Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin DAC. Dette er en meget spennende dac som har fått gode tilbakemeldinger så langt.

    Vi stiller nå en slik DAC til disposisjon for utlån til de som måtte ønske det. De som tester skal skrive en liten omtale/brukererfaring her i tråden. Om det er testere som ikke kan hente/levere forsterkeren så dekker Mala Audio porto til tester, mens tester selv dekker returporto.

    Ta kontakt på PM eller epost(sveinung@malaaudio.no) for å avtale.


    Mer info:
    LM Audio 502CA er lagd for a matche kvaliteten på de dyrere forsterkerne fra LM Audio og holder derfor meget høy kvalitet. Den er bygd rundt ESS Sabre DAC chip og støtter 32bit/196khz overføring.

    Rør og solid state utgang!
    502CA er konstruert med valgfritt utgangstrinn. Man kan enkelt velge om man ønsker å bruke rørutgangen eller den transistorbaserte utgangen. Dette velges med et tastetrykk i front.
    Utgangstrinnet med rør er et ordentlig rørtrinn og ikke bare en enkel buffer for å lage "rørlyd". Utgangstrinnet består av ett likeretterør(6Z4) og to 12AU7 rør. Rørutgangen låter stort, luftig og naturlig. Rørutgangen anbefales i de fleste setup.
    Om man ønsker en noe mer klinisk/nøytral gjengivelse kan solid state moduset brukes.
    502CA har Asynkron USB overføring.
    Displayet i front viser hvilke sample-frekvens som spilles av.

    Spesifikkasjoner:
    Frekvensgang: 15hz-50khz
    Sampling rate(32bit): 44.1khz, 48khz, 88,2khz, 96khz, 176,4khz, 192khz
    Innganger: Coax, BNC, Optisk, USB, AES/EBU

    Utgangsimpedans(rør): 2k ohm
    Utgangsimpedans(solid state): 600ohm
    Inngangsimpedanse(digital inngang): 75ohm
    Utgangsnivå: 3v(rør), 2,5v(solid state)
    THD: 0,5%(rør), 0,02%(solid state)
    SNR: 120DB
    Dimensjoner: 376x345x191,5mm
    Vekt: 6,7kg

    LM-502CA.jpeg


    LM-502CAopen.jpg
     

    Kommentarer

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Eastern Electric tubedac, med rør og ess sabre chip
    Kunne jo sammenligne

    Håvard
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Det må du gjerne gjøre Haavard!

    Den ligger på 14 999kr :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hakket dyrere enn Eastern Electric ser jeg.

    Håvard
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Du må gjerne prøve den Haavard. Send meg i så tilfelle en PM, så kan vi avtale.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.564
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg kan godt benchmarke mot Buffalo II med overdimensjonert trafo LMC versjon.

    Men jeg kan dessverre ikke skrive noe om det hvis den LM Audio dacen er bedre fordi en jeg ikke nevner navnet på kan bli lei seg :)
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Du må gjerne få teste LM Audio DACen HEL. Blir spennende å se hvordan den fungerer sammenlignet med den velkjente Buffalo dacen.
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er lenge siden jeg hadde denne dac'en i hus, men mens jeg spilte på den så gjorde jeg med noen små notater.
    Rett ut i fra boksen, med noen timer oppvarming og med de originale kinarørene så spiller den slett ikke værst.
    Jeg synes å høre den samme signaturen som på kt88 forsterkeren.
    - detaljert
    - luftig
    - litt fokus nedover? dette blir aldri skarpt
    - dynamisk men noe kontrollert, den slipper seg ikke helt laus


    Jeg opplevde egentlig ingen spesielt negative sider ved denne dacen. Synd jeg aldri fikk mulighet til å skifte ut kinarørene, jeg er sikker på at den vil låte annerledes med andre rør.

    En annen ting jeg irriterer med over med min egen dac og denne er at en kan velge mellom rør eller trans utgang. På min Eastern Electric er ikke rørutgangen interessant i det hele tatt. Låter ikke bra, og jeg har hatt AN dac og vet hva en ordentlig rørutgang kan levere. På LM Audio er det transe utgangen som jeg vil mene er uinteressant. Tynt og pistrete. Rørutgangen er reiser bedre spør du meg. Hvorfor kan de kutte ut den ene utgangen, og heller sette ned prisen eller bruke pengene på den ene utgangen?

    Skulle hatt mer tid, men har nevnt det jeg likte ved den

    Håvard
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk for omtale Haavard! :)

    Ja, synd du ikke fikk testet med andre rør. Jeg tester selv nå ut 502CA med Psvane 12ax7t-mk2 og det er ganske stor forskjell fra standard. Lydbildet åpner seg opp og blir mer definert.

    Det stemmer nok som du sier at rørutgangen er den beste, i hvert fall i de fleste oppsett. Har dog vert borti et par ganger hvor transistorutgangen låter best, men dette handler mye om matching til utstyr og preferanser hos den som lytter.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har denne DAC'en på test her nå, og må si det låter fortreffelig via Coax på CD-Spilleren!
    Elsker designet også, gull/orange fargen er rå ;)

    LMDAC2.jpg
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Likte du Tube eller transistor best?

    Og, ja den er kul:) Men, kan noen fortelle meg hvorfor den blir bedre jo dårligere upsampling den får?

    Jeg, blir slått i gulvet over lyden den klarer å formidle, når jeg spiller rævva MP3 filer ( bootleg ) som ikke eksisterer på noe annet format...

    Håper noen snart kommer opp med rør forslag...Jeg ville gjerne hatt et rør som ga mer krisp øverst..
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Dette er en DAC jeg kommer til å ha på testlista mi til høsten. Hegel HD20 er et kupp til prisen, men vet at forskjellen på DAC (bedre?!) er så stor at man ikke burde låse seg helt til det man har. At man kan få dem på hjemlån er jo et gedigent pluss :).
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Ja, merkelig at ikke flere Pushere gjør dette!

    Kjøpte min etter hjemlån...:)


    Tenkte jeg skulle starte en Kom ombord å lytt på det nye - som egentlig kun er tilgjengelig i Oslo...Fra Bergen Til Kirkenes, og tilbake igjen...
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Den, har ikke jeg hatt her...( hvis dette var til meg?)

    Men, jeg har hatt mange andre, og denne gir mer av alt..på en måte som overbeviser!
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Fortell litt om de største forskjellene fra irdac da!
    Første som slo meg når jeg slo den på, var oppløsningen! Den har også en slags ro i spillestilen som kommer spesielt frem på en herlig måte på musikk som Katie Melua og Norah Jones..! Smilet kom fort frem! ;)
    Men skal prøve mer idag, og prøve å bytte litt mellom dem, og komme tilbake med mer.

    Prisforskjellen er stor, det er også boksene, 502CA er en diger DAC. Noe jeg liker svært godt!


    Sorgenfri: Har ikke prøvd transistor enda :)
    Holder på å varme opp sakene nå, så finne frem noen fler plater ;)

    LMmorkt.jpg


    Stemningsbilde på morgenkvisten! Her ser dere også litt størrelsen på DACen.
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Kult med bilde Spissoy! Og kjekt å høre at det spiller bra :)

    Når det gjelder rør så er det mye å hente der. Standard i DACene står det helt OK 12au7 rør(kinesisk nyproduksjon), det er disse som står i DACen som går rundt på testing. Det vil være mye å hente på å sette inn gode NOS rør av ulike varianter, alt etter hvilke lydbilde man ønsker. Ønsker man krispere og tørrere lyd ville jeg sett i retning europeiske NOS rør(Siemens og Telefunken for eksempel). Ønskes det feitere/varmere lyd kan ofte mange amerikanske varianter være gode(RCA, GE etc.).
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Fin test lovemusikk, og er enig med testen ! Gled deg :) Jeg kjøpte den jeg hadde på test! :rolleyes:;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fin test lovemusikk, og er enig med testen ! Gled deg :) Jeg kjøpte den jeg hadde på test! :rolleyes:;)
    Fått den og koblet opp, men er barne tv og slikt nå..så skal nyte kvelden etter småen er i seng i 9 tiden, og kveldene fremover . :)
    Det lille en hører nå, er at rør er best.. Åpnere. Fast og fin bass. Virker som den kan gå godt ned i frekvens, men du vet barne tv.
    Så gleder meg til kvelden. :)
    Det kan bli dyrt ja? :p
    Nåja.. økonomisk må det nok ventes til sommeren. :p
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Driver:

