Tennis

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei, snuser på å bytte ut mine tilårskomne racketer. Har bl.a en Wilson Profile ('94-modell tror jeg) som var power-racketen fra Wilson dengang. Var medlem i Berg Tennisklubb på den tiden, og hadde sansen for den uanstrengte kraften på grus der. Mens andre måtte streve med å få fart på ballen gikk det av seg selv med Profile. Grepet er 4 5/8, litt stort, men går greit. 4 ½ hadde nok passet best. Ikke noe å trikse mye med, men flott stabilitet og kraft.

Har også en Wilson Staff (en slags billigutgave av Pete Sampras legendariske Pro Staff fra 80-tallet), og er godt kjent med Pro Staff (min bror har en St Vincent-produsert en). Staffen min er imidlertid ikke spesielt god lengre, kanskje en strenging hadde gjort noe bra, men den er vel utdatert.

Har spilt nesten hver dag de siste ukene med en sann racket-entusiast (en kompis som er tennisinstruktør faktisk), og han har tatt med et titalls racketer fra Wilson, Head, Babolat etc men jeg blir liksom ikke klok på de. På papiret synes jeg en mer moderne power-racket som f.eks Head Metallix 10 eller liknende virker fristende. Billig om dagen også, siden den er utgått. Er ute etter en lett men stabil og balansert racket med god kraft som gir litt bedre kontroll enn mine gamle Wilson. Hva spiller andre med her inne?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er "ekspert" på Badminton og tennis er nok ikke min greie :)

Men det er ikke alltid det dyreste er det beste for akkurat "deg"....
Strenger er også verd å tenke på... Fabrikk strenger har ofte en tendens til å ikke være "top notch"...
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Slog noen bollar med ett Dunlop racket i helgen, trur det var noen 300 serie? naboen på hytta sitt. Det var veldigt behagligt
og bra respons fra strenger og godt grepp (lett) kjøpt brukt for ca1000kr. Sammenlignet med mitt -90t spade (Slazenger) så var skillnaden stor, lettslaget!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Jeg har alltid opplevd slazenger som lett, men så har jeg heller ikke spilt på så mange forskjellige. Synd Roger ikke vant, men nå kan man sette seg ut i kveldssolen og grille litt :)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Er ikke noe inne i modellene, dessverre. En klubb eller evt en som han trenerkompisen vet kanskje mer?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jo de har meninger. Men som med alt fra barbervann til hifi så blir det vel å prøve hva som passer... jeg har pleid å like litt upmarket Wilson-racketer, men ble veldig begeistret for en Head også nylig. Har aldri prøvd Babolat. Gleder meg til vi får skikkelige innendørsfasciliteter her i byen forresten, det er i ferd med å bygges helårshall med mange baner. Tennis er virkelig gøy!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Om man har mulighet til å holde/svinge racketen noen ganger, så den som føles mest riktig eller mest naturlig som en forlengelse av armen... (er selvsagt bare en teori jeg har, mange teorier som ikke stemmer...som f.eks- Pytagoras ;D)
Som i Harry Potter (fritt oversatt), det er ikke du som finner racketen, men racketen som finner deg ;D
Tennis er en ypperlig treningsform, i tilegg til at den kan være meget sosial også, og som treningsform kan den også tilpasses alle nivåer, rolige slå ball frem og tilbake økter og fullt konkurranse instinkt mellom venner kamper.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Jeg har en Wilson som matcher mitt svært amatørmessige nivå, ikke noe jeg ville ha anbefalt deg, Vidar. I vår lokale tennisklubb anbefales Prince (i andre klubber anbefales sikkert andre merker). Klubben kjører noe rabatter til medlemmene så det blir nok noe slikt til 11-åringen her hjemme.

Vel overstått French Open, forresten, fantastiske matcher har det vært!
 

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20
Hadde du vært en Cerwin Wega- mann så hadde jeg foreslått en racket med størst mulig hode og det meste av tyngden framme. F.eks denne: http://www.wilson.com/en-us/tennis/rackets/cirrus-one-blx/?ref=23611 Da snakker vi power. Men siden du er opptatt av prat og timing og ikke er noen nybegynner, så bør du vel ha en racket med bedre balanse mellom kraft og kontroll. Sjøl bruker jeg denne: http://www.wilson.com/en-us/tennis/rackets/surge-blx/ Den har, litt større sweet spot (mer tilgivende) enn en 95”er, veier 295 g. og har god balanse, etter min mening. Dessuten hører jeg til dem som merker forskjell på kabler, unnskyld, strenger.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Strengene er viktig, i tennis såvel som i badminton. Inspirert av denne tråden, kjenner jeg. Tennis må jeg starte med igjen, har egentlig aldri kommer skikkelig i gang. Har en slazenger fra tiden med firkantet hode som muligens må vike for en lettere wilson el hvis det er det som gjelder. Skal spørre en venn som er orientert om hans mening. Ikke lenge til wimbledon
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Spillte mye i ungdommen, det fanns banor overallt i Sverige varje liten håla hade en bana, nu mer kun på hytta på sommaren, en
nydelig grusbana og en asfalt, men pass på hælsenorna på asfalt :p
 
Topp Bunn