Tesla vs. Edison. 40- 60 Hertz, el. 400 Hertz?

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Mulig dette er OT. i OT tråden, men var det ikke slik at Edison pga. at han var amerikaner fikk gjenom 40 & 60 Hertz på strøm-nettet , mot teslas 400 Hertz? Sistnevnte er undervurdert, selv om navnet hans har gittt opphav til en måle-enhet, og at en kabel-produsent benytter det. Uavhengig av AC/DC. Kan lite om temaet, men interessant om noen av de el. faglærte her inne vet noe om dette.

mvh.

oct
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Asbjørn skrev:
Det var ikke helt sånn. Edisons opprinnelige system var DC, ikke AC. Tesla oppfant i praksis vekselstrøm, uansett frekvens. Etter hvert gikk han gradvis over fra å være eksentrisk geni til gal vitenskapsmann, så ettermælet er litt blandet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
http://www.teslasociety.com/ac.htm

Inntil nå:

http://www.teslamotors.com/models
http://www.teslamotors.com/about/press/releases/model-x-fastest-selling-tesla-ever
Tenkte meg noe slikt ja. Ble bare bedt av en àlternativer`om å gjøre et fremstøt om teslas teorier i et vitenskapelig forum. Har kanskje dummet meg ut. Da starter jeg ikke noen tråd i forskning.no, el. hva det måtte hete.

Mvh.

oct
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Haavard skrev:
Fin bil Asbjørn ;)
Kølapp #214.



Tesla gjorde mye bra, han. Noen "teorier", grovsortert etter praktikalitet:
- Vekselstrømsmotor og -generator (inkludert induksjonsmotoren i bilen rett over)
- Flerfaseoverføring av vekselstrøm i strømnettet
- Tidlige røntgenapparater (før Røntgen sine!)
- Første radiosender (før Marconi!)
- Virkningen av "skin effect" i overføring av høyfrekvent vekselstrøm (ca 1894)
- Kontaktfri overføring av elektromagnetisk energi (som i noen av dagens ladepunkter for mobiltelefoner etc)
- Komprimert luft i væskefase
- Radiostyrte båter og fly (droner)
- Elektrosjokkvåpen
- Fly som kan ta av vertikalt (VTOL, patentert 1928)
- Ion-motor for romskip
- Kunstige lyn
- Elektromagnetiske "dødsstråler"

...og mye mer.

De "alternative" tenker nok mer på de mislykkede forsøkene på å høste gratis energi fra bakgrunnsstrålingen i universet, mystiske teorier om energifelter omkring alle levende vesener, eller forsøkene med å etablere to-veis radiokommunikasjon med innbyggerne på Venus. Jeg ville fokusert på alle de tingene som virket og omgir oss til daglig.

Forresten, kanskje overflødig å si det, men Tesla vant den bataljen med Edison om strømdistribusjon. Det er AC i stikkontakten din, ikke DC.
 

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Og dette betyr at du venter på en.
Liker designet veldig godt, nesten like fin som Alfa ;D

Håvard
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Takker for innsikts-fulle svar. Tydeligvis et tema jeg kan for lite om.

mvh.

oct
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Det var ikke helt sånn. Edisons opprinnelige system var DC, ikke AC. Tesla oppfant i praksis vekselstrøm, uansett frekvens. Etter hvert gikk han gradvis over fra å være eksentrisk geni til gal vitenskapsmann, så ettermælet er litt blandet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
http://www.teslasociety.com/ac.htm

Inntil nå:

http://www.teslamotors.com/models
http://www.teslamotors.com/about/press/releases/model-x-fastest-selling-tesla-ever
Ikke helt enig. Tesla oppfant noe som andre tok æren for. Tesla FIKK stempelet gal vitenskapsmann for å unngå at han lagde trøbbel. Denne Tesla oppfinnelsen har vi ikke sett i fullskala enda - men det kommer vel, når all olje er oppbrukt...? ;)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Bilen det vises til er særdeles pent designet. Aner ikke hva som sitter under de smekre linjene. Ble mannen tiet ihjel, ala Hamsun? Lands-svik saken der Norge dummet seg ut?

mvh.

oct
 
O

Oblivion

Gjest
oct skrev:
Bilen det vises til er særdeles pent designet. Aner ikke hva som sitter under de smekre linjene. Ble mannen tiet ihjel, ala Hamsun? Lands-svik saken der Norge dummet seg ut?

mvh.

oct
Han gjorde vel noen oppfinnelser som ville ha medført at vi ikke hadde hatt noen klima problemer nå,
men det passet nok ikke med kapital makta ;D
Det er ikke umulig at noen av hans oppfinnelser driver hangar 51 blant annet ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
Ikke helt enig. Tesla oppfant noe som andre tok æren for. Tesla FIKK stempelet gal vitenskapsmann for å unngå at han lagde trøbbel. Denne Tesla oppfinnelsen har vi ikke sett i fullskala enda - men det kommer vel, når all olje er oppbrukt...? ;)
Den bilen kommer, produksjonsstart til sommeren. Håper jeg, ellers har jeg kastet penger ut av vinduet. ;)
Mannen bak den er egentlig Elon Musk, grunnleggeren av PayPal, så forbindelsen til Tesla er bare at bilen er elektrisk og drives av en induksjonsmotor oppfunnet av Tesla. Jeg tror det navnet er et godt valg som varemerke når Silicon Valley skal begynne å bygge biler.

Forresten, den personlige konflikten mellom Edison og Tesla startet den gangen Tesla jobbet i Edisons lab. Edison sa noe sånt som at "jeg vil gi en million dollar til den som finner opp en brukbar vekselstrømsmotor!" Så gjorde Tesla akkurat det, men fikk til svar at "haha, bare tulla, du må lære deg å forstå amerikansk humor!" Ikke helt det riktige å gjøre mot en serbisk rakettforsker som har en tendens til å ta ting bokstavelig...

Det var også ganske stor forskjell i arbeidsform og personlighet mellom de to. Tesla grublet over matematikk og fysikk, før han løste oppgaven i ett briljant grep. Edison sverget til "brute force & ignorance" og prøvde alle tenkelige kombinasjoner av materialer og utforminger til han snublet over noe som fungerte. "I see a worthwhile need to be met and I make trial after trial until it comes. What it boils down to is one per cent inspiration and ninety-nine per cent perspiration."

Det påstås at grunnen til at ingen av dem noen sinne fikk Nobel-prisen var at begge ville se det som en dødelig fornærmelse hvis den andre fikk prisen først, og begge ville avslå hvis de måtte dele prisen.

Han insisterte også på ganske spektakulære offentlige demonstrasjoner av elektrisiteten sin:


På slutten var nok Tesla ikke helt i vater, dessverre. Fra Wikipedia-biografien:
Tesla started to exhibit pronounced symptoms of obsessive-compulsive disorder in the years following. He became obsessed with the number three; he often felt compelled to walk around a block three times before entering a building, demanded a stack of three folded cloth napkins beside his plate at every meal, etc. The nature of OCD was little understood at the time and no treatments were available, so his symptoms were considered by some to be evidence of partial insanity, and this undoubtedly hurt what was left of his reputation.
...
Tesla was physically revolted by jewelry, notably pearl earrings.[112] He was fastidious about cleanliness and hygiene, and was by all accounts mysophobic.
...
Tesla lived the last ten years of his life in a two-room suite on the 33rd floor of the Hotel New Yorker, room 3327. There, near the end of his life, Tesla showed signs of encroaching senility, claiming to be visited by a specific white pigeon daily. Several biographers note that Tesla viewed the death of the pigeon as a "final blow" to himself and his work.
Avisoppslag som dette i New York Times i juli 1934 hjalp heller ikke så veldig:
TESLA, AT 78, BARES NEW 'DEATH-BEAM'; Invention Powerful Enough to Destroy 10,000 Planes 250 Miles Away, He Asserts. DEFENSIVE WEAPON ONLY Scientist, in Interview, Tells of Apparatus That He Says Will Kill Without Trace.

Nikola Tesla, father of modern methods of generation and distribution of electrical energy, who was 78 years old yesterday, announced a new invention, or inventions, which he said, he considered the most important of the 700 made by him so far.
@Oblivion: Å tro at "kapitalmakta" undertrykket oppfinnelsene hans er nok å dra det litt langt. Teslas system for distribusjon av elektrisk kraft er nesten enerådende i alle land. Kraftverkene ved Niagara Falls ble bygget rundt patentene hans i 1895. DC brukes nå bare i noen få spesielle overføringer. De oppfinnelsene som fungerte hadde stort sett ingen problemer med å finne villige investorer, f eks Westinghouse, men det var ikke alt som slo til. Ladede partikkelstråler ("death rays") vil oppføre seg litt merkelig i jordens magnetfelt, og forsøkene på å generere "gratis" energi fra universet hadde grunnleggende problemer med den lave energitettheten.



Funksjonsprinsippet for "teslageneratoren" (patent 685957 og 685958) var fotoelektrisk effekt som ladet en kondensator, en slags tidlig variant av fotovoltaiske solceller. Patentene finnes fortsatt i arkivet, så det er bare å bygge en hvis du har lyst. Det koster ikke mange kronene i deler. Det er ikke nødvendig å betale masse penger til alle scammerne på nettet som har "gjenoppdaget den undertrykkede oppfinnelsen" og vil selge deg oppskriften mot en aldri så liten sum. Patenten er offentlig tilgjengelig, helt gratis. Jeg for min del har tapt nok penger på REC allerede, så ikke fortell meg at det har vært mangel på risikovillig kapital for den idéen.

Jeg falt litt for dette sitatet fra http://www.teslasociety.com/biography.htm
In his speech presenting Tesla with the Edison medal, Vice President Behrend of the Institute of Electrical Engineers eloquently expressed the following: "Were we to seize and eliminate from our industrial world the result of Mr. Tesla's work, the wheels of industry would cease to turn, our electric cars and trains would stop, our towns would be dark and our mills would be idle and dead. His name marks an epoch in the advance of electrical science." Mr. Behrend ended his speech with a paraphrase of Pope's lines on Newton: "Nature and nature's laws lay hid by night. God said 'Let Tesla be' and all was light."
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.167
Antall liker
804
Asbjørn skrev:
Den bilen kommer, produksjonsstart til sommeren. Håper jeg, ellers har jeg kastet penger ut av vinduet. ;)
Man er vel tilbydt på å prøvekjøre bilen samt vite endelig leveringsdato før de 5000EUR i depositumet ev. er tapt..? Har du fått vite noe mer på dette (må du til CA for å testkjøre) ?
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Kjenner inskripsjonen på gravstenen til Newton.Bor selv som nærmeste nabo til CIENS, Forskningsparken (NIBR, TØI, CICERO,NIVA, NILU,MET.NO NINA & UiO institutt for geo-fag) i Oslo. Kjenner noen av de som jobber der, og selv om det er et tverrfaglig miljø, kjenner de fleste til Tesla. Vet ikke fra hvilket institutt hver jobber da.


Mvh


oct
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ole_Martin skrev:
Asbjørn skrev:
Den bilen kommer, produksjonsstart til sommeren. Håper jeg, ellers har jeg kastet penger ut av vinduet. ;)
Man er vel tilbydt på å prøvekjøre bilen samt vite endelig leveringsdato før de 5000EUR i depositumet ev. er tapt..? Har du fått vite noe mer på dette (må du til CA for å testkjøre) ?
Jeg tok en kølapp i den "vanlige" produksjonsserien, sånn at det er et par tusen biler som blir produsert før min. Da rekker Tesla også å åpne showroom i Oslo (ryktene sier at det blir på Aker Brygge) og servicesenter (Furuset?) før jeg må si endelig ja eller nei. Når det nærmer seg produksjonsdato for mitt eksemplar kan jeg enten spesifisere farge og opsjoner og få en endelig, forpliktende pris, velge å utsette kjøpet noen måneder, eller kansellere hele greia og få tilbake depositumet. Jeg har egentlig ingen problemer med å ta den usett, men det vil være mange muligheter for prøvekjøring først. De ivrigste kjøperne har allerede vært i California og prøvekjørt.


 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Håper at efterkommerne har tatt ut patent. Bilen kan se ut som en success. Beklager forøvrig dårlig tastatur-ferdighet. Syksee, alt. mangler i mitt vokabular & tastatur :mad:.
 
