Test av Finite-elemente Resonator

O

om.s

Gjest
Jeg fikk denne med meg hjem fra byen idag, har lenge vært nysgjerrrig på denne kreasjonen og siden jeg har meget god erfaring med deres andre produkter var tiden inne til en test. Takket være en meget hyggelig og behjelpelig Anders på HiFiStället her i Gøteborg, fikk man låne den med seg hjem...

Sånn ser det hele ut på avstand...

så litt nærmere...

før det endelige nærbildet...

http://www.finite-elemente.de/en/products/resonator/technische_daten

Så nå vet dere hva dagene fremover skal brukes til å utforske ;) :D ;D .....

Noen andre som har erfaring med dette produktet? med tanke på plasering osv...

mvh

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Har du noen førsteinntrykk?

O

om.s

Gjest
mls skrev:
Har du noen førsteinntrykk?
For tidlig å mene noe sikkert enda, men jeg aner noe, må ha litt mer tid før jeg våger meg på noe mer konkret...

mvh

O

om.s

Gjest
og enda ett nær bilde....

Har nå begynt å spille kjente skiver for å sammenligne, og man aner....

Slik er riggen det spilles på....

mvh

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Vakkert!

mvh
om.s skrev:
og enda ett nær bilde....

Har nå begynt å spille kjente skiver for å sammenligne, og man aner....

Slik er riggen det spilles på....

mvh

O

om.s

Gjest
Det har vært mye snakk om underlag i det siste, og tenkte legge inn ett oversikts bilde av mine løsninger, dvs der er ikke Finite-Elemente Ceraballs avbildet siden de er plassert under elektronikken, og tråden var om ett produkt fra deres sortiment så her får dere isteden Atacama Spike shoe´s, Cardas Myrtle klosser og Quadraspire kabel løftere samtidig....

mvh

O

om.s

Gjest
og som en foreløbig observsjon av Resonatoren, etter å ha spillt både med og uten på endel kjente spor, at reklame ikke alltid lyver, men kan jo lure seg selv, iflg noen ;) ....

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Steike, du er jo blitt rene bilde-raceren....... 8)

Et annet tips er Eichmann Topper, sjukt, men hørbart.
Og billig :eek: :eek:

O

om.s

Gjest
RoDa skrev:
Steike, du er jo blitt rene bilde-raceren....... 8)

Et annet tips er Eichmann Topper, sjukt, men hørbart.
Og billig :eek: :eek:
Hehe, kjøpte nytt pocket kamera her før jul, må jo teste litt, både kamera og Resonator :D ;D ...

mvh

O

om.s

Gjest
Siste nytt i testen er at det vil bli foretatt en høyst privat og uvitenskapelig "blindtest" av Resonatoren, har alliert meg med en bekjent som vil stille både som lytter og forvirrer de kommende dagene, må jo få det bekreftet at jeg virkelig hører det jeg hører ;) :D...

mvh

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Hei, om.s

Har også et par av disse i anlegget. Når det det gjelder plassering så skal man sette denne i et hjørne på komponenten. Da bør du flytte dem litt rundt for å prøve ut hva som er best. F.eks. så har jeg en på preampen, og der hørt jeg faktisk forskjell når jeg flyttet den fra høyre til venstre front.

Da avventer jeg høre dine inntrykk... :D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
om.s skrev:
...må jo få det bekreftet at jeg virkelig hører det jeg hører ;) :D...

mvh
Men om.s da! Alvorlig talt, har du sunket så dypt! ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
EiK skrev:
F.eks. så har jeg en på preampen, og der hørt jeg faktisk forskjell når jeg flyttet den fra høyre front til høyre front.
DET er til og med jeg sikker på var innbildning!!! ;D ;D ;D

O

om.s

Gjest
EiK skrev:
Hei, om.s

Har også et par av disse i anlegget. Når det det gjelder plassering så skal man sette denne i et hjørne på komponenten. Da bør du flytte dem litt rundt for å prøve ut hva som hvar best. F.eks. så har jeg en på preampen, og der hørt jeg faktisk forskjell når jeg flyttet den fra høyre front til høyre front.

Da avventer jeg høre dine inntrykk... :D
Hyggelig med din erfaring her, skal se om jeg får testet den preén, det er veldig trangt i racket, så da må nok ceraballene vike plass under testen, ellers er det cdén som først før testes på...

mvh

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.403
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
RoDa skrev:
EiK skrev:
F.eks. så har jeg en på preampen, og der hørt jeg faktisk forskjell når jeg flyttet den fra høyre front til høyre front.
Alle vet jo at den enkleste måten på å vite hva som er høyre, er å se på høyre hånd; der er nemlig tommelen den innerste fingeren ;D

O

om.s

Gjest
Hils på ett medlem til av familien Finite, her under ett lite bilde av Finie-Elemente Ceraball Universal, 3 stk holder min ca 18 kg tunge cd spiller oppe, liten mot sin noe større kusine Resonator som man ser på toppen, men disse små kjeglene skal man ikke undervurdere ;) ....

mvh

O

om.s

Gjest
Nå begynner man å få en liten anelse av hvor dette bærer, har spillt endel kjente og kjære skiver (cd) og det samme synes å tre frem, uten Resonator så virker det noe ufokusert og uskarpt, som ett kamera som ikke er riktig innstillt, med Resonatoren blir det mye stille rundt instrumentene, og de fremtrer som skarpere, eller mer riktig i fokus,kanskje er det "sound of silence" man hører?, iaf har denne pucken noe for seg, nå er riktig dette med øynene åpne, så jeg hører vel egentlig ikke det jeg hører ;) ....

Skal lytte og kose meg litt under dagen og helgen, så får man se på mandagen om den stannar kvar eller ei...

mvh

O

om.s

Gjest
Noe man sjelden ser er baksiden av en Resonator.

Kontakt flaten mot komponenetene er kun den lille stål forhøyningen midt på Resonatoren, slik at selv pucken ligger som en drome over komponeneten...

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Morro tråd, som dingseboms entusiast selv så er ser jeg frem til endelig resultat over helgen :)

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
EiK skrev:
Ikke dårlig å høre forskjell på å høre forskjell på høyre og høyre ! Er det som kalles gullører...?
;D ;D ;D
En liten edit var vel på sin plass.....

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.614
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
klarer du å høre noen forskjell om.s eller må du skru på gullørene ;)

mvh

O

om.s

Gjest
motoren skrev:
klarer du å høre noen forskjell om.s eller må du skru på gullørene ;)

mvh
Joda, begynner å danne meg noen intrykk av hva denne kan gjöre, dessverre får jeg bare testet den på cdén, da det er for trangt i racket til å teste på preén, og jeg hadde tenkt å få litt hjelp for en egen variant av blind testing, men nå jobber jeg i helgen så jeg får se om tiden gir rom for dette.

mvh

O

om.s

Gjest
Necroth skrev:
Morro tråd, som dingseboms entusiast selv så er ser jeg frem til endelig resultat over helgen :)
Finite-Elemente er imo en av de riktig seriöse produsentene av slike remedier, og ja det har noe for seg, selv om det er marginellt, men er det ikke marginene vi jager i denne hobbien når man har kommet til ett visst nivå? ;)

Sound-impairing intrinsic resonance from hi-fi components is now a thing of the past.
Joint research with the University of Applied Sciences in Dortmund has resulted in the development of a simple but efficient resonance dissipating device that considerably reduces annoying resonance. Conventional attenuation of component cabinets, using mass blocks for example, is mostly without any real effect, as the newly generated intrinsic frequencies are affected by the musical spectrum to such an extent that the sound-impairing effects are simply relocated. The Resonator° converts this resonance energy into heat across a broad band and specifically, thus redefining the sound of silence.

mvh

O

om.s

Gjest
Da begynner det å utkrystallisere seg en slags konklusjon her, dessverre fikk jeg ikke gjennomført min "blindetest" pga tidsklemmer, men det skulle vel egentlig ikke være så nødvendig heller imo.

Denne er for de som allerede mener de har ett topp tunet anlegg, merkelig men sant så hjelper den til å maximere det hele enda mer, selvsagt snakker vio marginer her, men de marginene jeg opplever/har opplevd under disse dagene er vanedannende, og jeg kjenner savnet bare jeg løfter den av, og jeg har da bare testet på min cd og ikke på f.eks preén, enda.

Så denne blir!!!

Leste denne testen fra Tyskland etter at jeg selv hadde gjort meg opp en mening om Resonator, ikke så overraskende kanskje at man er prinsippiellt enige om dens påvirkning av slutt resultatet.

http://www.finite-elemente.de/en/infos/testreviews/resonator/stereo/09_2007

De av dere som er i nærheten av Gøteborg, er velkomne selv og ta en lytt, kanskje kan dere oppleve noe annet enn meg!!!

mvh

O

om.s

Gjest
om.s skrev:
Vibrasjoner i bunnen av komkponentet tar ceraball universal seg seg av, men dette rekker tydeligvis ikke for den Tyske perfeksjonismens man finner hos Finite-Elemente, de har konstruert noe som skal handtere vibrasjonene toppen også, derav Resonator, og de har klart det, bruker samme bilde som tidligere som illustrasjon. Og som nevnt, de av dere som har ett godt tunet anlegg, test denne ved anledning, ikke minst er den fleksibel ved at man kan flytte den rundt på det komonentet man anvender, har nå testet den på cd spilleren, og tenket teste den på strömforsyningen til SMEén, noen rapporterer visst at det skulle også gi forbedringer ved å legge den på psuén, og ikke minst på PREén ved anledning.

