Thorens 160 med SME 3009 - er 3000 sek for dyrt?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Som tittelen seier. Har ein dønn strøken Thorens 160 B MK II på hand med SME 3009 på hand for SEK 3000,- inkl. porto. Er det for mykje?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.840
Sted
Hus
Vel, kan risikeere å måtte betale like mye nesten for bare armen.... :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, der ser man. Eg har ikkje peiling, anna enn at eg leser at spelaren har potensiale med oppgraderinger. Denne selges av ein seriøs svensk herremann. Så då sender eg mail og seier «ja takk» då ::)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tror det er like greit.

Jeg tror det er 160 mk et eller annet min far har og det er en god platespiller.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Her er foto:


Virker fornuftig oppgradert (understell, arm og PU).
Nyskick.

Grunnen til at eg spør er at eg ikkje har førstehandserfaring med slike vintagespillere.
Og etter kva eg leser på nettet er TD 166 dårlig og 160 bra og sjølvsagt skal alt takast med ei klype salt.
Det hastar i den forstand at eg kom heim frå byen og hadde fått svar med at han hadde fått bud.
Har sendt mail tilbake no og sagt at den skal hit.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hvorfor kjøpe en TD160 om man kan få en TD125MKII?
 
L

lasse5214

Gjest
Det er ikke dyrt. Jeg har hatt flere Thorens spillere.

Lasse :)
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
>

Spilleren på bildet er en TD-160 Super, så dealen din ble nettopp enda litt bedre ;)

What about the 'Super' designation....why is it so super..? Here's a little story.

The story begins with a UK Thorens distributor called Metrosound, and later to be known as Cambrasound. Metrosound was the kind of company that listened to its customers comments. When they began hearing numerous comments from TD160 owners who claimed to have modified and indeed improved the sound of their samples, Metrosound decided to investigate on their own. They set service manager Charles Trayhorn on a mission of producing a modified TD160 in an effort to persuade the manufacturer, Thorens, to produce such a version.

What Trayhorn built used a different mat, used no foam damping in the springs, and the undersides of the motorboard and sub-chassis were damped with bituminous felt. The plastic TD160 armboard was replaced with a high density version and left blank to incorporate many different tonearms apart from the standard Thorens TP16. The standard cabinetry surround was replaced with a larger, more solid one and the plastic dustcover hinges were replaced with metal ones and the top trim facia received a slightly different paint scheme. This is essentially what Thorens themselves built, dubbing it the TD160 Super. The factory TD160 Supers were all based on the TD160 mkII model.

Typically, the TD160 Super came without tonearm so that the customer could choose his/her favorite arm and allow the dealer to drill the armboard to fit. Metrosound/Cambrasound was just such a company that could do this. The TD160 Super sold in limited quantities and always cost significantly more than its standard TD160 MkII brother. Even without a tonearm.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Då har han brukt eit illustrasjonsfoto. Fikk oversendt bilder i går og det står berre B MK II.



Men han har lagra alle bildene som "160 super". Så kanskje. Var alle Super merka med Super?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Bra spiller du får der, Brasse.

Jeg har hatt 160B Mk. II, og superversjonen skal jo være enda bedre.

Lageret ble dårlig på min. Den måtte kondemneres.



Denne.

Fulgte med en pinglete lettvektsarm, SME et eller annet.
Bytta den ut med en Rega RB700, og lagde armbord av en alluminiumsbit.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Flott spiller, Rozzy! Ser ut som platespelarar skal sjå ut.
 

edding

Medlem
Ble medlem
09.01.2011
Innlegg
25
Antall liker
1
Flott vinylsnurrer det der. Har hatt en slik selv en gang i tiden.
Det eneste som kan være litt upraktisk, er lokket som ikke er ledda i bakkant, slik at du må sette den litt ut fra en eventuell vegg eller bakplate i en reol.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gratulerer!
Jeg har hatt min siden ny ca 1981.
Snurrer fortsatt.
160B Mk II er en versjon som hadde originalmontert SME arm.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Jeg gikk til innkjøp av en slik og ble ikke fornøyd.. så den forsvant ut av huset etter noen måneder.
SME armen er flott, men drivverket holder rett og slett ikke mål.
Dersom du kjøper den bare for å selge drivverket videre, og beholde armen, er det jo en god investering.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kan du fortelle litt meir om kvifor det ikkje holdt mål, Eivind?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg har hatt en sånn i 1982, og den fungerte glimrende med en SME 3009, akkurat som den du har kjøpt. Riktig justert og plassert skulle denne kunne spille riktig bra, den.

At dette drivverket ike skulle holde mål stiller jeg meg litt undrende til, men det kommer selvfølgelig an på hva man sammenligner med....
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
Men han har lagra alle bildene som "160 super". Så kanskje. Var alle Super merka med Super?
Tror nok det, men det kan jo være at en importør/forhandler/entusiast har oppgradert spilleren til "Super"-standard. Det uansett en flott spiller.

Siden vi nå først er inne på temaet, er det noen som vet hvor skjeldne disse Superene er, og evt. hvor mye de pleier å gå for på brukten?

Og er forskjellen sååå stor i forhold til en vanlig TD-160 MkII (selve drivverket, altså)?
 
L

Lars.N

Gjest
160 var min første Thorens den var så dårlig at jeg knuste den og kastet den i søpla da 321mkII var oppe og gikk.

SME III ble brukt på begge modeller.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
laban skrev:
160 var min første Thorens den var så dårlig at jeg knuste den og kastet den i søpla da 321mkII var oppe og gikk.

SME III ble brukt på begge modeller.
Nå nå, laban. Ting kan være bra fordi om ikke du får det til.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Brasse skrev:
Kan du fortelle litt meir om kvifor det ikkje holdt mål, Eivind?
Vel, en ting var at den "senterpinnen" på Thorens'en var bittelitt for tjukk i forhold til andre platespillere.
Derfor måtte jeg utvide senter på platene for å spille de på den, rett å slett for å få tredd de på i det hele tatt. Nå har jeg platespiller med normal pinne på, og da er jo hølene for store på de platene..
En annen ting var at reima likte å "slure" ved oppstart.
Selv med helt ny reim fungerte dette ikke optimalt ved oppstart.
Så er det ingen pitch control på denne her, det er ikke noen åpenbare justeringsmuligheter.
Hvorvidt hastigheten er korrekt må du liksom bare anta eller gjette deg til.
Personlig virket det for meg som at dette varierte noe fra tid til annen, men det kan ha vært bare innbilning.

Alt i alt fremsto drivverket for meg som simpelt, usofistikert, upresist, og ikke til å stole på.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Eivind E skrev:
Brasse skrev:
Kan du fortelle litt meir om kvifor det ikkje holdt mål, Eivind?
Vel, en ting var at den "senterpinnen" på Thorens'en var bittelitt for tjukk i forhold til andre platespillere.
Derfor måtte jeg utvide senter på platene for å spille de på den, rett å slett for å få tredd de på i det hele tatt. Nå har jeg platespiller med normal pinne på, og da er jo hølene for store på de platene..
En annen ting var at reima likte å "slure" ved oppstart.
Selv med helt ny reim fungerte dette ikke optimalt ved oppstart.
Så er det ingen pitch control på denne her, det er ikke noen åpenbare justeringsmuligheter.
Hvorvidt hastigheten er korrekt må du liksom bare anta eller gjette deg til.
Personlig virket det for meg som at dette varierte noe fra tid til annen, men det kan ha vært bare innbilning.

Alt i alt fremsto drivverket for meg som simpelt, usofistikert, upresist, og ikke til å stole på.
En av fire riktige er jo ikke helt feil (dvs «simpel» i betydningen av enkel»)

1) reima skal slure på motoren ved oppstart - det er en slureklutch på motoren til dette formålet.
2) som alle andre platespillere med syncronmotor uten elektronisk styring (og det er mange) så er det ingen pitch kontroll
3) Hastigheten er bestemt av AC-frekvensen på strømforsyningen, poltallet på motoren og utvekslingen i overføringen til platetallerkenen (+/- sluringen), dvs i praksis bestemt av nettfrekvensen og den er i praksis korekt med noen få tidels prosent i feilmargin, og på nivå med mye annet av høvelig kvalitet (ekskl Rega som går (el. har gått?) for fort).

Litt tjukk spindel er dog et praktisk problem som det kan være vanskelig å leve med.

mvh
KJ
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Vel, jeg skjønner jo at dette var uspiselige argumenter for enkelte her, men det var nå engang min bedømning, så om du er uenig så er det egentlig ikke noe jeg bryr meg så mye med.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Eivind E skrev:
Vel, jeg skjønner jo at dette var uspiselige argumenter for enkelte her, men det var nå engang min bedømning, så om du er uenig så er det egentlig ikke noe jeg bryr meg så mye med.
Innlegget mtt var mest myntet på «nye» lesere, og for å sette det litt i perspektiv. De fleste av innvendingene dine gjelder majoriteten av kvalitets platesnurrere på markedet.

mvh
KJ
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Det finnes rikelig med drivverk som har pitch control og enten quartz eller servo, og som ikke slurer på reima, som ikke går med ujevn hastighet, og hvor senterpinnen har riktig dimensjon. Så det blir feil å si at dette gjelder "kvalitetsplatesnurrere" generelt.
Det er også relativt enkelt å få kjøpt en slik platespiller svært rimelig i dag, fra 350 kroner og oppover på bruktmarkedet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Eivind E skrev:
Det finnes rikelig med drivverk som har pitch control og enten quartz eller servo, og som ikke slurer på reima, som ikke går med ujevn hastighet, og hvor senterpinnen har riktig dimensjon. Så det blir feil å si at dette gjelder "kvalitetsplatesnurrere" generelt.
Det er også relativt enkelt å få kjøpt en slik platespiller svært rimelig i dag, fra 350 kroner og oppover på bruktmarkedet.
Jodda men ... Rega, Thorens, Linn, Pro-Ject etc. faller i kategorien med synchronmotor med reimdrift og uten pitchkontroll (i det minste som std uten elektronisk motorstyring). De har stort sett jevn gange med mindre noe er feil med motor og/eller lager, og alle sammen slurer ved oppstart. Jeg ville ikke ha avskrevet noen av dem på det grunnlaget.

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Rega, Thorens, Linn, Pro-Ject etc. faller i kategorien med synchronmotor med reimdrift og uten pitchkontroll (i det minste som std uten elektronisk motorstyring).
Ikke veldig viktig, men alikevel: Linn LP12 med AC motor har hastighetsregulering. Den er ikke elektronisk og benyttes på både strømforsyningene som bruker nettfrekvensen til å styre motorhastigheten og strømforsyningene med quartz-styring.
Hastigheten reguleres ved to stillskruer som tilter motoren.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Linn og Rega med synkronmotor kan hastighetsjusteres med Pro-Ject Speedbox SE også dersom det er aktuelt.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
160,en er en bra spiller, masse av muligheter for oppgraderinger. Se etter tweaking på nett, tror analogdept. eller noe sånt har masse info om dette. Leit også etter en artikkel i HIFI-News der de monterte DC motor på spilleren.
3000 kr er jo det du må betale bare for armen!!
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Linn og Rega med synkronmotor kan hastighetsjusteres med Pro-Ject Speedbox SE også dersom det er aktuelt.
Det samme gjelder TD-160'en.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei Bartesam.

Ikke hør på dem som prøver å "disse" denne platespilleren. Thorens TD-160 er en
bedre platespiller enn 99 % av de direktedrevne japanske "riskokerne" som noen
trekker fram som et alternativ. Greit den er ikke rask i oppstart og den har ikke
pitch-kontroll, men hva i all huleste skal du med det om du ikke skal bruke
spilleren som diskotekspiller?
TD-160 er dessuten en langt bedre spiller enn Thorens senere modeller med
bladfjærer (BMW-serien (m. bl.a. TD-321)) - med en langt lettere og mer
dynamisk spillestil.