M

Morpheus

Gjest
Litt på siden i en OT-tråd men det er på sin plass! Det overrasker meg til stadighet hvor stor kunnskap Asbjørn besitter innen ulike felt og hvor gjennomførte innleggene er. Jeg leser alltid dine innlegg med stor interesse! Og gratulerer med ny kommende bil Asbjørn :).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takker! Som du forstår er jeg litt fan av Nikola Tesla slik som han nå engang var, heller enn sånn som konspirasjonsteoretikerne forsøker å fremstille ham. Virkeligheten var mer enn tilstrekkelig med den fyren. Selve prototypen på eksentrisk vitenskapsmann, komplett med orgelmusikk og kunstige lyn. Jfr avataren min. ;)

Forresten, angående trådtittelen: Tesla ville aldri foreslått 400 Hz som distribusjonsfrekvens for strømnettet. Skin effect ville ført til for store effekttap ved den frekvensen. Skinndybden er 8,5 mm ved 60 Hz, men bare 3 mm ved 400 Hz, så det ville vært vanskelig å lage overføringskabler som kunne håndtere mye strøm uten for mye varmeutvikling. Det der tror jeg Tesla forsto ganske godt allerede rundt 1890.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Grattis med kommende bil, asbjørn. Den ser jo bare lekker ut da.
Inn til kjernen: hvilke egenskaper er det bilen i praksis har som skiller den fra "vanlige" biler?

Nikola Tesla er bare fasinerende. Er man på hans nivå sier det seg selv at denne verden er altfor trang. Ikke rart han tørnet (sett ut i fra vårt ståsted da..)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Når jeg hører ordet Tesla får jeg assosiasjoner til det gamle Tsjekkoslovakiske elektronikkfirmaet som under kommunistene lagde ubrukelige radioer og TV-apparater.



Men de var nå rimelig tidlig ute, da.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Grattis med kommende bil, asbjørn. Den ser jo bare lekker ut da.
Inn til kjernen: hvilke egenskaper er det bilen i praksis har som skiller den fra "vanlige" biler?

Nikola Tesla er bare fasinerende. Er man på hans nivå sier det seg selv at denne verden er altfor trang. Ikke rart han tørnet (sett ut i fra vårt ståsted da..)
Takk, Espen! Det mest opplagte er at bilen er helelektrisk, ikke engang en hybrid. Batteripakken er et "flatbrød" som ligger under hele bilen og består at et utall litium-celler, type laptopbatteri. Motoren er en liten klump som ligger mellom bakhjulene, så tyngdepunktet blir ekstremt lavt. Det som ikke er fullt så opplagt er at den har en induksjonsmotor uten permanente magneter, i motsetning til nesten alle andre hybrider og elektriske biler. Det betyr at den heller ikke inneholder sjeldne jordmetaller som neodymium. Bare et "squirrel cage" av kobber som roterer i feltet fra switchede elektromagneter. En enkel og effektiv motor som styres elektronisk uten å trenge noen tradisjonell girkasse eller kompliserte kjøleanordninger. Derimot er det lagt mye arbeid ned i temperaturkontroll av batteriet, sånn at det skal ha tilnærmet samme kapasitet enten det er vinter i Norge eller sommer i Arizona.

Interessant artikkel om motorteknologien:
http://www.economist.com/blogs/babbage/2011/04/induction_motors

I tall blir det noe sånt som 415 Nm dreiemoment mellom 0 og 6000 omdreininger, 325 kW motoreffekt, 0-60 mph på 4,4 sekunder (performance option, standardmodellen trenger 5,6 sek), og en rekkevidde på opptil 480 km på én batterilading. Omregnet blir det omtrent 435 hk og 0-100 på 4,6 sekunder. I USA kan både ytelse, utstyrsnivå og pris sammenlignes med BMW M5, Porsche Panamera, og AMG-Mercedeser, men her i gamlelandet er el-biler totalt avgiftsfrie, noe man ikke kan si om de andre alternativene. Man betaler ikke engang moms eller bompenger, får lov til å kjøre i kollektivfeltet, får reserverte parkeringsplasser med gratis ladestasjon, og diverse andre fordeler. Jeg anslår at det vil koste meg ca 5 kroner å kjøre til jobben og hjem igjen, mens toget koster 170 tur/retur, og bensinslukeren omtrent det samme med bompenger og det hele.

Dessuten er de vanlige instrumentpanelene byttet ut med touch-skjermer, så midtkonsollen kan beskrives som en 17" iPad. Operativsystemet er en Linux-variant, og Google maps er integrert i midtkonsollen. Dette er ingen Buddy, akkurat. Jeg mener dette er den mest interessante bilen siden Citroën DS ble lansert i 1955.