De varmeste test anbefalinger!!

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Takk for en meget informativ og spennede tråd om.s :)

Hva betalte du for denne i Sverige ? Spent på hva denne vil koste i Norge når enkelte aktører får satt sin klamme margin på den... 8)

O

om.s

Gjest
HCS skrev:
Takk for en meget informativ og spennede tråd om.s :)

Hva betalte du for denne i Sverige ? Spent på hva denne vil koste i Norge når enkelte aktører får satt sin klamme margin på den... 8)
Denne ligger på alt fra 4000-4800K Sek, her i Sverige, avhengig av forhandler. Men jeg skal nok ta en ny runde med denne etter at jeg har avtweaket anlegget endel siden jeg startet tråden, men den kan absolutt være verdt å teste ut for en selv....

Ellers er det vel Audiofreaks som forhandler/importerer(?) denne til Norge...

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
om.s skrev:
Denne ligger på alt fra 4000-4800K Sek, her i Sverige, avhengig av forhandler.
Sa.... i he..... :eek: :eek: :eek:

Det var ikke akkurat billig det gitt.
Spørs om jeg ikke ville lagt de pengene til side og speidet etter Pagode Signatur fra samme produsent, gitt.... ;) :)

R

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Går det ikke an å lage seg en DIY-variant? Du har ikke tilfeldigvis lyst til å sprette opp din, om.s? ;D

O

om.s

Gjest
Pengvim skrev:
Går det ikke an å lage seg en DIY-variant? Du har ikke tilfeldigvis lyst til å sprette opp din, om.s? ;D
Tror ikke jeg våger meg på en åpning her, men den er jo avbildet litt tidligere i tråden, så det er bare å kjöre i vei ;D ...

mvh

O

om.s

Gjest
RoDa skrev:
om.s skrev:
Denne ligger på alt fra 4000-4800K Sek, her i Sverige, avhengig av forhandler.
Sa.... i he..... :eek: :eek: :eek:

Det var ikke akkurat billig det gitt.
Spørs om jeg ikke ville lagt de pengene til side og speidet etter Pagode Signatur fra samme produsent, gitt.... ;) :)

R
Ett Pagode rack er man alltids interessert i, mens det tar vibrasjonene fra undersiden, kan Resonatoren ta seg av det som er over, i chassiet, en kombinasjon? ;) :) ....

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Får kjøpt den av audio freaks for 3200...Ikke dumt det eller ??

O

om.s

Gjest
HCS skrev:
Får kjøpt den av audio freaks for 3200...Ikke dumt det eller ??
Låter som en mer fornuftig pris enn hva jeg antydet om den Svenske ;) .....

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
om.s skrev:
Ett Pagode rack er man alltids interessert i, mens det tar vibrasjonene fra undersiden, kan Resonatoren ta seg av det som er over, i chassiet, en kombinasjon? ;) :) ....

mvh
Nope

Et godt rack (Pagode?) "drainer" komponentene også fra airborne vibrasjoner.
Har fått merke dette på kroppen i det siste.

Vidar P : ;) ;D

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Kan gå god for at finite elemente pagode rack virkelig gjør jobben med å fjerne uønskede vibrasjoner. Det har jeg hatt, og har fortsatt gleden av å personlig oppleve dette hver gang jeg lytter til musikk i eget oppsett.

mvh
RoDa skrev:
om.s skrev:

mvh
Nope

O

om.s

Gjest
RoDa skrev:
om.s skrev:

mvh
Nope

Interessant tanke, og forsåvidt ikke helt fremmed (@ Vidar P, denne og ;)), men jeg skal teste litt mer ved anledning, bunnen i cd-spilleren er en 10 kg granittblokk, og jeg har noe i minnet fra bare noen dager siden da jeg fjernet granitten som mono-blokkene var plassert på ;) :).....

mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
om.s skrev:
RoDa skrev:
om.s skrev:

mvh
Nope

Interessant tanke, og forsåvidt ikke helt fremmed (@ Vidar P, denne og ;)), men jeg skal teste litt mer ved anledning, bunnen i cd-spilleren er en 10 kg granittblokk, og jeg har noe i minnet fra bare noen dager siden da jeg fjernet granitten som mono-blokkene var plassert på ;) :).....

mvh
Nå er det vel MDF i resten av spilleren, sant?
Er det noe særlig vibrasjoner i VIP'n din, da?

PK

O

om.s

Gjest
pks skrev:
om.s skrev:
RoDa skrev:
om.s skrev:

mvh
Nope

mvh
Nå er det vel MDF i resten av spilleren, sant?
Er det noe særlig vibrasjoner i VIP'n din, da?

PK
Det er det jeg skal sjekke ;) ...

mvh

Topp Bunn