    Hadde ikke cd-spiller på pcen..så sleit litt, men her er link til driver for nyer windows og windows 8:)

    iFi-audio - Download
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som kan si hvorfor man velger både og ha en transistor utgang samt en rørutgang? Er det for og kunne spare rørene hvis f. eks man bruker DAC til TV osv..?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Noen som kan si hvorfor man velger både og ha en transistor utgang samt en rørutgang? Er det for og kunne spare rørene hvis f. eks man bruker DAC til TV osv..?
    imo så er det ofte en gimmick for å gi kunden ett ekstra valg, ofte er den ene utgangen av dårligere kvalitet dessverre og jeg skjønner ikke helt vitsen , sett fra lydmessig perspektiv, å ikke gå all in på en av utgangene, skal dog sies at jeg ikke har hørt denne dac'en og dømmer ikke denne nord og ned, kun utifra tidligere erfaringer jeg uttaler meg
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Det er valgt å ha to utganger for å gi brukeren valgfrihet. De to utgangene låter ganske så forskjellige og matcher godt inn i hver sin type oppsett. Transistorutgangen låter mer nøytralt, mens rørutgangen låter varmere og mer analogt. Noen brukere foretreker den ene, mens andre foretrekker den andre :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Stusset på løsningen og syns det er rart man bruker ressurser på en ekstra utgang da den ene utgangen kunne blitt enda bedre ved og prioritere kun en utgang!
    Men innrømmer gladelig at den virker svært spennende uansett:) Hvor lenge varer rørene eller når bør de byttes ut?
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hvordan er USB inngangen på denne for de som har prøvd? Og noen sammenliginger hvis mulig.. Spissoy kanskje?
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Levetid på rør er ca 5000 timer, litt avhengig av rørtype som benyttes. Originalrør skal vare rundt 5000 timer :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke prøvd så mye med USB enda, da pc'n med windows 8 tok kvelden her om dagen.. :mad:
    Da får jeg ikke testet med JRiver og high-res/FLAC som er lagret på NAS :)

    Men bruker nå en eldre pc med windows 7 (skal vel lyde det samme? ) og mitt inntrykk er at USB inngangen holder like høy kvalitet som de andre inngangene.!

    Har kun testet med Spotify, og 502CA løfter lyden her uten tvil ;)

    Skal se om jeg ikke får installert JRIVER på denne pc'n også, og komme tilbake med en litt bedre oppsummering.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er forskjeller på PC og hvilket OS man bruker.
    Hvordan er holografien og mellomtonen og blir den veldig varm?


    Har ikke prøvd så mye med USB enda, da pc'n med windows 8 tok kvelden her om dagen.. :mad:
    Da får jeg ikke testet med JRiver og high-res/FLAC som er lagret på NAS :)

    Men bruker nå en eldre pc med windows 7 (skal vel lyde det samme? ) og mitt inntrykk er at USB inngangen holder like høy kvalitet som de andre inngangene.!

    Har kun testet med Spotify, og 502CA løfter lyden her uten tvil ;)

    Skal se om jeg ikke får installert JRIVER på denne pc'n også, og komme tilbake med en litt bedre oppsummering.
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takk for at du deler:)
    Er forskjeller på PC og hvilket OS man bruker.
    Hvordan er holografien og mellomtonen og blir den veldig varm?

    Ta det enkleste først, DACen blir ikke varm.. kjenner en svak lunk bare selv om den har stått på i over 12 timer.. ! :)

    Angående holografi, føler jeg det har mer med plassering, høyttalere og akustikk generelt, så akkurat det tørr jeg ikke si noe 100% sikkert på!
    Mellomtonen derimot er fantastisk bra, vertfall på mine med Beryllium mellomtone ;)

    Vil si dette er den DACen som har overbevist mest av alle.. Fra første sekund jeg slo den på, fikk jeg en sånn "wow.. denne må jeg beholde"

    Har fra før testet Hegel HD25, Primare DAC30 (19999.-! ) Og en del andre, riktignok på ett annet anlegg, men ingen av de gidde den MÅ HA følelsen :)
    Har også som sign. viser, Arcam irDAC, denne er i en helt annen prisklasse, så det er ikke så voldsomt nødvendig å si at 502CA er bedre på alle punkter.
    Men jeg må ha den også i anlegget da 502CA har litt få innganger. Men LM Audio 502CA er tilkoblet det jeg bruker mest (USB)

    Jeg er også veldig ute etter det å ha en ren DAC, og ikke volumkontroll, hodetelefon uttak o.l med på kjøpet, som presser prisen opp.

    ett stort pluss er også at den er rør-basert, så den kan tunes :)

    Mvh
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har testet 2 innganger.
    HDMI ut fra pc og til tv og optisk fra tv til dac.
    Jeg bruker usb nå.. og driver til denne DACen ligger i linken som jeg skrev over -innlegg 25 . Windows 8 har jeg.
    Følger med plate med driver også.