Mer her: http://www.teslamotors.com/models/features

Dessuten finnes det en firehjulsdreven SUV-variant, Model X, hvor Tesla helt enkelt har puttet nedi en motor til i den andre enden. Den er vel et par hundre kilowatt ekstra, og da ser hele drivverket slik ut med batteri og to motorer:


Edit: Når jeg tenker etter, vil den artikkelen om motorteknologien være et bra utgangspunkt for en presentasjon for "de alternative" om betydningen av "Tesla's idéer". Men det var nok ikke det de tenkte på, vil jeg tro. ;)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Virkelig interessant bil, Asbjørn! Hadde jeg hatt mulighet, tror jeg nok jeg ville satt meg på venteliste også. Før økonomien min tillater meg å kjøpe nybil tipper jeg myndighetene har oppdaget at elbiler representerer et avgiftshull som må tettes. Nyt fordelene mens du kan!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg regner med at det avgiftsregimet kommer til å endres ganske fort, spesielt når sånne biler som den der fyker forbi køen inn mot byen og misunnelsen tar overhånd. Jeg gambler egentlig på at SV ikke har mage til å gjennomføre noen sånne endringer før stortingsvalget til neste år, og at jeg får bilen på norske skilter i god tid før det. Da jeg bestilte bilen vurderte jeg den politiske risikoen som mye større enn den tekniske eller økonomiske, men det ser foreløpig ut til at det kan gå bra.
 
O

Oblivion

Gjest
Asbjørn skrev:
I USA kan både ytelse, utstyrsnivå og pris sammenlignes med BMW M5, Porsche Panamera, og AMG-Mercedeser, men her i gamlelandet er el-biler totalt avgiftsfrie, noe man ikke kan si om de andre alternativene. Man betaler ikke engang moms eller bompenger, får lov til å kjøre i kollektivfeltet, får reserverte parkeringsplasser med gratis ladestasjon, og diverse andre fordeler.
Vet du hva pris leiet blir på disse Tesla bilene her i Norge ??
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke kunngjort noen pris ennå, men det går an å gjette litt. Tesla Roadster koster ca $100k i USA og NOK 700k her, så det er en slags dollarkurs på 7 kroner i den kalkylen. I USA vil Model S starte rundt $57k og ende opp rundt $85k fullt utrustet, og da kan jo prisen i Norge bli mellom 400k og 600k, omtrent. Tesla har også antydet en pris rundt basisprisen for BMW 5-serie, og den starter rundt 500k. Vi får se hvor grådige de tør å være når prisingen er så transparent som dette.
 
O

Oblivion

Gjest
Asbjørn skrev:
Det er ikke kunngjort noen pris ennå, men det går an å gjette litt. Tesla Roadster koster ca $100k i USA og NOK 700k her, så det er en slags dollarkurs på 7 kroner i den kalkylen. I USA vil Model S starte rundt $57k og ende opp rundt $85k fullt utrustet, og da kan jo prisen i Norge bli mellom 400k og 600k, omtrent. Tesla har også antydet en pris rundt basisprisen for BMW 5-serie, og den starter rundt 500k. Vi får se hvor grådige de tør å være når prisingen er så transparent som dette.
Hva da med avgifts reduksjonene på EL biler ??
Da skulle det i Norge ha vært nærmere 200K til 300K som burde ha vært pris nivået...

Eller mener du at Tesla tar hele avgifts lettelsen og stikker i egen lomme ???
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du går ut fra en dollarkurs på 5,65 og de kunngjorte prisene i USA, så burde vel prisen i Norge gått fra rundt 325k til 480k, uten moms og avgifter. Vanlige norske avgifter på vekt og motoreffekt blir rundt 720k pluss moms, så en avgiftbelagt tilsvarende bil ville kostet mellom 1,3 og 1,5 millioner, altså ca en million i avgifter på toppen av hva bilen koster i USA. Det er hva konkurrenter som Porsche Panamera og BMW M5 faktisk koster i Norge.

Jeg vil bli veldig overrasket (og kansellere bestillingen) hvis Tesla velger å prise bilen oppunder halvannen million, altså å ta hele avgiftslettelsen selv. Da får de ikke mange kunder når alle vet at den bilen er avgiftsfri. Da vil det også være gunstig å kjøpe en i USA og importere den selv. En bilimportør har ikke lov til å nekte service etc på parallellimporterte biler, så en slik ågerprising blir dårlig butikk for Tesla. Derfor må de bestemme seg for en pris som er såpass høy at de tar inn en del av betalingsvilligheten i det norske markedet, men ikke så høy at kjøperne ser seg tjent med å parallellimportere i stedet. Jeg tipper at påslaget i prosent blir omtrent som for Roadsteren, kanskje litt høyere, siden denne bilen er mye mer anvendelig enn en Roadster.

