TEST: Bose QC45 – en ANC-mester som overrasker ved å yppe seg i tetsjiktet på sammenlagtlista.

Bose_QC45 (4 of 14).jpg


For få uker siden presenterte vi en test av B&W PX7 S2. I dag kan vi publisere en test av en heftig konkurrent som vanligvis blir definert til å tilhøre motsatt banehalvdel. Men kanskje verden ikke ser helt ut som vi forventer?

For et år siden publiserte vi en nyhetsartikkel om Bose sitt nyeste tilskudd til den stolte tradisjonen denne produsenten har med trådløse, støykansellerende hodetelefoner. Ja så dominerende var Bose en stund at de nærmest var ensbetydende med denne produkttypen. Dette ble befestet da kollega Arve testet en av forgjengerne til Quiet Comfort 35 MkII, eller QC 35 MkII blant venner. Og en fornyet bekreftelse kom da han testen NCH 700 for snaut tre år siden en modell som kom med et fornyet design som vi alle trodde skulle bli den nye designlinjen fra Bose. Og det representerte den jo for så vidt også, men da QC45 kom i fjor var designet litt tilbake til utgangspunktet.

Litt Bose-historie
Men før vi fordyper oss i testobjektet skal vi gløtte litt på noen av dr. Amar G. Bose sine øvrige meritter med det selskapet han startet i 1964. Personlig må jeg innrømme at jeg i hine hårde dager hadde en dyp fascinasjon for Bose sine veldig spesielle høyttalermodeller 901, som etter hvert kom i mange inkarnasjoner. Og også her har kollega Arve funnet tastaturet og skrevet om disse klassikerne, nærmere bestemt om 901 Mk VI.

Men i tillegg til disse høyttalermodellene med litt audiofile tendenser, har Bose også en omfattende fartstid med mer lifestyleorienterte produkter. Særlig ble dette manifestert for et tiår eller to siden, der system med subwoofer og svært kompakte satellitter dominerte.

Bose QC45
Vi trakk kølapp for en test da QC45 ble lansert for et år siden, og i mellomtiden glemte vel både vi og importøren glemte hele greia. Helt til jeg satt med en Bowers & Wilkins PX7 S2 på testbenken, og kom på at QC45 måtte være en utmerket motkandidat til en duell – en duell som riktignok kunne mistenkes å være litt usymmetrisk. Men med en prislapp som matcher temmelig bra, og et design som heller ikke er så veldig ulikt var det tilstrekkelig motivasjon til å gjenoppta henvendelsen til Bose om lån av et testeksemplar

Terrenget
Med en prislapp på fire tusenlapper befinner vi oss i et felt med ganske tett konkurranse. Samtidig er vi tydelig hevet over utpreget mellomklasseprodukter til mellom to og tre tusen. Sony WH-1000XM5 er vel etter hvert erkerivalen, og her må jeg innrømme at jeg må to generasjoner tilbake for å kunne ha egne erfaringer. Sennheiser og Bang & Olufsen har for lenge siden markert revir i dette segmentet, selv om B%O ligger en drøy tusenlapp høyere i pris med HX og Portal, og enda mye høyere med jubileumsmodellen Beoplay H95. Og etter hvert har også Apple med sine AirPods Max, som etablerte seg i sitt eget prissegment.

I testen av B&W PX7 S2 skrev jeg at det er fristende å dele opp dette segmentet i to hovedkategorier - de som åpenbart forsøker å være verdensmester i støykansellering, og samtidig ha bra lyd, og de som later til å forsøke å være verdensmester i god lyd blant trådløse hodetelefoner mens de samtidig prøver å få stadig bedre støykansellering. I denne testen kan denne todelingen av terrenget vise seg å være litt feilslått….

Les hele testen av Bose QC45 i Audiophile.no

Bose_QC45 (1 of 14).jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn