TEST: Huawei FreeBuds Pro 2 – en utfordrer til tronen

FreeBuds_Pro2 (10 of 19).jpg


Huawei lanserte oppfølgeren til FreeBuds Pro nesten to år etter at de imponerte stort med side første generasjon sensommeren 2020. VI har hatt FreeBuds 2 Pro på en grundig test.

Da jeg testet Huawei FreeBuds Pro sensommeren/høsten 2020 var det en imponerende forestilling fra disse trådløse ørepluggene. Til tross for en prislapp som plasserte dem i mellomsjiktet konkurrerte de med lydgjengivelse fra toppmodeller på den tiden, som Sennheiser Momentum TW2.

Denne gangen har Huawei gjenopptatt sitt samarbeid med franske Devialet, som først ble introdusert på blåtannhøyttalerne Sound X. Dette gir ekstra høyt forventningspress til de nye modellene FreeBuds Pro 2.

Terrenget
Det har rent en del vann i havet siden den tiden da FreeBuds Pro ble introdusert, og når Huawei nå lanserer oppfølgere til FreeBuds Pro er det noen nye skarpskodde kandidater den må bryne seg mot. Og dessuten har Huawei selv lansert to nye modeller i mellomtiden i en litt mer moderat prisklasse, i form av de lukkede ørepluggene FreeBuds 4i og de åpne modellene FreeBuds 4, som begge yter veldig bra i forhold til prisen, men som ikke strakk seg helt opp til den opprinnelige Pro-modellen. Jeg vil likevel fremheve FreeBuds 4 som et litt eksepsjonell par med øreplugger med fremragende komfort og uvanlig gode perspektivegenskaper til prisen.

De hvasseste konkurrentene jeg har testet i løpet av de to siste årene er nok likevel Beoplay EQ og B&W PI7. Dette er øreplugger som på lanseringstidspunktet lå godt over det doble prisen av FreeBuds Pro 2, Og der ligger Beoplay EQ fremdeles, mens B&W PI7 har fått en betydelig prisreduksjon etter hvert. Dette har til nå vært mine desiderte favoritter av trådløse øreplugger, og de eneste som kunne puste de kablede Sennheiser IE 300 i nakken, mens avstanden til de mye dyrere IE 600 har vært litt for stor.

Av samme grunn har jeg lagt opp lyttetesten til en etappevis konkurranse mot disse to favorittene – først en trekamp mot EQ og PI7, og deretter en finalerunde mot en av dem.

Etui
Etuiet til den nye modellen ser til forveksling ut som det gamle etuiet. Det er en anelse mer kompakt, uten at det har nevneverdig betydning. Jeg legger også mindre vekt på at nettopp vekten er redusert fra 60 gram til 52 gram, selv om det er hyggelig at det går i riktig retning.

For både det gamle og det nye etuiet er lite ruvende i lommen. Det som derimot har større betydning, er at det er betydelig mye enklere å manøvrere ørepluggene ut av det nye etuiet. For selv om også de nye ørepluggene er ganske glatte, er det et mye bedre samspill mellom geometri og friksjon med FreeBuds Pro 2.

Etuiet har ellers en god premiumfølelse, i likhet med den opprinnelige modellen, og også på FreeBuds Pro 2 er det et eget led-lys både utvendig og innvendig for å markere batterinivå på henholdsvis etui og plugger.

Og ikke minst viktig er det at også den nye modellen er forberedt for QI-lading, et grep som har stor betydning for brukskomfort....

Les hele testen av Huawei FreeBuds Pro 2 i Audiophile.no

FreeBuds_Pro2 (4 of 19).jpg
 

Kommentarer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Artikkelen har fått en oppdatering i dag 8.10. om LDAC
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn