Telefon og "Dongle" erfaringer til å drive hodetelefoner?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Er litt gammeldags, og etter å hørt hva MP3 i sin tid, og Spotify i våre dager har hatt å tilby, har ikke trådløs musikkformidling vert tema, før nå. Kom over et tilbud på et par Bose QuietComfort SE, og da begynte ballen å rulle...
Lastet ned Apple Music og fikk helt OK lyd, og nå er det å sitte på verksted å vente på bilen sitte på en buss, eller et legekontor ikke noe problem lenger. Blir helt oppslukt i musikken😊
Men, så kom HiFi spøkelset lurende....
Hva om dette kunne gjøres bedre? Apple Music har lossless og Hirez filer så hva om? Fant jo da ut at Bluetooth ikke er det ultimate annet når en er på farten da det ikke er lossless, og jeg var begynt å bruke slik avspilling henslengt på sofaen. Søkte rundt på nettet og fant der at en bruker kabel og "Dongle" for å drive hodetelefone rett fra telefonen, og da var snøballen begynt å rulle...
Dette var bare for en mnd siden, men nå har jeg allerede 4 sett hodetelefoner, byttet telefon (Android), en hau "dongler" og adapter...😁
Siste innkjøpet kom i dag, et par Hifiman HE-10D. I kombo med Cain RU-7 spiller dette fantastisk, og egentlig så bra at jeg hadde kunne levd med bare dette, men er en kronisk Audiofil går jo ikke det...
Men, er sikker på at det finnes erfaringer der ute som kan ha interesse for flere som vi kan dele her?
Som nevnt er dette nytt for meg, og ved å lese på nettet og se på Youtube skjønner en at dette er et helt eget felt innenfor hifi, og for å dra det helt ut er det noen skjer i sjøen. Et moment skal være software, der Apple er ubrukelig til seriøs lydformidling, og Android driver med automatisk lydmanipulering som kan være komplisert å få vekk.

Er blitt helt hekta på hodetelefoner da disse gjør at en egentlig kan lytte på musikk hele døgnet, over alt. Jeg personlig har ikke sett på TV på snart 3 uker....

Denne mannen er en "Guru" innen for bruk av "Dongle"...

(89) AndyAudioVault - YouTube

20240626_124527217.JPG

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.115
tror desse er blandt de beste, men får ikke særlig effekt i høye impedanser naturligvis

• Liker
Reaksjoner: JK

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.234
Torget vurderinger
1
Har hatt et Bose (husker ikke modell), med kabel til pendling og reise de siste årene. Putene smuldret opp, og ingen utgang til hodetelefoner på mobilen lengre. Så da ble det et Sennheiser momentum 4 headset som bare går trådløst, synes det var et steg opp i kvalitet generelt. Blåtut har fått noen nyere revisjoner de siste årene også, så kvaliteten har blitt bedre. Uansett mye støy der man ferdes, så det blir mest for å ha noe på øret for å få tiden til å gå fortere. Det er også egen app for Sennheiser, der man stille på EQ og diverse andre ting. Det var helt ok ut av boksen, så har ikke gjort endringer der. Batteritiden er også akseptabel og lades med USB-C.

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Antall liker
10
Dette var spennende JK! Ser du har 2 toppmodeller (Utopia og HE1000) av hodetelefoner; hvordan spiller det portable oppsettet mot disse?

• Liker

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
tror desse er blandt de beste, men får ikke særlig effekt i høye impedanser naturligvis
En må nok være edruelig ved valg av hodetelefoner ja.
Det finnes ganske stort utvalg av Dongle i alle prisklasser og noe av det beste blant de som er veldig portable er Cayin RU-7 og HiBy FC6.
Har selv Cayin RU-7 og den er knallbra.
For å finne lettdrevne hodetelefoner er det vel det beste å se etter beregnet for Bluetooth da disse er beregnet for å bli drevet av den interne forsterkeren. Det begynner å bli mange bra hodetelefoner i dette segmentet nå.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Dette var spennende JK! Ser du har 2 toppmodeller (Utopia og HE1000) av hodetelefoner; hvordan spiller det portable oppsettet mot disse?
Har ikke kommet så langt enda, men det er nok rått parti. Ut i fra det jeg klarer å huske så er det nok en del med "rom" og utstrekning på lydbildet med dyrere stasjonære greier, men det er ganske utrolig hva en får ut av noe slikt som HE-10 og Cayin RU-7. Dette eer en supermatch!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Når jeg først har startet dette kan jeg skrive bitte litt om utstyret jeg har prøvd/har kjøpt inn til nå.

Hodetelefoner :
Hifiman HE-10D veil. pris på Duet er 15990.- + ev. bluetooth unit.
Disse ble en stor overraskelse i positiv forstand. Spiller forrykende i tospann med Cayin RU-7. Er også bra med Audioquest Cobalt.
Blir nok sofafavoritten fremover😊

Beyerdynamic Amiron : Veil. pris er rundt 7990.- rundt om Har bluetooth innebygget, men ingen aktiv støyredusering.
Knallgode hodetelefoner som blir et supplemang til HE-10. Overgår alt av hodetelefoner med innebygget aktiv støyredusering og annet ræl. Men er nok et lite stykke under HE-10 lydmessig....

Sennheiser momentum 4 : Veil. pris 3190.- Har aktiv støyredusering og bluetooth.
Disse ble innkjøpt i all hast da Bose måtte inn for sjekk. Har lest mye positivt om disse lydmessig, men dette var en stor skuffelse, i vert fall rett ut av boksen. De er ikke best på støyredusering, de har er forholdsmessig stor transportboks, og når lyden langt fra er som forventet, er disse en skuffelse. Lyden er ganske "flat" og kjedelig og er nok tjunet for almuen og for bruk over lang tids bruk uten å skuffe noen. Her slår Bose Sennheiser på alle parameter, og mine opplevelser er lik som Tek.no da disse ble testet der...

Bose QuietComfort SE : Veil. pris rundt 3200.- Støyredusering og bluetooth.
Det var disse som startet hele greia. Lydmessig er de langt fra klassen til Beyerdynamic og HE-10, men til portabelt bruk er de fantastiske. Lyden er åpen, engasjerende og like behagelige på som Sennheiser, om ikke bedre.

Dongle :
Cayin RU-7 : Veil 3600.-
Denne er en knallgod dongle med en superb analogt lydbilde

Audioquest Dragonfly Cobolt : Veil. 2300.-
God lyd og en klar forbedring fra Bluetooth. Åpent lydbilde og fin bass.

Audioquest Dragonfly Red : Veil. ukjent. Forgjengeren til Cobolt
Også god lyd, men mørkere lydbilde sammenlignet med Cobolt. Litt innelukket og ikke så oppløst.

Fiio Ka1 : Veil. 990.-
Et godt startpunkt til Dongle. Denne klarer til og med Apple telefoner å drive, kind of....
Klar forbedring i forhold til Bluetooth og har et oppløst og musikalsk lydbilde.

Telefon : Jeg har vert en innbitt Apple tilhenger, men her måtte våre veier krysses og jeg meldte overgang til Android....
Grunnen til dette er at Apple ikke kan drive en litt kraftig Dongle p.g.a. en utdatert filosofi med å fortsatt bruke USB 2.0
En god Android telefon bruker USB 3.2 og kan dermed levere ut mye mer strøm. Android støtter også bedre Bluetooth program.
Kort sagt, Apple kan ikke levere god lyd...

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg bruker tidvis en Fiio Q15 på mine Ananda Stealth og HE-10D. Den er ikke akkurat en dongle med sine 300g+, men den nærmer seg stygt de stasjonære dingsene i både lydkvalitet og evne til å drive lastene hodetelefonene utgjør. For min del tas den og hodetelefonene kun med ut av huset når jeg skal på ferie, så tyngden er ingen faktor.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Tror neppe Fiio Q15 kan komme inn under Dongle kategorien 😊, men en hendig sak for å dra med seg i væska på turer. Det er utrolig hvor bra og hendig slike dingser er blitt. Sitter nå med HE-10 på hodet og hører på "Campfire" med Kasey Chambers via Cayin RU-7 og telefonen. Magisk, og rett ut utrolig. HE-10 er en fantastisk hodetelefon til slikt bruk.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Helt klart. Det eneste jeg ville vært ganske lite fornøyd med om jeg hadde kjøpt den til originalprisen er hodebøylen. Den er plenty komfortabel, men justeringsmulighetene og kvalitetsinntrykket er godt under pari til 13KKr+. Heldigvis passer de meg ypperlig as is og til 3500 eller såder har jeg ingenting å klage på.

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Antall liker
832
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Helt klart. Det eneste jeg ville vært ganske lite fornøyd med om jeg hadde kjøpt den til originalprisen er hodebøylen. Den er plenty komfortabel, men justeringsmulighetene og kvalitetsinntrykket er godt under pari til 13KKr+. Heldigvis passer de meg ypperlig as is og til 3500 eller såder har jeg ingenting å klage på.
Ser det er god pris på denne (og andre modeller) nå.
HE-R10 Dynamic Version - Headphones (hifiman.com)

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det har vært det i lang, lang tid. Hifiman lanserer nye modeller i fleng og selger ting som har vært ute en tid, eller som har kommet i retur, til svært gode priser som refurbished eller open box. Bare dumt å kjøpe noe til full pris derfra, med mindre man vil ha de absolutte toppmodellene.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Det har vært det i lang, lang tid. Hifiman lanserer nye modeller i fleng og selger ting som har vært ute en tid, eller som har kommet i retur, til svært gode priser som refurbished eller open box. Bare dumt å kjøpe noe til full pris derfra, med mindre man vil ha de absolutte toppmodellene.
Jeg kjøpte mitt sett direkte fra Hifiman som "Open box". Kunne ikke se at noe hadde vert åpnet på den boksen jeg fikk 😊
Til 3500.- er det årets hifi kjøp. Lydmessig er det et kupp, og føler at hodetelefonene ikke er så ille kvalitetsmessig unntatt selve bøylene som kunne vert i metall. Hadde kostet de svært lite.
Men slik er Hifiman. Er ikke verdens beste på material valgene. HE-1000 som jeg også har skal en behandle forsiktig, for den er skjør, men lydmessig er det ikke mye klage på....

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nei, begge mine låt glimrende til prisen as is. Enda bedre ble de med litt EQ og jeg kan vanskelig tenke meg at det i det hele tatt blir veldig mye bedre, annet enn rent subjektivt.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Jeg bruker tidvis en Fiio Q15 på mine Ananda Stealth og HE-10D. Den er ikke akkurat en dongle med sine 300g+, men den nærmer seg stygt de stasjonære dingsene i både lydkvalitet og evne til å drive lastene hodetelefonene utgjør. For min del tas den og hodetelefonene kun med ut av huset når jeg skal på ferie, så tyngden er ingen faktor.
Leste meg litt opp og så noen tester av Fiio Q15 og er nok klart at jeg må skaffe meg en slik en. Skal til USA i Juli så blir å se etter en der. Prisene ser jeg ligger på 399$ der borte...

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Prøvde HE-1000 på RU7 + telefon men det ble triste greier. Tynt, og ullent. Til portabelt bruk er det nok det beste å bruke hodetelefoner som er beregnet til dette. Både HE-10 og Beyerdynamic Amiron spiller fantastisk sammen med RU7.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Leste meg litt opp og så noen tester av Fiio Q15 og er nok klart at jeg må skaffe meg en slik en. Skal til USA i Juli så blir å se etter en der. Prisene ser jeg ligger på 399$ der borte...

Handlet min fra ekspressen til Ali. Ga vel litt over 3.5KKr all in.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Handlet min fra ekspressen til Ali. Ga vel litt over 3.5KKr all in.
Ser prisen nå med frakt blir rundt 3700.-, så med moms kan det da bli rundt 4600.- Er uansett mye billigere enn 7000.- som alle butikkene runt om skal ha....

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg hadde flaks og ingen MVA ble innkrevd. Ali legger ofte til MVA i kassa, men det kommer an på den enkelte butikken. Muligens så Posten bare på avsender og antok at MVA var innkrevd. Eller kanskje var det bare for travelt akkurat da. Hvem vet.

Til ~3500 er den definitivt et kjempekupp og jeg hadde ikke felt tårer om den kostet 4600 heller. 7000 begynner å bli hairy.... Ikke fordi den ikke er verdt det, men for min del er det rundt absolutt max av hva jeg vil betale for en dings som nesten bare brukes på ferie. Det sagt så finnes det vel ikke noe som truer den ift ytelse til rundt den prisen, så det gjør den vel egentlig til en no-brainer.

Sist redigert:
  • Haha

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Da ble det nok et impulskjøp gitt. Var som tidligere nevnt ikke helt fornøyd med lyden fra Sennheiser Momentum 4, og til slutt gikk jeg ned på HiFi-Klubben og slengte de på bordet og sa at jeg ikke ikke ville ha de lenger😊
I stedet gikk jeg på en smell og tok med meg et par B&W PX8, og du verden, dette var noe annet ja. For noen musikk formidlere! Dette må være noe av det beste av Bluetooth hodetelefoner på markedet. Noen bakdeler er det med disse og da de ikke kan brukes kablet da en må bruke den interne DAC/Forsterker, men slik de spiller er det ikke noe savn til portabelt bruk.

20240708_054622770(1).JPG
20240708_054644862.JPG

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.115
fikk noen slike fra amazon for et par dager siden, tenkte e sku teste etter en nice test fra ASR. HOLY TINCAN, aldri kjøpt dårligere hodetelefoner i mitt liv. ingen bass og svært lyst og pistrete oppover. alt jeg har av koss sett til $20-30 fullstendig destruerte de.

andre som har erfaringer med IEM?

oOF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
36
Ja, jeg kjøper de ikke lenger, Xiaomi pistons v2: Ukorrekt lyd, men jeg likte de virkelig godt til de ble ødelagt/utslitt. Varm og musikalsk. Helt klart verd de 30 dollars jeg betalte. Xiaomi Pistons v3: Likte ikke lyden av de. Massdrop Blue Box: Brainwavz IEM, kriminelt dårlig balanse på høyre/venstre sider. Helt ubrukelig. En eller annen Moondrop som fikk god kritikk på ASR tror jeg: Helt ubrukelig balanse på høyre/venstre øre igjen.

Konklusjon: Jeg kjøper ikke IEMs lenger basert på gode kritikker på internett.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Noe må man jo bruke for å bestemme hva man skal kjøpe; det er jo ikke akkurat slik at man kan gå i butikken og teste in-ears. Jeg kjøpte et sett TRUTHEAR x Crinacle Zero på basis av Amirs test og kom til ganske nøyaktig samme konklusjon som ham. Supre IEMs rent generelt og spesielt til den lave prisen.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Da kom det pakke fra Ali Ekspressen til Kinamannen gitt. 14 dager er raskt levert, og billig var pakken. Nesten på håret 4000.-, og da var hele kr 142.- i toll og avgifter til den Norske stat inkludert:D. Er noen luringer de der Kineserene, men jeg er happy da jeg slapp å betale 7000.- for Fiio Q15 som den koster her hjemme...
Har satt den på lading og gleder meg å få testet den i kveld.
Ble litt av en HiFi dag i dag da det ser ut som en annen mye større handel er i boks når det gjelder det stasjonære hodetelefon oppsettet:cool:

20240805_171426795.JPG
20240805_171353866.JPG

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Grattis med flaksen! Ser frem til å høre om du tenker den er like god som jeg har funnet den.

• Liker

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
Grattis med flaksen! Ser frem til å høre om du tenker den er like god som jeg har funnet den.
Da har jeg fått spillt noen timer på FiiO Q15, og du verden denne er god rett ut av esken! Synergien med HE-10D er også helt knall. Kan ikke begripe at noen ikke kan like disse hodetelefonene? Slik disse spiller, og sammenlignet med alle de andre hodetelefonene jeg har, er de etter min mening så gode lydmessig at de kan forsvare den villedene prisen på 15990.- som de har her i Norge. Ved å handle via nettet må Q15 og HE-10D være et av årets hifi-kupp :)
Så forresten en annonse på Finn der en kar prøver å selge et par HE-10D for 17990.-, riktignok med en mod. utført av noen i USA og litt lakk, men....:oops:

• Liker
Reaksjoner: JMM

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
805
Torget vurderinger
8
For å teste koblet jeg opp HE-1000 hodetelefonene på Q15, men dette fungerte ikke så bra. Det manglet kropp og fylde som en får med en seriøs hodetelefon forsterker. Q15 har nok sine begrensninger, men godt da at den fungerer knall med HE-10, og det gjør den også med Beyer Dynamic Amiron, så den liker nok hodetelefoner som er lett å drive.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Godt å høre at jeg ikke fristet deg rett ut i uløkka! Nei, det skal vel veldig mye til å lage en portabel forsterker som har krefter nok til å drive tungdrevne telefoner godt nok og det vil nok koste mer enn jeg ville være villig til å punge ut. Heldigvis har jeg ingen slike, så det er ikke et problem jeg trenger bry meg med.

Du har en bryter der for phone mode og amp mode (hvis jeg husker riktig her jeg sitter på jobb...), så du kan jo teste ut de forskjellige instillingene. Da jeg hadde Q11 var det *stor* forskjell på kreftene når den var tilkoblet laptop/strøm og når den ble brukt helt separat. Har ikke testet det i det hele tatt på Q15, siden den har alt jeg trenger av krefter uten tilkobling til strøm.

Ellers helt enig i at comboen Q15/HE-R10D er ganske så strålende. Likeså Q15/Ananda.

• Liker

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
13.371
Sted
Sørlandet
Min absolutte favoritt "dongle" er Chord Mojo 2. Driver det aller meste og den spiller musikk. I tillegg er den en alldeles utmerket DAC som man når som helst kan plassere i hovedanlegget:

1722923101843.png

• Liker

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
322
Torget vurderinger
11
Bruker en qudelix 5k dongle. Denne har innebygget dsp.
Les test her ;

• Liker

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Antall liker
10
Godt å høre at jeg ikke fristet deg rett ut i uløkka! Nei, det skal vel veldig mye til å lage en portabel forsterker som har krefter nok til å drive tungdrevne telefoner godt nok og det vil nok koste mer enn jeg ville være villig til å punge ut. Heldigvis har jeg ingen slike, så det er ikke et problem jeg trenger bry meg med.

Du har en bryter der for phone mode og amp mode (hvis jeg husker riktig her jeg sitter på jobb...), så du kan jo teste ut de forskjellige instillingene. Da jeg hadde Q11 var det *stor* forskjell på kreftene når den var tilkoblet laptop/strøm og når den ble brukt helt separat. Har ikke testet det i det hele tatt på Q15, siden den har alt jeg trenger av krefter uten tilkobling til strøm.

Ellers helt enig i at comboen Q15/HE-R10D er ganske så strålende. Likeså Q15/Ananda.
Hvordan opplever du forskjellene mellom HE-R10D og Ananda?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
8.833
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Den er stor. Jeg oppfatter Ananda Stealth som grunnleggende nøytral, med litt ekstra nivå i toppen og et lite minus i bunnen som påpekt i testen fra ASR. Den uryddige kurven ser langt verre ut enn den høres; jeg oppfatter den som veldig smooth uten at noe stikker seg tydelig ut i negativ retning. HE-R10D er nesten den rake motsetning, med masser av nivå og kropp i bunn og mellombass, samtidig som diskanten er både detaljert og myk som kremfløte. Åpenbart varm og en anelse mørk så definitivt ikke nøytral, men åååå så deilig.

Topp Bunn