Høyttalere -The MonoPulse Model A is, to put it short, a garage product to die for!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
(Sitat Håkon Rognlien i hans internasjonale test som du kan lese her.)

Dette har ikke vært noen hemmelighet for oss som kjenner merket inngående fra eget bruk. I alle fall vi som har 82 A eller Model A kjenner oss godt igjen i Rognliens ypperlige test som jeg håper kommer i bearbeidet versjon i Fidelity til slutt.

Generally I find them very relaxed, elegant, open and playful. To put it another way; just the way simple and good two-way designs shall sound! The best with all this? That MonoPulse achieves these results without costing an arm and a leg. In this price bracket, this is totally unique, and here’s the mentioned payback I was talking about. Some might react to my use of the slightly irreverently expression “garage product”, but here’s the answer for you. The likes of Allan Hendry are able to make products sounding like a million for just a dime, that’s the good thing about owning a garage with an old Jaguar in it!
Garasjeprodukter kan ofte gir meg for pengene enn alt annet, noe MonoPulse gjør til de prisene som gjelder for innenfor EU og i UK. Ta da med i beregningen at de til norske kunder selves til betydelig lavere pris (inkludert norsk mva) så skal vi være glad vi bor i Norge. Såvidt meg bekjent verdens laveste priser på MonoPulse, kjøpt direkte fra fabrikken. Dette er jo custom build.

monopulse a rognlien.jpg

(Bilde stjålet fra Rognliens blog)

So where does this put the MonoPulse A compared to the rest of the best? Very high. Ok, so the finish can be discussed. The port noise too. Apart from that, these are splendid performers, with ability to make music an emotional tour de force, with details, rhythm and enjoyment. There are competitors, but hard facts are that you wont find them for the price tag we’re looking at here. They shine with typical British amplifiers, and blossom with good valve gear.

The MonoPulse Model A is, to put it short, a garage product to die for!

Monopulse Model A, floorstanding speakers, £1,795 UK, EU 2,295.

For prices outside EU (as Norway), ask at info@monopulse.co.uk
Les hele testen. Den er ikke så lang.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke så fryktelig stor interesse for Rognliens test skjønner jeg. Hva med tester fra kjente magasiner?

MONOPULSE IS

serious about its timing. The company's idea is to get the leading edges of all notes, from the entire frequency range, to the listener at the same time.
It's what single-driver speakers are famed for, but MonoPulse uses two precisely placed drivers in conjunction with a specially designed crossover to create a 'single impulse wave front'. The result should be a rhythmically seamless presentation. It is.

"Astonishing precision results in excitement by the bucket-load"

Play the scuzz-rock/disco-pop mix of Marmaduke Duke's
Everybody Dance and the 82As astonishing precision results in attacking excitement by the bucket-load. Every note begins with pinpoint precision, but there's no sacrifice in texture or natural note degradation - these aren't clinical to the extent of sterility.

A joyful presentation

The As are chunky and full-bodied with sensational bass punch, depth and definition. Vocals are equally impressive - full of life and nuance.
The overall presentation has excellent width and three-dimensionality. Dynamics, both small-scale and large, are a joy, and although the rhythmic integration of instruments is seamless, it doesn't prevent separation in the soundstage, allowing you to identify individual strands with ease.
The Model A speaker at its second Best Buy award from the prestigious Hi-Fi Choice.
(What Hi-fi)

"remarkably impressive coherence, especially through the voice band, which seems to be MonoPulse's particular stock in trade. This in turn helps to sharpen the image focus and precision, more accurately and convincingly defining the position of a performer in space." "The large main driver helps deliver fine performance through the bass and midband, with good overall balance and ultimate bass extension."
"Best of all is dynamic expression, which is comfortably ahead of the pack and further enhanced by the superior timing and across-the-band time coherence."
"Superb voice coherence. 25Hz bass extension."

LAB REPORT
. Sensitivity is a pretty generous 90dB.

