Test av platespillere /Lyd og bilde) gjengitt i Adresseavisen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
En rimelig vinylspiller vil aldri utklassere en ok cd spiller på andre ting enn personlige preferanser.
Men er det nettopp disse som til syvende og sist er viktigst?
Helt klart. Men hvis en er på søken etter best mulig lyd er det et blindspor.

Min erfaring er det at dagens moderne budsjettspillere har tapt seg sammenlignet med budsjettspillere for 25-30 år siden. Jeg har hatt RPM5/Speedbox SE og med en veiledende pris på nær 10k så nærmer det seg en Thorens TD160 ytelsesmessig.

Nå har jeg en Onkyo DD spiller fra 1986 med en tidsriktig PU og den spilleren som kostet 750DM (kostet meg 2500 kroner), har full automatikk er i mine øyne bedre enn dagens <10k spillere.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
@ptb: Når du sammenligner de andre spillerne med Dual 1228, så legg spesielt merke til timing i rytmisk musikk. På det området er mellomhjulsspillere overlegne IMO.
Har hørt det hevdet ofte. Er dette fordi et mellomhjul vil gi mindre wow/flutter enn remdrift? Direktedrevne spillere burde jo prestere likt i så fall? Noen som har tenkt på årsakene til dette?
På remdrevne spillere vil reima strekke seg, den er jo elastisk. DD spillere har så lav omdreinigshastighet på motoren at de ikke har moment nok til stabil drift. De gir seg når nålefriksjonen er høy, i de delene på vinylplata som er kraftig innspilt, og i transienter.

Tallerkenen på en mellomhjulsspiller drives av et mellomhjul med fast kontakt mot motorakslingen. Denne motoren har høy omdreiningshastighet og dermed høyt nok moment til å holde hastigheten stabil.

dette er mer og mindre hørbart på rem- og direktedrevne spillere - alt etter som hvor godt de er konstruert.
Interessant. Er mellomhjulsspillere sjeldne og dyre? Omtrent alt jeg har sett hittil har vært enten rem- eller direktedrevet.
Etter å ha lest dette sitter man igjen og tror at alle reimdrevne spillere høres for jævlige ut, helt ute av sync og varierende bpm på hver ei plate man spiller. ;) Jeg deler Gjest sin entusiasme for eldre mellomhjulspillere, men om reimdrift er så forringende for lyden så bør vel alle Linn-eiere være tonedøve og ganske så taktløse :rolleyes:
Men når det er sagt så fikk jeg endelig en testplate i posten igår og hørte ørsmå variasjoner på det kontinuerlige 1khz-signalet, så kanskje jeg setter min beltedrevne Thorens head to head mot Dual for å se hvem som holder tonen renest. Kanskje til og med min Garrard SP25 og AT6 får være med som de hedrede mellomhjulspillerne de er.

Uansett lurer jeg fælt på hvordan en slik testvinner-spiller stiller opp imot vintage spillere, korrekt oppsatt, velfungerende og med stift\pu som er i form. :cool:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Du må ha lest innlegget mitt veldig fort. Jeg skrev at timing er mer og mindre hørbart, ikke at remdrevne spillere høres for jævlige ut. Jeg har et par slike, og de spiller flott.
Svakheten med remdrevne høres som tonevariasjon på de dårlige konstruksjonene, men bare som en litt myk måte å gjengi kraftige transienter på for de gode.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En rimelig vinylspiller vil aldri utklassere en ok cd spiller på andre ting enn personlige preferanser.
Men er det nettopp disse som til syvende og sist er viktigst?
Helt klart. Men hvis en er på søken etter best mulig lyd er det et blindspor.

Kanskje for deg, og andre som definerer "best lyd" på samme måte som deg. For meg er "best lyd" den lyden jeg liker best å lytte til, uavhengig av om frekvensresponsen måtte ha blitt litt farget eller om det har blitt tilført litt ørevennlig forvrengning.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Dette om hva som er bast av vintage vs nye platespillere er en gjentakende diskusjon. Det nærmeste forsøket på å finne et svar jeg har sett var en test av Dual 1228 mot en Linn LP12 på audiophile.no (websiden er dessverre borte). Linn spilleren ble i denne testen vurdert til å være best. Det hadde vært artig om noen ville tatt på seg å sammenligne mer mellom bra vintage mot nytt utstyr. Tror at vintage i mange sammenhenger står seg godt i konkurransen. Eiegleden er for meg størst med vintage.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Mine erfaringer angående nytt vs vintage:

Pro-Ject RPM5 vs Thorens TD160 mkIV med AT95 på begge, går i Thorens sin favør.

