Tegne rørkretser

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.122
Antall liker
10.576
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, garantert tatt opp tidligere, men trenger tips til enkelt og greit tegneprogram (ikke ms paint ;) ) for å skissere opp rørkretser.
Noen tips?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Veldig mange "halvproffer" (som ikke bruker cad etc) velger MS Visio, som er en del av MS Office pro - pakken.

Der finner du bla en meny med alle std tegn som brukes til skjema for elektronikk. Du drar tegnet inn i skjema og skriver inn verdi - enkelt og greit. Linjene mellom strekker du nødvendigvis etter eget hode.
Rett og slett genialt enkelt selv for amatører!
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.698
Antall liker
3.799
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Visio har også "templater" for rør; dioder, pentoder, tetroder og trioder. Eneste grunnen til at jeg vet det er at jeg satt og holdt på med Visio til andre ting, og søkte etter tubes.

Bernt K
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Erland skrev:
Veldig mange "halvproffer" (som ikke bruker cad etc) velger MS Visio, som er en del av MS Office pro - pakken.

...
Rett og slett genialt enkelt selv for amatører!
Mulig andre finner ut av dette programmet, som vi forresten har på jobben, men for meg tegner Visio strekene og forbindelsene "automatisk" og det hele blir bare rot. Har gitt opp å bruke det! Hadde sikkert vært OK hvis jeg hadde funnet ut hvordan man slår av den jævla "microsoft" automatikken..Datahjelpen har jo ikke peiling, blir bare satt over til en outsourca stakkar i India, som ringer 3 dager senere og ikke gjør annet enn å resinstallere hele Office!!!...

Jeg bruker Ltspice/SWcad. Litt høy brukerterskel før jeg fant ut at rørsymboler etc kan lastes ned fra duncansamptools etc.
I tillegg kan du simulere kretsen før du bygger, be meg om zip fil hvis du mangler noen symboler eller rørsimuleringsfiler...
Sleiven
 
Topp Bunn