Tannoy Definition 300

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Noen som kjenner tannoy D300 her?



Jeg vet at disse er de minste gulvstående i definition serien. Det er ett 6.5" Dual Concentric element.

Det er et slikt par ute på bruktmarkedet nå, og jeg blir selvfølgelig veldig fristet til å kjøpe disse. Tror ikke jeg har hørt akkurat D300 men jeg har ganske mye erfaring med andre tannoy DC konstruksjoner.
Men både selger og jeg er usikre på nyprisen disse hadde i sin tid, de er vel fra første halvdel av 90-tallet, kanskje nyere. Mulig de som er til salgs er overliggere.
De ser veldig strøkne ut og blir levert i original emballasje.
Noen som vet nyprisen på disse? Og kanskje hvor mye de kan være verdt idag? Jeg gjettet at han maks kan få 4-5k for dem, dette er kanskje noe høyt?

Er det noen som har konkrete erfaringer med D300?

Jeg har ikke råd til å kjøpe de nå med en gang pga. jobb-skifte men dersom han blir sittende med de en god stund så øyner jeg en liten mulighet for at de kan ta turen til mitt anlegg. Tannoy er jo ikke så veldig lett å få solgt i Norge, det er forbausende mange som ikke har hørt om de eller hørt de ::) Noe som er bra for meg som potensielt kjøper, men kjedelig for de som skal selge :p

Alle innspill mottas med takk!

A
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har fått Glenair i tankene,så da må vel mine D700 ut.
Kunne det vært noe?
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Glenair er er veldig god høyttaler, men den koster jo en del mere enn 10.000,- da
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Ja,har vært å hørt den.Jeg mener å huske at D300 kostet ca 10000 på 90 tallet.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Eller så kan du kjøpe mine Profile 635+ så får du en 8" istedet, kun 2500
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg har fått Glenair i tankene,så da må vel mine D700 ut.
Kunne det vært noe?
Ja, hell mere bensin på bålet ;) Hadde egentlig ikke noe som helst planer om å kjøpe høyttalere, har ikke noe plan nå heller men når jeg ser definition til salgs så skjer det noe med meg ::)

Men seriøst, du har planer om glenair? De er utrolig lekre, fineste som har kommet fra tannoy noensinne IMHO. Har ikke hørt de (ennå) men regner med at de leverer bra.

Jeg har ikke plass til D700 nå (tror jeg), og uten tvil ikke tillatelse (hvor store er de egentlig igjen?) :p
Jeg kunne svært gjerne tenkt meg D700, men da måtte jeg kjøpt de for å lagre de inntill vi får mere plass i så fall. Du får friste meg litt mer når glenair evt står på trappene...

Jeg tenkte at D300 kanskje har større sjangs for å få oppholdstillatelse i vår lille stue.
Selger har nå sjekket pris med stereofil, de har gitt han tilbakemelding på at D300 kostet 15k nye. Og jeg som mener å huske at D500 ble solgt for ca 13k før de gikk ut? (ref annen tråd her på sentralen)
Tror at 10k er mere riktig pris på D300, men de kostet kanskje 15 ved introduksjon.

A
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Eller så kan du kjøpe mine Profile 635+ så får du en 8" istedet, kun 2500
Ja, jeg har allerede siklet litt på dine 635, men må innrømme at definition frister endel mer, og koster en del mer desverre...
Profile er "bare" høyttalere, definiton er et instrument! ;D
No offence! Kunne gjerne tenkt meg profile også, men er usikker på om jeg vil bruke opp goodwill hos samboeren på de når jeg egentlig ønsker å finne meg noen definition. Er også ganske fornøyd med oppussede precision jeg har idag, men de har ikke DC :(

D300 vil være perfekte bakhøyttalere når jeg får større plass en vakker dag også 8) Med D500 eller større som front. Største problemet blir å få 37kg med senterhøyttaler over fra england (D750).

