Tidsstyring for rele

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Jeg hadde i sin tid en viss innsikt i elektronikk og -løsninger, men må beskjemmet innrømme at det aller meste er gått i glemmeboken, dessverre.

Derfor må jeg ty til hjelp her, tiltross for at problemstillingen er banalt enkel, i alle fall for den lærde! Og dem finnes det jo mange av her inne....
Jeg har laget en enkel tegning for hvordan jeg ser for meg en mulig løsning, men som antakelig bare understreker min begrensede viten om temaet; altså hvordan lage en enkel timer / tidsstyring for et rele:

Timer.jpg

Antakelig er jeg fullstendig på viddene her, og tar imot alternativer med takk!
Meningen er at releet skal holdes aktivt to-tre minutter etter at trykkbryteren er aktivisert.

Tar gjerne imot forslag til transistortype, ca kondensatorstørrelse, og andre vesentlige detaljer.
Releets spolemotstand er ca 160 Ohm, og strømtrekket via transistoren vil derfor bli ganskje beskjedent; ca 0,06A.

I optimismens tegn, ser jeg frem til kreative og opplysende svar!
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
kan jeg spørre hva du skal bruke dette til?Skulle hatt noe i samme duren, en bryter som når trykket holdt kontakten i noen få sekunder (har i dag en bryter som styrer 4 releer, og dersom man trykker for fort så slår ikke alle releene om og de kommer ut av synk, noe som er litt upraktisk).
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Arduino! Liten mikrokontroller er greit for slikt som dette. då blir ikkje ting temperaturavhengig osv. Og du kan gjere ting meir intelligent.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
FYI: Arduino får du kjøpt for ein slikk og ingenting på Deal Extreme
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
kan jeg spørre hva du skal bruke dette til?Skulle hatt noe i samme duren, en bryter som når trykket holdt kontakten i noen få sekunder (har i dag en bryter som styrer 4 releer, og dersom man trykker for fort så slår ikke alle releene om og de kommer ut av synk, noe som er litt upraktisk).
Timeren skal brukes til å styre en ekstra motor i de platevaskerne jeg bygger.
Denne motoren skal benyttes for å sette LP-stabelen i hurtig rotasjon 2-3 minutter, slik at tørketiden forkortes.

Ellers kan man jo prinsippet bruke relekontaktene til å styre nær sagt hva som helst. Da har du uansett fått svar på spørsmålet! :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Ellers takk til whistler, AAaF og Cobra2 for gode forslag og linker.
Og ja, jeg kjenner til 555-timeren fra tidligere.

Men jeg hadde egentlig sett for meg en litt enklere løsning, a'la slik jeg har tegnet forslaget i første innlegg. Dermed mangler jeg fortsatt en bekreftelse eller forkastelse for den saks skyld, for prinsipptegningen min.
Imøteser disse!
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
til sjuande og sist er som regel ein µC løysing det enklaste. Og mest fleksible.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Det var vel ikke helt slik jeg gjorde det for snart 40 år siden da jeg lekte med elektronikk på gutterommet. Prinsipielt vil dette virke, men for å få stor nok strøm gjennom releet er det begrenset hvor stor R du kan ha. Og med en liten R (ned mot 1k ?) må du ha en relativt stor kondensator for å oppnå 2 minutt. Sannsynligvis bør du bruke en transistor til. Da har du en som driver releet og en som utgjør timeren. Dette gjør valg av komponenter lettere og vil antagelig gi et bedre definert av/påslag.

Reversdiode i parallell med releet mangler på tegninga di.

Jeg ville uansett ha lekt med denne gratis simulatoren (LTSpice) før jeg bygde noe som helst:
Linear Technology - Design Simulation and Device Models

Stort sett intuitiv å bruke, med unntak av følgende: Ingenting virker derom du ikke setter på et jordsymbol f.eks. på null-volt. Brukte noen timer på å finne ut av det :)
 
Sist redigert:

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Denne motoren skal benyttes for å sette LP-stabelen i hurtig rotasjon 2-3 minutter, slik at tørketiden forkortes.
Ved så lang forsinkelse er ikkje RC ledd rette løysinga. Du havner ut på nokre ville verdiar.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
@ gormj:
Ahh, endelig en som har skjønt tegninga, bokstavelig talt! :)

Skal ta en titt på den simulatoren, så kanskje jeg blir litt klokere.

Er klar over at kortslutningsdioden mangler på relespolen, så den skal selvsagt på plass om / når konstruksjonen er ferdig. Jeg vet jo at det vanligvis induseres en ganske real motspenning i spoler når spenningen brytes vha en kontakt / bryter. I dette tilfellet vil jeg tro at det kanskje kan bli litt annerledes, ved at spenningen fra transistoren til spolen gradvis minkes, i takt med styrespenningen fra kondensatoren?
Dermed vil jo induksjonsspenningen fra spolen langt på vei elimineres. Eller hur?

Dette vil selvsagt bli noe annerledes om det introduseres en transistor til . Da vil jo drivertransistoren i mer markant grad fort kunne få en "smell" fra spolen ved at den i større grad styres "on / off", noe som dermed betinger en kortslutningsdiode.

Ang. kondensatorstørrelse: Er det ikke slik at styrespenningen / effektbehovet til transistoren vanligvis er ganske liten?
Om jeg ønsker å "servere" 9V til releet via transistoren, så behøver vel ikke styrespenningen / effekten være tilsvarende 9V for å få max utstyring for transistoren?

Setter stor pris på engasjementet ditt, gormj!
Jeg startet jo tråden som et DIY-prosjekt, noe jeg håper at dette til slutt blir.

Takker ellers for mange gode forslag til ferdigstilte løsninger! Kunne selvsagt gått for noe slikt, med det er jo mer moro å knote sammen noe slikt sjøl. Det synes i alle fall jeg!

@AAaF: Det har du høyst sannsynlig rett i. Har du et alternativt forslag, så mottas dette med takk!
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
En FET transistor vil kanskje være enklere å håndtere i forhold til at inngangsimpedansen er veldig mye høyere enn på en bipolar transistor. Utladningen/reguleringen kan da foretas over en tilleggsmotstand RGS med kondis paralellt over denne. Se for eksempel kretsskjemaet på File:Mosfet n-ch circuit.svg - Wikipedia, the free encyclopedia
Ellers ville jeg passe på at releet har bra stor hysterese mellom innslag og holding, slik at du ikke risikerer at kan klapre pga en mellomspenning under utladningen.... du har en saaakte utladning.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Den løysinga til Antonsen virka eigentleg veldig grei. Sit sikkert noko lurt inni der. Dersom du ikkje er interessert i å utvide horisonten med µC programmering, så er nok dette kanskje vel så greit som Arduino.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Jo, i og for seg.
Da måtte man jo i så fall ha dissekert løsningen, og benyttet seg av de i dette tilfellet, aktuelle komponentene?

Jeg har imidlertid krøpet til korset, og bestemt meg for denne løsningen:
https://epost.telenor.no/mobileoffi...elfa3~no_no/elfa/init.do?item=85-812-66&hst=1

La gå at det blir litt lodding, men det er jo bare morsomt! :)
Og holdt opp imot prisen på det Omron-releet jeg hadde tenkt å benytte, + andre nødvendige komponenter, er det vel ikke så mye å lure på?

Takker i alle fall for mange nyttige innspill! :)
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror ikke det funker så bra å linke til noe inne i innboksen din ;-)
 
Topp Bunn