Når det gjelder forskjellen mellom en TD-160 (evt. Mk.II) og TD-160 Super tror
jeg ikke dette omfatter forskjell i lager. 160en har allerede et kraftig lager i
sammenligning med billigversjonen TD-166 (som hadde mindre diameter aksling
og plast innertallerken). Resten av forskjellene opp til 160 Super er enkelt å
utføre selv. Fjern skumgummiproppen inni spiralfjærene og demp chassiet med
bitumenplater. Etter min erfaring lønner det seg bare å dempe den faste delen
av spilleren og unngå demping (og vektøkning) av den flytende delen av chassiset.
Kjøp i tillegg en god platematte. Regas filtmatte fungerer utmerket liksom kork/
papirvariantene fra Ringmat. Audioquest-matter ala de som kom på TD-160 Super
og de senere BMW-spillerne gir også en forbedring selv om disse "døller" lyden noe.
Den beste platematten jeg vet om til Thorens er denne:

http://thorhauge-audio.dk/?page_id=38

Den medfølgende SME 3009 Improved er en utmerket arm så lenge du ikke
setter på for stive pickuper. Ortofons 2M serie er midt i blinken og har du råd
til å gå opp til en Black så vil ikke denne 4.500 kroners pickupen holdes igjen
av hverken arm eller drivverk. Syntes du dette blir for dyrt kan du begynne
en 2M Red til Kr. 750 og senere oppgradere med en bedre stift. Eller hvorfor
ikke en AT-95E til 400 kroner?

mvh
Gunnar Brekke
 

Vedlegg

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gunnar_Brekke skrev:
Thorens TD-160 er en
bedre platespiller enn 99 % av de direktedrevne japanske "riskokerne" som noen
trekker fram som et alternativ.
Og med den ytringen mistet du absolutt all kredibilitet for min del. Jorden er rund, btw...
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Gunnar_Brekke skrev:
den har ikke pitch-kontroll, men hva i all huleste skal du med det om du ikke skal bruke
spilleren som diskotekspiller?
Det er ikke noen slike prikker på platteren og ikke strobe, slik at du har ingen indikasjon på at hastigheten er korrekt.
Det er heller ingen form for kontroll eller korreksjon av hastigheten.
Selvfølgelig er det en ulempe dersom hastigheten er ukorrekt på noen måte, selv små prosenter.

Gunnar_Brekke skrev:
Thorens TD-160 er en
bedre platespiller enn......
Det blir din subjektive mening og det er greit nok, men jeg registrerer at du ikke fremfører et eneste argument for å underbygge dette på noen som helst måte.

Gunnar_Brekke skrev:
Ortofons 2M serie er midt i blinken og har du råd
til å gå opp til en Black så vil ikke denne 4.500 kroners pickupen holdes igjen
av hverken arm eller drivverk. Syntes du dette blir for dyrt kan du begynne
en 2M Red til Kr. 750 og senere oppgradere med en bedre stift.
Jeg vil nå helst fraråde folk å kjøpe disse ortofonpickupene av den red/blue/black typen.
Det er velkjent at de har hatt store produksjons-/kvalitetskontroll-relaterte vansker med disse.
Dette går i hovedsak på montering av dette røret som nåla/spissen sitter på.
Noen ganger kan denne være rotert aksiellt, andre ganger kan den være bøyd.
Jeg har selv kjøpt en slik Red på hifiklubben der røret var bøyd, altså sto skjevt.
Og det var når den var helt ny ut av esken. Jeg gikk rett bort dit og forlangte pengene tilbake, enkelt og greit.

Dette er et kjent problem og er diskutert opp og ned i mente på audiokarma og vinylengine.

Skal du ha ortofon pickup må du heller skaffe forrige serien, OM30 super eller lignende. Den kan jeg med god samvittighet anbefale.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
virak skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Thorens TD-160 er en
bedre platespiller enn 99 % av de direktedrevne japanske "riskokerne" som noen
trekker fram som et alternativ.
Og med den ytringen mistet du absolutt all kredibilitet for min del. Jorden er rund, btw...
Ja, ja...

Jeg får prøve å leve videre med den skuffelsen da.... ;)

LP-plater er også runde, btw... Jeg forstod ikke helt referansen til at jorden er rund.
Du må gjerne utdype hva du mener med dette og hvorfor innlegget mitt har fått deg
så sinna.

mvh
Gunnar Brekke
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
virak skrev:
Anonym skrev:
Linn og Rega med synkronmotor kan hastighetsjusteres med Pro-Ject Speedbox SE også dersom det er aktuelt.
Det samme gjelder TD-160'en.
Forutsatt at motoren ikke er for kraftig, tror 3 watt er maks effekt.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Eivind E skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
den har ikke pitch-kontroll, men hva i all huleste skal du med det om du ikke skal bruke
spilleren som diskotekspiller?
Det er ikke noen slike prikker på platteren og ikke strobe, slik at du har ingen indikasjon på at hastigheten er korrekt.
Det er heller ingen form for kontroll eller korreksjon av hastigheten.
Selvfølgelig er det en ulempe dersom hastigheten er ukorrekt på noen måte, selv små prosenter.
Strobeplater kan man kjøpe løst. Slike - liksom prikker på platteren/fast stroboskop er ikke noe annet
enn en gimmick på en hifispiller. Vi lar oss fasinere av det visuelle. Dette er vel grunnen til at såpass
mange platespillere ser ut som oljeplatformer i stedet for... vel - platespillere.
Det er mulig at stroboskop kan ha en funksjon på en diskotekspiller - da man er avhengig av samkjøring
av pitch - og stroboskopet virker som en påminner om at man er of pitch på den aktuelle platespilleren.
Samkjøring av pitch gjøres så vidt jeg vet gjennom lytting i hodetelefonene.

Platespillere med AC motor bruker nettfrekvensen for å holde korrekt hastighet. Nettfrekvensen er
konstant 50 Hz med bare marginale avvik. Om tallerkenen din roterer med 33,2 eller 33,4 rpm. har
ingen som helst betydning - om man da ikke er den ene av titusen som har absolutt gehør. Da vil
sannsynligvis dårlig stemte instrumenter på plata være langt mer enerverende.

Eivind E skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Thorens TD-160 er en
bedre platespiller enn......
Det blir din subjektive mening og det er greit nok, men jeg registrerer at du ikke fremfører et eneste argument for å underbygge dette på noen som helst måte.
Jeg går ut fra det er referansen til japanske platespillere du refererer til, snarere enn referansen
til BMW-serien fra Thorens... Her får du tåle et langt svar:
Med jevne mellomrom blir vi fortalt hvorfor den nye revolusjonerende teknikken knuser gammeldags
teknologi. Det mest kjente eksempelet er selvfølgelig hvordan vi på begynnelsen av 80-tallet ble
servert "Perfect sound forever" i form av noen små blanke plater kalt CD-er. Siden du er inne på
HFSs vinylforum går jeg ut fra at du har en alternativ mening om dette. Men når gigantiske markeds-
krefter som de Sony og Philips rår over, så blir det bare sånn. Heldigvis går det opp for flere og flere
at ikke alt i reklamen stemmer helt med virkeligheten...
Rynker blir ganske enkelt ikke borte om du smører parfymert fett til 10.000 kroner kiloen i fjeset....

Jeg mener at innføringen av japanske direktedrevne platespillere var et tilsvarende overgrep i hifi-
markedet på 1970-tallet. Når samtlige japanske platespillerprodusenter fortalte deg at "Perfect sound
forever" fikk du bare gjennom å kjøpe den nyeste FXZ-978,5R med Quartz-lock, pich-kontroll, stroboskop
hurtigstart og automatikk i både hue og raua... Dessuten så målte disse spillerne så fantastisk mye
bedre en de gamle strikkmotorspillerne. Her fikk man Wow og flutter på 0,00000006 % og Rumble under
0,0004 % Legg merke til hvordan markedsføringen minner om den som ble brukt for å introdusere CD-
spillerne 10 år senere. Desverre var markedsføringen akkurat like misvisende den gangen. Historien viser
at jeg har rett. I dag er vel 90 % av (i hvert fall seriøse) platespillerne som produseres remdrevne. Ingen
snakker lenger om Wow og Flutter eller Rumble.

På det store flertallet av de direktedrevne platespillere opplever jeg at bassen kanskje er bedre enn på
f.eks. en Thorens TD-160 mens mellomtone og og diskant påføres noe kunstig som står i veien for musikken.
Jeg har vanskelig for å formulere nøyaktig hva jeg mener annet enn at musikken ikke kommer fram på grunn
av teknikken. Igjen kan du sammenligne med CD.

Dette betyr ikke at alle direktedrevne platespillere var dårlige. Kenwood KT-07, Technics 1000 og flere
toppspillere fra Luxman og Micro Seiki (og Goldmund i Europa) var meget bra. Desverre får man ikke kjøpt
noen av disse for noen hundrelapper på HiFi Sentralen. Det er derfor jeg bare sier 99% av de japanske spillerne.

Eivind E skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Ortofons 2M serie er midt i blinken og har du råd
til å gå opp til en Black så vil ikke denne 4.500 kroners pickupen holdes igjen
av hverken arm eller drivverk. Syntes du dette blir for dyrt kan du begynne
en 2M Red til Kr. 750 og senere oppgradere med en bedre stift.
Jeg vil nå helst fraråde folk å kjøpe disse ortofonpickupene av den red/blue/black typen.
Det er velkjent at de har hatt store produksjons-/kvalitetskontroll-relaterte vansker med disse.
Dette går i hovedsak på montering av dette røret som nåla/spissen sitter på.
Noen ganger kan denne være rotert aksiellt, andre ganger kan den være bøyd.
Jeg har selv kjøpt en slik Red på hifiklubben der røret var bøyd, altså sto skjevt.
Og det var når den var helt ny ut av esken. Jeg gikk rett bort dit og forlangte pengene tilbake, enkelt og greit.

Dette er et kjent problem og er diskutert opp og ned i mente på audiokarma og vinylengine.

Skal du ha ortofon pickup må du heller skaffe forrige serien, OM30 super eller lignende. Den kan jeg med god samvittighet anbefale.
Jeg går ut fra at Ortofon produserer like mange 2M pickuper som samtlige andre produsenter i verden
produserer MC-pickuper. Mao. titusner i året. Produksjonen foregår i stor grad maskinelt og jeg går ut
fra at også sluttkontroll foregår maskinelt (i hvert fall på Red og Blue). Derfor slippes det gjennom
pickuper med både 1, 2, og kanskje 5 grader feil på cantilevervinkelen. Jeg går ut fra at de dyrere
modellene må ha mindre avvik og at disse kanskje til og med inspiseres av menneskeøyer snarere enn
sensorer.
At 4 stykker på vinylengine og audiogon i tillegg til deg har fått Red-pickuper de mener er alt for skjeve
må man regne med med tanke på produksjonsvolumet. Litt svinn og alt det der..

Dessuten tror jeg ikke OM-serien var så mye bedre på dette området. Jeg har solgt noen hundre slike
(pickuper og stifter) og det var heller ikke der uvanlig med noen graders feil på cantilevervinkelen.

5 grader feilvinkel på cantileveret er strengt talt ikke noe problem. Pickupen monteres så cantileveret er
paralell med referanselinjen på malen. Man monterer IKKE pickupen ved å legge pickuphuset paralellt
med referanselinjen!

På den annen side ville jeg gjort nøyaktig det samme som deg om jeg fikk en pickup med alt for skjev cantilever ;)

Grunnen til at jeg anbefaler 2M er lyden. Jeg har selv bare hørt Red-en, men opplever denne som langt bedre
enn OM-5. Mer livlig, oppløst og velflytende enn den gamle pickupen. Mer lik AT-95E om du vil.
Siden du følger med på nettet har du vel også fått med deg at mange mener 2M Black er den beste MMen som
er å få tak i idag. Jeg håper å få en slik til test for å bekrefte det...

mvh
Gunnar Brekke
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gunnar_Brekke skrev:
Siden du følger med på nettet har du vel også fått med deg at mange mener 2M Black er den beste MMen som er å få tak i idag. Jeg håper å få en slik til test for å bekrefte det...

mvh
Gunnar Brekke
Neste gang du kommer innom skal du få høre en 2M Black på TD 160B Mk II + SME :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Har fått tilbud om å få med ein Ortofon MC30 SUPER, men då må det nok inn eit RIAA-trinn. Forslag til noko som spelar godt med Naimis? Held Naims Stageline? Eller kanskje Pro-Ject Tubebox er aktuell*? Har Cambridge 640P for øyeblikket.

*Anbefalt av hifimannen på BigDipper, som ein match med både Naim og SME.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Eller skal eg sei 'nei takk' og gå for 2M Black? Armen er SME 3009 I.
 
Topp Bunn