Tannoy Prestige Westminster Royal

B

Back_Door

Gjest
Er det noen som har hatt gleden av å kunne lytte til denne høyttaler? Er den verdt prisen? Skal man først investere i en dyr høyttaler, så bør i hvert fall denne kunne aksepteres av "mor"? Spesielt dersom øvrig møblering er av den klassiske type?
 
S

smil

Gjest
Ja, har høyrt på den.
Utruleg bra høgttalar.

Den eine selgaren hos (og som samtidig er medeigar av, trur eg) Stereofil har den privat og kan demonstrera den for deg.
http://www.stereofil.no/

Westminster er veldig fin.

Les desse (søk etter Westminster på hifisentralenknutepunkta under):
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...fi1;action=display;num=1145977109;start=20#20
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...fi1;action=display;num=1142597152;start=14#14
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=599136
 

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Kan bare samstemme i Smil. En utrolig høytaler. Den var mye større en jeg hadde forventet. Du bør ha en stor stue, men fy f... for en stor omfavnende lyd. Herlige greier.

;D
 
S

slowmotion

Gjest
Westminster, er det den store med horn både foran og bak?

edit: ja det er det
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Var i et studio for noen år siden og fikk oppleve Tannoy for første gang.Tror den het edinburgh tw.Etter den dage var jeg bestemt på og kjøpe slike.Men prisen gjorde til at jeg kjøpte en d700.Håper at jeg skal få oppleve westminister royal en dag.Har hatt d700 i flere år og nå kjøpte jeg en ny forsterker.Er blitt den lykkelige eier av en dk design mkIII.Synes det spiller veldig godt.
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg har ikke opplevd denne høyttaler i virkeligheten. På bilde ser det ut som om det er et deksel som kan dras opp foran fronten og låses? Lurer i tilfelle på hvordan man klarer å unngå at dette deksel vibrerer?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37


Slike hørte jeg på hver dag i over 1 uke i ferien som jeg kom hjem fra i forrige uke sammen med små KT88 monoblokker på 2 x 18 watt, spilte helt herlig sammen.......... de ser ikke så store ut på bildet, men de er digre og de spiller med den største selvfølgelighet i hele frekvensområdet dra den dypeste bass og totalt sømløst hele veien opp så langt jeg kan høre iallefall............. og dundrende høyt selv med kun 18 watt til og drive seg. Disse og renoverte og lettmoddet Paragon er for meg noe av det mest ultimate og lytte til overhodet............. men smaker det.............. så koster det :D............ sånn er det bare.
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg har ikke opplevd denne høyttaler i virkeligheten. På bilde ser det ut som om det er et deksel som kan dras opp foran fronten og låses? Lurer i tilfelle på hvordan man klarer å unngå at dette deksel vibrerer?
Har tittet litt bedre på brosjyren. Det ser ut for at en stoff-front låses på plass. Dermed ingen "vibrerende oppdragbar frontplate" ;D
 
T

theStig

Gjest
Jepp, har hørt dem for noen år siden. De sto påkoblet noe rørutstyr (i et altfor lite rom), Audio Research tror jeg det var. Synes det låt hardt og grumsete i mellomtonen, og det var ikke så mye bass at det gjorde noe heller. Stor nedtur! Vi var en stor gjeng som fikk "audiens" hos en privatperson som har et slikt par, og alle var samstemmige om at det låt langfra bra. Ser andre her mener det helt motsatte...
 
B

Back_Door

Gjest
Ja, da måtte det skje igjen.. Totalt forskjellige oppfattelser. Ikke bare nyanseforskjeller, men helt forskjellig oppfattelse av lyden fra tilsynelatende erfarne personer innen audio-utstyr.
Så det samme om Usher D2 på et annet forum. Er det den personlige mening om hva god lyd egentlig er i utgangspunket, som er årsaken? Legges det vekt på totalt forskjellige deler ??? Har problemer med å skjønne at erfarne personer skal mene så forskjellig om lydkvalitet fra utstyr i denne prisklasse.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Jeg tror det har mye med matching og rom å gjøre nok en gang. I den diskusjonen du refererer til hevder jo enkelte at D2 ruller av ved 60Hz. Da er det ikke smak og behage ute å går. Da er det noe annet som er seriøst galt.
 
T

theStig

Gjest
Ja, men må jo spørre seg selv når man hører et oppsett om det er BARE den komponenten man tror man lytter til som man faktisk lytter til. F.eks har jeg hørt folk høre på helt ukjente anlegg, og kan så prestere å si at "denne signalkabelen låter lyst". Kan selvsagt være mange årsaker til at noe ikke spiller bra...
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Ja, da måtte det skje igjen.. Totalt forskjellige oppfattelser. Ikke bare nyanseforskjeller, men helt forskjellig oppfattelse av lyden fra tilsynelatende erfarne personer innen audio-utstyr.
Så det samme om Usher D2 på et annet forum. Er det den personlige mening om hva god lyd egentlig er i utgangspunket, som er årsaken? Legges det vekt på totalt forskjellige deler ??? Har problemer med å skjønne at erfarne personer skal mene så forskjellig om lydkvalitet fra utstyr i denne prisklasse.


Mnja, mange av de ypperste hi-end "gutta" med rørutstyr i 200 mill Yen klassen sverger til disse, så høytalerne er nok ikke sååååååå dårlige.
Det med forskjellige lyd idealer spiller seff inn, men de som måtte mene at dette er skralle saker bør vel kanskje vurdere og gå litt i seg selv før de klager på høytalerne eller andres smak/meninger vedr denne høytaleren ;)
 
T

theStig

Gjest
For å være helt ærlig driter jeg en lang marsj i hva rikfolk kjøper av hifi. Om man bruker 200 mill Yen på noe, så trenger det vel ikke å låte bra?? Det meste svindyre hifi jeg har hørt låt som "hifi", og ikke som musikk.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
For å være helt ærlig driter jeg en lang marsj i hva rikfolk kjøper av hifi. Om man bruker 200 mill Yen på noe, så trenger det vel ikke å låte bra?? Det meste svindyre hifi jeg har hørt låt som "hifi", og ikke som musikk.


En god fattigmannstrøst vil vel være og si at ikke dyre anlegg låter bra og at bare det man selv har råd til eller litt dyrere er bra........... men det er vel heller sjelden at nettop dette er realiteten eller sannheten 8).
 
T

theStig

Gjest
Nå er jeg heldivis ikke fattig på noen som helst måte, og HADDE det vært noe vits å bruke 500.000 på forsterkere for å få den beste lyden hadde jeg gjort det. Men slik er det ikke. Dette har vært diskuter i det uendelige før... men det ER INGEN fornuftig relasjon mellom pris og kvalitet f.eks på elektronikk. Innmaten i en big shiny dick av en forsterker koster i deler omtrent som en pent brukt 74-modell Citroen CX....
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Ofte er det vel slik at nettop asiater med dyre anlegg er de som fintrimmer anelggene sine mest av alle rundtomkring og min erfaring er at det låter meeeeeget bra. Har nå hatt gleden av og reise litt rundt i østen og besøkt mange high-end'ere og jeg har til gode og høre et dårlig lydende anlegg der.
Faktisk har jeg hørt Tannoy Westminster anniversiry i et rom på bare 20 kvm og det spillte helt nydelig, selvom nok store deler av bassen forsvant inn til nabo leiligheten. Tilbyr noen meg et sett Westminster for "normal" betalbar penge slik at jeg ikke må selge bilen så......... kom bare med dem ;D
 
T

theStig

Gjest
Nemlig! Fintrimming, matching, justering... det er HER nøkkelen ligger - IKKE i antall penger man beriker hifi-bransjen med!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Nå er jeg heldivis ikke fattig på noen som helst måte, og HADDE det vært noe vits å bruke 500.000 på forsterkere for å få den beste lyden hadde jeg gjort det. Men slik er det ikke. Dette har vært diskuter i det uendelige før... men det ER INGEN fornuftig relasjon mellom pris og kvalitet f.eks på elektronikk. Innmaten i en big shiny dick av en forsterker koster i deler omtrent som en pent brukt 74-modell Citroen CX....


Wow ........ en riking som benytter seg av fattingmanns trøst.............. hmmmmmmmm. kanskje du alikevel ikke har en halv mill liggende og slenge som du kan bruke på forsterker :D :D......... men at du bare liker og skryte litt ?? ;D
 
T

theStig

Gjest
hehe.... skryte er jeg altfor dårlig til, og jeg ser vel heller ikke poenget med det. Jeg vet jo at jeg har verdens beste anlegg, uansett hva andre måtte mene om den saken ;D
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
For å være helt ærlig driter jeg en lang marsj i hva rikfolk kjøper av hifi. Om man bruker 200 mill Yen på noe, så trenger det vel ikke å låte bra?? Det meste svindyre hifi jeg har hørt låt som "hifi", og ikke som musikk.
Lukter det ikke litt jantelov her? Siden butikken din holder til i Løten, regner jeg med at Westiminster Royal paret du nevner befinner seg i nabokommunen Elverum, eller tar jeg feil? Disse har jeg hatt den store glede av å lytte på en rekke ganger. Elektronikken har forøvrig blitt opgradert mange ganger siden vedkommende brukte AR. Er ikke uenig at rommet er lite, men at ting høres "grumsete" ut, eller hørtes grumsete ut den gangen det ble brukt AR, føler jeg personlig er å å dra ting rimelig langt ut. Et faktum er at nesten hele produksjonen av de mest ekslusive Tannoy modellene går til Japan. Japanere er jo ikke akkurat kjent for å bo i store herregårdshus, så jeg vil nå påstå at disse høytalerne tross i størrelsen spiller rimelig bra i små rom, selv om dette på ingen måte er optimalt. Husk forøvrig til slutt at den privatperson viste deg tillit med å be deg med hjem for å høre på et dyrt anlegg, som vedkommende har brukt mange år på å sette sammen, det er ikke engang sikkert at du har de samme lydmessige preferansene som vedkommende, om du synes at et utvalg av Beyma elementer, sammen med en pall med sponplater og noen kilo casco trelim er den ulitamtive høytaler så er jo det en grei sak ;D. Derimot litt normal respekt og høflighet når du poster på dette forumet ovenfor andre hadde vel i så måte ikke vært for mye å forlange ??? Kort sagt en viss form for gjensidig respekt  ::)
 
T

theStig

Gjest
Det er forresten ingen rikinger som har penger "liggende å slenge".... Spør Kjell Inge, Olav eller John om de har 50 mill i cash.... nemlig. Faktisk har de så lite penger at de ikke betaler skatt en gang. hm...
 
T

theStig

Gjest
Lukter det ikke litt jantelov her? Siden butikken din holder til i Løten, regner jeg med at Westiminster Royal paret du nevner befinner seg i nabokommunen Elverum, eller tar jeg feil? Disse har jeg hatt den store glede av å lytte på en rekke ganger. Elektronikken har forøvrig blitt opgradert mange ganger siden vedkommende brukte AR. Er ikke unig at rommet er lite, men at ting høres "grumsete" ut, eller hørtes grumsete ut den gangen det ble brukt AR, føler jeg personlig er å å dra ting rimelig langt ut. Et faktum er at nesten hele produksjonen av de mest ekslusive Tannoy modellene går til Japan. Japanere er jo ikke akkurat kjent for å bo i store herregårdshus, så jeg vil nå påstå at disse høytalerne tross i størrelsen spiller rimelig bra i små rom, selv om dette på ingen måte er optimalt. Husk forøvrig til slutt at den privatperson viste deg tillit med å be deg med hjem for å høre på et dyrt anlegg, som vedkommende har brukt mange år på å sette sammen, det er ikke engang sikkert at du har de samme lydmessige preferansene, om du synes at et utvalg av Beyma elementer, sammen med en pall med sponplater og noen kilo casco trelim er den ulitamtive høytaler så er jo det en grei sak ;D. Derimot litt normal respekt og høflighet når du poster på dette forumet ovenfor andre hadde vel i så måte ikke vært for mye å forlange ??? Kort sagt en viss form for gjensidig respekt  ::)
Jeg har aldri sagt noe sted om hos hvem jeg hørt disse høyttalerne. Den som eide anlegget fikk da heller ikke vite hva jeg mente. Såpass respekt har jeg da tross alt.

