Thorens TD-235 eller Pro-ject Debut Carbon Espirit?

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Jeg er på vei inn i vinylverdenen og gjør litt undersøkelser i forbindelse med kjøp av platespiller. Ser Project DCE får mye god omtale. Noen som har en formening om hvordan denne er sammenlignet med Thorens TD-235? Sistnevnte er på tilbud, så prisen er den samme...

Tar gjerne imot tips på riaa også, tenker litt på Cambridge 651p (basert på hva jeg leser om dens forgjenger, 640p).

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Hehe...den er peanuts å velge på... Av de to??Pro-Ject, uten den ringeste tvil!!!! Men, jeg har et enda bedre forslag til deg...spar inn 1500 kr på Espriten, og gå for Rega RP1...den spiller faktisk mer musikk! OG du har råd til en ordentlig pickup pluss phonotrinn som gjør at riggen spiller ringer rundt begge dine to utvalgte..til samme pris..Det du gjør:

Rega RP1
Rega Bias II pickup
Musical Fidelity V-LPSII phonotrinn!

Samla ca 4500...Store deler av RP3s lyd sitter også i denne!

Alternativ II: Ultraklassisk ikon i ny drakt:

Rega RP3- Ny versjon av Rega Planar 3- verdens mest solgte Hi-Fi platespiller..den grønne som står på Museum of Modern Art..
Rega Elys II MM pickup
Rega Fono MM RIAA-trinn...bytta selv ut et phonotrinn til 8500 med denne en gang..og idag har jeg MC-versjonen på en Rega P5 i blodtrimma utgave!
Har du innebygd phonotrinn i Classé? En RP3 med ElysII- i farge- går for 5000 på Kontrapunkt nå---Kjøper du den, har du spiller til du legger deg i trehuset med blomster på taket..hehe..den overrasker selv meg, og jeg har hatt min P5 siden 2004---den blir her! Kort fortalt: RP3 er platespillermarkedets største juvel mtp pris/kvalitetsforhold..akkurat som forgjengerne dens..Kolschtat bruker forresten en RP6 på det phonotrinnet jeg har satt opp med RP1 her..det sier litt om kvaliteten også på det..

Thorens kontra Pro-Ject, kontra Rega? Sveitseren låter varmt, men uspennende..Pro-Ject er full av fart, men litt skarp i kantene! REGA HAR DET MUSIKALSKE LIVET, DRIVET OG LEKEN de andre to mangler..Vil du vite mer, har du PMen...Nagla du den Balderen, eller??

Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Hehe...den er peanuts å velge på... Av de to??Pro-Ject, uten den ringeste tvil!!!! Men, jeg har et enda bedre forslag til deg...spar inn 1500 kr på Espriten, og gå for Rega RP1...den spiller faktisk mer musikk! OG du har råd til en ordentlig pickup pluss phonotrinn som gjør at riggen spiller ringer rundt begge dine to utvalgte..til samme pris..Det du gjør:

Rega RP1
Rega Bias II pickup
Musical Fidelity V-LPSII phonotrinn!

Samla ca 4500...Store deler av RP3s lyd sitter også i denne!

Alternativ II: Ultraklassisk ikon i ny drakt:

Rega RP3- Ny versjon av Rega Planar 3- verdens mest solgte Hi-Fi platespiller..den grønne som står på Museum of Modern Art..
Rega Elys II MM pickup
Rega Fono MM RIAA-trinn...bytta selv ut et phonotrinn til 8500 med denne en gang..og idag har jeg MC-versjonen på en Rega P5 i blodtrimma utgave!
Har du innebygd phonotrinn i Classé? En RP3 med ElysII- i farge- går for 5000 på Kontrapunkt nå---Kjøper du den, har du spiller til du legger deg i trehuset med blomster på taket..hehe..den overrasker selv meg, og jeg har hatt min P5 siden 2004---den blir her! Kort fortalt: RP3 er platespillermarkedets største juvel mtp pris/kvalitetsforhold..akkurat som forgjengerne dens..Kolschtat bruker forresten en RP6 på det phonotrinnet jeg har satt opp med RP1 her..det sier litt om kvaliteten også på det..

