Teoretiske hjelpelinjer til optimal HTT plassering? (Cornwall)

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Hei alle!

I kveld bestemte jeg meg for å prøve å snu litt på stua.
Jeg bor alene i blokkleilighet, der stua er 5x6 meter, med åpning i ene enden av langsida inn til kjøkken og videre til gang. Andre langsida er det stort vindu/skyvedør. (ca 4.5meter langt)

Tidligere har jeg hatt det store vinduet i ryggen, og fra sweetspot har det sett slik ut

IMAG0586[1].jpg



Sånn det sto her var jeg igrunnen ganske fornøyd med, men har lenge gått med plan om å prøve noe nytt, og når det endelig ble Cornwall's greide jeg ikke holde meg lenger.

Jeg har snudd anlegget 90°, og plassert sånn noenlunde slik jeg trodde skulle bli "ihvertfall ikke værre", men ikke fornøyd, og tenkte jeg ville høre om innspill før jeg går videre.

Jeg sitter nå 2 meter uti rommet, og baffelen på HTT står omlag 85cm ut fra vegg. (6m/7)

Pc og bordet under lerrete flyttes nok bort ganske snart for å prøve med HTT mer inn i hjørnene.

IMAG0631[1].jpg


IMAG0630[1].jpg




Har div akustikk-remedier, som 2stk 50mm (tror det er flexi a) til 1. ref. på gulv, 5x 600x1200x200mm glava, en tjukk rammemadrass bak meg, + en liten kubikk glava i ene hjørnet bak meg.

Og som en avsluttning, jeg skjønner at mye spiller inn, og at det er umulig og gi et fasitsvar. Men alt jeg ønsker er rettningslinjer og tips til hva som kan bli suksess :)

Nå vil jeg drikke litt pils og slappe av, men etterlys gjerne info og evt bilder, så svarer jeg så godt jeg kan! :)

takhøyden er 2.5m btw

mvh Ronny
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Åååå filler'n.. Jeg må jo selvfølgelig si noe om hva jeg opplever som "problemet"..!
Synes lyden virker tynn og pistrete. Lite bass, og mangler smekk og pondus.
Klangen er i og for seg helt grei, men fraværet av bass og pondusen låter det igrunnen rent kjedelig!
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Fint om dere med Cornwall's kunne tatt en titt på denne! Jeg spør ikke etter fasit, men noen retningslinjer og erfaringer til hjelp på veien :)

http://www.hifisentralen.no/forumet...imal-htt-plassering-cornwall.html#post2201228
Mine låter bra i mine ører sånn jeg har dem nå, litt ut fra veggen med toe-in, og i en ca. likesidet trekant med lytteposisjon. Ville hvis jeg var deg først prøvd å trekke dem litt mer ut på gulvet og kanskje nærmere hverandre, for å høre hvordan det påvirket lyden.

Det er ikke alltid det er bare å slenge dem inntil veggen for å få mest mulig forsterkning i bassen, man må treffe riktig ifht. kanselleringer som følge av stående bølger også. Arrester meg hvis jeg tar feil.

Slik di står nå er det ca 5cm luft - 20cm glava - og 65cm fra senter av bredden på baffel, i lengderetningen på rommet og ikke med vinkelen på HTT.
Tanken er at 6m / 7 = 0.85m, jeg sitter 6m / 3 = 2m uti rommet.

MEN, HTT står 2.90 ifra hverandre (center-center) og jeg sitter 3.15 ifra "center-linja" til HTT... Og det er her jeg lurer på om det skjærer seg, og HTT skal lenger ifra hverandre? Eller om jeg burde flytte lytte-pos. lenger bak?

______


Ønsker egnede erfaringer fra alle med enten målebånd eller mikrofon! Jeg har inntil videre bare målebånd, og ører :)

*dro di lenger ut, og mener det hjalp. Ble ikke bra, men noe skjedde ihvertfall! Fikle videre i morgen...
 
Sist redigert:

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Slik di står nå er det ca 5cm luft - 20cm glava - og 65cm fra senter av bredden på baffel, i lengderetningen på rommet og ikke med vinkelen på HTT.
Tanken er at 6m / 7 = 0.85m, jeg sitter 6m / 3 = 2m uti rommet.

MEN, HTT står 2.90 ifra hverandre (center-center) og jeg sitter 3.15 ifra "center-linja" til HTT... Og det er her jeg lurer på om det skjærer seg, og HTT skal lenger ifra hverandre? Eller om jeg burde flytte lytte-pos. lenger bak?

______


Ønsker egnede erfaringer fra alle med enten målebånd eller mikrofon! Jeg har inntil videre bare målebånd, og ører :)

*dro di lenger ut, og mener det hjalp. Ble ikke bra, men noe skjedde ihvertfall! Fikle videre i morgen...
Hei rellingsen.

Jeg plasserte høyttalerne så tett opp mot hjørnene som mulig, for venstre høyttaler måtte jeg lage et kunstig "halv" hjørne. Og hadde de ikke noe mer en 10- 12cm ut i fra veggen. Dette ga gode resultater hos meg. Men så er rommet mitt litt annerledes. Ca. 225 under tak, 5m langt og 4m bredt. Og ingen åpne løsninger slik som jeg ser du har, kan være vanskeligere å beholde energien i rommet med det.

Hos meg trykket Cornwall mer enn godt for å si det slik. Håper du får det til.

Sjekk ut testen av Cornwall som jeg har sendt til deg pr. epost. Kan være at du finner noe hjelp til løsning der.

En annen ting, ser at du demper nokså mye rundt om i rommet uten målinger. Jeg ville ha vært litt forsikt med for mange tiltak uten målinger av rommet.
 

Griznah

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
50
Antall liker
7
_Cornwall_. Corner or wall. "The Cornwall was debuted at the Audio Fair in New York flanked by two Klipschorns. The sign above it stated that it was a speaker which could be used either in a corner or against a wall. " Jeg har alltid tolket dette dithen at de burde ha lite luft rundt minst en side (wall) eller to sider (corner), mens du har jo veldig mye rundt de, med tiltakene i tillegg. Hos meg har de alltid spilt fantastisk, men har da altså fått hjørneplass med toe-in.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Har sett og lest den gjennomgangen før CB_600, god lesning. Men (det uventede) problemet er bare at nå etter jeg flyttet på de, kolapset fundamentet totalt. Har flyttet HTT litt rundt uten resultat, og det høres like dødt ut når jeg beveger meg rundt om i rommet og. Det låter så flatt at jeg har trippelsjekket at jeg ikke har bomma på + og - på ene HTT..! Selv med skikkelig bass-tung musikk er det liksom ingenting som skjer :/

Så, begynner igrunnen å bli innstillt på å drite i hele prosjektet... Slik di stod spillte det ganske bra, men siden det tar noen timer å koble/snu tilbake, så skal prøve noen dager til før jeg gir opp.. En hedersmann her inne prøver å hjelpe og har fått målene på rommet, å skal se hva han kommer frem til. :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er plassering av sitteplassen som er viktigst i forhold til en jevn bassrespons. Midten av rommet (både bredde og lenge) er ofte der hvor de største nullpunktene befinner seg.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Snudde tilbake igjen i dag. Ble som et nytt anlegg!
Er ikke helt fornøyd, men nå har jeg ihvertfall noe å jobbe meg utifra :)
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Så bra. :)

Tror det som kan gi deg utfordringer er den åpne løsningen mot kjøkkenet. Jeg hadde få til ingen utfordringer med å få de til å spille meget bra i kinorommet. Brukt Audyssey xt32 i Marantz SR7008 til kalibrering, mener det hadde noe for seg.

Uansett, lykke til. Det er veien mot målet som er gøy og underholdende. Når målet er nådd begynner det bare å klø i byttesyken. :)
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Begynner virkelig å smake saus nå.. Gamle layouten, men trukket lyttepos helt bak, og HTT enda nærmere fremvegg. Skal prøve meg litt frem med/uten glavaplatene bak HTT.

I tillegg, i dag fikk jeg hentet meg en Electrocompaniet ECD-2! Har god tro på det var riktig valg.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Andre langsida er det stort vindu/skyvedør. (ca 4.5meter langt)
Store glassflater kan vel suge opp en del bass men er jo ikke så lett å gjøre noe med.
Har du forsøkt å plassere noe demping foran vindu/skyvedør?

Har du tilgang til måleutstyr?
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Andre langsida er det stort vindu/skyvedør. (ca 4.5meter langt)
Store glassflater kan vel suge opp en del bass men er jo ikke så lett å gjøre noe med.
Har du forsøkt å plassere noe demping foran vindu/skyvedør?

Har du tilgang til måleutstyr?

Den store vinduflaten skaper nok en del klatt ja... Har ikke måleutstyr nei, men får vel få en umik i hus etterhvert.
*Jeg er heldig og har fått/får kyndig hjelp, og driver bare å tester litt toe-vinkler.. pr. nå låter det så godt at jeg bare nyter synet og det jeg hører. Trøkket er tilbake, og trompetene gjaller rått og stortromma slår hardt!
 
Topp Bunn