TEST: Bowers & Wilkins PX8 – er Px7 S2 sin nesten dobbelt så dyre storebror verd prisforskjellen?

B&W_Px8 (16 of 35).jpg


Høyttalerveteranen Bowers & Wilkins har hatt en stor satsing på hodetelefoner den siste tiden, og har overrasket meg med både de trådløse InEar-monitorene PI7, og de mer konvensjonelle Over Ear-modellene Px7 S2. Tidligere i høst kom flaggskipmodellene Px8, og vi har fått låne et sett som gjør det mulig å finne ut om de er verd prisforskjellen opp fra Px7 S2 til 60% av prisen.

Da Bowers & Wilkins holdt en digital pressekonferanse med Px7 S2 som hovedattraksjon den 8. juni fikk vi også et kort glimt av det nye flaggskipet PX8. Etter at vi serverte en test av Px7 S2 med glimrende resultat tidligere i høst, har vi nå fått muligheten for å teste flaggskipet Px8. Og den gode prestasjonen til Px7 S2 gjør at forventningene til Px8 i forkant er rimelig høye. Vi er egentlig ikke veldig spent på om Px8 gir en bedre lydopplevelse enn lillebror, men mer om hvor stor forskjellen er. Og ikke minst om det er en forskjell på disse to modellene som rettferdiggjør en prisforskjell på bortimot det doble, som en stund var realiteten realiteten etter at Px7 S2 fikk en midlertidig prisreduksjon ned til 3.698,-.

B&W PX8
Px8 har veldig mange likheter med lillebror Px7 S2, så mange at det er nærliggende å kalle det en videreutvikling. Men likevel er det noen betydelige forskjeller på disse to modellene, der noen av disse forskjellene er godt synlig, mens andre er svært lite eksponert.

De mest åpenbare forskjellene er materialbruken, der B&W har tatt steget helt ut på Px8 med en fullkommen premium-finish som kan få selv Bang & Olufsen til å rødme forsiktig. Men for mange av oss er det som har skjedd på lydsiden enda viktigere. Og da er det driveren med det helt nytt materiale som er hovedaktøren. Og begge disse to faktorene kommer vi tilbake til i sine respektive avsnitt.

Spesialutgaver
Til tross for at Px8 er en rykende fersk modell har Bowers & Wilkins allerede rukket å lansere to spesialutgaver av denne flaggskipmodellen.

Px8 007-edition skrev vi om da den ble lansert for en drøy måned siden. Denne jubileumsutgaven handler selvfølgelig ikke om Px8 sitt jubileum, men 60-års jubileet for den første James Bond-filmen, Dr. No. I tillegg til en spesiell farge kalt Midnight Blue, er 007-edition prydet med en 007-inskripsjon på toppen av ørekoppene, samt en rødfarget power-/blåtannknapp. Utelukkende visuelle endringer i forhold til standardversjonene, med andre ord. Og de fleste vil gjerne mene at det holder med standardversjonen og er neppe villig til å betale 1.300,- ekstra for 007-edition. Men er man James Bond-entusiast, får det bare stå til. Og dem kjenner jeg noen av…

Personlig finner jeg Px8 McLaren-Edition litt mer forførende. Den er produsert som en markering av det som i skrivende stund er et 7-årig samarbeidet mellom Bowers & Wilkins og den engelske bilprodusenten McLaren. Også her er det kun visuelle effekter, og da i form av fargesetting. McLaren-grå er kombinert med en stipe McLaren Orange kontrastfarge på utsiden av øreklokker, og også på innsiden i bunnen av øreklokker og på kabelen. Denne fargemiksen er i B&W-tapning kalt Galvanic Grey & Papaya Orange. Dette fargevlget ville trolig vært mitt førstevalg ved et eventuelt kjøp. Og så har jeg fremdeles ikke landet på om jeg ville vært villig til å betale de 1.300, ekstra, og det får være den enkelte sitt eventuelle dilemma.

TERRENGET
Vi starter med det åpenbare, for selv om prisforskjellen til Px7 S2 en periode før jul økte midlertidig i kraft av en prisreduksjon på Px7 S2 til 3698,-, er det såpass mange likheter mellom Px7 S2 og Px8 at de må vurderes som konkurrenter. Og sa er spørsmålet om de ligger så nær hverandre i ytelse at dette blir ren god, gammel engelsk kannibalisme til blodpris, eller om det er tilstrekkelig kvalitetsforskjell til at en nesten dobling av prisen i forhold til Px7 S2 kan forsvares. Dette er et av de spørsmålene jeg vil forsøke å besvare senere i testen, og en ganske betydelig del av denne testen har sammenligning med Px7 S2 som hovedfokus.

I segmentet til Px7 S2 er også Bose QC45, Sony WH-1000XM5 og Sennheiser Momentum 4, og selv om alle disse kan være litt asymmetriske rivaler til PX7 S2, er det sistnevnte som yter best på lydkvalitet, i hvert fall målt mot Sony og Bose. Men ingen av disse er aktuelle konkurrenter til Px8, nærmest uansett preferanser. I så fall må du være ekstremt hekta på støykansellering, og tilsvarende lite besatt av musikk, i en grad som kunne fått salige Leonard Cohen til å synge But you don't really care for music, do ya?

Det er ellers verd å merke seg at Bang & Olufsen sine kandidater enten faller litt lavere- eller tilsvarende høyere enn PX8 i pris. Av disse har tidligere testet Beoplay Portal, og hvordan de står seg mot PX8 kommer vi tilbake til. Også Apple AirPods Max er vel strengt tatt en kandidat som bør vurderes som konkurrent til PX8. De startet med en veil. pris på 6.990,-, men kan i dag fås en halv tusenlapp rimeligere rundt omkring.

Med PX8 sin prislapp på rundt syv tusenlapper begynner den å nærme seg et par spennende kandidater nedenfra. Vi snakker om det som regnes for å være de mest skarpskodde konkurrentene til PX8, og kandidater til de aller beste trådløse hodetelefonene uansett pris. Focal Bathys til 8.990,-ble lansert i begynnelsen av oktober, mens den noe dyrere Mark Levinson № 5909 bla lansert i januar 22. Vi har et berettiget håp om å munne teste begge disse konkurrentene i nær fremtid, for å eventuelt kunne kåre en vinner for best lyd av denne trioen.

Les hele testen av B&W Px8 i Audiophile.no

B&W_Px8 (22 of 35).jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
993
Link til alle artikler
412
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Topp Bunn