Thorens kontra Pro-Ject, kontra Rega? Sveitseren låter varmt, men uspennende..Pro-Ject er full av fart, men litt skarp i kantene! REGA HAR DET MUSIKALSKE LIVET, DRIVET OG LEKEN de andre to mangler..Vil du vite mer, har du PMen...Nagla du den Balderen, eller??
Så det er Rega jeg burde gå for, på tross av alt fuzzet om pro-ject jeg leser overalt? Hva er evt fordeler med carbonarm som på Pro-ject? Alternativ 1 høres ikke dumt ut! Har skjønt at MF riaaen er en favoritt hos mange, men så leser jeg også a flere mener man få stort utbytte av å modde strømforsyningen. Noen formening om det bør gjøres og evt. hvordan?

Skal sjekke ut RP3 på kontrapunkt, og RP1 som de har på salg. Hva får jeg i RP3 kontra RP1?

Auditor: Ang. Balderen så lot jeg den gå denne gangen. Ikke fordi det ikke ville blitt bra altså, tror Balderen er helt konge! Men tenker som så at jeg vil se hva jeg kan oppnå med Classen sammen med platespiller-oppsett og en rimelig dac (eks. V-dac) før jeg oppgraderer. Og så vil jeg spare pengene til jeg år muligheten til en av Novitas modellene, og da hels Thor, som vil være i stand til å drive e større enn CM8 i fremtiden...hehe.

Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
En telefon til Kontrapunkt kunne fortelle meg at RP1 m/ bias II til 2500,- er solgt ligger nå på 4100,-, og at RP3 til 5000,- er uten PU. Elys 2 blir 1500,- i tillegg....

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.860
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
REGA HAR DET MUSIKALSKE LIVET, DRIVET OG LEKEN de andre to mangler
Det er vel delte meninger om akkurat dette :) - dvs, noen har preferanser i retning Rega, mens andre ville gått for Pro-ject´n.

Det trådstarter forøvrig bør være klar over er at TD-235 er en halvautomatisk spiller > som har autostopp. Det har ikke Pro-Ject eller Rega. Så om det er et ønske/krav/forutsetning ekskluderes disse.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
REGA HAR DET MUSIKALSKE LIVET, DRIVET OG LEKEN de andre to mangler
Det er vel delte meninger om akkurat dette :) - dvs, noen har preferanser i retning Rega, mens andre ville gått for Pro-ject´n.

Det trådstarter forøvrig bør være klar over er at TD-235 er en halvautomatisk spiller > som har autostopp. Det har ikke Pro-Ject eller Rega. Så om det er et ønske/krav/forutsetning ekskluderes disse.
Har strengt tatt ikke mange krav. Ønsker meg en ok spiller å starte med som gir meg mest mulig musikkglede! En god bonus er det dersom det er en spiller som det er mulig, og fornuftig, å oppgradere i fremtiden!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.860
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Du bør da ta hensyn til at Esprit bruker en 8,6" arm, hvilket begrenser utvalget dersom oppgradering av arm ligger i potensielle oppgraderingsplaner. For TD-235 vil jeg karakterisere armbytte som uaktuelt.

Slik jeg ser det, så ville nok jeg satt grensen ved PU-oppgradering for alle de 3 "kandidatene". Blir man ordentlig bitt av basillen og ønsker seriøs oppgradering, så er det nok mer formålstjenlig å selge entry-level spilleren og så kjøpe ny (pent brukt) spiller et par hakk opp i prisklassene.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
@kristofferb: Gode planer!
Fordelen med karbonarm? Lett og stiv!! Men den er altså kort, noe som begrenser den i seg selv..Pro-Ject har akryltallerken- jeg har ALDRI hørt en plasttallerken jeg har villet leve med! For liten masse..og Classe kan låte marsipan nok, den! Da liker jeg heller Regas approach--
Mht RP3/Elys II...den er verd 6500 med PU! RB301 sitter på RP6 også, et drev til 10 000--3eren har bare litt enklere plinth (base) SAMT en annen motor og subtallerken..Det samme gjelder forholdet RP1-RP3...Bedre , mer stabil motor, pickup, arm, bedre plinth og glasstallerken kontra RP1! DER ER DET MDF...

