Ønsker anbefaling Tinnitus og hjelp til veien videre med anlegget.

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Jeg har for en del år siden vært utsatt for akutt støy som medførte tinnitus og høreskade på det ene øret. Jeg fikk høreapparat for fire år siden som hjalp på hørselen i hverdagen.
Jeg opplever dessverre oftere og oftere å få tinnitus på det annet øre også og lyde blir forvrengt ved tale, musikk etc.
Jeg har det siste halve året mistet mye av gleden ved å sette på vinyl og høre musikk pga. ovenstående. Det er dessverre heller ikke mulig når det er på sitt verste.
Anlegget blir i mindre grad brukt enn håpet var når hifi reisen startet. Det har blitt mere og mere film og mindre musikk men jeg vil ikke gi opp helt enda.
Da musikken dessverre har kommet litt i annen rekke vurderer jeg å selge Marantz pm14s1 og kjøpe en bedre receiver enn den jeg har idag (CA551r) og gå for en i prisklassen 20-30k.
Jeg forventer en nedgradering men vil en receiver i litt højere prisklasse kunne fungere ok med ecp2, RP6 med Dynavector DV20x2L, og Dynaudio SpecialForty?
Hvilket merke og prisklasse er fornuftig å gå for når det maks blir 5.1 men musikk også prioriteres?

På forhånd takk.

Mvh.
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei Zack. Jeg kjenner godt til problemstillingen. Typisk hørselskade grunnet Tinius ligger mellom 1000-4000 Hz.
Høytalerene du har er veldig gode. Men de har små elementer å giir mye energi i dette frekvensområde, dersom du ønsker naturlig størrelse på lydbilde. Jeg ville vurdert å høre på noen litt eldre høytalerkonstruksjoner med store membraner. Jeg har ikke hørt al verdens resivere, men er ganske sikker på at den veien ikke løser dine fysiske problemer.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Hei @Zack! Jeg har en vesentlig mildere utgave av piping i det venstre øret. Jeg slet lenge med å finne ørevennlige høyttalere. Harbeth C7ES3 var løsningen. Har hatt to par i flere år nå. Se kommentarer her hvis du vil komme i mål på dette. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/harbeth.26552/page-94#post-3060374
Ikke krevende å drive. I hjemmekinoen har vi en Denon x4200 receiver og frontene får hjelp av en ganske enkel effektforsterker som jeg kjøpte Brukt og rimelig (Roksan K2). Det låter fantastisk: naturlig, engasjerende, med trøkk, og aldri slitsomt. Deler på 80 Hz mot to subwoofere, og benytter «fanthom center» (dvs ikke center, og Center-signalet fordeles på venstre og høyre fronthøyttaler).
lykke til!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har kontinuerlig piping inne i hodet, og av og til kommer det en pipelyd med litt annen frekvens i høyre øre, fikk problemet for 20 år siden etter at en .357 Magnum ble fyrt av 20 cm fra hodet mitt :( . Min erfaring er at rørforsterker gir en mer behagelig lyd for meg, og har slått meg til ro med det.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Takk for innspillene.
Ser ut til å være flere muligheter jeg ikke hadde tenkt på som jeg vil se nærmere på før jeg gjør noe alt for desperat.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg fikk også plutselig tinnitus. Jeg begynte med ørepropper for å skjærme øret fra skarpe høye lyder som trafikk, støy og tale fra høyttalere kan være slitsomt og piano. Mas på legen om hjelp. behandling mot tinnitus.
I forhold til hi-fi valg så er ørevennlige engelske "bbc" høyttalere kanskje en vei å gå. Snell, Harbeth, Spendor, Graham, Audionote høyttalere som låter varmt og behagelig i lengden og de er over hodet ikke pågående i diskanten og man blir ikke lyttetrett. Demping av refleksjoner i vegger, gulv og tak hjelper også. Gardiner bokhyller, teppe på gulv puter møblement bidrar å dempe refleksjoner fra harde vegger og det fins flere butikker som selger kule produkter som hjelper med akustikk i rommet.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Jeg fikk også plutselig tinnitus. Jeg begynte med ørepropper for å skjærme øret fra skarpe høye lyder som trafikk, støy og tale fra høyttalere kan være slitsomt og piano. Mas på legen om hjelp. behandling mot tinnitus.
I forhold til hi-fi valg så er ørevennlige engelske "bbc" høyttalere kanskje en vei å gå. Snell, Harbeth, Spendor, Graham, Audionote høyttalere som låter varmt og behagelig i lengden og de er over hodet ikke pågående i diskanten og man blir ikke lyttetrett. Demping av refleksjoner i vegger, gulv og tak hjelper også. Gardiner bokhyller, teppe på gulv puter møblement bidrar å dempe refleksjoner fra harde vegger og det fins flere butikker som selger kule produkter som hjelper med akustikk i rommet.
Jeg benytter ørepropper når jeg støvsuger og har generelt blitt veldig sensitiv for støy. Våknet i natt med høy hyletone og når jeg sto opp var lydene forvrengte og litt som å snakke i en boble, vanskelig å forklare. Har opplevd det flere ganger på venstre øre men nå er det høyre. Kjenner jeg i disse perioder mister helt lysten på anlegg og musikk fordi det er så smertefult, også mentalt. Det er heldigvis glemt i de gode perioder😊
 

jahe68

Medlem
Ble medlem
21.06.2018
Innlegg
45
Antall liker
13
Sted
Førde, Sogn og Fjordane
Eg ville prøvd å lånt et par litt mørkere signalkabler enn det du bruker for å teste om det var tilstrekkelig. Dersom du speler uten frontcover på høyttalarane og har desse liggande, så kan det kanskje være tiltrekkelig å sette frontcoverne på.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Kan prøve å la
Eg ville prøvd å lånt et par litt mørkere signalkabler enn det du bruker for å teste om det var tilstrekkelig. Dersom du speler uten frontcover på høyttalarane og har desse liggande, så kan det kanskje være tiltrekkelig å sette frontcoverne på.
Kan prøve å la frontcover være på. Benytter van den hul signalkabler og magnum hybrid på høyttalerne. Er kjøpt med tanke på å ikke være for pågående og opplever det fungerer fint.
 
Topp Bunn