Høyttalere Tannoy eller Fyn Audio?

M

MusicBear

Gjest
Syntes disse to produsentene har mye spennende, og kanskje litt annerledes, høyttalerkonstruksjoner.
Noen med sterke meninger om disse to merkers egenskaper (på godt og vondt) sett opp mot hverandre?

Diskanten, de med diskant midt i basselementet, ER dette like bra som spearate diskanter?
Hvis så er tilfelle, undres jeg litt over høyttalerprodusentene, at ikke flere drivere produseres etter dette konstruksjonsprinsipp.
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Hei.
Jeg har selv Fyne 704 og vet ikke å sammenligne med Tannoy da jeg aldri har hørt disse🤓 Men jeg vet og klarer ikke å sette fingeren på noe negativt med 704🙋‍♂️Det er mulig Stereofil kan gi sammenlignings grunnlag da de har begge merker i demo. De kan helt sikkert også gi forklaring på ditt spørsmål rundt diskant plassering og erfaring positivt/negativt😎
 
U

utgatt304361

Gjest
En nedside er vel at dual concentric element er relativt dyrt å lage?

Jeg har i hvert fall ikke noe negativt å si om mine Kensington GR. Det finnes mer oppløste diskant elementer, men det er noe med helheten i disse høyttalerne.
 
Sist redigert av en moderator:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Tror nok Fyne er litt mer frampå klangmessig enn Tannoy. Dette ifølge tester på nett der man har sagt noe om dette. Men dette gjelder sikkert ikke absolutt alle modeller.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Syntes disse to produsentene har mye spennende, og kanskje litt annerledes, høyttalerkonstruksjoner.
Noen med sterke meninger om disse to merkers egenskaper (på godt og vondt) sett opp mot hverandre?

Diskanten, de med diskant midt i basselementet, ER dette like bra som spearate diskanter?
Hvis så er tilfelle, undres jeg litt over høyttalerprodusentene, at ikke flere drivere produseres etter dette konstruksjonsprinsipp.
Vel, CEO og enehersker av The Music Tribe Mr. Uli Behringer er en skikkelig drittsekk. Så for meg er det kun Tannoy før Mr Berhinger tidsalder som vekker interessee.
1607608564447.png
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.208
Antall liker
3.125
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Skal ikke uttale meg om personen her, har ikke noe grunnlag for det.

Men er nok litt enig i det at det er tidligere Tannoy som gjelder.
Ikke for det, den nye Legacy serien samt Prestige serien har jeg ikke så mye i mot :)

Men det verste er nå at man har flyttet mye av produksjonen til Kina.
Jada, mange som har flyttet produksjon til Kina, også Fyne på de minste modellene. Men for meg er og blir Tannoy Engelsk - Skottland, punktum !

Har skrevet det før men prøv å si det høyt... Tannoy, Made In China !!
Klinger ikke i mine ører i hvert fall.

Trist at man har "ødelagt" en av verdens eldste som fortsatt produserer høyttalere. Startet i 1926, dog utvikling av kondensatorer, men det var starten....

Men var kanskje noe med økonomien som var i selskapet tidligere ?
Men er redd det er profitten som rår....
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.208
Antall liker
3.125
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Men til trådstartes spørsmål.

Har ikke fått høre mye på Fyne dessverre så sammenlikning slik sett kan jeg ikke komme med.

Men begge bruker Dualconsentric prinsippet og for meg så klinger det bra fra disse elementene

Som nevnt ovenfor, kanskje ikke den mest oppløste diskanten, finnes nok bedre der slik sett.
Men synes de har en veldig åpen og naturlig mellomtone. Men smaken er som baken... :)

Noen kan kanskje si at de heller litt mot det mørke i klangen men tror nok det er mer gjeldende for de eldre modellene.

Har god dynamikk og tror også at de lave delefrekvensene som normalt er på disse har sitt å si på lydbildet.
I tillegg til punktkilde prinsippet :)

Er jo mange fulltone elementer som slik sett har diskant i midten, men ikke helt samme prinsipp.
Eneste jeg kommer på i farta som er tilnærmet likt er Kef med sine UniQ elementer.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
912
Antall liker
710
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Tannoy og et par Supertweetere(ST200)=oppløst diskant... (y)
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
912
Antall liker
710
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Skal ikke uttale meg om personen her, har ikke noe grunnlag for det.

Men er nok litt enig i det at det er tidligere Tannoy som gjelder.
Ikke for det, den nye Legacy serien samt Prestige serien har jeg ikke så mye i mot :)

Men det verste er nå at man har flyttet mye av produksjonen til Kina.
Jada, mange som har flyttet produksjon til Kina, også Fyne på de minste modellene. Men for meg er og blir Tannoy Engelsk - Skottland, punktum !

Har skrevet det før men prøv å si det høyt... Tannoy, Made In China !!
Klinger ikke i mine ører i hvert fall.

Trist at man har "ødelagt" en av verdens eldste som fortsatt produserer høyttalere. Startet i 1926, dog utvikling av kondensatorer, men det var starten....

Men var kanskje noe med økonomien som var i selskapet tidligere ?
Men er redd det er profitten som rår....
Det er ikke hele sortemanget fra Tannoy som er flyttet til Kina for produksjon..
 
U

utgatt304361

Gjest
Det er ikke hele sortemanget fra Tannoy som er flyttet til Kina for produksjon..
Mener bestemt de avviklet fabrikken i Skottland nå nylig (altså etter det første Kina steget)? Eller tar jeg grusomt feil?

Edit: Googla litt, ser ut til at jeg tok grusomt feil...
 
Sist redigert av en moderator:

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.208
Antall liker
3.125
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Nei, ikke alt som er flytta, litt av grunnen til det jeg sa ang Legacy og Prestige serien ;)
Men Coatbridge er ikke lengre mener jeg.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.208
Antall liker
3.125
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
En smule selvmotsigelse der som en og annen skotte ville sett heller mørkt på.......
Joda, ser den :)
Får håpe det ikke er noen skotter som der detta da.

For si UK da, stedet for England :)
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Greiere å si Skottland og la det være med det. De fleste vet nok hvor det ligger.
 
Topp Bunn