Legger det ut her, fremfor ny tråd, siden det er her det ble initiert.
Fri fra jobb i dag, og da har jeg brukt noe av tiden til en uhøytidelig og ikke for dyp sammenlikning av Thorens TD145 og Pro-Ject 2Xperience Classic. Har altså ikke gått spesielt grundig til verks, og kun sammenliknet inntrykket av noen få plater.
Dual´n ble ikke med, da den drar inn brum mot den benyttede forsterkeren – og orket/gadd ikke begynne å styre med det nå. Får finne ut av det en annen dag.
TD145 er umodifisert original påmontert ny M75MB m/N75MB stift. Originale gummimatta er også benyttet. Ingen puck. Pro-Ject´n har 2M Blue, ingen matte og original strammer er brukt. Begge PU/stift er nye med kun noen timers spilling bak seg.
Den sammenlikningen jeg har foretatt og de ”erfaringer” det har gitt, er nok like mye (kanskje mer) et resultat av de 2 PU´s ulikheter, enn selve spillerne. Men… slik er det nå gjort.
Lydbildet.
Dybdeperspektivet synes jeg egentlig ikke det er stor forskjell på, men Pro_Ject´n spiller en liten tanke bredere – utenfor ht. Samtidig er den litt flatere. Dvs. lydbildet er smalere i høyden. TD145´n fyller opp noe mer av ”veggen”.
Karakteristikken.
TD145 har varmere, mer kroppslig og tyngre karakteristikk – litt mer volumiøs og ”farget”. Noe mer finkornet , oppløst og ”mykere” er også inntrykket. ”Vintagelyd” mao, i all min definisjon av det begrepet.
Pro-Ject´n har følgelig en slankere, strammere og kjøligere karakteristikk. Litt lysere klang, selv om bassen er en tanke dypere. Den er noe mer ”rufsete” og ikke like oppløst i mellomtonen og ”ringer” ikke like mye ut detaljer som TD 145. Men, det er litt mer ”tempo” i Pro-Ject´n. Lyden er litt mer frempå – og det engasjerer på sett og vis.
Så – tror ikke jeg skal utdype noe mer, men kan heller svare på konkrete spm. Jeg sier i utgangspunktet ja takk – begge deler, hvert til sitt. Det er litt smak/behag, humør/dagsform, musikksjangre og innspillingskvalitet som like mye avgjør hva jeg, utfra denne lille sammenlikniingen, vil si er ”best” der og da. Ørlite varmere og mer oppløst karakteristikk i Pro-Ject´n (det lukter kanskje litt 2M Bronze oppgradering her), så er nok den ”all over”den jeg foretrekker. Men TD 145´n vil så absolutt få sine spilletimer. Glad jeg har begge to