    Spiller like bra på begge inngangene.
    For meg er det rør utgangen den beste. Åpnere og mer analog eller ekte som jeg liker å kalle det. :)
    Forsterkeren og høyttalerne jeg har avslører det meste.
    Veldig god DAC. Er noe eget med rør. :)
    For de som lurer på Hegel, så er dette en klasse over.
    For de som tenker kjøpe uhørt, går de nok ikke på en smell, for dette ser og høres bra ut. :)

    Og når en tar med at en kan bytte rør til f.eks nos, da vet en det blir enda bedre..ja..da er det bare løp å kjøp. :)


    Hmm...eg som tenkte kjøpe MA KT88 igjen..nå føler jeg at jeg må sjekke ut rør forsterkeren og? :p
     
    Sist redigert:

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Er Hegel HD25 spissere i lyden enn LM Audio!
    Siden du har testet begge to spissoy og foretrakk LM Audio, var det på grunn av en varmere lydsignstur?
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Så hvis man lar den stå på døgnet rundt må man bytte rør etter ca 200dager? Hvordan er det etter at man har slått den av og vil spille musikk. Hvor lenge må man vente før det spiller optimalt med tanke på oppvarming?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Er Hegel HD25 spissere i lyden enn LM Audio!
    Siden du har testet begge to spissoy og foretrakk LM Audio, var det på grunn av en varmere lydsignstur?
    Vil heller si den har mindre sjel en LM Audio..Men jeg må legge til at jeg hadde Hegel H300 da jeg testet HD25, og det var så å si ingen forskjell på lyden med usb inngangen når jeg testet de sammen.
    Og siden dette er en stund siden, så er jo hukommelse og hørsel veldig vagt, men eneste jeg noterte meg var at den ikke var verdt 15'000.- og husker jeg tenkte at den kom til å synke i pris snart siden den var så høyt priset iforhold til sine mindre brødre, som lyder så likt..!

    Jeg vil tørre å påstå at LM Audio 502CA hadde kostet mye mer om en stor kjede var importør, og/eller det var ett mer eksklusivt merke i markedet. Eller hadde "made in Norway/USA" stempel. Bare for å lage ett poeng :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Og hvem er "best" hvis man kan si det mellom denne og f. eks Audio GD NFB27? SVM88 kan kanskje si noe:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

svm88
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
49
Link til alle artikler
12
svm88 sine annonser
Bransjenyheter
LM Audio lanserer nye produkter!

LM Audio lanserer nye produkter!

  • 7
LM Audio lanserer nå to nye forforsterkere og to nye monoblokker! G2: Forforsterker G33: Monoblokker (300B PSE) 512CA: Forforsterker 503PA: Monoblokker(845 SET) Ta kontakt for mer informasjon...
Fortsett
Bransjenyheter
Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

  • 0
Mala Audio kjører junitilbud på alle produkter fra LM Audio! - 20% på alle produkter fra LM Audio. Gjelder alle produkter(lagervarer og bestillingsvarer). - 25% på ved kjøp av forsterker og DAC...
Fortsett
Bransjenyheter
Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

  • 0
Audio GD lanserer i disse dager to meget spennende nye nye integrerte forsterkere, som også er meget gode hodetelefonforsterkere. Mer informasjon: Precision 2: Audio GD Precision 2 - Mala Audio...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

  • 23
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på deres større forsterker LM Audio 501IA. Denne forsterkeren er fra deres mer påkostede Gold serie og...
Fortsett
Bransjenyheter
Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

  • 6
Radian lanserer i disse dager sin nye serie kompresjonsdrivere med berylliumsmembran. De nye driverne er basert på deres tidligere produkter, men med nyutviklede membraner produsert av...
Fortsett
Bransjenyheter
LM Audio rørforsterkere - Forhåndsbestilling og testing

LM Audio rørforsterkere - Forhåndsbestilling og testing

  • 0
Mala Audio er distributør av LM Audio(Line Magnetic Audio) i Norge. Vi tilbyr mulighet for hjemlån av utvalgte forsterkere og nå også forhåndsbestilling til fordelaktige priser for de som er raskt...
Fortsett
Topp Bunn