Testserver ....

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Trenger en server til testbruk. Planen er å kjøre linux i bånn. VmWare med Windows 2008/2003/2000/XP/Linux oppå der. (ikke nødvendigvis alle samtidig). Trenger forslag til en rimelig, men effektiv plattform for å kjøre dette. Kan godt skru selv. Er dette f eks et alternativ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=381082
Pris er klart et tema, så dette trenger ikke være raskest i byen, men helst dra skinnet av pølsa.
Gode råd mottas med takk.
 
N

nb

Gjest
Du trenger i alle fall mye RAM. Heldigvis for deg er det så godt som gratis for tiden.

Jeg synest den du linker til så noe dyr ut - burde være mulig å komme langt rimeligere unna om du skrur selv. Siden det er testbruk trenger du kanskje ikke noe serverfunksonalitet uansett - en generisk PC med mye RAM (4 GB eller slikt) burde gjøre jobben temmelig rimelig.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Server til hjemmebruk? Evt. hva er det du skal teste? Og hvor skal boksen plasseres?

Husk at server psu ofte bråker veldig mye.
Hvilken versjon av vmware? Om du virkelig skal teste ut vmware så sjekk siste versjon. Jeg tror den kun støtter 64 bits HW. (Selvsagt kan virtuelle maskiner være både 32 og 64 bits.) Og da spesielt de nye Intel Neehalem prosessorene er som skapt for siste vmware.
Evt om dette er jobbrelatert og du ønsker å kjøre mange servere på en boks så sjekk evt. noen quad core evt. amd sine med 6 kjerner. Microsoft datasenter lisensiering går pr. fysiske cpu og da er mange kjerner veldig kjekt :)

Finnes også mange andre virtualiseringsverktøy. Citrix xenserver som også er gratis i grunnversjon. Evt. virtualbox som nettopp er kommet i v3.0 beta kan være interessant å sjekke ut. Microsoft har også glimrende produkter v-sphere med vmotion.

Om du kun skal teste for testingen sin skyld hadde jeg ikke investert i en egen server, men innstallert vmware workstation på min egen laptop eller pc for å teste forskjellige OS.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
bambadoo skrev:
...
Om du kun skal teste for testingen sin skyld hadde jeg ikke investert i en egen server, men innstallert vmware workstation på min egen laptop eller pc for å teste forskjellige OS.
Nettopp det er det som skal skje! Laptopen brukes ikke til slikt. Der har jeg et databaseoppsett som jeg bruker i kundesammenheng. Bordmaskina mi er testsenter, men den drar ikke skinnet av pølsa lengre. Jeg kan oppgradere CPU, men RAM er dyrt til dette hovedkortet og skjermkortet er saaaaktegååående, så derfor velger jeg å sette opp en rimelig maskin med et OK skjermkort.
 
N

nb

Gjest
Kjapt prisoverslag
- Billig hovedkort 500
- Billig CPU 750
- 500 GB harddisk 500
- Strømforsyning 500
- 4 GB RAM 500
- Billig skjermkort 250
- Kabinett 400
- Optisk drev 200
- Mus/Keyboard 200

Det skulle bli i underkant av 4000 kroner. Noe særlig mer burde det ikke være nødvendig å betale for noe slikt. Mus/tastatur/optisk har du muligens liggende allerede. Optisk tregst strengt tatt ikke om du har en USB-stick å installere fra, men det er uansett kjekt å ha. Serverfunksjonalitet er bare 2D, så ethvert skjermkort duger der.

Ytelsesmessig duger sannsynligvis nesten hvasomhelst som er å få kjøpt i dag, så det er godt mulig å gjøre dette billig.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
3500 tar deg langt, gitt at du har en skjerm du kan kople til og tastatur/mus fra før. F.eks. like langt som dette:

http://prisguide.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=99846.

Kabinettet går for å ha lavt støygulv, greit med plass og inkluderer en god strømforsyning. Hovedkortet har innebygd skjermkort og kan ta prosessorer som er vesentlig raskere enn den som er med i forslaget nå, hvis du skulle ønske det - den prosessoren som følger med kan enkelt overklokkes, da kan det hende du burde kjøpe en egen kjøleløsning til den. Vil du ha en kraftigere prosessor kan f.eks. AMD Phenom II X3 720 Black Edition være noe å se på.

500GB HDD og 4GB RAM i forslaget som det er nå kan også enkelt kan gjøres noe med og vel... det burde være en grei, enkel server som klarer fint å gjøre det du vil.

Pris? 3500.
 
Topp Bunn