Tenåringsanlegg

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hei
Min datter har blitt 13 år og ønsker seg musikkanlegg til Jul. Hun har begynt å spille høyt og mye (kunne vel ikke vente noe annet) og har slitt ut sitt enkle nåværende anlegg.

Hun trenger et anlegg bestående av forsterker tilpasset MP 3 og PC samt små høytalere. Hun benytter iPod Classic. Andre kilder benyttes ikke. Pappaen mener hun skal prioritere kvalitet foran Decibel. ;D ;D

Har noen tips og erfaringer?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Billa skrev:
Hei
Min datter har blitt 13 år og ønsker seg musikkanlegg til Jul. Hun har begynt å spille høyt og mye (kunne vel ikke vente noe annet) og har slitt ut sitt enkle nåværende anlegg.

Hun trenger et anlegg bestående av forsterker tilpasset MP 3 og PC samt små høytalere. Hun benytter iPod Classic. Andre kilder benyttes ikke. Pappaen mener hun skal prioritere kvalitet foran Decibel. ;D ;D

Har noen tips og erfaringer?
Du nevner ikke noe budsjett, men jeg tenker umiddelbart på denne:

http://signalpathint.com/index.php/iDecco/idecco2.html

http://www.stereophile.com/content/peachtree-idecco-da-integrated-amplifier


http://www.oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&category_id=92&product_id=731



http://www.lydogbilde.no/test/peachtree-audio-idecco




...Men det er muligens litt dyrt som julepresang til en 13-åring? Den gjør i alle fall alt du har i kravspesifikasjonen. Henter digitalt signal ut fra iPod-en, og har flust med digitale innganger der hun f.eks. kan koble på Blu-Ray-spilleren sin. (Hun får sikkert en snart hvis hun ikke allerede har en) ;)

...Og så noen Klipsch reference stativhøyttalere, f.eks?


Ellers har jo Klubben noen rimeligere alternativer:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Den Denon-saken er ikke så verst. Datteren min og mannen hennes har en et par år gammel forgjenger av denne på badet - riktignok koblet til et par innfelte takhøyttalere, hvilket ikke gir grunnlag for å vurdere helt eksakt hvordan det vil låte på et tenåringsrom - men på badet deres låter det veldig bra. Det dukker sikkert opp ett og annet brukt til en grei pris som kan hende overgår et slikt minianlegg rent lydmessig - men det er noe eget med å få noe flunkende nytt til jul. I uåpnet originalemballasje med julepapir, sløyfe og hilsen fra far (evt. også mor). Hvis du har mulighet til å koble på en liten sub etterhvert - julepresang neste år? - skal du ikke se bort fra at datteren din har både volum og kvalitet så det holder.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.685
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Hva med den originale B&W Zeppelin som HiFiklubben har på tilbud til 3200 kr?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.813
Antall liker
38.465
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det Denon anlegget som nevnt ovenfor eller et lignende anlegg fra Onkyo må jo være noe å tenke på,spiller meget bra med usb inngang eller docking stasjon :)

mvh
 
S

Stereo_Mono

Gjest
otare skrev:
Hva med den originale B&W Zeppelin som HiFiklubben har på tilbud til 3200 kr?
Ingen dum tanke det. Har den nyere Zeppelin Air på soverommet og den fyller opp rommet med kvalitets lyd.
Faktisk trives den enda bedre i større rom også.

En ny Zeppelin av forrige generasjon til 3200,- er en bra pris.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Hadde ikke Lyric noen knallgode iPod aktive HT?
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Mange gode forslag her ja.
Denon spiller bra og de aktive høytalerne er jo også flotte. Begge er aktuelle kandidater.
Zeppelineren til B&W er også flott. Denne er både moderne, fancy og mobil. Kan lett taes med på hyttetur. Hvor bra spiller den egentlig pris per krone i forhold til Denon kombien?
Måtte det bli forbud mot sub på ungdomsrommet ;D ;D. Hun har en slik i dag og den settes på fullt. TVen er i naborommet og det er knapt mulig å se en fotballkamp. Jeg kan vel ikke klage da hun nok har lært dette av sin far :D
Vil hun spille Led Zeppelin da tru istedet for det nye greiene?
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg jobbet tidligere på HFK i Trondheim og kjenner produktene forholdsvis godt.

Til et tenåringsanlegg ville jeg vurdert Zeppelinen som hakket mer aktuell om ikke sneipen vil ha eksterne høyttalere. Zeppelin Air spiller meget bra for prisen tatt i betraktning at det er en én-boks løsning. Den gir også plenty fleksibilitet og kan flyttes rundt uten for mye styr. Denonen med et par greie høyttalere fra brukten, eller HFK eller andre forhandlere vil nok gi bedre lyd, men til en høyere pris og mindre fleksibilitet og mobilitet.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Så skal det være litt fancy også for en liten dame ;) Vi gutter er mere opptatt av spec.
Zeppelineren leder nå.

Den tar iPod Classic ikke sant?
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Billa skrev:
Så skal det være litt fancy også for en liten dame ;) Vi gutter er mere opptatt av spec.
Zeppelineren leder nå.

Den tar iPod Classic ikke sant?
http://www.hifiklubben.com/files/us...s/iPod_speakers/Zeppelin_Air_Manual_Norsk.pdf

Den tar Classic ja. Solgte en del av disse til folk som ikke ville ha bokser spredt rundt omkring. Fikk en sjelden gang tilbakemelding i etterkant av kjøp også. Folk var fornøyde, noen hadde problemer med å sette den opp, men de hadde jevnt over minst fem digitale tommeltotter.

Jeg ville kjøpt et kompakt stereosystem selv, men brukervennligheten for en ung dame med lyst på god lyd tror jeg vil gjøre at det blir knallsuksess.

Den bruker hypex-moduler også, en av oppgraderingene til Air.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.685
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Air-utgaven er jo ikke på salg og koster vel 5000 kr. 1. generasjon (som er på salg) mangler air-funksjonaliteten og dermed bortfaller jo oppsettproblematikken.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det gikk meg hus forbi.

Som en sidedigresjon kan du fint bytte ut høyttalerne til Denon-pakken og beholde avslaget ved kjøp av noen litt bedre høyttalere enn Argon-sakene. De spiller helt ok, men yter ikke M38 rettferdighet.

3.200 for den vanlige Zeppelin er en knallpris.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Takk for flott veiledning.

Den gamle Zeppelin har ikke USB inn for PC men har god pris og lyd: 3200 kr
Zeppelin Mini har USB inn. 3000 kr
Zeppelin Air har alt men er dyr. 5000 kr

Maskinen bør ha docking for iPad Clasic 160 Gb (noe alle har) og USB inn. Hun sitter på nettet hele tiden og spiller.

Gir Mini god lyd? Like bra som den gamle men ikke som Air? Hvordan er den mht lyd via minijack?
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg ville ikke kjøpt Mini. Da er en "gammel" zeppelin med en usb-analog omformer bedre. Lydmessig er Mini grei om den plasseres i et hjørne, men du finner bedre alternativer til Mini i min mening. Et par aktive ht med en HRT Streamer eksempelvis.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Et annet alternativ kan være JBL OnBeat Xtreme. Denne har jeg selv i stuen og synes den gir god lyd. Den har docking for iPod/iPad og har i tillegg 90 grader dreibar dockingstasjon. Den streamer trådløst via Bluetooth slik at det er veldig enkelt å sette den opp for streaming. Jeg ser de selger den for 4k hos Soundgarden, men jeg kjøpte den for 3.5k hos Spaceworld (fysisk butikk)
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Håndterer Bluetooth store nok signalmengder til å gjenngi god lyd? Streame fra PC til forsterker.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg testet ut QED sin variant. Fungerte helt greit. Sjekk at pc har støtte for "riktig" standard for blåtann. Om pcen er kliss ny bør det være i boks. Det er ikke high-end, det er ikke like bra som airplay eller play-to, men det fungerer.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Billa skrev:
Håndterer Bluetooth store nok signalmengder til å gjenngi god lyd? Streame fra PC til forsterker.
Jeg synes lyden blir bra med streaming via bluetooth. Jeg hører ærlig talt ikke noen særlig forskjell med avspilling via docking. Den streamer trådløst fra pc med innebygget Bluetooth. Ellers har den USB inn, men litt usikker på om den er ment for avspilling av musikk, eller bare for synkronisering av iTunes. Man kan også koble den til f.eks. en TV via 3.5mm minijack.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Da er valget tatt. Jeg var innom HFK i Moss og de kunne fortelle at Zeppelin Gen 1 var i ferd med å bli utsolgt fra lager. Jeg torde ikke å vente og bestilte en med en gang. Da blir det Led Zeppelin under treet i år.
Synes prisforskjellen opp til Air var for stor. Blir bra dette.
Takk for hjelpa.
 
Topp Bunn