DET DER FØRER TIL:
Glattere, mer livlig, åpen og musikalsk lyd...de to Regaene kan rett og slett spille flere av platene dine overbevisende, enn det Pro-Ject klarer...ihvertfall i mine ører..en annen ting er at RP3 kontra de andre kan pelles fra hverandre den dagen du evt finner en annen spiller...armen er så god at du finner den opp i 50-60 000 kroners drev fra andre produsenter...Tåler glatt også Ortofon Kontrapunkt C, den. Vis meg den Pro-Jectarmen som klarer det kunststykket!
SÅ...vil du ha en maskin som effektivt holder oppgraderingsspøkelset i sjakk i flere år, og heller lar deg lytte med et kjempeglis, uansett musikk? RP3!! MEN Rp1gir deg 60% av lyden, og spiller ringer rundt Pro-Ject med MF. MFen kan forresten drives av ei separat strømforsyning som tar opptil tre V-seriedeler..Jeg har evt et nytt V-sett til salgs dersom prisen er riktig!Selges dog kun samlet! Send meg en PM ved interesse/ønske om info!

Kontakter du Stereofil i Grensen 9, Oslo--setter de opp en uslåelig pakkepris med RP1 eller RP3...inklusiv riaa! BURDE kunne gå under 7k for RP3 og under 4 for RP1!!

Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
^ Du bør da ta hensyn til at Esprit bruker en 8,6" arm, hvilket begrenser utvalget dersom oppgradering av arm ligger i potensielle oppgraderingsplaner. For TD-235 vil jeg karakterisere armbytte som uaktuelt.

Slik jeg ser det, så ville nok jeg satt grensen ved PU-oppgradering for alle de 3 "kandidatene". Blir man ordentlig bitt av basillen og ønsker seriøs oppgradering, så er det nok mer formålstjenlig å selge entry-level spilleren og så kjøpe ny (pent brukt) spiller et par hakk opp i prisklassene.
takker for innspill! Det høres fornuftig ut. Da står det vel strengt tatt mellom følgende: Project Debut Carbon/Debut Carbon Espirit/Rega RP1 med Bias 2/Rega Rp3 med Elyss 2. Sistnevnte er nok i utgangspunktet 1-2k over budsjettet ettersom jeg må ha riaa også.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Rega RP3 med Elys2 er der moroa starter. ;) Synes jeg, og i mine ører, og i mitt anlegg ;)
Hadde selv en Pro-Ject DCE, og den var fin nok den. Men den har ikke noe som gjør at vinyl er mer moro enn digitalt, og da kan det være det samme.
Graham Slee Amp2 Communicator fungerer i tillegg knall med Regaen og gir deg bra lyd for pengene!
Det er alltid mulig å prute noen kroner, så ned mot 7500,- for begge bør kunne gå.

Jeg er redd at dersom du har ok digitallyd og prøver en vinylspiller som ikke er på nivå, så får du ikke ønsket glede og faller ut av vinylen før du er hektet.
Ikke bra.... :D

Pro-Ject er fin den, da...

Mvh
RoDa

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Må si meg enig med RoDA og Audiotor her. Project er fine ting, bevares. Men i min bok har Rega etpar fortrinn på grunn av armene og den mer rytmisk fokuserte spillestilen. Regas armer er i en klasse for seg i det rimelige segmentet, og kan, som Auditor påpeker, følge med oppover når det skal oppgraderes. Projects armer har tilgode å overbevise meg på samme måten, selv om det kan se ut som om det har skjedd en kvalitetsheving nå, siden både Linn, Oracle og Avid kan leveres med armer fra Project.

Uansett, jeg ville satt penga på en Rega om det var meg.

Og som RoDa er inne på, det er med RP 3 at morroa begynner. For å gjøre enigheten komplett her, synes jeg det er et godt forslag med en Graham Slee riaa også.

Lykke til!

Sist redigert:

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Rega RP3 med Elys2 er der moroa starter. ;) Synes jeg, og i mine ører, og i mitt anlegg ;)
Hadde selv en Pro-Ject DCE, og den var fin nok den. Men den har ikke noe som gjør at vinyl er mer moro enn digitalt, og da kan det være det samme.
Graham Slee Amp2 Communicator fungerer i tillegg knall med Regaen og gir deg bra lyd for pengene!
Det er alltid mulig å prute noen kroner, så ned mot 7500,- for begge bør kunne gå.

