Technics SL-10 retipping av EPC 310 MC

RDNZL

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2008
Innlegg
721
Antall liker
2.047
Torget vurderinger
13
Hei,

Fikk kjøpt en en gammel Technics SL-10 high end tangentsial spiller med direkte drift via e-bay

Lyden var meget bra etter oppkobling til anlegget. Den hadde påmontert den originale EPC 310 MC pickupen (moving coil)
Mistenkte imidlertid stiften for å være vellbrukt. Fikk etter mye søk kjøpt en
"as new" fra England. Lydforbedringen var fantastisk. Flere gamle LP-er ble så god som nye. Mange detaljer kom frem som jeg ikke ante lå der ;D
Ikke lenger noe problem med "inner groove distortion" Disse T4P pickupene er dessverre godt ut av produksjon.
Tenker at jeg på sikt vil re-tippe. Noen som har erfaring med retipping
og kan anbefale et godt sted ?

Kan forøvrig anbefale disse spillerne om man kan akseptere brukt utstyr.
Disse går for overkommelige priser på e-bay. Største utfordringen er å finne
erstaning til 310 MC. Retipping er nok det beste.

her er noen links fra TVK:

http://www.thevintageknob.org/TECHNICS/SL10/SL10.html

http://www.thevintageknob.org/TECHNICS/SL10/SL10-specs.html

http://www.thevintageknob.org/TECHNICS/SL10/SL10-more.html
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det er ikke ofte at den orginale 310 MC følger med...(jeg har et par defekte liggende!)
Soundsmith eller Garrott skal nok kunne retippe.
Jeg har vært for kjip, og heller brukt MM; Empire, Shure og Stanton/Pickering pickup på min SL-10

Arne K
 

RDNZL

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2008
Innlegg
721
Antall liker
2.047
Torget vurderinger
13
Ok, takk for tipsene. De MM-pick-upene er sikker ikke så værst de heller.
Jeg vet at Shure laget en bra T4P MC sok kaltes Shure V15/ et eller annet.
Men også denne er det vaskelig å få fatt på..
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.093
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Eier fortsatt en SL10 som brukes som festspiller. Anvender en Ortofon X1 MCP. Dette er en high output MC og har en anstendig lyd, prisen tatt i betraktning.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Hvilke PUer er gode på Technics SL10? Hvor får man evt kjøpt en god T4P (stift+hus?)?
Er det innebygd RIAA i SL10? Det er i alle fall en bryter på spilleren som gjør at du kan velge MM eller MC........
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Syns å huske den har en innebygd, ja. Men den er i mine ører langt tilbakestående for fex en fra Graham Slee Projects- for ikke å snakke om MF VLPS II eller Rega/Naim. Sikker på du vil ha T4P på? Er det ikke mulig å ta av det headshellet, da, og sitte igjen kun med armrør og plugg? Da kan du isteden bestille deg en Ortofon 2M Red med integrert headshell- det passer iallefall strøkent på en SL-D2:cool: Og Ortofoner og Technicser er hånd i hanske!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hvorfor vil/bør en bytte fra en godt fungerende MC pick up til en Ortofon 2M Red?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.210
Antall liker
4.832
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hvilke PUer er gode på Technics SL10? Hvor får man evt kjøpt en god T4P (stift+hus?)?
Er det innebygd RIAA i SL10? Det er i alle fall en bryter på spilleren som gjør at du kan velge MM eller MC........
Hei, ELEL6200!
Long time, no whisky. (Send gjerne løsningsforslag på PM. ;))

Jeg er ingen ekspert på dette, men er temmelig sikker på at forslaget om å "ta av T4P headshellet" er en oppskrift for uløselige problemer og elendighet.
Etter hva jeg har lest, vurderes MC310 av mange til å være god nok til å rettferdiggjøre en re-tipping. Noe å vurdere, kanskje.
Og dersom jeg ikke tar altfor mye feil, har Cobra2 noen gode Shure T4P PUer liggende i rotekassen sin. Kanskje du kan få prøvelåne?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Stylus Expert er mitt foretrukne retippingsted, for hva det er verdt. Hyggelige, fantastisk flinke og ikke så dyre heller. De brukes av Koetsufolket når det skal retippes. Det er jaggu godt nok for meg.
 
Topp Bunn