Dessuten ble i denne tråden spurt om det var noen som hadde hørt de, og det hadde jeg. Og jeg sa da her på generelt grunnlag hva JEG mente om de, hva JEG hadde opplevd.

Skal høflighet bety at man aldri kan snakke i negative ordelag om ting? I såfall lærer man aldri noe som helst, og det er jo litt synd.

PS. Interessant å få vite at et par slike befinner seg i Elverum. Det skulle en ikke tro egentlig.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Jeg har aldri sagt noe sted om hos hvem jeg hørt disse høyttalerne. Den som eide anlegget fikk da heller ikke vite hva jeg mente. Såpass respekt har jeg da tross alt.
Ok, regnet med at det ikke var mange med kombinasjonen: AR, Westminister Royal og et Lite rom i norge, men da er det tydligvis flere..... ;)

Interessant å få vite at et par slike befinner seg i Elverum. Det skulle en ikke tro egentlig.
Ingen ting som forundrer meg lengre. Dyrt hifi utstyr er ikke nødvendigvis et byfenomen, finnes da en del folk i innlandet som har anlegg i 200K+ klassen..... ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Nemlig! Fintrimming, matching, justering... det er HER nøkkelen ligger - IKKE i antall penger man beriker hifi-bransjen med!
Et vesentlig poeng her er vel å ha de riktige råvarene på plass før man starter " fintrimming, matching, justering..."? ::) Vil ikke muligheten for et godt resultat av slike metoder for lydforbedring være større med f.eks. en Westminster, enn med en annen høyttaler til halve prisen, DERSOM størrelsen på rommet også står i riktig forhold?
Eller mener du kort og godt at Westminster i seg selv er et dårlig produkt ??? Denne tråden omhandler Westminster, og egentlig ikke de faktorene du trekker inn. Med din vinkling, vil jo et hvert anlegg lyde dårlig under gitte forutsetninger. Da ikke ut fra at komponenetene i seg selv er for dårlige, men fordi man ikke har fått på plass alle de andre viktige faktorer som "fintrimming, matching,justering..." Slik sett kan jeg nok garantert få høyttalere til 1 mill kr til å lyde dårlig ;D
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Hvis ikke jeg husker helt feil, så var det Akers Mic som hadde et par sånne stående i demo rommet for en del år tilbake. Rett og slett imponerende høyttalere. Og det fine med slike, er at de kan drives av en liten (men god) rørforsterker. Svært mange av dagens high end høyttalere har en veldig lav virkningsgrad, og det er synd.

Ellers synes jeg man skal være litt forsiktig med å se ned på japanere og andre utlendinger. Bare fordi de har andre preferanser enn en selv, betyr ikke at de er mer på jordet enn andre. High end hifi i Japan handler mye mer om å perfeksjonere, fintrimme og fikse, enn å bare kjøpe seg et dyrt anlegg å putte det inn i stua. Det er vel så mye lidenskap der nede med god lyd, enn hva det er her.
 
T

theStig

Gjest
Ok, regnet med at det ikke var mange med kombinasjonen: AR, Westminister Royal og et Lite rom i norge, men da er det tydligvis flere..... ;)
Hvem sa det var i Norge?

Uansett så var avtalen med personen (han/hun) som vi fikk høre høyttalerne hos at vi ikke skulle gå videre som informasjon om hvem denne personen var, eller hvor denne holdt til.

Så vidt jeg kunne forstå, var Tannoy på den tiden nøye med hvem som fikk lov å kjøpe disse store høyttalerne, og en viss diskresjon var visst å anbefale blant kundemassen.

