Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Takk til både Kalle Klovn og Dr Dong for informative svar og nyttig grafikk. Dette gir mening, og jeg kan derfor slå fast at det ikke var mine ører det var noe galt med når det gjaldt American Recordings IV generelt og Hurt spesielt. Jeg merker jeg blir svært forbanna på Rick Rubin og hans medsammensvorne. Det er jo rett og slett vandalisme det han driver med.

    Når jeg skroller tilbake til eldre innlegg så ser jeg også at typisk kommersiell pop og rock har lav DR. Dette stemmer også med min oppfatning. Jeg laget en tråd her for noen år siden om hvorfor rock låter så kjedelig og flatt på anlegget, mens det meste av jazz oppleves som å råkke mye hardere enn råkk.

    Jeg ser forøvrig at The War on Drugs` "A deeper understanding" er ihjel-komprimert, denne har jeg tilfeldigvis både digitalt og på vinyl og sistnevnte slår digitalt ned i støvlene mtp på lydkvalitet.

    Jeg registrerer også at norsk musikk generelt har bedre DR enn anglo-amerikansk musikk. Dette stemmer også helt med mine erfaringer. Dog var jeg litt overrasket over Svein Tore Bjella. Jeg synes han låter finfin hjemme hos meg.

    Før kunne jeg gjøre litt narr av hifi-nørder som endret musikksmak etter kvaliteten anlegget, men jeg har merket at jeg selv glir over i den retning. Og er det egentlig noe galt med det? Som noen har nevnt over meg, så gjør det - i hvertfall for min del - at man undersøker nye genre. Jeg har glidd mer vekk fra indie, alternativ rock osv og over til jazz og koser meg stort med det. To norske jazzartister som har gitt meg utrolig mye i det siste og som jeg gjerne vil anbefale mtp flott musikk og nydelig lydkvalitet er Karl Seglem og Frode Haltli. På vinyl fortrinnsvis. Jeg må nesten humre litt over hvor mye mer dynamikk, liv og nerve det er i denne musikken sammenlignet med det meste av rock og hardrock. Komprimert rock- og hardrock rockere jo ikke i det hele tatt!
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig ser jeg at Spice Girls debutalbum Spiceworld har brukbar DR på Vinyl. Så da kan jeg jo gå til anskaffelse av den som en avveksling til all jazzen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Litt av det samme her - klarer ikke å høre på musikk som er komprimert for hardt. Unngår å spille det. Har vært mye frustrasjon. Har samme erfaring med Johnny Cash albumet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er fullt lovlig å lytte til den musikken man synes låtet best! For øvrig sies (har jeg lest) det at DR tall på vinyl set ut til å bli ca 3dB høyere enn for nøyaktig samme utgivelse digitalt - altså med reelt samme dynamikk. Vinyl tallene kan derfor være litt for optimistiske. Noen ganger ER imidletid vinylen mastret annetledes og gjerne bedre.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Her er et eksempel på hvor min smertegrense går hva gjelder dårlig dynamikk:

    John & Yoko - Double Fantasy fra 1980.
    Vokste opp med broderns original Lp med DR 13/14/15, altså god dynamikk for pop/rock musikk. Spilte den mye!

    Etterhvert kjøpte jeg Mobile Fidelity Gold CD, ca år 1993, samme dynamikk som Lp.

    I 2014 kjøpe jeg den japanske SHM-SACD som brukte den nye masteringa for re-utgivelsen på CD i 2010, og denne har DR 9/10 (SACD’n brukte dog 24/96 pcm masteren, ikke 16/44.1)

    Jeg klarer knapt å bestemme meg for hvilken digital utgave jeg skal lytte til. Mfsl Gold CD med full dynamikk, men med langt mer «upresis» lyd grunnet dårligere A/D konverter brukt i digitalkonverteringen. Eller den mer presise og rene lyden på SACD’n, men hvor jeg så sinnsykt godt hører dynamikkomprimeringen, i hvertfall tidvis, alt ettersom hvor store nivåforskjellene er i musikken.
    Jeg vet bare at hadde DR vært redusert til 7/8 på SACD’n, så hadde det definitivt blitt CD’n som hadde blitt spilt.

    Er det rart man nesten har sluttet å kjøpe ny musikk? :(
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, det er vel ofte slik, tidlige cd utgaver med ikke helt god mastering lydmessig - eq? a/d? Nytt format - ikke helt arfaringen med å lage gode utgaver.

    Så kommer utgaver noen år etter - remastere, med kanskje ok eq og utstyret er i orden, men da har loudness war tatt over og komprimeringen ødelegger.

    Så i stedet sitter man å hører på vinyl.... det er så fjernt :cool:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvordan man får Masvis til å fungere? Får bare en dialogboks opp som ber om navn og firmanavn. Trykker OK deretter, og intet skjer....
     

