Technics SL1000/SP10 mkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er i den heldige situasjonen og har fått låne (overta?) en Technics SP10 mkII med EPA 100 arm og SH-10 B3 base av en onkel av meg.

    Jeg fant ingen tråd om denne spilleren, så jeg tenkte det kan være kjekt å ha en.

    Jeg tenkte å bruke denne tråden til å spørre om råd om hvordan jeg skal få spilleren oppimot 100% strøken igjen, men andre som har en slik spiller må gjerne poste bilder, info og spørsmål.

    Den kommer opprinnelig fra en lokalradiostasjon i England, og ble tatt med til Norge av en person som ikke helt visste hva han hadde kjøpt. Dagens eier har eid spilleren i ca 30 år.

    Jeg har fått lånt den siden jeg spurte fint om å få prøve den og kanskje klare å fikse de få tingene som gjør at den ikke er 100%. Så får vi se om han vil ha den igjen etterhvert eller om den forblir i min varetekt.
     
    Sist redigert:

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Den er ikke i perfekt stand, men alt fungerer som det skal og den spiller bra.

    Den sølvfagede lakken på flaten rundt tallerken hadde krakelert, så eier har "smurt" utover noe svart lakk. Den sølvfargede kanten i forkant ser ut som den har vært farget både rød og svart for så å halveis slipe det vekk igjen.

    EPA 100 armen er litt løs rett over der en stiller VTA, og mellom armbord og arm har det blitt klippet til noe skinn som erstatning for gummi(?) pakningen som har smuldret opp.

    Platetallerken trenger å bli pusset slik at den blir blank (hvis den noen gang har vært det).
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Flott sak du har fått kloa i ( drømme spillen min i alle fall så det holder )
    Ta godt vare på den .

    Mvh
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg bestilt en Audio Technica AT150MLX pickup fra Mala Audio, og venter på et Audio Technica MG10 headshell som skal brukes på spilleren.

    Passet greit at Mala Audio har 15% rabatt på Audio Technica pickuper i juli.

    Haller mer og mer mot å sende armen til Audio Origami i Skotland for overhaling og ledningsoppgradering. Finner bare positive ting om de.
    Det blir ikke før etter ferien.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Noen anelse om den totale vekta på EPA 100 armen ?

    Mvh
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg benyttet AOrigami for sjekk av en arm jeg solgte. Kjapt, proft, billig.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fin spiller! Gratulerer! Audio Origami kan anbefales på det varmeste. Veldig hyggelige folk med grisepeil på det de driver med, og ikke minst seriøst hyggelige på pris. Pass på å bestille et "Booster oil kit" til tallerkenlageret i samme slengen.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Har mailet litt med Johnnie7 fra AO. Rask til å svare og virker seriøs.

    Har lest litt rundt og alle virker fornøyde. Veldig bra arbeid til 90-talls priser.

    Så det blir nok å sende inn ut i august. Må få laget meg en beskyttelse i skum så jeg er sikker på at den er godt nok pakket. Greit å ha Rufo.no som nabobedrift da, og kjentfolk som jobber der.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Eneste jeg kan bidra med

    image.jpg
    image.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette blir et spennende prosjekt å følge. Håper du får pusset den opp kosmetisk og får tilbake de opprinnelige fargene på den. AO har jeg ikke handlet med selv, men har aldri hørt annet enn positivt om dem.

    Kanskje en massv plint med en 12" Schick, SME eller Jelco og en Denon DL-103 på enden:)?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Gratulerer med en kjempespiller som forhåpentlig blir din. Skal følge med denne tråden hvis det blir oppussing av denne.
    Har en sp10mkII selv,men uten den klassiske armen du har, og uten det plinthet du har ( noe jeg kunne tenkt meg, da hele spilleren blir råflott med dette)
    Her er min spiller med micro MA 505mkII og rohmann pickup (mobilbilde)
    IMG_20150708_222730_edited-2.jpg
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Takker for alle tilbakemeldinger.

    Andre med samme spiller må gjerne bidra med bilder og innspill.

    Sitter nå på et Norwegian fly på vei til Benidorm. Det blir 10 dager der, før ferden går videre til Paris. Der blir det et 5 dagers opphold med 3 dagers pass til Eurodisney (har 2 døtre på 5 og 8 år).

    Så det blir noen dager før det skjer noe nytt her i tråden.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Etter leveringsproblem og utsolgt hos forhandler har jeg endelig mottatt og satt opp Audio Technica AT150MLX med AT MG10 headshell, og førsteinntrykket er meget bra. Satt stifttrykket til 1.5gram.

    Har testet på Amy Winehouse og Jennifer Warnes og kvinnestemmer og den lyse delen av registeret er veldig bra. Lydbildet løfter seg og rommet blir større enn jeg er vant med fra AT 95E og Shure M75B II.

    Hvis det blir enda bedre etter en del timers innspilling må jeg si meg meget fornøyd med investeringen.
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Det blir å sende armen over til Johnnie i Audio Origami iløpet av høsten. Både for service, nye kabler og lagerkuler. Må bare komme meg litt ovenpå økonomisk etter oppussing, tur til Gdansk i september og en haug med platekjøp.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Grattis:) AT-pickuper er definitivt det merket jeg kjenner best. De låter rett og slett veldig godt. Hva med noen flere bilder av din SP10mk2? Litt avstandsbilder så vi får se hele spilleren:) Vurderer du forresten å sette den i massiv tre-plint? Det løfter spilleren til et helt annet nivå, sies det...

    Edit: greit, jeg ser bildene på første side nå:):) Flott!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Nydelig spiller og fornuftig valg av PU. :)
    Har samme PU og headshell på min 1210 og er veldig fornøyd med det oppsettet.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Å sende inn armen til service er pri en. Å gjøre mer med spilleren før den er min (kjøpe/arve) er ikke aktuelt.

    Jeg synes plinthet som er på den nå er fint jeg, så å skifte for bedre lyd før alt annet i lyd-kjeden er skiftet er ikke vits.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Har nettop blitt eier av samme kombo! Hvordan gikk det videre her?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.392
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Døde ut denne tråden😅. Det må jo være flere med denne flotte spilleren ?. Her er min SP 10🥰. Acustand plinth og SME IV arm påmontert en Benz Micro Gullwing SLR.
    FullSizeRender.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Se der var det jammen en tråd for spilleren min, denne har jeg gått glipp av.
    1709591100510.png

    Her min SP10MkII i plinth fra Vinylista i Berlin, SME 312S arm og Ortofon Windfeld pickup. Lokket er siste tilvekst, det er fra jbh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn