Tappet penger fra Mastercard!!

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Fikk meg litt av et sjokk her om dagen da jeg skulle betale noen regninger. Så til min store skrekk at Mastercardkontoen var tappet med ca. kr 16000,- Fikk jo sperret denne med en gang. Det var blitt trukket for to flyreiser. Har bare hatt dette kortet i 3-4 mnd, og det er brukt kanskje 5 ganger. Har jo selvsagt tatt godt vare på kortet adskilt fra kode.
Prøvde å bestille noe på Audio Connection for 3 uker siden. Fikk svar på e-mail at bestillingen var mottatt og alt i orden. Har ikke fått noe varer derfra ennå. Har sendt de flere mail, men de svarer ikke. Jævlig useriøst. Det har heller ikke blitt trukket noe penger for dette kjøpet. Det er den eneste handelen jeg har brukt kortet på nett.
Er det noen som har vært borti noe liknende? Man frykter jo at man blir sittende med tapet av pengene selv.

Mvh Geir.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tviler sterkt på at du vil bli sittende med tapet selv.

Men det er generelt viktig at kort brukes på "safe" nettbutikker som har litt kontroll på oppbevaringen av betalingsopplysninger (seriøse nettbutikker har gjerne litt informasjon om bruk av SecureServer osv), og som bruker https protokoll med Secure Socket Layer.

Det er viktig å unngå ukjente og obskure firmaer på nett, hvem som helst kan sette opp ett nettsted og samle inn kortinformasjon.....

Og ikke send kortinformasjon på mail feks!

Og kontakt banken din og følg opp om noen dager. Antar at du ikke bare har sperret kortet, men også meldt tapet til de.

Hilsen erato som jobber i bank, bla med sikkerhetssystemer, og med utvikling av kortsystemer og selvbetjeningsløsninger.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Takker for god informasjon her erato.
Har fakset inn et brev til Enter Card i Trondheim, og vært på telefon et par ganger.
Man føler seg jo litt hjelpesløs og usikker på om tapet blir dekket eller ikke. Uansett fryktelig surt.
Får håpe det beste.

Geir.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.853
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Nå er svindelen med kort på netet betydelig mindre enn man faktisk skulle tro.

Nå er det jo slik at firmaer/nettsteder som svindler med Visa/Mastercard må få utbetalt de svindlede midlene fra nettopp Mastercard/Visa og da skal det ikke så mange klagene/avvikene før den avtalen er stengt.

Derimot finnes det jo sikkert en del hackere/utro tjenere som reier å snappe opp et kortnummer på lufta.

Nå viker jo ikke akkurat flyreiser til å være det smarteste å betale med et svindelet kort da...

Har hatt et par småtrekk på VISA jeg ikke hadde godkjent, sendte da bare en kort melding til banken og pengene var kjapt på konto igjen.

Det er også verdt å merke seg at VISA/Mastercard er helt avhenging av at publikum har tillit til disse betalingsløsningne -derfor vil det være natulig å anta at de strekker seg langt for å sørge for at brukerne ikke kommer dårlig ut!

Mvh
OMF
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Ja svindel av kort som følge av nettbruk er faktisk minimal. Andelen svindel ved andre medier er betydelig større faktisk.

Når det gjelder pengene dine ville jeg ikke bekymret meg. Når du betaler en signaturløs transaksjon så står du utrolig sterkt som forbruker. Meld uautorisert korttransaksjon til utsteder. Det er firmaet som har tatt betaling fra deg, som kjører transaksjonen (merchant account) som står ansvarlig overfor kortselskapet at transaksjonen de kjører er gyldig. Slike merchant accounts er ikke noe som blir utdelt til alle og enhver nettopp pga. dette. Og slik det høres ut kan du uten noen problem si at transaksjonen ikke er utført av deg. Da vil de bli belastet en chargeback og du vil mest sannsynelig få pengene tilbake.

mvh
Berg online merchant since 1997 ;)
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Yes, da fikk jeg tilbakebetalt hele beløpet som var trukket urettmessig fra mitt Mastercard. Deilig!
Nesten 17000,- tilbakeført. Vet ikke hvem eller hvordan det har skjedd, men virkelig godt Mastercard ordnet opp så raskt.

God natt

mag.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
I fjor fikk jeg tappet kr. 46000.- fra visakortet mitt. Alt i løpet av en helg, og alt i ulike småbeløp. Det var tydeligvis proffer som sto bak, og det var banken som varslet meg.
Jeg fikk alt igjen.
mvh
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Har en dialog med mitt eget kortselskap om dagen (Cresco) etter at en kabel kjøptpå nettet ikke har dukket opp.
I følge kredittkjøpsloven kan man da reklamere til kortselskapet for å få dekket tapet. Det er nå gjort og vi får se hvordan det går...
 
R

Roysen

Gjest
Mitt Visa kort ble også tappet. Det værste med dette var at kortet var knyttet til min lønnskonto. Banken sperret kortet, men det hjalp ikke. Kortet ble tappet ytterligere en gang. Til slutt måtte banken sperre bankkontoen min også. Jeg fikk heldigvis pengene tilbake av Handelsbanken.

Mvh
Roysen
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Roysen skrev:
Mitt Visa kort ble også tappet. Det værste med dette var at kortet var knyttet til min lønnskonto. Banken sperret kortet, men det hjalp ikke. Kortet ble tappet ytterligere en gang. Til slutt måtte banken sperre bankkontoen min også. Jeg fikk heldigvis pengene tilbake av Handelsbanken.

Mvh
Roysen
I følge "ekspertene" så skal man aldri bruke Visa som er knyttet opp mot bankkonto, for hvis det skjer misbruk så står du fort der med tom konto. Derfor bør man alltid ha Visa o.l. som kredittkort.
En av disse ekspertene frarådet bruk av vanlig bankkort generelt om man ønsket full sikkerhet, og kun bruke kredittkort.
Men man må jo avveie hva som er praktisk formålstjenlig opp mot det å ha 100% security.
 
Topp Bunn