    Freeman

    Fersking
    Ble medlem
    22.05.2007
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Noen som vet hvordan man får Masvis til å fungere? Får bare en dialogboks opp som ber om navn og firmanavn. Trykker OK deretter, og intet skjer....
    Høyreklikk MasVis.exe og kjør som administrator.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Interessant video om en rettsak om dårlig lydkvalitet på en remaster av Michael Jacksons "Bad".


    Herlig fyr, kan jo bli audiofil bare å av lytte til han 😁

    Fint at de vant saken, man kan jo håpe at dette får flere til å anmelde disse sabotørene som har sluppet til i studio.... ;)
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Bee Gees - Number Ones (2004)

    Skulle ha noe lettflytende en søndags formiddag - men dette var jo forferdelig.
    Trodde Bob Ludwig var en av de bedre blant mastringsgeniene?

    3199E865-7AFE-4ADB-B911-2AC7438D8DA3.jpeg

    82BDBE1C-2B72-4BD9-B34B-0E51879A4542.jpeg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fant noe skriverier om mastering i disse tider, det gjelder å velge rett format, hvis man setter pris på god lyd:

    1) Everything was mastered by Chris Bellman at Bernie Grundman Mastering. 24 bit 44.1K and 24 bit 16K mastered at a higher level for streaming (Spotify, etc). 24 bit 44.1K specifically mastered for iTunes (MFiT) -for Apple streaming. Apple now tells us that they can accept 2496 files, but they were too late in telling us for this project, and, at this time, Apple has no facility for streaming at that rate. Happy to consider that for the future!

    The CD was mastered at a LOWER level than the original (for more dynamic range). There is another big project that I worked on this year that will come out on CD at a lower level as well. This is how I'm going to do things from now on, in large part from all the comments on the Hoffman Forums about dynamic range. IMO, CD is now it's own ecosystem, and those that are willing to pay for physical media should be rewarded with good packaging and good sound.

    24 bit 96K format was mastered at even lower level (most dynamic range) and available for those that currently offer hi-res streaming (i.e.Tidal) and for digital downloads (i.e. HD Tracks).
    Les gjerne hele teksten, står et lite stykke ned i kommentarfeltet:


    Handler om mastering av Tom Pettys Wildflower album. Det står også at vinylen i 1994 hadde samme masteren som den labre cden, har dessverre følelsen av at dette er ganske vanlig i dag også.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Interessant video om en rettsak om dårlig lydkvalitet på en remaster av Michael Jacksons "Bad".


    Herlig fyr, kan jo bli audiofil bare å av lytte til han 😁

    Fint at de vant saken, man kan jo håpe at dette får flere til å anmelde disse sabotørene som har sluppet til i studio.... ;)
    Så denne i går og det var en fornøyelig greie å se.
    Og så typisk samfunnet i USA hvor alle saksøker hverandre for et eller annet. :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fin gammel tråd :)

    Dolby Atmos to the rescue


    Ian Shepherd viser litt om at musikk i Atmos format har bedre dynamic range enn i stereo.

    Har lyttet til mer ny musikk det siste året, enn jeg har gjort på mange år 🥳
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Fin gammel tråd :)

    Dolby Atmos to the rescue


    Ian Shepherd viser litt om at musikk i Atmos format har bedre dynamic range enn i stereo.

    Har lyttet til mer ny musikk det siste året, enn jeg har gjort på mange år 🥳
    Til det aller siste i Ian Shepherd sier…om at det ryktes at artister får et stort smil omkring munnen når dem hører Atmos versjonen, mer enn vanlig stereo versjonen og at det kanskje i like stor grad er bedre dynamikk, som flere kanaler.

    Da hadde jeg ropt ut at dette må jo være den største selmotsigelsen på lenge siden Loudness War nettopp blir begrunner med at artistene ønsker et lydbilde som er stadig høyere og mindre dynamikk. Men så kommer Ian Shepard meg i forkjøpet og sier at det muligens er en myte at artister flest ønsker det sånn, at det heller er profesjonelle folk som tar en avgjørelse for dem, uten at dem har fått hørt et alternativ på hvordan det kan låte.
    Og akkurat det har jeg mistenkt bransjen for. Isåfall er det på grensen til en kriminell handling.🤬
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En del interessant å få med seg på de 2 videoene som hittil har kommet.

    Ian gjør et poeng av at over 80% av lyttere på streaming beholder normaliseringen - slik at alt låter like høyt uansett. Dermed bortfaller hele poenget med å gjøre mixen så høy som mulig. Som vel har vært det viktigste for de som bestemmer - plateselskapene.

    Ian forteller litt om programmer man kan bruke til å sammeligne mixer i forskjellige versjoner - men med samme normalisering som streamingtjenestene bruker.
    Blant annet samply.app

    Senker du nivået på mixen får du plass til en del mer dynamikk og kan få trommer med punch osv.

    Håper at dette kan føre til en stor endring i måten bransjen forholder seg til mastering.

    Livesendingen kl 23 i kveld skal handle bl.a. om vinyl mastering.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har gått og grublet litt etter å ha sett en del timer med bl.a. Ian Shepherd Youtube videos i anledning Dynamic Range Day. Har sett noen andre også.

    På en måte har jeg sluttet å følge særlig med på diskusjoner om The Loudness War de siste årene. Problemet er så opplagt for meg, jeg skjønner lite av den "forsiktige" kritikken - som slike som eksperter innen området som f.eks. Ian Shepherd tidligere har kommet med.

    Jeg bare sorterer vekk overkomprimert musikk og koser meg videre med "indrefileten", bryr meg ikke hva andre sier eller gjør. Gitt litt opp liksom. Ukomplisert og veldig tilfredstillende.

    Men etter å ha sett disse videoene linket over - glipper Ian en del ganger og en tydelig frustrasjon kommer til syne.

    Det kommer frem at lydkvalitet har vært totalt uinteressant fra oppdragsgiverne = plateselskapene. Blårussen der har hatt en ting de bryr seg om - at låtene skal være høyest mulig, minst like høye som konkurrentene - helst høyere.

    Prøver du å pushe en mer dynamisk master er det upopulært - kan bli avgjørende om du får flere jobb i fremtiden. Det ble fortalt at man prøvde seg noen ganger med å sende over et par forskjellige masteringer som forslag og uten unntak ble den høyere (og lydmessig dårligere) valgt.

    Ut av dette kan man også lett skjønne at å ytre seg kritisk om dette problemet - vil kunne bli registrert av mulige oppdragsgivere og man får problemer med å få oppdrag. Så disse som kan mest om saken - expertene - får en veldig uheldig munnkurv. Noe som kanskje forklarer hvorfor dette har kunnet foregå så lenge.

    Synes det er en ganske absurd sistuasjon, tenk å bruke millioner og kanskje år på å komponere musikk og lage et album - for så å kastrere det mtp lydkvalitet som siste finish.

    Det ble snakket litt om noen eksempler, på hvor ille det kan bli i videoene over - blant annet dette med at de rolige partiene mellom refrengene faktisk i en god del tilfeller har mer punch og trykk og oppfattes høyere/større enn refrenget. Fordi de rolige partiene pga av hevingene av nivået nå nærmer seg 0dB men ikke utsettes for kompresjon, slik som refrenget (som opprinnelig var mye høyere), som nå er brickwalled deluxe og har ingen slam igjen.

    Det blir så feil.
     
    Sist redigert:

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    For dere som har DVD tilkoblet anlegget annbefaler jeg The long road home. med John Fogerty, her sitter tromme introene i brystkassa for dem som har høyttalere som takler det,
     

    Vedlegg

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.668
    Antall liker
    7.749
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    @MrSpock her inne er flink til å ta en DR-sjekk av nye spesialutgivelser. Det viser seg jo da stort sett at stereoversjonen er dårlige greier.

    Det får meg jo til å tenke på om det for alltid skal være slik? Skal man i 2050 ikke kunne kjøpe eller streame musikk uten den dårlige dynamikken?

    Jeg er 39 og håper jo jeg fortsatt er her om 50 år. Når jeg synger på siste verset, skal man måtte sitte å lytte til plater eller rips som er 100 år gamle? 🤔
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    To the rescue? Hadde vært morsomt å prøve på litt komprimert materiale. Noen som har forslag til "håpløse" spor jeg kan prøve meg litt på?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    To the rescue? Hadde vært morsomt å prøve på litt komprimert materiale. Noen som har forslag til "håpløse" spor jeg kan prøve meg litt på?
    Mye metal er fryktelig komprimert. Og så er det en del greier som låter OK …. men kunne godt vært komprimert mindre…. Men samtidig en god test på hvor balansert anlegget ditt er. Feks U2 har en del sv den sorten.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Mye metal er fryktelig komprimert. Og så er det en del greier som låter OK …. men kunne godt vært komprimert mindre…. Men samtidig en god test på hvor balansert anlegget ditt er. Feks U2 har en del sv den sorten.
    Det er virkelig en morsom opplevelse å "dynamisk ekspandere" endel pop fra 90-tallet med for eksempel et vindu på 10dB hele veien. Vel, jeg må få installert enda litt mer SW slik at jeg kan lage noen A/B spor her... en smule læringskurve med Protools først bare. Dette blir jo ikke "nøytralt" eller egentlig "hifi" men kanskje likevel bedre enn utgangspunktet... håper jeg. Får se hvor langt jeg kommer :)
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det er virkelig en morsom opplevelse å "dynamisk ekspandere" endel pop fra 90-tallet med for eksempel et vindu på 10dB hele veien. Vel, jeg må få installert enda litt mer SW slik at jeg kan lage noen A/B spor her... en smule læringskurve med Protools først bare. Dette blir jo ikke "nøytralt" eller egentlig "hifi" men kanskje likevel bedre enn utgangspunktet... håper jeg. Får se hvor langt jeg kommer :)
    Ja, det der er spennende greier. Det er jo også begått klipping som ikke kan repareres, men det burde jo bringe en et stykke nærmere live.

    Forsterket live-musikk har imo en helt annen signatur enn den hermetiserte utgaven.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn