TEST: Sub Mini – et kjærkomment og velspillende tilskudd til Sonos-familien

SonbosSubMiniB (6).jpg


Sonos Sub Mini har vært i horisonten en ganske lang tid. Og siden behovet for denne mer moderate subwooferen har vært til stede i lang tid, har den fått mye oppmerksomhet også lenge før landingen. Vi har fått låne Sub Mini i en testperiode, og testet den sammen med båre Ray og Beam Gen. 2. Og i tillegg har vi testet den i kombinasjon med et par Sonos Play:1

Vi skrev en nyhetsartikkel om Sub Mini da den ble lansert i september, og stilte oss samtidig i kø for en test av denne relativt kompakte subwooferen. Nå er situasjonen den at Sonos har hatt en subwoofer i sitt sortiment i lang tid i form av Sonos Sub som har hatt tid til å utvikle seg gjennom tre generasjoner. Jeg har benyttet et eksemplar av 2. generasjon av denne i forbindelse med flere tester av Sonos-oppsett, både den nå utgåtte Sonos Playbase, Ray og Beam Gen.2, og i tillegg som et innslag i testen av Ikea Symfonisk Bilderamme.

Sonos Sub har en svært spesiell konstruksjon, med to drivere som er orientert mot hverandre i et kabinett som har et hulrom i midten. Hovedformen på den klassiske Sonos Sub er svært annerledes enn alle andre subwoofere jeg har sett, og skiller seg også kraftig fra den nye Sub Mini. Men det forhindrer ikke at både Sub og Sub Mini har noen sterke fellestrekk.

Sub Mini – konstruksjon
Det er ikke bare formfaktoren som skiller Sub Mini fra sin større bror. Også konstruksjonskonseptet er annerledes, for der Sub er en ventilert reflekskonstruksjon har Sub Mini et helt lukket kabinett. Det er mange som har en oppfatning av at lukkede konstruksjoner er bedre egnet til musikklytting enn bassrefleks, og min skribentkollega Stig Arne befinner seg vel helt ytterst på den fløyen. Selv har jeg en litt mer pragmatisk «the proof is in the pudding» tilnærming til det spørsmålet, der det må bedømmes fra tilfelle til tilfelle.

Det Sub Mini helt åpenbart har til felles med storebror er at den har doble drivere som nesten er like store som driverne i Sonos Sub, og som også på Sub Mini vender mot hverandre for å utligne vibrasjoner i kabinettet. Det er også en åpenbar fordel med fasongen på Sub Mini at den tønneformede hovedformen på Sub Mini er ganske optimal for å gi plass til de 6 tommer store driverne, til tross for et ganske kompakt format med en diameter på 230 mm og en høyde på 305 mm.

Det er to klasse D-forsterkere inne i en Sub Mini, men effekten på disse er ikke oppgitt av en produsent som har sterke tradisjoner med å være tilbakeholden med detaljert informasjon om innmaten i sine produkter....

Les hele testen av Sonos Sub Mini i Audiophile.no

SonbosSubMiniB (3).jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn