Testen af Teac Esoteric UX-1 i Fidelity 17

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Jeg faldt over en interessant test i Fidelity nr. 17. Multispilleren fik en flot test med ord som dynamisk dybbass.
Jeg syntes at Fidelity er et spændende blad skrevet med intusiasme. Men jeg mangler tekniske oplysninger med trafo størrelse, hvor stor er lytterkapaciteten og andre ting, der kan gøre bladet endnu mere interessant. Og lad os se den nøgne sandhed. Lad os se, hvad der gemmer sig under det flotte kabinet.
Det er interessant for alle os der modificere og også for dem der køber færdige ting, hvad skal man gå efter. Og ikke bare, at den lyder godt. OK, der står mere end det. Artiklen er skrevet af Knut Vadseth, der skriver rigtig godt, og får mange forskellige ting med i sine tests.
Jeg syntes at der er interessant, at prøve at skære ind til benet, og sige: Hvad er det der gør, at en cd/DVD afspiller får en dynamisk dybbass?
Knut Vadseth er inde på, at det har vist sig, at mekaniske dårlige lasersystemer trenger mer hjelp av datasystemet, konsekvent låter betydelig dårligere.
Vidar Mørch skriver i Second opinion om Teacs mest avancerede VRDS drivverk, at det er til at genkende i andre systemer bl. a. Wadias dyreste afspillere.
I en anden tråd på hifisentralen, bliver drevet bagtaliseret.
Da jeg ikke har 99.999 kr., der kan bruges til en Teac, arbejder jeg stadig med min hårdt prøvede modificerede Pioner 656-A. Er der nogle der har nogle bud, kommentarer eller ideér, så kom frem så andre også kan have glæde af det. Lad os have en seriøs snak om dette emne.
Med venlig hilsen
Sven Palvig
:D
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Er der slet ikke nogle der har nogen kommentar?
Hvordan får man mere bastryk på sin cd/DVD afspiller. Der må være nogle erfaringer!
I mit tilfælde drejer det sig om en Pioner DVD 656-A, som har en særdeles åbent lydbillede, men hvor jeg godt kan ønske mig noget mere bastryk. Den har også en fejl i mellemtonen, som er opdaget ved sammenlignet med en nyere Pioner DVD, der er modificeret på samme måde som min med bl.a. analog strømforsyning påp 80.000 uF., men har LC Audio ZAP filter. Det har jeg nu bestil, desuden også en LC Clock. Så håber jeg at den bliver lige så god som den nye Pioner. Begge apparater har samme DAC kreds.
Er der nogle gode ideer, vil de blive overvejet og evt. brugt til Pioner 656-a. Men er det hele omsonst med det drev?
Med venlig hilsen
Sven Palvig
:D
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.068
Antall liker
33.763
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Nå sies det at ikke alle DAC- er like kresne på driv-verk,men jeg opplevde store forskjeller når jeg hadde en Electrocompaniet DAC.
Har brukt Pioneer DVD 939 sammen med nevnte DAC og opplever ikke mangel på bass her, bruker nå DAC- en i CARY 306 SACD til samme spiller når jeg ser DVD/Film. Vet ikke hvordan dette drev er kontra din 656.
Selv om mange avfeier det som sprøyt så ville jeg kanskje prøvd noen andre signalkabler for å se om dette kan bedre bassen.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Teac har kommet med en billigere UX-3 nå...


De primære forskjeller er nok at UX-1 har multikanal.. Ikke helt det tråden handler om, men allikavel... Jeg selv har valgt å gå for X-03, som er lillebror til X-01 da jeg allerede har en fin-fin dvd med hdd.

Se forøvrig testen av X-03 av 6moons (mye frekke bilder av innmaten i spilleren):

http://www.6moons.com/audioreviews/esoteric2/x03.html
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.276
Antall liker
3.317
Torget vurderinger
49
Og prisen på den "billige" versjonen er ??
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Har ikke den minste greie på elektronikk, men som det sies

det må vel være andre måter å få bedre basstrykk på.

Foreksempel en subb ellerflytte høytaler nærmere bakvegg.

Jeg byttet analogdel og mc clock og fikk utrolig mye bedre

trykk i bassen.På min cdspiller s10 ble det desverre en hardhet

i øvre mellomtone og diskant som en ikke kunne leve med.

Hos lc audio fortalte de at det trolig kom av for dårlige dacon-

vertere. De satte også på en utvendig stor strømforsyning som

jeg bare tror gjorde at jeg fikk bedre trykk i bassen,men det er

sikkert andre her som kan si noe om det og som har peiling.

Lykke til.
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Den "rimelige" Esoteric X-03 koster 59.995,- hos Hi-Fi center kjeden.

Det er samme pris for multisilleren (DVD-A/V, SACD+++) UX-3.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Sikle! :-*
Håper det blir solgt mange, for da er det jo større sjanse for at det dukker opp en brukt..... :)
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Etter å ha skumlest 6moons panegyriske(*) omtale av UX-3 slår det meg at dette er mekaniske (og dermed dyre) løsninger på et problem man kan omgå via DAC'er med tilstrekkelig store buffere og stabile klokker (som til sammenligning er 'billig'). Det er den interessante sammenligningen for X-3.

Jeg synes Sven bør kikke nærmere på muligheten av å bruke hans 'hårdt prøvede modificerede Pioner 656-A' som et rent drivverk inn i en DAC som ikke er spesielt kresen i forhold til jitter på inngangen.

*Srajan Ebaen er muligens ypperstepresten av audiofile ordgytere, men konkurransen er beinhard....

- Harald
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Har ikke den minste greie på elektronikk, men som det sies

det må vel være andre måter å få bedre basstrykk på.

Foreksempel en subb ellerflytte høytaler nærmere bakvegg.

Jeg byttet analogdel og mc clock og fikk utrolig mye bedre

trykk i bassen.På min cdspiller s10 ble det desverre en hardhet

i øvre mellomtone og diskant som en ikke kunne leve med.

Hos lc audio fortalte de at det trolig kom av for dårlige dacon-

vertere. De satte også på en utvendig stor strømforsyning som

jeg bare tror gjorde at jeg fikk bedre trykk i bassen,men det er

sikkert andre her som kan si noe om det og som har peiling.

 Lykke til.
:) :) :)
Flytning af højttaler tættere på bagvæg giver rigtig nok mere bas, mem man mister også dybde og rummelighed.

Jeg har også en stor udvendig analog strømforsyning på 80.000 uF. som giver mere dynamik og kraft. Den bliver nu bygget under Pioneren for ultra korte signalveje. Det er resultat af der skal være plads til et LC Audio ZAP filter 2. Der kommer også ny clock i, og det bliver nok en Guido Tent der har clock-generator og SPDIF"jitter buster". Testet i High Fidelity nr. 5-2005.
Mvh.
Sven Palvig
:D
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Den "rimelige" Esoteric X-03 koster 59.995,- hos Hi-Fi center kjeden.

Det er samme pris for multisilleren (DVD-A/V, SACD+++) UX-3.
Noen som har teste X-03 opp mot X-01?
Kjetil
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg hadde en X-01 på besøk i går.
Selvfølgelig alt for dyr, men en tanke slo meg:
Kanskje både innhold og annet står mer i forhold til prisen enn spillere som bare koster en fjerdedel?
Skuffen gikk så tregt at motoren ikke orket å skyve eller dra den.
At de aldri lærer å bruke smøremiddel som holder seg. Her var det seigt og hardt.
Renset med sprit og smurte med HighEnd olje:)
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Hva betegner du som high-end olje i denne sammenhengen? Tynn teflonbasert smurning?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
ABU snellefett :)

Det var det tekniske jeg ønske å fremheve.
Smøremidler finnes det mye bra av.
Teflon tror jeg er bedre som glidemiddel enn smøremiddel.
Ser ikke bort fra at det kan fungere i denne sammenhengen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ja. Blir det ikke passet på, forfaller det. Går i stykker.
I samme gate:
Det en ikke klarer å passe på bør en (kanskje) ikke ha.
Blir veldig OT dette.
En gang til:
Jeg ble imponert da jeg tok lokket av spilleren:)
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Skuffen på Sony CDP-X707/505ES må også smøres. Den over konstruerte skuffen og mekanismen er faktisk med på å skape problemer, men det er råkult når det virker.
 
Topp Bunn