TEST: Marantz CINEMA 70s – en elegant AV-receiver litt utenom allfarvei

CINEMA70s (6 of 20).jpg


Marantz har nettopp utvidet sin nye designlinje med en rekke komponenter i AV-serien CINEMA. VI har lånt den minste av dem til test – den kompakte slimline-modellen CINEMA 70s.

Marantz foretok et vårslepp midt på høsten i år, som så ofte er tilfelle med nye generasjoner med AV-produkter. Og selv om produktene selvfølgelig bygger på Marantz sine etter hvert svært lange tradisjoner også med AV-produkter, var det en ganske banebrytende nyhet med hele serien denne gangen. For selv om vi naturligvis burde sett dette komme en stund også for AV-serien, var det uunngåelig forfriskende med dette nye designkonseptet også på AV-receiverne. Og dessuten er det en designmessig nyskaping på CINEMA-serien som man lett kan overse ved første blikk.

DEN NYE LINJEFØRINGEN
Da Marantz lanserte sin første generasjon av fornyelse for snart to år siden, skjedde det med to stereomodeller. Forsterkeren MODEL 30 er en klasse D-forsterker, og den andre modellen er SACD-spilleren SACD 30n. Begge disse modellene er uhyre spennende produkter, som kanskje primært appellerer til den øvre delen av det audiofile markedet.

Og tidligere i år ble den nye designserien supplert med to nye modeller som må antas å ha en betydelig bredere appell på grunn av sin langt mer moderate prisklasse. Vi snakker da om Den integrerte klasse A/B strømmeforsterkeren MODEL 40n, som vi testet i sommer, og den rene CD-spilleren CD 60.

CINEMA-FAMILIEN
Før vi går videre vil jeg ta en kort presentasjon av resten av CINEMA-familien. De tre først ankommende er CINEMA 50, 60 og 70s, der sistnevnte altså er vårt testeksemplar. Det kan fremstå som om den viktigste forskjellen mellom Cinema 60 og Cinema 70s er kabinetthøyde og effektforsterkerdelen, i tillegg til at CINEMA 60 har en ekstra analog, optisk og coax lydinngang. Prisforskjellen er også ganske moderat, der de 10.499,- for CINEMA 70s blir økt med 3.500 for CINEMA 60. Men har du behov for den nominelle doblingen av effekt i CINEMA 60 over minstemann, kan det være en god investering.

Med CINEMA 50 begynner det å skje ganske mye. Dette er en AV-Receiver som later til å tilfredsstille hardcore hjemmekinoentusiaster, med både større forsterkere i flere kanaler, 11.4 prosessering og en del andre nyheter som vi omtaler i et senere avsnitt. En prislapp på 20.499,- kan gjøre det fristende for de som i utgangspunktet vurderer en CINEMA 60 å strekke seg litt lenger.

Et stykke utpå nyåret kommer også den foreløpig største AV-receiveren. CINEMA 40 har en prislapp på 28.999, og så ryktes det at det om en stund kanskje kommer en enda heftigere modell med navn CINEMA 30, men det er ubekreftede rykter. Det som derimot er bekreftet er at det utpå nyåret en gang kommer en ren prosessor med navnet AV 10, og en effektforsterker med navnet AMP 10.

DU kan lese mer om CINEMA-serien i vår nyhetsartikkel i forbindelse med lanseringen. Og så er det fristende å tilføye at det i skrivende stund kan se ut som om CINEMA-serien er spesielt aggressivt priset i Norge, hvis vi legger til grunn en typisk dollar- eller euro-«kurs».

SLIMLINE
Slimline-konseptet er etter hvert godt innarbeidet hos Marantz, og så vidt vi vet begynte det allerede i 2009 med modellen NR1501. Og konseptet har vært enkelt og forståelig – en fullblods AV-receiver som ruver lite i stua, og som gjerne har noe mindre effekt enn typiske AV-receivere i sin prisklasse, men som likevel ivaretar en høy lydkvalitet.

Etter hvert har NR1501 fått en rekke direkte etterfølgere og vi skrev om en av disse i form av NR1506 i 2015, som endte med NR1510 i 2019. I tillegg ble 7-kanalsverjonen 1710 ble lansert samme år samtidig med at også stereoversjonen NR1200 med full HDMI ble lansert. Året etter ble NR1710 erstattet av NR1711, og i år kom altså den designmessig helt nye modellen CINEMA 70s.

TERRENGET
Det har rent en del vann i havet siden jeg testet en av CINEMA 70s sine stamfedre til omtrent samme pris for ca. 20 år siden. Marantz SR7300 hadde naturlig nok et veldig annerledes sett med fasiliteter enn CINEMA 70s, og Circle Surround var en av de kodekene jeg ble litt fascinert av den gang, som en kompetent oppskalering av et stereosignal til 5.1-gjengivelse.

I mellomtiden har AV-receivere hatt både en voldsom oppblomstring- og kanskje et nesten like stort fall i volum. Den tiden da det stort sett var AV-receivere som ble solgt av forsterkere er definitivt tilbakelagt. Men noen produsenter holder fremdeles fortet, og de to fetterne Denon og Marantz er vel de som har vært mest på banen sammen med Yamaha – produsenten som hadde DSP-AZ2 som var mitt aller første testobjekt i Audiophile.no i 2002, og også den tredje AV-receiveren i rekken fra Yamaha i mitt eie.

Det som tidligere har vært uhyre skarpskodde konkurrenter i AV-markedet – Onkyo og Marantz, har hatt sine utfordringer i kraftig motbakke, og også Harman Kardon har vært en produsent som i sin storhetstid var uhyre populær blant mange, deriblant meg. De er nå helt vekke fra AV-receivernes jaktmarker. Selv Sony har trappet ned sitt engasjement i denne sektoren, selv om de ikke er helt ute. De utmerkede ES-receiverne er et savn for mange i markedet. Sony lager fremdeles gode og interessante produkter, men det er lenge mellom hver nylansering.

Derfor er det ikke så veldig mange aktuelle konkurrenter i den aktuelle prisklassen til CINEMA 70s. Yamaha har RX-A2A som koster noen hundrelapper mer. Den har mer oppgitt effekt, men mangler Marantz sine pre-out for alle kanaler. Denon har AVR-X2800H til en tusenlapp mindre enn CINEMA 70s med mye av de samme egenskapene, men også en god del avvik.

NAD har hele tiden vært en dark horse i denne sektoren, og har hatt egenskaper som typisk har skilt seg ut i mengden. De har tidligere også hatt budsjettmodeller som har gått lavere i pris enn det segmentet vi befinner oss i nå, men av dagens modeller i det norske markedet starter det rundt 50% høyere enn CINEMA 70s, med modellen T758 V3I. Mer en mulig konkurrent til CINEMA 60, med andre ord.

Da jeg etter lanseringen i midten av november meldte min interesse for test av en av nykommerne i CINEMA-serien til Marantz, var det den dyreste modellen CINEMA 50 og den rimeligste CINEMA 70s som fremsto for meg som de aller mest spennende kandidatene. CINEMA 50 fordi den har mange interessante nyheter, som 4 individuelt justert subwoofer-utganger som kan settes opp med styring av dypbassen til den subwooferen som rent fysisk befinner seg nærmest den høyttaleren bassen oppstår i. Eller som Dirac Live.

Men også CINEMA 70s fremsto for meg som en av de mest interessante, på grunn av en moderat pris i et slimline-kabinett, og egenskaper som kan gjøre den ekstra aktuell som forforsterker/prosessor. Siden CINEMA 70s var den som var tilgengelig tidligst, landet jeg på den. Og i denne testen vil den bli utprøvd både som en komplett forsterker/AV-receiver, og som en forforsterker/prosessor med eksterne effektforsterkere.

Les hele testen av Marantz CINEMA 70s i Audiophile.no

CINEMA70s (11 of 20).jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
700
Link til alle artikler
335
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Galaxy S23 serien – en ny generasjon mobiltelefoner fra Samsung

Galaxy S23 serien – en ny generasjon mobiltelefoner fra Samsung

  • 3
Samsung avholdt sin tradisjonsrike Galaxy Unpacked sist torsdag, og sammen med en ny Book3-serie var det selvfølgelig den nye generasjonen med Galaxy-mobiler som var hovedattraksjonen. Samsung...
Fortsett
Audiophile.no
NW-A306 – Ny Walkman fra Sony

NW-A306 – Ny Walkman fra Sony

  • 0
Sony meldte i går om en ny modell av tradisjonsrike Walkman. Den nye modeller heter NW-A306 og ligger i den moderate enden av prisskalaen. Selv om begrepet Walkman har blitt oppfattet som...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Larsen 8 – lydleg realisme

TEST: Larsen 8 – lydleg realisme

  • 2
No har det seg slik at Stig Carlsson sine Sonab-anlegg var dei første ambisiøse hifi-anlegg eg fekk høyre, på ein salsturne attende i 1972 eller 73. Eg trur dette var før eg var konfirmert, så eg...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Bowers & Wilkins PX8 – er Px7 S2 sin nesten dobbelt så dyre storebror verd prisforskjellen?

TEST: Bowers & Wilkins PX8 – er Px7 S2 sin nesten dobbelt så dyre storebror verd prisforskjellen?

  • 0
Høyttalerveteranen Bowers & Wilkins har hatt en stor satsing på hodetelefoner den siste tiden, og har overrasket meg med både de trådløse InEar-monitorene PI7, og de mer konvensjonelle Over...
Fortsett
Audiophile.no
Acoustic Research AR18s – Stig Arne si dagbok november 2022

Acoustic Research AR18s – Stig Arne si dagbok november 2022

  • 6
Folk kastar høgtalarar i søpla, det same hender med ølflaskene når dei er tomme. Her kjem ein gjennomgang av ein gamal bestselgjar, AR 18 s, og årets jolaøl. Før eg byrjar skriva, sjekkar eg...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Bose QCE II møter Pixel Buds Pro i Tombstone…

TEST: Bose QCE II møter Pixel Buds Pro i Tombstone…

  • 0
Ved en tilfeldighet ankom disse to testobjektene omtrent samtidig. Og siden dette er to kandidater som kjemper i stort sett samme terreng, og siden det også fritt etter hukommelsen er 50 år siden...
Fortsett
Topp Bunn