Tilpasse følsomhet linjeinngang forsterker

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
3
Har testet ny CD spiller som blir ansett som analogpreget og opplever lyden som hard og presset. Hovedgrunn er nok min hørsel med tinnitus og begrenset dynamikkvindu , men vinyl høres så mye bedre ut og øret er det samme. CD spiller har utgangssignal 2,35 V og forforsterker har 50 mV følsomhet på linjeinngang. Er dette en normal tilpassning eller kan forholdet ha betydning for at lyden oppleves som presset?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
50 mV inngangsfølsomhet var lavt. Det høres ut som om forforsterkerinngangen lett kan overstyres i ditt tilfelle. Kanskje et dempeledd på 20 dB kan være en løsning. Uansett blir det lettere å gi deg råd hvis du sier hvilken CD-spiller og hvilken forforsterker du har. Inngangsimpedanse og utgangsimpedanse har også betydning.
 

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
3
50 mV inngangsfølsomhet var lavt. Det høres ut som om forforsterkerinngangen lett kan overstyres i ditt tilfelle. Kanskje et dempeledd på 20 dB kan være en løsning. Uansett blir det lettere å gi deg råd hvis du sier hvilken CD-spiller og hvilken forforsterker du har. Inngangsimpedanse og utgangsimpedanse har også betydning.
Consonance 120 linear, Bryston 11B forforsterker (vinyl systemdeck AT 1100 arm ATOC 10 MC)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Bryston 11B er jo noen år, men jeg skjønner egentlig ikke at man lager preamps med 20-30 dB gain "moderne tid", gitt at en overveldende del av alinjekilder, som bånd, kassettspiller, tunere, CD etc omtrent alle har utnivåer på 0,5-1V , og ofte høyere for CD spillere... Mange "moderne" rørpreamps har også 20dB+ i forsterkning....
Du har nesten ikke annet valg enn dempeledd på inngangen......
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Er vel typisk mer = bedre markedsføringstrategi?
 
Sist redigert:

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
3
Bryston 11B er jo noen år, men jeg skjønner egentlig ikke at man lager preamps med 20-30 dB gain "moderne tid", gitt at en overveldende del av alinjekilder, som bånd, kassettspiller, tunere, CD etc omtrent alle har utnivåer på 0,5-1V , og ofte høyere for CD spillere... Mange "moderne" rørpreamps har også 20dB+ i forsterkning....
Du har nesten ikke annet valg enn dempeledd på inngangen......
Takk for vurderingen
 

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
3
Bryston 11B er jo noen år, men jeg skjønner egentlig ikke at man lager preamps med 20-30 dB gain "moderne tid", gitt at en overveldende del av alinjekilder, som bånd, kassettspiller, tunere, CD etc omtrent alle har utnivåer på 0,5-1V , og ofte høyere for CD spillere... Mange "moderne" rørpreamps har også 20dB+ i forsterkning....
Du har nesten ikke annet valg enn dempeledd på inngangen......
Kanskje enkleste løsning er å benytte f.eks en Topping E30 DAC . Spilleren mister naturligvis sin lyd signatur
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Gaasbu: Finn en lett varmnøytral pre med justerbart nivå på inngangene. De er sjeldne, men jeg har en her..Må vel bare få seg et bittelite oversyn, for sikkerhets skyld. Så kan du finne deg etpar fine aktive proffmonitorer til å koble på den, samtidig som kilder og overføring passes ordentlig😎 Med de kildene der bør det være mer enn greit å beholde analog karakter..
 
Topp Bunn