Terrassehøyttaler

Sylfest Strutle

Fersking
Ble medlem
27.02.2010
Innlegg
3
Antall liker
0
Jeg er på jakt etter noen høyttalere til å ha på terrassen eller vinterhagen er vel rettere sagt.Jeg kan godt tenke meg å lage noe selv men jeg mangler det meste når det gjelder teori vedr.høyttalerkonstruksjon derfor er vel kanskje fulltoner veien å gå for meg?
Jeg har ikke lyst til å ha et par fuglekasser hengende på veggen,for da bli volumet sjenerende høyt for de som sitter nærmest for at de på andre siden av bordet skal ha et ok volum.Jeg tenkte derfor at å henge hyttalere ned i fra taket midt over bordet kunne være en ide?
Jeg har sett noen bruke Ikea salatboller limt sammen til en kule og tenkt at det kanskje kunne være en ok løsning.
Jeg spør derfor:
Er det frekt av meg å spørre etter hjelp i første post?(er en aktiv leser men ingen stor skribent)
Er det noen som har noen tips og ideer?
Jeg er uansett takknemlig for alle svar som måtte komme.
 

stigsol

Medlem
Ble medlem
09.11.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Hei.

Man har da forumet til å stille spørsmål, så dette ville jeg ikke vært redd for:)

Jeg har bygget endel høyttalere opp igjennom årene, og det kreves endel arbeid bak dette for at ting skal låte bra. Får man ikke rett volum på kabinett så kan det fort bli "blikkbokslyd", uansett hvor dyre elementer man har.

Jeg er selv igang med høyttalere på terrassen, og mitt råd er å kjøpe en ferdig konstruksjon. Disse er laget for å tåle vær og vind og ikke minst fuktighet!
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.821
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Fell HT inn i taket, om du ikke skal ha glass tak da ::)
Da får du plassert de der du ønsker for jevn lydfordeling og du kan bruke maritime HT som tåler fukt
og dermed vil vare en stund ;) Mye bra å få der om du ikke stiller alt for store krav til lydkvalitet.
Har selv gjort dette med stort hell.
Lykke til!!

gismo
 

Sylfest Strutle

Fersking
Ble medlem
27.02.2010
Innlegg
3
Antall liker
0
Det er nok et glasstak så innfelling er uaktuellt,men jeg kan jo selvfølgelig bruke en vanlig høyttalerkasse oppunder taket.Men så er det dette med design da.Det skal jo se litt bra ut også.Jeg er ikke så veldig bekymret for fukt da dette er under tak og innglasset på alle sider.I ene enden har jeg en foldedør på 3,6 m som stort sett står åpen hele sommersesongen,så litt rått vil det nok bli men ikke så mye at det tar knekken på elementene håper jeg.
Marine elementer er kanskje litt overkill?Det jeg har hørt av slike har ikke vært bra men det skal sies at det er svært få jeg har hørt,så kanskje jeg skal undersøke det nærmere.
Når det gjelder DIY så har jeg laget litt av hvert men aldri egne konstruksjoner.Jeg skal nok klare å beregne kassevolum men jeg tror det stopper omtrent der.Skal jeg sette meg inn i filterteori og ikke minst omsette den i praksis,så er nok terrassen ramlet ned før jeg får lyd :-[
Derfor tenkte jeg at et fulltoneelement kunne være veien å gå,men jeg vet ikke?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Billigste, enkleste og raskeste måten å få rimelig god lyd på er å kjøpe et 2-veis frontsett til bil. De tåler fuktigheten og temperatursvingningene og du får med et delefilter som gir OK lyd i utgangspunktet. Så kan du heller bruke tid til å tweake på filteret og tune det til den lyden du liker.
I de aller fleste tilfeller vil de låte noe slankt i utgangspunktet, men du vil aldri få noe hardtslående dypbass ut av mindre "fritthengende" høyttalere uansett.
Noen har også mulighet for coaxial montering av diskanten, noe som vil være en fordel om du skal montere dette i et kuleformet kabinett.
 

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
hva med frontsett til bil i plexiglass kasse med hylleport 8)? så limer du det fast med klart lim i glasstaket.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.558
Torget vurderinger
10
Jeg har flere sett med JBL control 1.
De er små, laget av plast og spiller bra bass i forhold til størrelsen.
Finnes i sølv og sort. Det er til og med laget en trådløs variant for de som ikke får strukket kabel.
Svært mange restauranter bruker disse. Bare titt etter neste gang du er ute.
Jeg har et par i hagestuen og et par som skal på verandaen bare jeg får tid til å strekke kabel :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.558
Torget vurderinger
10
De er tøffe. Har prøvd å få tak i et par sånne men det er ikke så lett?
 

jojen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2004
Innlegg
96
Antall liker
2
Kunne Tangband W3-871S være noe i salatbollene?

Siden elementene er billige kan en jo eksperimentere med flere/mange...
 

Sylfest Strutle

Fersking
Ble medlem
27.02.2010
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei
Takker for gode innspill.De Grundig høyttalerne er akkurat det jeg har sett for meg.Men jeg syntes prisen var litt i høyeste laget,og jeg er usikker på om de egner seg ute.Elementer beregnet til bil som Norcad nevner er jo absolutt noe å tenke på.
jeg har kikket på disse innbyggingselementene som burde klare seg greit i et litt aggresivt miljø:www.resonans-web.no/produkter/?cid=7&id=90&d=1249&#p1249
men jeg finner ingen specs på dem så jeg vet ikke hvilket kassevolum de trives i og om det er best med portet eller lukket kasse.
Tangband elementene har jo en grei pris og det kunne vært artig å eksprimentere med flere av dem i en kule.Men frekvensresponsen på dem tilsier vel at det er nødvendig med en sub i tillegg eller?
 
Topp Bunn