Jeg er redd at dersom du har ok digitallyd og prøver en vinylspiller som ikke er på nivå, så får du ikke ønsket glede og faller ut av vinylen før du er hektet.

Pro-Ject er fin den, da...

Mvh
RoDa
Det er akkuratt det problemet jeg sitter med! Ikke lett å kose seg med Pro-Ject Debut Carbon Espirit når man heller kan bruke en fet Burmester cd-spiller. Pro-Ject'en er bra den, men kan ikke måle seg med cd-spiller'n. Skulle bare gått for en bedre platespiller med en gang...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
OK. Mathias...da er det en ting å gjøre: Legg ut DCEen din...den selger lett! Topp så med enten en RP3 eller enda bedre, en orange RP6...DEN holder til Dieters ting..

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.860
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14

Mvh
RoDa
Det er akkuratt det problemet jeg sitter med! Ikke lett å kose seg med Pro-Ject Debut Carbon Espirit når man heller kan bruke en fet Burmester cd-spiller. Pro-Ject'en er bra den, men kan ikke måle seg med cd-spiller'n. Skulle bare gått for en bedre platespiller med en gang...
Sammenlikningen blir kanskje ikke helt eple/eple og kanskje ikke helt relevant for trådstarter. Men det er jo forsåvidt noe i dette. Det er flere som generelt sverger til digitale lydkilder, uansett kvalitet på vinylspilleren:).
For min del - både og. Noen innspillinger foretrekker jeg klart gjengitt gjennom CD-spilleren, for andre er det vinylen som gjelder. Jeg har forsåvidt et par platespillere også - og her er forholdet det samme. Noen plater foretrekkes avspilt med TD145, andre med Pro-ject´n.

Om trådstarter bor i Oslo/omegn, eller nær nok, så har vel normalt både Stereofil og Soundgarden - og muligens OHC både Pro-Ject og Rega inne for demo.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg

Mvh
RoDa
Sammenlikningen blir kanskje ikke helt eple/eple og kanskje ikke helt relevant for trådstarter. Men det er jo forsåvidt noe i dette. Det er flere som generelt sverger til digitale lydkilder, uansett kvalitet på vinylspilleren:).
For min del - både og. Noen innspillinger foretrekker jeg klart gjengitt gjennom CD-spilleren, for andre er det vinylen som gjelder. Jeg har forsåvidt et par platespillere også - og her er forholdet det samme. Noen plater foretrekkes avspilt med TD145, andre med Pro-ject´n.

Om trådstarter bor i Oslo/omegn, eller nær nok, så har vel normalt både Stereofil og Soundgarden - og muligens OHC både Pro-Ject og Rega inne for demo.
Planen er et oppsett med platespiller og et oppsett med sonos/dac og nas med flat/lossless. Så ja, tanken er vel at platespilleroppsett skal kunne gi et lydmessig løft i forhold til det digiale oppsettet.
Ellers er jeg bosatt på Gjøvik, så testmulighetne er jo ikke allverdens. Må nok kontakte butikk Oslo og forsikre meg om at de har ting inne for deretter å reise inn å teste. Evt. ta med forsterker og riaa (tror eg går for MF, så da er det jo ikke noe å vente med).

Innspillene her taler jo nokså unisont i favør Rega RP3 m/Elyss 2. Er det ikke typisk at når man har sett for seg noe som er innenfor budsjettet få man øynene opp for noe bedre og dyrere (som gjerne gjør det uaktuelt å gå for den opprinnelige planen:)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.860
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Er det ikke typisk at når man har sett for seg noe som er innenfor budsjettet få man øynene opp for noe bedre og dyrere (som gjerne gjør det uaktuelt å gå for den opprinnelige planen:)
Sånn er det "alltid":) - og hadde du i utgangspunktet lagt lista på prisnivået til RP3, så hadde forslagene om å legge på bare litt til for en "nn" i steden, raskt kommet da også. Jo dyrere spiller, desto bedre spiller (dvs - færre kompromiss) gjelder et stykke oppover i prisklassene.

RP3 er utvilsomt et godt alternativ i det prisleiet den ligger. Det beste er uansett å lytte til litt ulike alternativer selv, og avgjøre på bakgrunn av det man selv hører.

