker jeg en Shakerato herfra, en annen fantastisk kaffebar i Roma rett bortenfor D'Oro. www.santeustachioilcaffe.it

Det fantastiske med italienerne er at de er fanatisk opptatt av denne kaffen sin. Det betur at selv den kjipeste bladkiosken på hjørnet ofte har en Rolls Royce-maskin stående. Man skal da kunne få en ordentlig kopp hvor som helst!
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Takker! Da er bestilling avgårde..
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei Reima.
Husk at kaffebønner er ferskvare. Hvis optimal kvalitet er et ønske bør kaffen nytes maks en uke etter at bønnene er brent. Hvor i landet bor du?

På sørlandet finnes det et par butikker som leverer kaffe av ultrakvalitet, den ene av dem har dessuten et eget kaffebrenneri i butikken/restauranten sin.

www.provianten.no

Får du dem til å sende deg en pose anbefaler jeg "Malabar"
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.486
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Bønnene oppbevarer man i fryseren inntil man skal kværne dem.
 

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
89
Antall liker
0
C. Alshus skrev:
Bønnene oppbevarer man i fryseren inntil man skal kværne dem.
Jeg mener å ha lest at dette ikke er optimalt, da de avgir fett, som i sin tur kan være uheldig for kvernen?
 
Topp Bunn