Uansett fastholder jeg at vi ikke synes oppsettet låt bra, men om det var høyttalerne eller ikke kan sikkert diskuteres.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Eller mener du kort og godt at Westminster i seg selv er et dårlig produkt
Jeg har hørt på Westminister Royal, ved en rekke anledninger gjennom de 10 siste årene. For meg personlig er dette min referanse, dvs. de høytalerene jeg ville ha drasset inn i stuen, hvis penger og koneaksept ikke hadde hatt noen betydning. Når det gjelder perspektiv og dynamikk, samt å tilføre musikken kropp og sjel har jeg hørt svært lite annet som har vært i nærheten. Match er så klart viktig her også og en ting er ihverfall sikkert at disse høytalerne er såpass avslørende at de andre komponentene i systemet spiller ihverfall ikke bedre enn det de faktisk er! Noe som vel må kunne sies å være litt av forbannelsen med bra utstyr.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Hvis ikke jeg husker helt feil, så var det Akers Mic som hadde et par sånne stående i demo rommet for en del år tilbake. Rett og slett imponerende høyttalere.
Stemmer det. men det var Tannoy Westminister, ikke Westminister Royal. Uansett husker jeg at disse gjorte et uutslettelig inntrykk på 18-19 år gammel gutt! Hadde virkelig lyst på et par sånne, men desverre tillot ikke budsjettet mitt det den gangen......
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Ja, jeg skulle også gjerne hatt de med hjem.
Samtidig (På Akers Mic), hadde de stående et par Sonus Faber Guerneri Homage, et par demo høyttalere som jeg kunne få for 25.000,- Men selvfølgelig, den gang som nå, hadde jeg ikke penger.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Sikkert fin lyd, men de ser jo helt forjævlige ut!
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Smaken er forskjellig fra person til person.
Noen liker blondiner, andre brunetter...
Jeg synes disse Tannoyene er litt stilige jeg da.
Gammeldagse av utseende, ja. Men byggekvalitet og
stil. Terningkast 5 for utseende.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.672
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
De låter omtrent som de ser ut, med andre ord - stort ! Kan bli veldig bra match med rørforsterkere, da de har en følsomhet på 99 db.
Men jeg synes ærlig talt de tar seg veldig godt betalt for "møbelet".
 
B

Back_Door

Gjest
Bakgrunnen for denne tråden er at jeg kommer til å vurdere denne høyttaler opp mot den nye Montana xps og også kanskje Usher D2.
Når jeg studerer det store sprik i oppfattelsen av høyttalere som befinner seg i verdenstoppen, tror jeg årsaken er tid og sted for observasjonene. Det er ikke tvil om at forskjellene mellom rom der lyttetester foregår , har mye av skylden for disse store sprik i oppfattelse og opplevelse. Lydbildet lages kanskje vel så mye i selve rommet som i høyttaleren inkl.resten av utstyret.  Dermed gir noen kanskje utstyret skylden for dårlig lyd, der den egentlige feilen er rommet. Et perfekt rom vil derimot aldri kunne kamuflere en dårlig høyttaler(?) Matching kommer selvfølgelig også inn her, men neppe like stor betydning som rommet.
Dette blir da også det store problem når en stakkar skal reise rundt og sammenligne lytteopplevelser. Da er det ikke så lett å vite om lyden på lokalisasjon A i forhold til lokalisasjon B var bedre/dårligere som følge av rom/ omgivelser eller som følge av reele kvalitetsforskjeller mellom f.eks. høyttalerne. I tillegg kommer glemselens slør underveis som en kompliserende faktor. Dermed burde ideelt alle lyttetester av høyttalere blitt gjort mellom forskjellig utstyr plassert i samme rom med samme elektronikk som grunnlag
 
L

lasse5214

Gjest
Hørte disse for et par måneder siden. Sammen med Oracle platespiller sme 5 arm og seriøs pick up. Forsterkere var EC aw 180 og ec-3.
Vi spillte masse gamle greier og du verden :)
Håper jeg kommer i nærheten av det en gang.
For et møbel og ha i stua
 
Topp Bunn