Da lander jeg på et guesstimate på 500-700k avhengig av utstyr, men vi får jo se hva de bestemmer seg for. Den prisen betyr i så fall at avgiftslettelsen på en million kroner deles omtrent 80/20 i kundens favør.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Er det virkelig noen som tror at el-biler blir avgiftsfrie i Norge? Hvis disse blir populære kommer avgiftene ganske raskt. Allerede har man vekt og ytelses-avgift. Og det skulle ikke forundre meg om at det blir en utslippsavgift også - strømmen må jo produseres et eller annet sted og da slippes det jo ut CO2. Vi importerer jo strøm fra utlandet her i Norge, og den er ikke utslippsfri.
 
O

Oblivion

Gjest
Asbjørn skrev:
Ja, det er sagt klart og tydelig allerede at når el-biler blir tilstrekkelig populære, så kommer avgiftene der også. Det er bare et kort tidsvindu før det skjer, men det har vært vanskelig å få noen forutsigbarhet rundt det. I Danmark har myndighetene sagt tydelig at det er avgiftsfritak inntil 100000 registrerte el-biler, men der må man uansett betale moms. I Norge blir det som vanlig hestehandlet for hvert statsbudsjett, ett år om gangen. De er ihvertfall avgiftsfrie nå.

Uansett, norske bilavgifter tror jeg ikke Nikola Tesla skal få skylden for.
Tja... Når jeg for en god endel år tilbake skulle bestille en ny Volvo V70 like etter at avgiftene var endret / redusert etter denne hestehandlen som du nevner så var de faktiske forhold at Volvo Norge puttet 150.000 av avgiftsreduksjonen i egen lomme - altså senket sluttkunde prisen med 150.000 mindre enn det avgiften ble redusert med.
Dette var tilfelle for de aller fleste bil importørene.

Hvorfor tror du markedsdirektøren for Tesla skulle selge bilene her i Norge for reel export pris og kun et forhandler påslag ?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Hvorfor tror du markedsdirektøren for Tesla skulle selge bilene her i Norge for reel export pris og kun et forhandler påslag ?
Vel, jeg sa ganske tydelig hvordan jeg tipper at de vil prise den ut fra en nøktern forretningsmessig vurdering. Jeg venter på å høre hva de faktisk bestemmer seg for, og så tar jeg stilling til det når jeg vet sikkert.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Takker for innsikkts-fulle svar, men bare et spørsmål på tampen. Er Tesla kabler eksisterende? Og er de noe "tess" ;D?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er en produktserie hos Synergistic Research som kalles Tesla:
http://www.synergisticresearch.com/tesla-series/tesla-series-overview/
http://www.synergisticresearch.com/tesla-series/tesla-series-technologies/
http://www.soundstage.com/equipment/synergistic_research_tesla_apex.htm
http://www.acoustictuning.com/synergistic-research-ic.html

Greia er visst at man kan plugge inn forskjellige “Enigma Bullets” for å fintune lyden (dvs filtermoduler med forskjellige EQ-profiler i). Produsenten strør om seg med både kvantefysisk mumbojumbo om mystiske innbrenningsprosesser og kabelpoesi om magiske forbedringer i lydkvalitet. De er ikke helt billige, heller.

Jeg sier som Ebenezer Scrooge: "Bah! Humbug!" ::)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Asbjørn skrev:
Det er en produktserie hos Synergistic Research som kalles Tesla:
http://www.synergisticresearch.com/tesla-series/tesla-series-overview/
http://www.synergisticresearch.com/tesla-series/tesla-series-technologies/
http://www.soundstage.com/equipment/synergistic_research_tesla_apex.htm
http://www.acoustictuning.com/synergistic-research-ic.html

Greia er visst at man kan plugge inn forskjellige “Enigma Bullets” for å fintune lyden (dvs filtermoduler med forskjellige EQ-profiler i). Produsenten strør om seg med både kvantefysisk mumbojumbo om mystiske innbrenningsprosesser og kabelpoesi om magiske forbedringer i lydkvalitet. De er ikke helt billige, heller.

Jeg sier som Ebenezer Scrooge: "Bah! Humbug!" ::)
Takker så meget til deg Asbjørn. Du gir alltid gode svar til oss "tullinger", som starter tråder som vi ikke har peiling på :).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hadde nok ikke så mye peiling jeg heller for fire tusen innlegg siden eller deromkring. Har lært det meste gjennom diskusjonene her inne, pluss ved å prøve å lese meg opp etterhvert som jeg har blitt nysgjerrig på ting.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Asbjørn skrev:
Jeg hadde nok ikke så mye peiling jeg heller for fire tusen innlegg siden eller deromkring. Har lært det meste gjennom diskusjonene her inne, pluss ved å prøve å lese meg opp etterhvert som jeg har blitt nysgjerrig på ting.
Da skal jeg prøve å følge i dine fotspor. Er også nysgjerrig på ting som ikke alltid inkluderer eget fag-område.(hi-fi, er ikke mitt fag).


mvh. oct
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Asbjorn, har du spesifikasjonene paa rekkevidden, ladetid og ladestrom?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jepp, det vil bli tilbudt tre forskjellige batteristørrelser. Største alternativ er 85 kWh, og da er oppgitt rekkevidde 300 miles ved 55 mph. Direkte omregnet blir det 483 km ved 88 km/t. Det er også to alternativer på lading, 10 eller 20 kW ladekapasitet. Største lader fyller det batteriet på litt over fire timer, hvis stikkontakten i veggen kan levere nok strøm.

Med vanlig 230 volt og 16 ampere blir det bare 3,68 kW ut av stikket, og i så fall vil det jo ta nesten ett døgn å lade opp et flatt batteri. Bilen kan også lades på tre-fase 380 volt, hvis man har tilgang til en sånn rød stikkontakt, og Tesla snakker om å utstasjonere ladestasjoner med likestrøm som vil være i stand til å "replenish 160 miles of travel in about 30 minutes". De leverer noe sånt som 90 kW og grusomt mange ampere ved 400 V DC. Vet ikke om det planlegges å sette opp sånne i Norge, men jeg tror ikke lading blir noe stort problem.

I praksis vil jeg nok bare plugge den inn på kvelden og toppe opp batteriet til neste morgen, og det er ganske sjelden jeg kjører mer enn et par hundre kilometer på en dag, så netto "ladetid" blir de få sekundene det tar å plugge den inn når jeg parkerer og plugge den ut igjen neste morgen. I gjennomsnitt er bilen oppgitt å bruke 0,188 kWh per kilometer, så den lader med ca 20 km rekkevidde pr time den er plugget inn i et vanlig 16 A stikk.

De 0,188 kWh pr kilometer tilsvarer energien i 1,8 liter bensin pr 100 km, forresten. Noe sånt som 95 % av den norske kraftproduksjonen er utslippsfri vannkraft, så det blir ikke mye CO2-utslipp av en tur til butikken med den der, men hvis vi legger til grunn gjennomsnittlig europeisk kraftmiks, med mye kullkraft og 375 g CO2-utslipp pr kilowattime, så blir det 70 g CO2-utslipp pr kilometer, noe som igjen tilsvarer CO2-utslippene fra en forbrenningsmotor som forbruker 3 liter bensin eller diesel pr 100 km. Til sammenligning vil jeg personlig slippe ut ca 25 g CO2 hvis jeg jogger en kilometer, så dette er ganske lave tall.

http://www.teslamotors.com/models/features#/battery
http://www.teslamotors.com/models/facts
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.304
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
...
Med vanlig 230 volt og 16 ampere blir det bare 3,68 kW ut av stikket, og i så fall vil det jo ta nesten ett døgn å lade opp et flatt batteri. Bilen kan også lades på tre-fase 380 volt, hvis man har tilgang til en sånn rød stikkontakt, ...
Lithium-xxx(?) batterier? Hva er effekttapet ved lading av disse? 30-40%?
jf NiMH og NiCad som ofte har et effekttap ved hurtiglading på nærmere 80-100%, og rundtomkring 50-60% ved normal-ladding.

dvs 3,68 kWH for å lade 85kWH vil fort ende opp med noe i overkant av et døgn - om lag 30 timer med 30% effekttap.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Litium ion, Panasonic 3.7 V 18650. Effektiviteten fra stikkontakt til fremdrift er ca 88 %, medregnet tapene i lading, inverter, motor og drivlinje, altså ca 10 % ladetap ved normal lading. For enkelhets skyld regnet jeg 90 % rett ovenfor.

Jeg regnet engang ut at det er ca 50 % effektivitet fra potensiell energi i vannmagasinet via turbin, generator, overføringsnett, lading, motor og drivlinje til fremdrift.
 
Topp Bunn