Teknisk kabelavstemning!

Hvilken beskrivelse passer best på ditt syn på en SIGNALKABEL

• Signalkabelen er ikke viktig og enhver fornuftig konstruert kabel vil være helt transparent!

Stemmer: 0 0.0%
  • En kabel oppfører seg etter kjente fysiske lover. Likefullt er muligens terskelen for hva som kan væ

• Jeg tror ikke det er en direkte sammenheng mellom målinger og ytelsen til en kabel. Likefullt en kab

• Jeg tror ikke det er en direkte sammenheng mellom målinger og ytelsen til en kabel, og en kabel kan

• Totalt antall stemmer
    0

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Ble litt revet med - så da har jeg startet en ny poll..... Jeg gjør oppmerksom på at det her er snakk om en SIGNALKABEL!

Det er meningen at det skal være en gradering fra 1 til 4.

Mvh
OMF

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Hmmm.
Vet ikke helt hva jeg skal svare.
Mitt forslag til avstemmingen er; Mener det er klart hørbare forskjeller som kan relateres til kabelens elektriske egenskaper i relasjon til mottaker og avsender.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Da foreslår jeg at du stemmer 2! ;D

mvh
OMF

L

Lydarne

Gjest
Formoder at afstemningen skal visse hvor mange nørder/seriøse der har brugt lang tid på at undersøge ,læse og lytte for at komme helt til bunds i kabel problematikken, og hvor mange der bare har en mening og benytter enhver lejlighed til at råbe op om den.

M

musicus

Gjest
Det blir jo lite nyansert å legge inn i visse svar alternativ at kabelen er underlagt fysiske lover etc, det gjelder jo alle alternativene uansett og burde enten vært tatt som en selvfølge eller lagt til i resten av alternativene, kan ikke skjønne at det er så viktig å "bevise" at dette er svart eller hvitt, det er jo midt imellom det interessante befinner seg, som ellers i livet...

Les denne artikkelen igjen, med små utdrag og henvisninger til/fra denne boken:

http://www.stereophile.com/thinkpieces/336/index.html

mvh

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Signalkabelen er kanskje DEN viktigste av dem alle(få)
Så hva stemte jeg mon tro.... ;D

mvh :)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.516
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Fra artikkelen:
"Not only are the laws of physics not about audio components, they're not even about anything that really exists."

::)

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.065
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
coolbiz skrev:
Fra artikkelen:
"Not only are the laws of physics not about audio components, they're not even about anything that really exists."

....They're about ideal mathematical quantities: masses, charges, accelerations, forces, fields, and so on. Like geometric entities, these aren't things you can stub your toe on.

mvh,
tas

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
om.s skrev:
Det blir jo lite nyansert å legge inn i visse svar alternativ at kabelen er underlagt fysiske lover etc, det gjelder jo alle alternativene uansett og burde enten vært tatt som en selvfølge eller lagt til i resten av alternativene, kan ikke skjønne at det er så viktig å "bevise" at dette er svart eller hvitt, det er jo midt imellom det interessante befinner seg, som ellers i livet...

mvh
Det står kjente fysiske lover. Og det er vel her hovedskille går, mellom de som faktisk mener at kablene har egenskaper vi i dag ikke kjenner til og de som mener at alle relevante egenskaper er kjent.

Mvh
OMF

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.516
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
TAS skrev:
coolbiz skrev:
Fra artikkelen:

....They're about ideal mathematical quantities: masses, charges, accelerations, forces, fields, and so on. Like geometric entities, these aren't things you can stub your toe on.

mvh,
tas
Han blander sammen naturlover med utregningstekniske forenklinger.

M

musicus

Gjest
OMF skrev:
om.s skrev:

mvh
Det står kjente fysiske lover. Og det er vel her hovedskille går, mellom de som faktisk mener at kablene har egenskaper vi i dag ikke kjenner til og de som mener at alle relevante egenskaper er kjent.

Mvh
OMF
Artikkelen var ment som ett tankesvep, bokens henvisninger går vel mer på at det ikke er så enkelt som noen vil ha det til. Det finnes altid noe man ikke har med i ekvasjonen.
Og der er vel noe av kruxet, noen snakker rent teknisk om kabelen, mens andre er mer inne på hva kabelen gjør/ikke gjør i ette system, ikke helt samme side av saken.

mvh

M

musicus

Gjest
coolbiz skrev:
TAS skrev:
coolbiz skrev:
Fra artikkelen:

mvh,
tas
Man burde jo visst bedre, de klokeste og skarpeste folkene innen emnet befinner seg på hfs ::)

Forsøk nå å les uten å lese som fanden leser bibelen...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.341
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg mener at en audiokabels oppførsel, altså hva den gjør, kan beskrives med kjente fysiske lover.

Hvordan våre sanseopplevelser blir akkurat det er noe annet. Anbefalt lesning er Levitins Your Brain on Music.

M

musicus

Gjest
Parelius skrev:
om.s skrev:

mvh
Meget god bok. Sikkert en besnærende tittel for de som ikke har lest den.
Sitatene og det jeg har hentet av side info om henen/boken, er iaf interessante nok til at den ligger i bestilling, la det være sagt jeg tror ikke på noen nye fysiske lover, bare litt mer nyanser i den ellers svart/hvite man er vitne til her inne.

mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.516
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
om.s skrev:
coolbiz skrev:
TAS skrev:
coolbiz skrev:
Fra artikkelen:

mvh,
tas
Man burde jo visst bedre, de klokeste og skarpeste folkene innen emnet befinner seg på hfs ::)

Hehe - Where's the fun in that? ;)

Jeg har ikke lest Cartwrights bok, men tittelen er vel muligens en spøkefull spissformulering. Fra bokanmeldelsene har jeg en mistanke om at hun ikke helt hadde kjent seg igjen i Reischs gjenfortelling.

M

musicus

Gjest
coolbiz skrev:
om.s skrev:
coolbiz skrev:
TAS skrev:
coolbiz skrev:
Fra artikkelen:

mvh,
tas

Hehe - Where's the fun in that? ;)

Jeg har ikke lest Cartwrights bok, men tittelen er vel muligens en spøkefull spissformulering. Fra bokanmeldelsene har jeg en mistanke om at hun ikke helt hadde kjent seg igjen i Reischs gjenfortelling.
;D

Godt det er noen som har tenkt det samme som meg ang tittelen på boken, den ligger nå i bestilling så får jeg håpe den bringer frem noen fler nyanser i det hele, det er iaf mitt personlige ønske og intensjon med å lese den.

mvh

L

larkus

Gjest
Valentino skrev:
Jeg mener at en audiokabels oppførsel, altså hva den gjør, kan beskrives med kjente fysiske lover.

Hvordan våre sanseopplevelser blir akkurat det er noe annet. Anbefalt lesning er Levitins Your Brain on Music.
Enhver hifi-kabel er hevet over alle kjente fysiske og elektriske lover. Pris og utseende er de viktigste parameterene for ytelsen ;) En billig, stygg jævel av en kabel låter pr. def. elendig ;D

mvh
Kabelsatan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.434
Torget vurderinger
2
Faen ! Enda en kabeltråd. Den gidder jeg ikke engang lese. Jeg er overmett på kabler nå.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
rolfozzy skrev:
Faen ! Enda en kabeltråd. Den gidder jeg ikke engang lese. Jeg er overmett på kabler nå.
Mett? gå på det lille rommet og lår en kabel da vel. Bortimot det beste som fins, og det mest fornuftige også. ;) ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
larkus skrev:
Valentino skrev:

Enhver hifi-kabel er hevet over alle kjente fysiske og elektriske lover. Pris og utseende er de viktigste parameterene for ytelsen ;) En billig, stygg jævel av en kabel låter pr. def. elendig ;D

Ikke her i gården 8)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det blir nesten litt filosofisk, dette. Grunnlaget for alle naturlovene, ligger jo der i naturen. Hvis det er noen ukjente naturlover som ligger der og lurer, gjør de det bare fordi vi ikke har oppdaget dem ennå. Planetene suste rundt i sine baner rundt solen - lenge før Newton fikk det berømte eplet i hodet og begynte å tenke på saken.

Min oppfatning er at hvis et musikkstykke låter forskjellig – og da mener jeg beviselig forskjellig - når vi bytter om to signalkabelstumper, må signalkabelstumpene ha forskjellige fysiske egenskaper. Ett eller annet som i siste omgang er målbart og som kan forklares ut fra virkningen av en eller flere fysiske lover. Fair enogh – det kan godt hende at måleutstyret vårt er altfor grovkalibret til formålet, eller at vi har glemt noen elementære forklaringsmodeller i farten – hifi-signalkabler har kan hende ligget litt i bakevjen i forhold til forskningsfronten. Men – så langt man vet – det kan ikke være slik at noe låter forskjellig, men er kliss likt på alle kjente og ukjente parametre. Det ville i så tilfelle være en virkelig sensasjon – verdig en nobelpris i fysikk.

M.h.t. avstemningen, antar jeg at dette innebærer en toer fra meg - dog med forbehold om at jeg har misforstått spørsmålsstillingen.

M

musicus

Gjest
larkus skrev:
Valentino skrev:

mvh
Kabelsatan
Nå får du for f@** begynne å lese eller liker du å plaske rundt i den lille navlebeskuende dammen din, det er meg bekjent INGEN som hevder at kabler er unntatt noe som helst av fysiske lover eller at pris er det viktigste, tvert om!!, det er noe du flamer rundt deg med, du begynner å bli noe patetisk i ditt messende nu...

mvh

L

larkus

Gjest
Jeg mener bestemt at det i en eller annen tråd her på HFS ble rapportert fra en seanse der det ble lyttet til et anlegg i millionklassen, og deltagerne var nesten fra seg av begeistring over lyden. I neste åndedrag ble en av de benyttede signalkablene hånlig omtalt som en "håpløs elkjøp-kabel". Hva forteller det oss om prislappens betydning for at en kabel skal bli godkjent av hifi-mafiaen?

mvh
Kabelsatan

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En liten "bump" her for å få litt mer stemmer....også en liten oppfordirng om å skrive på en måten som holder blodtrykket nede! ;D

Mvh
OMF

Topp Bunn