Pro-Ject RPM5 MED Speedbox SE (4000 kroner) og Shelter 201 mot Onkyo CP1057f med en tidsriktig AT3100S går i Onkyo's favør selv om den riggen kostet meg 1/4 av den moderne riggen.

På RIAA siden har jeg sammenlignet NAD PP2 mot Cambridge 640 og den sammenlingningen gikk i Cambridges favør men sammenlignet med den innebygde RIAA'en på en 80 talls H/K integrert forsterker kommer Cambridge til kort.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag tidligere så hadde jeg aldri tatt omveien om en moderne platespiller så lenge jeg ikke skulle kjøpt meg en ordentlig dyr spiller.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
En platespiller (god) er svært enkel. Den skal holde eksakt samme omdreiningshastighet, avkoble "oppsettet" bedst mulig fra rystelser i "undergrunden", avkoble motor bedst mulig fra tallerken, ha lavest mulig wow og flutter og et stabilt lagre med kombinasjon av lite rullemotstand og høy stabilitet. Tonearmen skal i samråd med pickup plassere resonnanser hvor de gjer mindst skade, om radial betinge mindst mulig feilsporing og ha stabil antiskating, og et lagre som ikke medfører støy i oppsettet når tonearmen beveger sig inn.

Slikt kunne man helt fint overskue i 1980. Havde da en Linn med Mørch-arm- som var veldig god (selv uten noe som helst annet end helt standard). Thorens havde og velanskrevne platespillere, Technisch havde en velanskreven direkte-drevet - husker ikke lengre nummeret. Eneste virkelig velanskrevne dengang med mellomhjul var Mørch's drev GS6A. Og så var det allerede dengang Oracle, Systemdek, Ariston audio - og Rega.

Med al respekt - er desse nye "budgett-spillere" - bygget over samme grunntanke som Rega. Som er god - men ikke holder til toppen (jvf. ovenfor).

Et PS: min oppfattelse etter at ha hatt veldig mye forskjellig tilbake fra ca. 1980 - er at der hvor utviklingen reelt har forekommet mest av alt er innen digitale lydkilder. Desse har gått fra fryktelig dårlige (første CD'ere) til veldig bra (påkostede CD/SACD/Blueray/PC+DAC). På forsterkersiden har vesentligste utvikling ikke gått på lydkvalitet - men på redusert strømforbruk med god lyd (bedste D-klasse-forsterkere). Allerede i 1980 var det talrike forsterkere som spillede (og den dag i dag spiller helt i toppklassen) innen såvel rør (EAR, Conrad Johnson f.eks) som transistorer (Luxmann kl A som f.eks. 550, Nelson Watt, Jean Hiraga). Og var selv dengang svært velspillende høyttalere. F.eks. Yamaha NS1000 (beryllium diskant og mellomtone), Rodgers LS3/5a, DCM Time Window, TDL's transmissionslinier, Quad (såvel 57 som 63), samt dørene fra Apogee og Acoustat.
Spolebåndopptakere havde med gode bånd (fortrinsvis studieopptak) svært god lydgengivelse, og samme kunne påkostede FM-recivere ha. Var lite som lydmessig slo et direkte opptak fra radiohuset på en Tandberg FM-mottaker - til trods for kun gikk til rundt 15khz.

Jeg tror en idag tjener på at kjøpe vinyl som kilde - ikke pga. platespiller er overlegen digitale kilder, men at de som produserer med vinyl som målgruppe vet at det er "purister" som ønsker høyeste mulig lydkvalitet, og at lydteknikerne som er svært kompetente og dyktige folk dermed kan mikse lyden med det som formål - frem for at skulle lage et produkt som høres bra ut på alt fra gettoblasteren hos pensjonisten, over mikroanlegget til den design-interesserte - til puristanlegget. På vinyl kan de mikse utelukkende for sistnevnte!

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.853
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Legger det ut her, fremfor ny tråd, siden det er her det ble initiert.

Fri fra jobb i dag, og da har jeg brukt noe av tiden til en uhøytidelig og ikke for dyp sammenlikning av Thorens TD145 og Pro-Ject 2Xperience Classic. Har altså ikke gått spesielt grundig til verks, og kun sammenliknet inntrykket av noen få plater.

Dual´n ble ikke med, da den drar inn brum mot den benyttede forsterkeren – og orket/gadd ikke begynne å styre med det nå. Får finne ut av det en annen dag.

TD145 er umodifisert original påmontert ny M75MB m/N75MB stift. Originale gummimatta er også benyttet. Ingen puck. Pro-Ject´n har 2M Blue, ingen matte og original strammer er brukt. Begge PU/stift er nye med kun noen timers spilling bak seg.

Den sammenlikningen jeg har foretatt og de ”erfaringer” det har gitt, er nok like mye (kanskje mer) et resultat av de 2 PU´s ulikheter, enn selve spillerne. Men… slik er det nå gjort.

Lydbildet.
Dybdeperspektivet synes jeg egentlig ikke det er stor forskjell på, men Pro_Ject´n spiller en liten tanke bredere – utenfor ht. Samtidig er den litt flatere. Dvs. lydbildet er smalere i høyden. TD145´n fyller opp noe mer av ”veggen”.

Karakteristikken.
TD145 har varmere, mer kroppslig og tyngre karakteristikk – litt mer volumiøs og ”farget”. Noe mer finkornet , oppløst og ”mykere” er også inntrykket. ”Vintagelyd” mao, i all min definisjon av det begrepet.

Pro-Ject´n har følgelig en slankere, strammere og kjøligere karakteristikk. Litt lysere klang, selv om bassen er en tanke dypere. Den er noe mer ”rufsete” og ikke like oppløst i mellomtonen og ”ringer” ikke like mye ut detaljer som TD 145. Men, det er litt mer ”tempo” i Pro-Ject´n. Lyden er litt mer frempå – og det engasjerer på sett og vis.

Så – tror ikke jeg skal utdype noe mer, men kan heller svare på konkrete spm. Jeg sier i utgangspunktet ja takk – begge deler, hvert til sitt. Det er litt smak/behag, humør/dagsform, musikksjangre og innspillingskvalitet som like mye avgjør hva jeg, utfra denne lille sammenlikniingen, vil si er ”best” der og da. Ørlite varmere og mer oppløst karakteristikk i Pro-Ject´n (det lukter kanskje litt 2M Bronze oppgradering her), så er nok den ”all over”den jeg foretrekker. Men TD 145´n vil så absolutt få sine spilletimer. Glad jeg har begge to:)

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Project's budsjet spillere får meget gode omtaler over alt:) men synes armene drar det litt ned. Man blir ikke akkurat imponert over finish her. Merker at løfte og heve mekanismen mangler noe presisjon. Treffer ikke helt samme spor når man hever og senker den. Men lydmessig er de god synes jeg. Disse spillerne vil ikke få noen høy status, selv om de kan hamle opp med langt dyrere spillere. Har merket at en speedbox hever den lydmessig noen hakk. Veldig viktig for et stabilt lydbilde. Tror ikke jeg har sagt nei takk til en dyrere projekt med ortofon pickup arm:) mvh. Guit

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Bra at du tok test PTB!
Men hadde vært moro med samme PU på begge spillerne, litt mere knot men... Kan jo være PU'en alene som utgjør forskjellene i lydbildet.

V

vredensgnag

Gjest
Man ønsker en platespiller med helt invariant hastighet, spesielt om man lytter til mye pianomusikk.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.853
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Kan jo være PU'en alene som utgjør forskjellene i lydbildet.
Ja, i hvertfall en stor del av de, som jeg forøvrig også nevnte i innlegget. Skal ikke se bort fra at jeg ved en senere anledning "tar bryet" med å gå noe mer analyserende tilverks - og evt. også bytter PU. Denne gang altså, kun en grov sammenlikning slik de fremstår hver for seg.

Sist redigert:

Svenn L

Medlem
Ble medlem
18.12.2012
Antall liker
1
Jeg er litt i samme tanke-modus som deg. Jeg har ikke fornyet platespilleren siden 1986 og den viktigste grunnen er at min Kenwood KD990 spiller så bra at jeg ikke har følt noe behov. Med Denon moving coil element opplever jeg lyden som meget bra og Kenwooden har jo også et støynivå (rumble) som gjør at platens egenstøy er mer hørbar enn spillerens. (-80db) Jeg spiller jevnlig LP.
Men nå har jeg lyst til å fornye meg! Som deg tenker jeg også at teknologien trolig har gjort fremskritt siden 80 tallet, men spørsmålet er jo hvor høyt opp i pris jeg må for å matche Kenwooden?
Noen som har synspunkter på dette? Vurderer Rega RP6. Har mye annet Regautstyr og det har aldri skuffet.
Hva er erfaringen din med Pro-ject 2X' en ptb?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt den, men tviler på at det er så mye bedre med en inngangsmodell fra i dag enn den flotte, gedigne Kenwood-en. Kost heller på en ny pickup eller en riaa-oppgradering eller noe, hvis spilleren er i god stand.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Svenn L, er ikke Kenwooden helautomatisk? Jeg har en 1987 Denon DP-47F med DL 160 samt en Rega P9/RB1000/Apheta. Ja visst er Regaen "bedre" og mer innsiktsfull enn Denonen, men gud så morsomt det er å spille plater med Denonen! Den har noe av den samme eiergleden som McIntosh elektronikken. Ikke bytt sier nå jeg...

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.853
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hva er erfaringen din med Pro-ject 2X' en ptb?
Jeg er godt fornøyd med den så langt. Den har vel nå +/- 30 timers spilling bak seg, og den litt "rufsete" karakteristikken jeg nevnte i innlegg #48 har gått seg til, og var nok et resultat av lite/begrenset innspilling.

Jeg har ikke strobemålt den eller prøvd med noen testplate, men opplever ikke noe hastighetsavvik som jeg klarer å legge merke til under ordinær avspilling av "min" musikk.

2Xperience Classic leveres nå med 9cc Evolution tonearm, og IKKE 9cc slik det fortsatt fremgår på Pro-Ject´s hjemmesider. Dette var overraskende for både meg og importøren, da det ikke fremgår noe som helst sted at de har gjort denne, ikke ubetydelige, oppgraderingen uten at det nevnes.

Prismessig ligger vel denne nå på 8K m/2M Blue, og det er vel prismessig midt mellom Rega´s RP3 og RP6. Som nevnt, så har den svart til mine forventninger, og jeg vurderer sterkt om dagen å oppgradere pu til 2M Black.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Svenn L, er ikke Kenwooden helautomatisk? Jeg har en 1987 Denon DP-47F med DL 160 samt en Rega P9/RB1000/Apheta. Ja visst er Regaen "bedre" og mer innsiktsfull enn Denonen, men gud så morsomt det er å spille plater med Denonen! Den har noe av den samme eiergleden som McIntosh elektronikken. Ikke bytt sier nå jeg...
Enig med deg der. Ikke bytte. Syns forresten det er greit å ha to spillere jeg (Kenwood KD700 og LP12)
-og: KD990 var halvautomatisk, med elektronisk styrt start/stopp/armløft og automatisk stopp og løft ved plateslutt, som på min. Veldig komfortabelt og praktisk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så lenge automatikken virker, er en egen, separert elektrisk krets, og bare påvirker armen når den løfter den på og av, og ikke påvirker den under spilling, er det vel ingen lydmessige ulemper at platespilleren er automatisk.

Klart det er flere ting som kan krangle og gå i stykker, men automatikken i seg selv er vel ikke noe problem når den virker som den skal?

Den åpenbare bonusen er jo at man slipper å sovne fra plater som blir stående og snurre på innersporet. ;)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.956
Sted
Sølvbyen
Siden det står en del om vintagespillere også i denne tråden, er det noen som vet om Lenco B52 er noe å satse på? Og hva bør man eventuellt gi for en L75 eller L78 i god stand? Kan disse oppgraderes med moderne PU'er?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.956
Sted
Sølvbyen
Siden det står en del om vintagespillere også i denne tråden, er det noen som vet om Lenco B52 er noe å satse på? Og hva bør man eventuellt gi for en L75 eller L78 i god stand? Kan disse oppgraderes med moderne PU'er?
http://www.hifisentralen.no/forumet...5-diy-og-alt-som-har-med-disse-spillerne.html
Takk, jeg driver allerede og leser gjennom den tråden der nå :) Men hadde satt pris på en kortversjon eller andre innspill også.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.956
Sted
Sølvbyen
Takk uansett! Syns bare det er så mange langversjoner, så tenkte kanskje noen som hadde peiling satt og brant inne med detaljer og info de hadde lyst til å briljere med. Pluss at jeg er litt lat :p Men ser etterhvert som jeg kommer lenger ut i tråden du linket til at det står noe om priser o.s.v. også. :)
Ligger en B52 ute på finn nå (som også er mellomhjulsspiller), med et prisforlangende på 1100,-, noe jeg syns virker dyrt når L75/78 går for omtrent det samme.

Topp Bunn