Hertugens hifi loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Evo , hvis du ikke har tungdrevne høytalere så har du egentlig ikke behov for evo400 blokker , da kan du fint kikke på de mindre modellene

    gleder meg til å lese inntrykk etterhvert , og jeg antar at du allerede har forsket litt på hvilke rør som har mest å si på lyden
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Evo , hvis du ikke har tungdrevne høytalere så har du egentlig ikke behov for evo400 blokker , da kan du fint kikke på de mindre modellene

    gleder meg til å lese inntrykk etterhvert , og jeg antar at du allerede har forsket litt på hvilke rør som har mest å si på lyden
    Har lest meg opp på rør ja,starter med de som står i så tar vi det derifra😁. EC blokkene passer så utrolig bra til Amatiene så jeg vil vell helst beholde de. Kontra de slappe Mc601 blokkene er de jo rene vilhingstene😁. Jeg digger designet til McIntosh men ikke lyden så mye,det ble litt som å fjerne en duk over høyttalerene med EC. Skal ikke se bort i fra når vi selger huset og flytter til tjuvhollmen så kommer Mc inn igjen med noen litt sprellskere høyttalere😁. Men den kjangsen er minimal😂. EVO power amper er helt klart noe å tenke på om EC ikke funker.

    O
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har lest meg opp på rør ja,starter med de som står i så tar vi det derifra😁. O
    Det er jo ikke godt å si hvilke rørfabrikat de har valgt å bruke, men høyst trolig har de basert seg på ok rør som produseres nye i dag.
    Gromme NOS 5AR4 ligger fort på 2-3000,- stk ;) - og den pre´n der fortjener vel intet mindre.
    Så kan du legge på en 6-pack m/ gode NOS 12AU7 til alt fra 5000,- og oppover for 6stk.
    Godt det er jul snart:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og så får du ønske deg en liten gul notisblokk som du kan skrive ned antall timer som rørene står på. Som gammel håndverker vet du såklart sånt allerede ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå må dere ikke skremme vettet av han Evoen, da.

    Hvor dyre et rør er, kommer helt an på estimert driftstid for røret. Et par gode 211 kan fort komme på 12k kr, men da varer de jo i røfflig 20k timer også. EL34 er rimeligere, men brenner langt kjappere opp - ca 5k timer - bare for å sammenligne. Smårør varer nesten "evig". Seff er det flere ting som spiller inn, som avgjør levetiden, mest flaks/uflaks.

    Rørkostnaden? Tja, jeg tør nesten vedde på at man bruker langt større summer på godteri/potetgull/søppelmat/røyk i mellomtiden;)

    Men klart, bruker man rør, så må man forholde seg til de annerledes enn SS. Man tar feks ikke å nappe ut rør med kun noen titalls sekunders mellomrom under rørtesting, alltid ha ht tilkoblet når den er på, ventilasjon osv. Noen er rett og slett for uvøren, så da bør de holde seg unna. Nytter ikke å bare si:-"Herregud, det får den bare tåle!". Selv låner jeg aldri bort utstyr til slike, bare for å nevne det.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det er jo ikke godt å si hvilke rørfabrikat de har valgt å bruke, men høyst trolig har de basert seg på ok rør som produseres nye i dag.
    Gromme NOS 5AR4 ligger fort på 2-3000,- stk ;) - og den pre´n der fortjener vel intet mindre.
    Så kan du legge på en 6-pack m/ gode NOS 12AU7 til alt fra 5000,- og oppover for 6stk.
    Godt det er jul snart:)
    Det tror jeg skal gå bra,det er de 2 i midten som gir respons på lyden 😊

    O
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    som en trøst - eller et forbanna faktum - skal det sies at det ikke alltid er det dyreste røret (eller mer korrekt: det som pr dags dato har høyest markedsverdi) som spiller best i enhver krets.
    jeg har opplevd mange ganger at rør som er billige i innkjøp har spilt bedre enn teoretisk gullrør i en gitt krets.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    som en trøst - eller et forbanna faktum - skal det sies at det ikke alltid er det dyreste røret (eller mer korrekt: det som pr dags dato har høyest markedsverdi) som spiller best i enhver krets.
    jeg har opplevd mange ganger at rør som er billige i innkjøp har spilt bedre enn teoretisk gullrør i en gitt krets.
    Det der er selve essensen ved rørkostnad. Kan fort ta tid og penger å finne frem til det røret som låter best for deg. Men når du først har funnet de(t), så er det velstand.

    Men oppvarmingstiden er noe herk, det skal jeg innrømme.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har lest meg opp på rør ja,starter med de som står i så tar vi det derifra😁. EC blokkene passer så utrolig bra til Amatiene så jeg vil vell helst beholde de. Kontra de slappe Mc601 blokkene er de jo rene vilhingstene😁. Jeg digger designet til McIntosh men ikke lyden så mye,det ble litt som å fjerne en duk over høyttalerene med EC. Skal ikke se bort i fra når vi selger huset og flytter til tjuvhollmen så kommer Mc inn igjen med noen litt sprellskere høyttalere😁. Men den kjangsen er minimal😂. EVO power amper er helt klart noe å tenke på om EC ikke funker.

    O
    Ec og PL kan funke som bare f... det
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Husk også at det er mulig å tune lyden ett knepp varmere hvis du kan bruke 5R4 isteden for 5AR4(hvor det egentlig kun er Mullard som gir løft )
    5r4 er billigere Også
    Telefunken, mullard eller Amperex er tre solide valg i midtposisjonen , jo eldre jo bedre , Unntaket er M8136 fra Mullard , beklager spam i tråden
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Husk også at det er mulig å tune lyden ett knepp varmere hvis du kan bruke 5R4 isteden for 5AR4(hvor det egentlig kun er Mullard som gir løft )
    5r4 er billigere Også
    Telefunken, mullard eller Amperex er tre solide valg i midtposisjonen , jo eldre jo bedre , Unntaket er M8136 fra Mullard , beklager spam i tråden
    Ikke spam dette Jokris👍😁

    Setter pris på gode tips!

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg likte egentlig godt kommentaren fra jokris om at "jo eldre jo bedre". Tror det gjelder biler og mennesker også. På min rørpre har jeg valgt Telefunken i midten. Funker veldig bra. Mullard farget lyden litt mye syntes jeg.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Etter litt graving så ser det slik ut på EVO 400 pre Tube Complement 2 x 5AR4, 6 x 12AU7 samme som Dialogue .
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Etter litt graving så ser det slik ut på EVO 400 pre Tube Complement 2 x 5AR4, 6 x 12AU7 samme som Dialogue .

    Jeg vet,det står klart og tydelig i testen at det er de to 12au7 i midten som gir best utbytte lydmessig. Vet ikke hva som gjelder på 5AR4 🤔.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke noe er som nye nevroser.. :).. Hvordan er gain mellom PL og EC? Rør pre og transe effekt er ikke alltid en suksess ifht gain, det er min erfaring.. :rolleyes:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Tipper det ja😊
    Har tenkt på det lenge men det står at det tar mange uker,går jo kjappere enn det ser det ut til😁.
    Kanskje kline til med 2 sånne i pressang til meg selv også🤔🎄🎄
    2FF3FE49-3814-47F3-BDBC-CFBE7BB31C2B.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tror de blokkene hadde blitt å imponert deg :)
    Men du liker jo aw180.. så kanskje hvile på laurbærene? :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tror det settet kommer til å stå som mitt drømme amp sett en god stund.. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må si du overrasker, Evo. Ikke ett vondt ord å si om PL hva kvalitet og lyd angår, men gud bedre designet er kjedelig og grått. Ser nesten simple ut. Meg om det, seff, og jeg hadde fint kunne levd med slike. Du, derimot, er jo viden kjent for å dra hjem kun ting som ser bøs ut :unsure: :sneaky:. Forsåvidt greit nok. Det er nok av folk som holder ut med Mc-lyden fordi de liker designet.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Erindrer og uttalelser om at det fort blir for mye rør.. :).. Forandring fryder uansett, og det er vel hele poenget.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Må si du overrasker, Evo. Ikke ett vondt ord å si om PL hva kvalitet og lyd angår, men gud bedre designet er kjedelig og grått. Ser nesten simple ut. Meg om det, seff, og jeg hadde fint kunne levd med slike. Du, derimot, er jo viden kjent for å dra hjem kun ting som ser bøs ut :unsure: :sneaky:. Forsåvidt greit nok. Det er nok av folk som holder ut med Mc-lyden fordi de liker designet.
    Tviler vel sterkt på at de Evo powerene får kontakt med benken her😂. Men preampen gleder jeg meg til dukker opp🥳

    O
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Stadig noe på gang i hula :cool: viktig å kose seg i disse mørketider
    Ha en riktig fin julefeiring til deg og dine Ove :)

    mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet,det står klart og tydelig i testen at det er de to 12au7 i midten som gir best utbytte lydmessig. Vet ikke hva som gjelder på 5AR4 🤔.
    De 2 er det virkelig ikke de 4 lengere som deler jobben ? de to ytterste er katode følgere .

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn