Ønsker anbefaling Teknisk hjelp med oppsett og veien vidre mot bedre lyd

Henkis

Medlem
Ble medlem
04.10.2018
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei!

Klar over at oppsettet mitt ikke er å betrakte som hifi, men jeg prøver likevel.
Moderator må gjerne endre kategori til noe mer passende.

Interessen for vinyl begynte for 6mnd siden, så har ikke så stor teknisk forståelse, derfor skriver jeg her i håp om å få litt hjelp på veien.

Oppsettet mitt består idag av to Audio Technica LP120 (Shure M44-7 vart og Jico N44-7 styli), som går inn i en DJ kontroller, Traktor S8, som går videre i en KRK 8S sub som går videre ut til to aktive KRK Rokit 6 monitorer.

Nå er jeg kommet dit at jeg ønsker å forbedre opplevelsen av oppsettet, og da er det i hovedsak kvalitet på lyd som står i fokus.

Platespilleren har integrert pre amp som idag brukes men som kan skrus av, dj kontrolleren har integrert lydkort og monitoren er som vent aktive.

Har fått med meg at mange anbefaler å ‘rive’ ut den integrerte pre ampen fra spillerene, men jeg ønsker ikke å gjøre dette da det er muligheter for at jeg oppgraderer til AT-LP1240 innen året, og mtp videre salg.

Spørsmålet mitt er om jeg før jeg evt går for å legge ned 8000kr+ i to nye platespillere, om det er fordelaktig å anskaffe en ekstern pre amp til hver av spillerene i første omgang? Sett på ART DJPRE2 som virker som gode rimelige kandidater.

Er det noe i dette oppsettet som ikke gir mening, eller som dere tenker jeg bør gjøre annerledes?

Er litt redd for å introdusere hum/ulyd osv.

Disse pre ampene er utstyrt med low CUT filter også, som jeg går utfra er en fordel når det gjelder å eliminere ‘rumble’ fra motoren på spillerne, som jeg føler mudder til lyden noe i lavere frekvenser.

Også til slutt, hvis jeg ender med å kjøpe disse pre ampene, skal disse i mellom platespiller og dj kontroller/mixer, men skal også da bryterne på både spillerene og mikseren stå i phono eller line? Eller en av hver?

Håper noen kan strekke ut en hjelpende hånd, det er en jungel av utstyr og begreper der ute som det er lett o rote seg bort i.

Takker på forhånd for alle tips og meninger jeg kan få.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skal du drive med DJ-ing, eller er det et alternativ å bruke hele budsjettet på én spiller?
 

Henkis

Medlem
Ble medlem
04.10.2018
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei og takk for spørsmålet.

Skulle kanskje vært klarere på det, men ja jeg er DJ og halve moroa er å beatmatche og mikse meg igjennom lytte sesjonen.

Jeg er allikevel opptatt av at oppsettet jeg har skal høres så bra ut som mulig. Det høres allerede relativt bra ut (ikke i sammenligning med high end hifi, men budsjett og utstyr tatt i betraktning.

Men jeg vet at potensialet for å få skvist ut litt litt bedre lyd er der, og selvom det er langt igjen å gå har jeg begrenset med midler så vil gjerne gjøre det stegvis.

Jeg er inneforstått med at den integrerte pre ampen ikke er veldig god, så er det dermed et logisk neste steg å gå til innkjøp av eksterne?
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Du gjør en god oppgradering i to stk Pioneer PLX-1000 eller noen brukte SL-1200MKII. Men da må du ha en mixepult som har innebygd phonoinngang. Har aldri brukt traktor, så det har jeg ikke peiling på. Mulig du du må ha to eksterne Riiatrinn. Der er cambridge cp1 et godt alternativ. Det vil gi deg bedre lyd, men du blir ikke kvitt rumbling osv. Et par Ortofon nightclub S er en god forbedring fra de du har på nå synes jeg. Men jeg synes faktisk den nye Ortofon serato 120 var knall til å være en kjip dj-stift. De har høy output i tillegg. Problemet med rumbling osv er ofte underlag/demping og plassering av platespillerene. Men i dette tilfellet tror jeg nye platespillere ville løst dette problemet greit. PLX-1000 og Technics MKII har bedre demping generelt. Jeg har spilt mye rundt, men det er maange år siden. Jeg har en del ortofon Dj-stifter ute på finn.no. Men det er også begrenset hvilken lydkvalitet man oppnår med monitors til 1400,-. Egentlig har du en del å oppgradere her. Men man legger jo sten for sten. Jeg ville startet med kilden.

Det finnes helt sikkert en del dj-forum som kanskje kan gi deg bedre svar. Tror ikke så mange djer henger her.
 
Sist redigert:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Vel, jeg har drevet en velrenommert scene i mange år, og fikla og skrudd masse på Dj-utstyr i Bergen. Både Opera, Agora, osv.
Skal si deg en ting jeg, kompis :)

Øv og stå på med det du har, det er ikke utstyret som er største hinderet. For å bli en god Dj er det bare bra for deg å starte med utstyr du må jobbe litt med. Da lærer du deg basics først, som å jobbe med hele frekvens-spekteret.
Når vi starta var utstyret så dårlig at vi sprengte et par subber hver kveld, forresten måtte vi leie utstyret og bære og koble sjøl. Lage plakater, henge dem ut, osv. Fytterakkern for et slit. Men vi lærte mye. Vi lærte å jobbe med dårlig utstyr, og maksimere utstyret til rommet, få det til å fungere. Jobbe med det du har. Spør Bjørn oTrske, Strangefruit, som alle har begynt sånn. Bjørn treffer jeg forresten ofte.

Basics; sjekke at spiller og nåler er i vater, og treffer riktig i sporet (kjøp deg en sånn målesak, koster 250 kr), lære deg å jobbe med pulten versus subben, for å unngå feed, sette opp utstyret sånn at du ikke får feed i stiften fra toppene heller, lyd kan jo formidles både gjennom pulten og gjennom luften - hvis det blir høyt nok.
Bare å stå på, kamerat. Har du lyst på nytt utstyr så hiv det du har og kjøp deg et par aktive Adam Audio minitorer i T-serien. Fantatisk bra til under 5000 for paret. Utrulig bra.

Lykke til, så havner du på Paradise Garage til slutt :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Har du sammenliknet phono/RIAA mellom platespiller og traktoren?

Mvh
KJ
 

Henkis

Medlem
Ble medlem
04.10.2018
Innlegg
8
Antall liker
0
Takker så mye for gode svar og tips så langt!

Traktor S8 er en stand alone enhet, så bruker ikke noe datamaskin når jeg spiller vinyl. De oppgir at den har 4 analoge phono impuls, med line switch.

Hva menes med å sammenligne phono/riia mellom mikser og spiller, og hvordan gjøres det? Hva får man ut av resultatet?

Når det gjelder å sette det opp korrekt i vater osv så har jeg brukt en del tid på det, så det skal være greit. Eneste er at tonearten på disse spillerene er relativt høy, selv på laveste instilling og to lag med slip mats. Prøvde idag for moroskyld å legge på en Cork matte under i tillegg, og da ser det ut til at tonearten er i vater når stiften er på platen. Men lurer litt på om det nærmer seg for mye vekt på platter mtp. Motorkraft. Kan virke som at disse tre lagene eliminerer det meste av motorlyd som går ut til høyttalere. Får eksperimentere litt med det og se hvordan det funker i praksis.

Når du sier at jeg må lære meg å jobbe med pulten, kontra subben, hva mener du med det? Jeg har isolert alt jeg kan med ishockey pucker og typ skum materiale i mellom for å resdusere vibrasjoner/feedback og kjenner ingen vibrasjoner i bordet før jeg setter på subben.

Lurer fremdeles på hvordan dette integrerte low cut filteret i den eksterne pre ampen vil påvirke lyden, rydder det opp litt i det laveste frekvensregisteret slik at det også er med på å redusere feedback, eller vil det ta så mye av kaka at det går utover bassen i låtene?
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Hei igjen.
Ishockeypucker, gamle tricks blir som nye. Vi prøvde også med motorkasseisolasjon, hehe..litt blanda resultat...
Mente ang sub å prøve å flytte den rundt litt ved pulten, og uansett prøve å få den i fase med toppene.
Du kan bruke en sweep-eq, og søke deg fram til problemfrekvensen, som kanskje er bestemt av pultens fysikk. Åpne flere kanaler, så kan du legge til frekvenser fra en digital kilde, som du kan sweepe og se når du får feed.

En cut-off er jo nettopp det, lyden kuttes ved en bestemt frekvens. Den rydder forsåvidt ikke kirurgisk sånn som du ønsker.

Klart, spilles det høyt nok vibrerer både platespillerchassis, arm og stift...uavhengig av underlaget.

Står subben på gode puter eller noe, forresten?
 

Henkis

Medlem
Ble medlem
04.10.2018
Innlegg
8
Antall liker
0
Ålreit, får se litt nærmere på det der med sweep eq osv.

Subben står forsåvidt 1,5 meter til høyra for og ikke under pulten. Ikke helt ideell pult da den har skap og skuffer på hver av sidene under som jeg går utfra øker vibrasjoner. Har fylt det opp med puter og tepper for å redusere tomrommet dog.

Har eksperimentert litt med å sette subben på pute ja, men nå står den på no skum matte som igjen står på en boks som igjen står på hockey pucker.. Investerte i isoacoustics sine høyttaler stands, så vurderer å skaffe et slikt til subben også.
 

Henkis

Medlem
Ble medlem
04.10.2018
Innlegg
8
Antall liker
0
Virker forøvring ikke som at vibrasjonene kommer gjennom gulvet, men heller luften.

Hvordan sjekker jeg om de phaser riktig med toppene, annet enn at det høres riktig ut forresten?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Takker så mye for gode svar og tips så langt!

Traktor S8 er en stand alone enhet, så bruker ikke noe datamaskin når jeg spiller vinyl. De oppgir at den har 4 analoge phono impuls, med line switch.

Hva menes med å sammenligne phono/riia mellom mikser og spiller, og hvordan gjøres det? Hva får man ut av resultatet?

Når det gjelder å sette det opp korrekt i vater osv så har jeg brukt en del tid på det, så det skal være greit. Eneste er at tonearten på disse spillerene er relativt høy, selv på laveste instilling og to lag med slip mats. Prøvde idag for moroskyld å legge på en Cork matte under i tillegg, og da ser det ut til at tonearten er i vater når stiften er på platen. Men lurer litt på om det nærmer seg for mye vekt på platter mtp. Motorkraft. Kan virke som at disse tre lagene eliminerer det meste av motorlyd som går ut til høyttalere. Får eksperimentere litt med det og se hvordan det funker i praksis.

Når du sier at jeg må lære meg å jobbe med pulten, kontra subben, hva mener du med det? Jeg har isolert alt jeg kan med ishockey pucker og typ skum materiale i mellom for å resdusere vibrasjoner/feedback og kjenner ingen vibrasjoner i bordet før jeg setter på subben.

Lurer fremdeles på hvordan dette integrerte low cut filteret i den eksterne pre ampen vil påvirke lyden, rydder det opp litt i det laveste frekvensregisteret slik at det også er med på å redusere feedback, eller vil det ta så mye av kaka at det går utover bassen i låtene?
Det jeg mener er at du kan skru av forsterkingen i platespilleren og skru på phono (RIAA) forsterkingen på traktoren. RIAA er en vanlig benevning på forsterking og EQ for pickuper. Det ser ut som bryterne rett over inngangene på traktorene veksler mellom LN = «linje» og PH = «phono». Se pkt 4.5.3 i manualen til traktoren : https://www.native-instruments.com/en/products/traktor/dj-controllers/traktor-kontrol-s8/downloads/. Det kan hende at traktoren gjør den jobben bedre enn platespilleren eller det kan hende forsterkeren i platespilleren gjør en bedre jobb - prøv og finn ut av det.

Tonearmen på AT-LP1240 kan justeres i høyden ved å dreie på kransen rundt tonearmbasen se pkt 16 i manualen : https://www.audio-technica.com/cms/resource_library/literature/76f00385ba47a223/p52369_at_lp1240_usb_om.pdf

mvh
KJ
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Vel, jeg har drevet en velrenommert scene i mange år, og fikla og skrudd masse på Dj-utstyr i Bergen. Både Opera, Agora, osv.
Skal si deg en ting jeg, kompis :)

Øv og stå på med det du har, det er ikke utstyret som er største hinderet. For å bli en god Dj er det bare bra for deg å starte med utstyr du må jobbe litt med. Da lærer du deg basics først, som å jobbe med hele frekvens-spekteret.
Når vi starta var utstyret så dårlig at vi sprengte et par subber hver kveld, forresten måtte vi leie utstyret og bære og koble sjøl. Lage plakater, henge dem ut, osv. Fytterakkern for et slit. Men vi lærte mye. Vi lærte å jobbe med dårlig utstyr, og maksimere utstyret til rommet, få det til å fungere. Jobbe med det du har. Spør Bjørn oTrske, Strangefruit, som alle har begynt sånn. Bjørn treffer jeg forresten ofte.

Basics; sjekke at spiller og nåler er i vater, og treffer riktig i sporet (kjøp deg en sånn målesak, koster 250 kr), lære deg å jobbe med pulten versus subben, for å unngå feed, sette opp utstyret sånn at du ikke får feed i stiften fra toppene heller, lyd kan jo formidles både gjennom pulten og gjennom luften - hvis det blir høyt nok.
Bare å stå på, kamerat. Har du lyst på nytt utstyr så hiv det du har og kjøp deg et par aktive Adam Audio minitorer i T-serien. Fantatisk bra til under 5000 for paret. Utrulig bra.

Lykke til, så havner du på Paradise Garage til slutt :)
Ja, for all del. Jeg startet med en gemini mixer og denon dn-2000f dobbel cdspiller som var så brukt at displayet i den ene forsvant av og til. Det tok noen år før technics 1200 var i hus og jeg fikk råd til en Pioneer dj-m 500.Det var ikke meningen å virke snobbete eller ha en ovenfra og ned holdning. Noen platespillere er bare verre en andre når det kommer til feeding. Det er dj-skillsa som skal trenes på og jeg fokuserte nok litt mye på utstyr, som man så ofte gjør her på forumet. Jeg er glad du spiller plater! En skikkelig dj kan mixe med wheels of steel! :)
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Husker den Denonspilleren, ja. Den var fæl! 😀. Pioneerspilleren var em revolusjon, med balanserte utganger og greier...
 

Henkis

Medlem
Ble medlem
04.10.2018
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei og hopp, håper alle har hatt en ålreit jul til tross for begrensningene.

Tenkte vekke liv i en gammel tråd. Ikke vært her inne på lenge, og mye har skjedd siden sist - og har igjen behov for gode tips og råd fra dere erfarne for videre oppgradering.

Nåværende oppsett:

Allen & Heath XONE: DB2 mikser
2x Technics SL1210 med Ortofon CLUB mk2
2x KRK Rokit 7 G4 + 1 KRK 8s SUB.

Den siste tiden har jeg lett etter høyttalere å oppgradere lyden med, og tar veldig gjerne imot innspill.

Tenker det kanskje kunne vært noe å gå for noe annet enn KRK, da jeg til nå har holdt meg til det mest fordi det er grei 'bang for the buck', men nå er jeg eldre og ønsker noe mer modent, som matcher standarden på resten av utstyret noe mer. Føler at det nå er monitorene som setter begrensningene for opplevelsen i stua nå. (Samt flere akustiske paneler, men det er underveis.)

Så det jeg ser etter er et par aktive monitorer med god lyd, som jeg både kan lytte og produsere på (grunnet mangel på plass). Men setter lydopplevelsen i høysetet, så jeg 'ser' for meg noe flat og presis gjengivelse, men med dybde og behagelig lyd, som man ikke blir så slitne i ørene av over tid.

Kriteriene er at de er:

Aktive, 7,8 kanskje 10''(?) element, ville det være fordelaktig å gå for 10'' monitorer og droppe basskasse, fremfor å ha si som jeg har nå, mindre monitorer og i tillegg sub? Redd det rett og slett tar for mye plass med både store monitorer og 10'' sub på gulvet.

Monitorer må kunne stå på stativ, og kanskje gjerne stå horisontalt kontra oppreist.

Kostnaden er jeg noe åpen for å justere men tar ca 10-12000 kr i utgangspunkt, og gjerne noe brukt om jeg finner.

Takker på forhånd for all hjelp!

Legger ut bilde av nåværende oppsettet, og et par linker til mulige alternativer på neste post.
 

Henkis

Medlem
Ble medlem
04.10.2018
Innlegg
8
Antall liker
0
Som dere ser har jeg langt ifra optimal plassering, men med begrenset pass, er dette det vi har å jobbe med. Setter snart opp to tilsvarende lydplater (til venstre) bak monitorene også.

IMG_3551.jpg
 

Henkis

Medlem
Ble medlem
04.10.2018
Innlegg
8
Antall liker
0
Har kommet over et par Genelec 1030A, tanker om disse? Med 10'' Element, og stående horisontalt, vil jeg få bedre lyd enn hva jeg har, og kan jeg like gjerne droppe subwoofer?

Og hva med KRK Rokit 10-3 G4? Må si jeg holder en liten knapp på disse (selvom det er KRK/Ikke funnet så mange alternativer som er tilsvarende), da de ha store elementer, kan ligge på siden, også er prisen innafor. Men vil lyden bli god, og hvor langt unna burde man være fra dem for å få best lyd, når disse er 'Mid-field', kontra mine 7'' som er 'near field'? Lyden på det jeg har, er jo ganske ok når jeg står forran decksa, men taper seg fort utover i rommet (spisebordet/sittegruppe)
 
Sist redigert:
Topp Bunn