Hei.
Eivind E skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
den har ikke pitch-kontroll, men hva i all huleste skal du med det om du ikke skal bruke
spilleren som diskotekspiller?
Det er ikke noen slike prikker på platteren og ikke strobe, slik at du har ingen indikasjon på at hastigheten er korrekt.
Det er heller ingen form for kontroll eller korreksjon av hastigheten.
Selvfølgelig er det en ulempe dersom hastigheten er ukorrekt på noen måte, selv små prosenter.
Strobeplater kan man kjøpe løst. Slike - liksom prikker på platteren/fast stroboskop er ikke noe annet
enn en gimmick på en hifispiller. Vi lar oss fasinere av det visuelle. Dette er vel grunnen til at såpass
mange platespillere ser ut som oljeplatformer i stedet for... vel - platespillere.
Det er mulig at stroboskop kan ha en funksjon på en diskotekspiller - da man er avhengig av samkjøring
av pitch - og stroboskopet virker som en påminner om at man er
of pitch på den aktuelle platespilleren.
Samkjøring av pitch gjøres så vidt jeg vet gjennom lytting i hodetelefonene.
Platespillere med AC motor bruker nettfrekvensen for å holde korrekt hastighet. Nettfrekvensen er
konstant 50 Hz med bare marginale avvik. Om tallerkenen din roterer med 33,2 eller 33,4 rpm. har
ingen som helst betydning - om man da ikke er den ene av titusen som har absolutt gehør. Da vil
sannsynligvis dårlig stemte instrumenter på plata være langt mer enerverende.
Eivind E skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Thorens TD-160 er en
bedre platespiller enn......
Det blir din subjektive mening og det er greit nok, men jeg registrerer at du ikke fremfører et eneste argument for å underbygge dette på noen som helst måte.
Jeg går ut fra det er referansen til japanske platespillere du refererer til, snarere enn referansen
til BMW-serien fra Thorens... Her får du tåle et langt svar:
Med jevne mellomrom blir vi fortalt hvorfor den nye revolusjonerende teknikken knuser gammeldags
teknologi. Det mest kjente eksempelet er selvfølgelig hvordan vi på begynnelsen av 80-tallet ble
servert "Perfect sound forever" i form av noen små blanke plater kalt CD-er. Siden du er inne på
HFSs vinylforum går jeg ut fra at du har en alternativ mening om dette. Men når gigantiske markeds-
krefter som de Sony og Philips rår over, så blir det bare sånn. Heldigvis går det opp for flere og flere
at ikke alt i reklamen stemmer helt med virkeligheten...
Rynker blir ganske enkelt ikke borte om du smører parfymert fett til 10.000 kroner kiloen i fjeset....
Jeg mener at innføringen av japanske direktedrevne platespillere var et tilsvarende overgrep i hifi-
markedet på 1970-tallet. Når samtlige japanske platespillerprodusenter fortalte deg at "Perfect sound
forever" fikk du bare gjennom å kjøpe den nyeste FXZ-978,5R med Quartz-lock, pich-kontroll, stroboskop
hurtigstart og automatikk i både hue og raua... Dessuten så målte disse spillerne så fantastisk mye
bedre en de gamle strikkmotorspillerne. Her fikk man Wow og flutter på 0,00000006 % og Rumble under
0,0004 % Legg merke til hvordan markedsføringen minner om den som ble brukt for å introdusere CD-
spillerne 10 år senere. Desverre var markedsføringen akkurat like misvisende den gangen. Historien viser
at jeg har rett. I dag er vel 90 % av (i hvert fall seriøse) platespillerne som produseres remdrevne. Ingen
snakker lenger om Wow og Flutter eller Rumble.
På det store flertallet av de direktedrevne platespillere opplever jeg at bassen kanskje er bedre enn på
f.eks. en Thorens TD-160 mens mellomtone og og diskant påføres noe kunstig som står i veien for musikken.
Jeg har vanskelig for å formulere nøyaktig hva jeg mener annet enn at musikken ikke kommer fram på grunn
av teknikken. Igjen kan du sammenligne med CD.
Dette betyr ikke at alle direktedrevne platespillere var dårlige. Kenwood KT-07, Technics 1000 og flere
toppspillere fra Luxman og Micro Seiki (og Goldmund i Europa) var meget bra. Desverre får man ikke kjøpt
noen av disse for noen hundrelapper på HiFi Sentralen. Det er derfor jeg bare sier 99% av de japanske spillerne.
Eivind E skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Ortofons 2M serie er midt i blinken og har du råd
til å gå opp til en Black så vil ikke denne 4.500 kroners pickupen holdes igjen
av hverken arm eller drivverk. Syntes du dette blir for dyrt kan du begynne
en 2M Red til Kr. 750 og senere oppgradere med en bedre stift.
Jeg vil nå helst fraråde folk å kjøpe disse ortofonpickupene av den red/blue/black typen.
Det er velkjent at de har hatt store produksjons-/kvalitetskontroll-relaterte vansker med disse.
Dette går i hovedsak på montering av dette røret som nåla/spissen sitter på.
Noen ganger kan denne være rotert aksiellt, andre ganger kan den være bøyd.
Jeg har selv kjøpt en slik Red på hifiklubben der røret var bøyd, altså sto skjevt.
Og det var når den var helt ny ut av esken. Jeg gikk rett bort dit og forlangte pengene tilbake, enkelt og greit.
Dette er et kjent problem og er diskutert opp og ned i mente på audiokarma og vinylengine.
Skal du ha ortofon pickup må du heller skaffe forrige serien, OM30 super eller lignende. Den kan jeg med god samvittighet anbefale.
Jeg går ut fra at Ortofon produserer like mange 2M pickuper som samtlige andre produsenter i verden
produserer MC-pickuper. Mao. titusner i året. Produksjonen foregår i stor grad maskinelt og jeg går ut
fra at også sluttkontroll foregår maskinelt (i hvert fall på Red og Blue). Derfor slippes det gjennom
pickuper med både 1, 2, og kanskje 5 grader feil på cantilevervinkelen. Jeg går ut fra at de dyrere
modellene må ha mindre avvik og at disse kanskje til og med inspiseres av menneskeøyer snarere enn
sensorer.
At 4 stykker på vinylengine og audiogon i tillegg til deg har fått Red-pickuper de mener er alt for skjeve
må man regne med med tanke på produksjonsvolumet. Litt svinn og alt det der..
Dessuten tror jeg ikke OM-serien var så mye bedre på dette området. Jeg har solgt noen hundre slike
(pickuper og stifter) og det var heller ikke der uvanlig med noen graders feil på cantilevervinkelen.
5 grader feilvinkel på cantileveret er strengt talt ikke noe problem. Pickupen monteres så cantileveret er
paralell med referanselinjen på malen. Man monterer
IKKE pickupen ved å legge pickuphuset paralellt
med referanselinjen!
På den annen side ville jeg gjort nøyaktig det samme som deg om jeg fikk en pickup med alt for skjev cantilever
Grunnen til at jeg anbefaler 2M er lyden. Jeg har selv bare hørt Red-en, men opplever denne som langt bedre
enn OM-5. Mer livlig, oppløst og velflytende enn den gamle pickupen. Mer lik AT-95E om du vil.
Siden du følger med på nettet har du vel også fått med deg at mange mener 2M Black er den beste MMen som
er å få tak i idag. Jeg håper å få en slik til test for å bekrefte det...
mvh
Gunnar Brekke