VERDICT
. Splendid dynamic expression and wonderful time and coherence. Fine bass to mid balance and dynamics. Remarkably impressive coherence through the voice band.
(Hi-Fi Choice)

“sheer vividness of their music making … the shock of reality … a fine partner for low powered valve amps … remarkable immediacy of performance ... the sheer speed and integrity."

"Does bring a crispness and a very welcome dose of realism by preserving good leading edge integrity."

"Dynamics somehow seem to sound punchier and more believable. Superb transient integrity with very little to criticise elsewhere in the performance. Makes listening to any source unusually easy and interesting."

"Plenty of deep bass extension. Imaging is impressive, giving notably precise soundstage focus."

"Music sounds beautifully coherent, so that one is rarely conscious of any intrusion of the speakers themselves, while the brain focuses instead on the subtlety of the music making process."

"A genuine audiophile product at a very realistic price.”
(Hi-Fi+)

"Fancy electrostatic sound from a sharp looking conventional speaker? Meet the MonoPulse Model A. It brings the kind of resolving capability and imaging one would normally associate with electrostatics like the Martin Logan to a far wider audience.

The ability of these speakers to capture the subtle nuances and inflections in vocal performances is outstanding. High frequencies were richly detailed, ensuring that instruments buried way down in the mix, are clearly discernable as individual instruments and are never allowed to dissolve into a high frequency hash as is so often heard on lower cost speaker designs. Allan Hendry has identified a key component of delivering realistic sound. Outstanding speed and imaging at the price."
(Hi-Fi News)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det var stor interesse fra min side ihvertfall, jeg gledet meg lenge til den kom ut. :)

Resultatet var egentlig som forventet basert på tilbakemeldingene fra dine veltrente ører, baluba- strålende musikalitet for gi-bort pris.

Ble vel egentlig ikke helt engasjert av testen skrevet på engelsk da skrivemetoden og språket brukt ikke formidler den herlige måten å beskrive lyd og opplevelser som jeg ellers elsker ved Rognlien. En viss gledesfaktor ble nok lost in translation for min del, selv om jeg er like nysgjerrig på Monopulse nå som før!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du er din egen importør. Derfor så billig!
Det er enklere å bestille direkte enn å handle i butikken.
Du betaler 50% ved bestilling og resten ved levering.
Den sorte UPS bilen med gullbokstaver leverer hjem til deg.
Eller en annen bil hvis du er utenfor UPS sitt område.
Du slipper å bære dem hjem selv.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.168
Torget vurderinger
2
Det var stor interesse fra min side ihvertfall, jeg gledet meg lenge til den kom ut. :)

Resultatet var egentlig som forventet basert på tilbakemeldingene fra dine veltrente ører, baluba- strålende musikalitet for gi-bort pris.

Ble vel egentlig ikke helt engasjert av testen skrevet på engelsk da skrivemetoden og språket brukt ikke formidler den herlige måten å beskrive lyd og opplevelser som jeg ellers elsker ved Rognlien. En viss gledesfaktor ble nok lost in translation for min del, selv om jeg er like nysgjerrig på Monopulse nå som før!
Jeg forstår din opplevelse av dette; det er så definitivt en annen og betydelig mer komplisert oppgave (for meg, i hvert fall) å uttrykke seg på fremmedlandsk. Tross alt er en god del av formidlingen mulighetene til å leke med det språket man er oppvokst med. Så artiklene blir definitivt kjedeligere på den fremmedspråklige måten. Men det er noe med å spre budskapet også utenfor vår lille steinrøys, spesielt produsentene er svært glade for at jeg gidder ta den varianten. På den annen side er det forbannet arbeidskrevende, og i bakkant finnes nøyaktig 0 i inntjening for meg. Så jeg vurderer om jeg på et tidspunkt skal forsøke å skape i det minste litt inntekt på den bloggen, i stedet for bare utgifter og arbeid! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det burde være mulig å få noen inntekter på din utmerkede blog, Håkon. Jeg besøker den med jevne mellomrom, og det gjør sikkert mange andre også. Og slike tester som denne av Model A vil være en klikksamler internasjonalt siden det er relativt få andre tester å lese på nettet. Utnytt blogsfærens inntektsmuligheter så godt du kan, Håkon. Vi trenger deg og dine kolleger, og at dere skal ha råd til å drive med dette er en selvfølge. Du trenger jo ikke bli helt rosablogger av den grunn, rollen som haifai-rosablogger ønsker jeg å kapre selv. ;)

Et lite spørsmål til testen, fikk du prøvd dem med skumplugger i portene? Vet ikke om det leveres som standard, men det kan i alle fall etterbestilles gratis fra Allan Hendry. Jeg har aldri eksperimentert seriøst med plugging av porter, sett bort fra MonoPulse er de Kef-ene fra 2002 de avløste eneste bassrefleks jeg har eid siden tidlig åttitall. I mellomtiden har brukt trykkammer og Magnepan. Portstøyen plager ikke meg spesielt mye, det kan kanskje nevnes at jeg har en "typisk" engelsk stue med vegg-til-vegg-teppe og tunge møbler. Likevel så skal jeg bestille portplugger fra Allan, det koster jo ingenting og kan kanskje bli nyttig hvis jeg må flytte anlegget til et mindre rom for eksempel. Men jeg er vel ikke redd for at de blir for store før rommet blir virkelig lite, så kanskje demping av portstøy blir det viktigste bidraget pluggene gir?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Må man importere selv eller er det en norsk importør?
Dette har de andre allerede svart på. Jeg vil legge til at importør er faktisk ikke interessant fordi MonoPulse er ikke standard boutique-hifi, det er custom build skreddersydd for hver enkelt kunde. Det finnes nok spesielt svarte par som er helt identiske, men i utgangspunktet er hvert enkelt par fra MonoPulse unike. Så selve produktet i seg selv er ikke av den typen du normalt vil finne så mange demopar av rundt omkring, for butikker vil nok være litt betenkt med å ta inn noe som kunden gjerne ønsker litt annerledes enn de valgene deres innkjøpssjef har gjort.

Men viktigst av alt for oss nordmenn er at MonoPulse er så utrolig billig levert til Norge. Det sier seg selv at et ekstra ledd vil medføre fordyring, og hva er poenget med en importør når høyttalerne likevel skal custombygges? Kan avsløre siste pris her i tråden, var det ikke 12.000 kroner levert på døren, Audiomix? Eller var det før MVA?

Jeg vil også nevne at Model S (s står for slim, ikke small) har fått like panegyriske tester i de samme publikasjonene. De sniker seg nok under 10k levert på døren. Et tredje alternativ som kanskje er spesielt interessant prismessig er stativmodellen Model C. Den er ment som senterkanal eller bakkanaler i et komplett kringlydsystem fra MonoPulse, men vil nok garantert fungere som et skudd i et tokanalsoppsett. De lover at de strekker seg langt ned i bassen, og akkurat det med specs er ikke noe MonoPulse lyver om. Og tygg litt på denne kombinasjonen, en Rega Brio og et sett Model C kommer på mellom 14 og 15.000 kroner til sammen, ferdig momset og fraktet til døren din. Ut fra min ringe forstand må dette være den billigste forsmaken på high end som er mulig å oppdrive. Model C kommer på mellom 7 og 8.000 kroner når alt er betalt, og jeg tror ikke det ville bli store verditapet hvis de ikke faller i smak og selges brukt etter kort tid. :D
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hørt Monopulse hos et medlem av HFS, men det begynner vel fort å bli minst 10 år siden. Husker nok ikke helt hvordan det var lydmessig, men husker godt jeg ble veldig imponert over hva disse høyttalerne kunne prestere. Kunne godt tenkt meg å prøvd et par selv. Det er noe spesielt med velkonstruerte to-veis konstruksjoner.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg forstår din opplevelse av dette; det er så definitivt en annen og betydelig mer komplisert oppgave (for meg, i hvert fall) å uttrykke seg på fremmedlandsk. Tross alt er en god del av formidlingen mulighetene til å leke med det språket man er oppvokst med. Så artiklene blir definitivt kjedeligere på den fremmedspråklige måten. Men det er noe med å spre budskapet også utenfor vår lille steinrøys, spesielt produsentene er svært glade for at jeg gidder ta den varianten. På den annen side er det forbannet arbeidskrevende, og i bakkant finnes nøyaktig 0 i inntjening for meg. Så jeg vurderer om jeg på et tidspunkt skal forsøke å skape i det minste litt inntekt på den bloggen, i stedet for bare utgifter og arbeid! :)

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg har stor forståelse for dilemmaet ditt her, og jeg har stor forståelse for vanskeligheten av å skrive på et høyt nivå på fremmedlansk når man har begrenset med tid for å gjøre så mye ut av det. Det er svært vanskelig å få god flyt og innlevelse i en skriftlig tekst på morsmålet og er jaggu ikke enklere på et annet språk!
For min del faller jeg ut når flyten i en tekst er dårlig, for da slutter jeg å lese i bilder og begynner å lese ord isteden. Jeg er helt avhengig av å visualisere teksten, kjenne, føle, lukte og høre innholdet - i motsetning til å tenke bevisst på det.
Dette er en egenskap du har så til de grader på morsmålet, så jeg har troen på at du også får det til på trumpsk gitt nok tid til å finpusse det :)

Liker tonen i bloggen din, så jeg sier bare go for it! ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg forstår din opplevelse av dette; det er så definitivt en annen og betydelig mer komplisert oppgave (for meg, i hvert fall) å uttrykke seg på fremmedlandsk. Tross alt er en god del av formidlingen mulighetene til å leke med det språket man er oppvokst med. Så artiklene blir definitivt kjedeligere på den fremmedspråklige måten. Men det er noe med å spre budskapet også utenfor vår lille steinrøys, spesielt produsentene er svært glade for at jeg gidder ta den varianten. På den annen side er det forbannet arbeidskrevende, og i bakkant finnes nøyaktig 0 i inntjening for meg. Så jeg vurderer om jeg på et tidspunkt skal forsøke å skape i det minste litt inntekt på den bloggen, i stedet for bare utgifter og arbeid! :)

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg har stor forståelse for dilemmaet ditt her, og jeg har stor forståelse for vanskeligheten av å skrive på et høyt nivå på fremmedlansk når man har begrenset med tid for å gjøre så mye ut av det. Det er svært vanskelig å få god flyt og innlevelse i en skriftlig tekst på morsmålet og er jaggu ikke enklere på et annet språk!
For min del faller jeg ut når flyten i en tekst er dårlig, for da slutter jeg å lese i bilder og begynner å lese ord isteden. Jeg er helt avhengig av å visualisere teksten, kjenne, føle, lukte og høre innholdet - i motsetning til å tenke bevisst på det.
Dette er en egenskap du har så til de grader på morsmålet, så jeg har troen på at du også får det til på trumpsk gitt nok tid til å finpusse det :)

Liker tonen i bloggen din, så jeg sier bare go for it! ;D
Håkon var vel så begeistret at han ville gi produsenten en hjelpende hånd i markedsføringen med å kunne henvise til den testen. Han har vel bebudet en norsk omarbeidelse for et framtidig Fidelity-nummer, så hvis du savner lyrikken hans så er det bare å vente litt til. Men rent teknisk vil jeg si at testen til Håkon er den mest innsiktsfulle jeg har lest om MonoPulse, der han ikke lar seg forføre så sterkt at han overhører de få problemene som også MonoPulse har. Øvrige anmeldere har nesten ikke kritisert noe som helst med lyden, så det er forfriskende at det endelig kommer en test som ikke er ren panegyrisk hyllest. Det er nok den best beskrivende og dyptpløyende lille teksten jeg har lest om Model A til nå.

Hvis du leser den relativt korte teksten til Håkon og fyller på med de øvrige testene som jeg referer til her så får du et ganske godt bilde av hvordan MonoPulse oppfører seg. For de som kun har hørt MonoPulse for 10 år siden (før 82A kom på markedet) så bør du vite at fra 82A og utover så er MonoPulse svært lineære høyttalere. De foregående modellene som 42A har de samme magiske egenskapene, men med en litt mindre lineær gjengivelse. Beskrivelser av lyden som loudness-aktig kan kanskje stemme på disse modellene, og de har vel også fått litt kritikk for topp og bunn i starten.

Jeg kan forresten ikke stresse hardt nok hvor genuint lettdrevne MonoPulse er. Vi vet jo alle at fasevinkler og impedans avgjør like mye om noe er lettdrevet som den oppgitte effektiviteten. Jeg har vært borti en god del høyttalere med effektivitet på i overkant av 90 db/w/m. Men ut fra min erfaring så er 82A klart mer lettdrevne enn alle andre som ut fra et enkelt spec sheet skal være jevnbyrdige på det området. De utforder ikke forsterkeren på de områdene i det hele tatt. Du kan lett bruke hoderegning for å finne ut hvor høyt du kan spille med hvilken som helst forsterker. Det sier ingenting om hvor vakkert det spiller, men SPL er i alle fall lett å beregne.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Må man importere selv eller er det en norsk importør?
Dette har de andre allerede svart på. Jeg vil legge til at importør er faktisk ikke interessant fordi MonoPulse er ikke standard boutique-hifi, det er custom build skreddersydd for hver enkelt kunde. Det finnes nok spesielt svarte par som er helt identiske, men i utgangspunktet er hvert enkelt par fra MonoPulse unike. Så selve produktet i seg selv er ikke av den typen du normalt vil finne så mange demopar av rundt omkring, for butikker vil nok være litt betenkt med å ta inn noe som kunden gjerne ønsker litt annerledes enn de valgene deres innkjøpssjef har gjort.

Men viktigst av alt for oss nordmenn er at MonoPulse er så utrolig billig levert til Norge. Det sier seg selv at et ekstra ledd vil medføre fordyring, og hva er poenget med en importør når høyttalerne likevel skal custombygges? Kan avsløre siste pris her i tråden, var det ikke 12.000 kroner levert på døren, Audiomix? Eller var det før MVA?
Sist jeg hjalp en med å bestille endte prisen til slutt på noen hundrelapper under kr 12000,-
Mulig at tilbudet fra Allan var spesielt godt den gangen.
Hva prisen blir til slutt er avhengig av Allans tilbud og kronekursen. Han tar betalt i EURO.
Ikke langt unna kr 12000,- når alt er betalt.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.800
Antall liker
50.597
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Spennende høyttaler,er ikke altid det må være svinedyrt for og være bra.

O
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spennende høyttaler,er ikke altid det må være svinedyrt for og være bra.

O
Det er en av fordelene med så små selskaper som MonoPulse. De har ikke et svindyrt apparat som skal ha kontorer og lønn. Alt foregår i Allans egen garage. Noen kaller slikt DIY, men det er det ikke. Det er et garasjeprodukt, og et svært godt fungerende sådan. Med svært god oppfølging sammenlignet med enkelte andre garasjeprodusenter, blant annet her til lands.

Uansett, et sett høyttalere består av elementer og delefilter i tillegg til kabinettene. Det er ikke mye som kan gå galt, i motsetning til forsterkere og andre komponenter med mange elektroniske deler. Selv high end-høyttalere bruker tilsvarende elementer til mellomklassehøyttalere, så en vellykket garasjeprodusent har råd til å lansere høyttalere som låter high end men koster mellomklasse.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Hei. Jeg har en Audio Note OTO SE Signature fra 2012 som jeg har tenkt å bruke i kjellerstua. Rommet er avlangt og ca 20 kvm. Høyttalerne må stå nær bakvegg (maks ca 15 cm mellom bakside og vegg) på langsiden, ca 1,5 meter fra sideveggene. Har tenkt litt i retning av Audio Note K eller J som høyttalere, men kan Monopulse være et alternativ? OTOen gir vel i praksis neppe mer enn 8 til 10 W; vil det være tilstrekkelig?
 
Topp Bunn