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
OK. Mathias...da er det en ting å gjøre: Legg ut DCEen din...den selger lett! Topp så med enten en RP3 eller enda bedre, en orange RP6...DEN holder til Dieters ting..
Er "litt" sugen på RP6, ja! Kan forøvrig gi den i inbytte ved kjøp av ny spiller :)

Edit: beklager til trådstarter for kapring av tråden.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
@kristofferb: RP1 med MF ligger i prisleiet ditt, men poenget er at du skal slippe novisefeil, og å havne i samme klemma som f.eks. Mathias her..Litt som filosofien var på 50-60-tallet...møblerer du stua skal det gjøres EN gang for ALLE! RP3 ER EN SLIK MASKIN--

@HiFi Mathias: Da gjør du det...innbytte er en fin ting, det..Good luck , og fortell hva du gjør med saken
Det gjelder også deg, Kristoffer..

Her kan du kjøpe/bestille Regaen din:

www.mono.no
www.stereofil.no har også MF i tillegg til Rega. Mono er importør- de har nettbutikk også!
www.oslohificenter.no

Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Må si meg enig med RoDA og Audiotor her. Project er fine ting, bevares. Men i min bok har Rega etpar fortrinn på grunn av armene og den mer rytmisk fokuserte spillestilen. Regas armer er i en klasse for seg i det rimelige segmentet, og kan, som Auditor påpeker, følge med oppover når det skal oppgraderes. Projects armer har tilgode å overbevise meg på samme måten, selv om det kan se ut som om det har skjedd en kvalitetsheving nå, siden både Linn, Oracle og Avid kan leveres med armer fra Project.

Uansett, jeg ville satt penga på en Rega om det var meg.

Og som RoDa er inne på, det er med RP 3 at morroa begynner. For å gjøre enigheten komplett her, synes jeg det er et godt forslag med en Graham Slee riaa også.

Lykke til!
Takker for tips! Hvem selger Graham Slee riaa? Noen formening om denn kontra MF?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Hadde glemt Graham, jeg..importeres av Stereolab AS. Finnes av og til en link oppe i annonsene øverst på sia her. Låter mer klassisk engelsk vinyl, faktisk litt Thorens etter min mening..du får en mer detaljert gjengivelse hos MF og i Regas egne...ihvertfall i den prisklassa du skal legge deg..men GSP er gode, de også..

www.stereolab.no

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Alternativene var Thorens og Pro-Ject, og så ble det en Rega :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
BRA, Frode! Hvilken da??

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Det var vel egentlig en oppsummering av tråden Frode kom med nå :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Da så..da er jeg med! La meg så få gratulere Kristoffer med et opplyst valg...Si fra når du er i byen, Kristoffer, vi finner ut av dette her!

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Finnes det flere butikker enn stereofil som selger både RP3 og V-lps? Sammen er de to litt uthengt budsjettet i skrivende stund, men kanskje jeg jeg får litt bedre forhandlingsgrunnlag i hjemmet dersom jeg får en ok pakkepris. Stereofil er tomme for V-lps...

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Kristofferb, før du nå legger penger i ny spiller så ville jeg tenkt på en ting til: Hva er målet med å spille vinyl? - absolutt best lyd uavhengig av praktiske ulemper eller vil du ha en praktisk måte å spille av vinyl - med en annen "sound" enn digitale kilder? (eller noe annet?)

Jeg har selv to vinylsnurrere i aksjon: Rega P9/RB1000/Apheta (fullt manuellt oppsett til 40k+) og en Denon DP-47f/DL-160 (helautomatisk oppsett fra 1987, som i dag sikkert hadde kostet ca 4k brukt). Rega oppsettet er utvilsomt vesentlig "bedre" lydmessig en Denon oppsettet. Likevel tror jeg kanskje at jeg spiller like mye plater på Denon spilleren... Når sant skal sies så står de i forskjellige anlegg. Grunnen til at Denon spilleren får så mye mer "air time" enn det den burde (lydmessig sett) er ene og alene at den er helautomatisk. Den kan snurre og gå mens jeg rocker rundt i stua. Regaen brukes bare til "ren lytting"- og er fantastisk god til det IMO.

Jeg sier dette fordi det kan tenkes at du faktisk får mer glede av en helautomatisk Thorens 240-2 enn en Rega, selv om Regaen kanskje er bedre lyd per krone. Begge vil uansett gi deg en "vinyl-sound"...

lykke til med valget!

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Som RoDa påpeker..om ikke alt legger deg i bakken til å begynne med, da faller du av vinylen før du er hekta,,,ikke bra! Men LYTTEOPPSETTET ditt, Kalle, DET er MEGET bra...Håper bare på RP10/Windfeld selv i løpet av året! Målet med å kjøpe en ordentlig spiller- som RP3- bør være de kjempekveldene med dempa lys, der du tar ut ei plate, og bare vil spille, spille og spille mer...det går helt fint med Rega og, bare det at man må passe LITT ekstra på..selv syns jeg det er litt av sjarmen..håndfaste kopier, og alt det der..Gå for en Rega, du ,Kristoffer! Du angrer ikke..

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Kristofferb, før du nå legger penger i ny spiller så ville jeg tenkt på en ting til: Hva er målet med å spille vinyl? - absolutt best lyd uavhengig av praktiske ulemper eller vil du ha en praktisk måte å spille av vinyl - med en annen "sound" enn digitale kilder? (eller noe annet?)

Jeg har selv to vinylsnurrere i aksjon: Rega P9/RB1000/Apheta (fullt manuellt oppsett til 40k+) og en Denon DP-47f/DL-160 (helautomatisk oppsett fra 1987, som i dag sikkert hadde kostet ca 4k brukt). Rega oppsettet er utvilsomt vesentlig "bedre" lysmessig en Denon oppsettet. Likevel tror jeg kanskje at jeg spiller like mye plater på Denon spilleren... Når sant skal sies så står de i forskjellige anlegg. Grunnen til at Denon spilleren får så mye mer "air time" enn det den burde (lydmessig sett) er ene og alene at den er helautomatisk. Den kan snurre og gå mens jeg rocker rundt i stua. Regaen brukes bare til "ren lytting"- og er fantastisk god til det IMO.

Jeg sier dette fordi det kan tenkes at du faktisk får mer glede av en helautomatisk Thorens 240-2 enn en Rega, selv om Regaen kanskje er bedre lyd per krone. Begge vil uansett gi deg en "vinyl-sound"...

lykke til med valget!
Takk for innspill Kalle! Skjønner hva du mener. Autostopp er abosolutt en praktisk ting. Jeg har veldig liten oversikt når det automatiske spillere. Her må det googles litt. Målet mitt er å få så gode musikkopplevelser som mulig innenfor et litt begrenset budsjett. Har også en del vinyl liggende dom venter på å få en mer rettferdig behandling en den gjør i dag:) Hverdagslytting blir nok digitalt via sonos (nas med flac/lossless). Jeg tenker i all hovedsak at vinylen skal tas frem på kvelden når ungene er i seng og jeg setter meg godt til rette for å nyte musikk! så heller nok litt mot Regaen.

(har forsåvidt en helautomatisk spiller i huset, en eldre B&0 beosenter med platespiller, radio og matchende Beolab høyttalere. Ser jo utrolig tøff ut selv om lyden er litt under par:)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Altså- en RP3...mer rettferdig blir det ikke..hehe. Glimrende understrekning av hele poenget...og løsningen har du allerede. Som jeg tenkte..koselytting på ettermiddag/kveld..med fast bevis på kvalitet mellom henda! Bra. Tilogmed jeg, som har cerebral parese, sverger til helmanuelt...om jeg får være så fri: auto er for pingler!!

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Et par telefoner i løpet av dagen kunne fortelle meg at V-LPS 2 er utsolgt i samtlige butikker og hos importør, og at ingen egentlig har peiling på når man får den inn igjen. Skal jeg se meg om etter no annet? Graham Slee? Rega mini phono? Pro-ject? Eller skal jeg ta en tur på ebay, hvordan funker det sånn rent strømpolitisk?

Og RP3 er den kun en håndfull igjen av i byen. Ellers 4 mnd til leverandør får fylt på lageret...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gram amp 2 communicator har godt rykte, i alle fall.

Topp Bunn