TEST: Samsung S23 Ultra - androidmobilenes ubestridte konge?

S23Ultra (10 of 27).jpg

Samsung er kandidat til å lage markedets beste mobiltelefoner, og Den beste av dem alle er selvfølgelig flaggskipmodellen S23 Ultra. Vi har hatt den på en lengre test, og utfallet kan du lese om her.

Samsung har dominert mobiltelefonmarkedet i et drøyt tiår, og kniver stadig i toppen med Apple sine iPhone om å være konge på haugen. Den duellen vil aldri få en omforent vinner, rett og slett fordi det er veldig ulike preferanser i forhold til operativsystem ute og går. Og har du først havnet på eplekjøret kan det være krevende å få tauet deg inn igjen. Dette vet jeg fordi jeg har vært der selv, og jeg har vel fremdeles et bein i hver leir.

Men Apple og Samsung er selvfølgelig ikke alene i markedet. Det vil si – med operativsystemet iOS er Apple faktisk alene med sine iPhone-mobiler, men med Android som det andre dominerende operativsystemet er det bøttevis med aktører. Og en av dem er Google sine Pixel-mobiler, som nettopp har ankommet det norske markedet, og som har vist seg som en aktør som kan være med og konkurrere helt i toppen. Google gjorde et veldig sterkt inntrykk med sin flaggskipmodell Pixel 7 Pro, som vi testet i oktober i fjor sammen med de rimeligere modellene Pixel 7 og Pixel 6A. Og nettopp Pixel 7 Pro vil være referanse sammen med iPhone 14 Plus i denne testen av Samsung sitt flaggskip. Litt skjev referanse for Apple sitt vedkommende – det skulle selvfølgelig helst ha vært flaggskipmodellen iPhone 14 Pro Max der også, men den har jeg ingen egen erfaring med.

SAMSUNG GALAXY-HISTORIKK
Den første Galaxy-modellen kom allerede i 2009, og var den første Androidbaserte mobilen fra Samsung. Den ble året etter fulgt opp av etterfølgeren Galaxy S, eller S1 som den etter hvert også ble kalt blant venner. Etter dette har det kommet en ny generasjon hvert år, og modellnummereringen har fulgt etter forutsigbart med et høyere nummer for hvert år.

Helt til i 2020, da de nye modellene plutselig gjorde et byks fra S10 (som for øvrig har vært i mitt eie som jobb-mobil noen år) til S20. Og som den reserve-trønder`n jeg er, tok jeg ikke hintet før den nye serien i 2021 het S21…

GALAXY S23 ULTRA
Den nye S23-serien har veldig sterke likhetstrekk med forrige generasjon – S22, og består også denne gangen av tre modeller. Nærmere bestemt S23, S23+ og flaggskipet S23 Ultra. Og selvfølgelig er det toppmodellen S23 Ultra som vekker aller størst interesse, en modell som har sine mest essensielle nyvinninger konsentrert til noen utvalgte områder.

ØKOSYSTEMET
Samsung har til felles med Google og Apple at de alle har et solid økosystem i ryggen. Apple sitt økosystem er velkjent, og er en av de beste argumentene for merkelojalitet. Dette har nok skapt en veldig stor mengde med lojale iPhonekunder opp gjennom årene. Og for Apple er situasjonen også den at de også spiller i betydelig grad på ekskludering, for som kjent snakker ikke Apple sine produkter plagsomt mye med konkurrentene sine produkter i mange sammenhenger. Da er det annerledes i Android sin verden, der økosystemene heller må spille på positive synergier innen økosystemet.

Som når en Galaxy automatisk kobler seg til et par Galaxy Buds2 Pro første gang du åpner lokket på ladeetuiet til disse toppmodellene av øreplugger, og gjør det som ellers kan være en litt frustrerende og halvtrøblete prosedyre for å pare- og koble sammen mobil og en Bluetooth-enhet.

Og egentlig stiller vel Samsung omtrent like sterkt som Apple når det gjelder fundamentet for sitt økosystem. I går den 26. juli i år hadde Samsung sin halvårlige Galaxy Unpacked, der to brettemobiler, tre størrelser med nettbrettet S9, og et par varianter av Galxy Watch6 ble presentert. Og disse snakker selvfølgelig med S23 Ultra for overføring av informasjon på en knirkefri måte, noe som gir sterke bånd i et økosystem. I tillegg har Galaxy sine egne utmerkede øreplugger som har helt spesielle synergieffekter brukt i kombinasjon med en S23. Dette kommer vi tilbake til i forbindelse med avsnittet om lyd.....

Les hele testen av Galaxy S23 Ultra i Audiophile.no

S23Ultra (15 of 27).jpg

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.050
Link til alle artikler
431
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Gilad Tiefenbrun i Oslo - Kundekveld hos Eksakt HiFi

Gilad Tiefenbrun i Oslo - Kundekveld hos Eksakt HiFi

• 0
Odd Rune har tradisjon for å invitere interessante gjester til sine kundekvelder i Vibes Gate 13. Denne torsdagen var det ingen ringere enn GIlad Tiefenbrun - CEO i Linn etter at han overtok for...
Fortsett
Audiophile.no
AVC-A10H – ny nestkommanderende AV-forsterker fra Denon

AVC-A10H – ny nestkommanderende AV-forsterker fra Denon

• 13
Denon introduserer AVC-A10H. Dette er Denon sin nyeste AV-forsterker i A-serien, og produsenten sier at de henter inspirasjon fra flaggskipet A1H-modellen for å levere uovertruffen lydytelse og...
Fortsett
Audiophile.no
Pi6 og Pi8 – Tredje generasjon TWE fra Bowers & Wilkins

Pi6 og Pi8 – Tredje generasjon TWE fra Bowers & Wilkins

• 0
Bowers & Wilkins har lansert sin tredje generasjon TWE. Eller kanskje vi på norsk heller skal kalle det HTØ – Helt Trådløse Øretelefoner? Tidligere i sommer var vi invitert til en digital...
Fortsett
Audiophile.no
Ein ikonisk høgtalar, og dampande øl – Stig Arne si dagbok Juli 2024

Ein ikonisk høgtalar, og dampande øl – Stig Arne si dagbok Juli 2024

• 5
Eg har hatt desse lenge. Eg og Edvin, som budde i kjellaren hjå meg, pakka dei opp i hagen i Gullfjordungsvegen, der eg budde før, på Voss ein solfylt sumardag. Me slepte dei ned frå hovudvegen...
Fortsett
Audiophile.no
Gold 6G – Ny generasjon i Monitor Audio sin gullrekke

Gold 6G – Ny generasjon i Monitor Audio sin gullrekke

• 1
Monitor Audio har lansert sjette generasjon av sin tradisjonsrike Gold-serie, en serie som befinner seg over mellomklasseserien Silver, men som likevel ikke strekker seg opp i Platinum sitt nivå...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Test av hele Google sin Pixel 8-serie - Pixel 8 Pro, Pixel 8 og Pixel 8a

TEST: Test av hele Google sin Pixel 8-serie - Pixel 8 Pro, Pixel 8 og Pixel 8a

• 10
Google lanserte to nye mobiltelefoner sist høst, og en ny modell i mellomklassen i mai. I hvert fall har den mellomklassepris, men 8a har mange egenskaper som hører hjemme i en premiummobil. Vi...
Fortsett
Topp Bunn