A
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg har fått Glenair i tankene,så da må vel mine D700 ut.
Kunne det vært noe?
Er det glenair 10 du har fått i tankene eller skal du ta'n helt ut og gå for 15" ;D
Jeg har hørt endel på studiomonitorer med 15" DC og det er en helt enorm opplevelse, men jeg tror nedre mellomtone lider litt ved lave volum når man har så stor membranflate, men det kommer jo mye an på forsterkeren(e) som driver hele morroa også ;-)

A
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Det var 15" jeg hørte på og det er den jeg vil ha.Nå har jeg jo hatt 10" lenge og er veldig godt fornøyd med det,men den 15" Glenair er veldig god.
Nå har jeg kostet på huset over en halv mill.det siste året så jeg må ta det litt rolig til jeg er helt ferdig med det prosjektet.Skal ta for meg lytterommet også :)
Det er ca 25kvm så jeg tror en 15" Glenair vil gjøre seg!!
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Hehehe! Det kommer til å bli utrolig fett, og jeg tror 25m2 går fint, ihvertfall når du er så heldig å ha et dedikert lytterom....
Skulle ønske du ikke bodde så langt unna så jeg kunne kommet innom og beundret oppsettet. Men hvis jeg kjøper dine D700 så kommer jeg og henter dem i så fall, sende noe slikt er ikke forsvarlig egentlig ::)
Som sagt så får du friste meg litt mere når glenair er nærmere.
Jeg syns glenair 10 hørtes veeeldig spennende ut, må bare få tatt meg en tur til stereofil og få hørt på glenair og lillebroren. Det er nok et helt sinnsykt trøkk med 15"?
De 15"DC jeg har hørt mye på er DMT 215, de har jo en ekstra 15" til bassen så det var ikke akkurat mangel på trøkk ;D Disse monitorene er til dags dato det eneste "anlegget" jeg har hørt som klarte å spille ekstremt høyt samtidig som det var bra lyd.

A
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Skulle du av en eller annen grunn komme til Stavanger/Jæren så ta kontakt.Du er velkommen her hos meg :)
Hva tror du D700 kan være verd?Den er jo noen år,men jeg synes den spiller veldig bra.Tenker jo på at jeg kanskje bare beholder den til bakhøyttaler hvis jeg bare får knapper & glansbilder for den.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Slik ser lakki_luke's D700 ut, for de som måtte være interessert å få inntrykk av størrelse, finish osv. Riktig pene er de.

 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Skal vi seeeee.... ::) Tror D700 er verdt omtrent 8knapper og 36 glansbilder :D
Neida, jeg har ikke peiling egentlig, de kostet vel litt under 20k når de var nye? Når var de nye forresten?
Også kommer det jo litt an på tilstand, regner med at de er tilnærmet strøkne. Jeg vil tro 6-10k et sted er mulig.
Ser på bildet at de blir ganske store ja, de får neppe oppholdstillatele i stua vår nå :p

Apropo priser for definition, jeg driver å følger litt med på ebay.uk.co, og har var det nå en D750 som ble solgt (senteren til definiton serien)
http://cgi.ebay.co.uk/Tannoy-D750-c...092971551QQcategoryZ14996QQrdZ1QQcmdZViewItem
Blir neppe en slik på meg hvis jeg skal ha komplett definiton surround, billigere å kjøpe ett par D500 og bygge om til senter jo :eek:

A
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Slik ser lakki_luke's D700 ut, for de som måtte være interessert å få inntrykk av størrelse, finish osv. Riktig pene er de.

Hvorfor ingen toe-in på høyttalerene forresten? Er det best resultat slik som på bildet? De har jo ganske bra og jevn spredning :)

A
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har litt liten toe-inn fordi jeg synes at sweetspoten blir større.Varierer litt på det,men når flere skal lytte samtidig er det greit sånn.Får mye skryt av lyden :)
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Når det gjelder prisen så tror jeg at de kostet 22000kr nye.Men etter at Akers Mic gikk konk så steg de først til 29900kr og så til 32000kr.Jeg tenker vel litt på at hvis prisen blir liten for de så kan jeg bruke de til bakhøyttalere sammen med Glenair.Men alt er bare en tanke foreløpig.Der var en innom som likte bedre D700 enn Glenair,men selv liker jeg Glenair bedre.
 

Glennooo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
312
Antall liker
267
Hehehe! Det kommer til å bli utrolig fett, og jeg tror 25m2 går fint, ihvertfall når du er så heldig å ha et dedikert lytterom....
Skulle ønske du ikke bodde så langt unna så jeg kunne kommet innom og beundret oppsettet. Men hvis jeg kjøper dine D700 så kommer jeg og henter dem i så fall, sende noe slikt er ikke forsvarlig egentlig ::)
Som sagt så får du friste meg litt mere når glenair er nærmere.
Jeg syns glenair 10 hørtes veeeldig spennende ut, må bare få tatt meg en tur til stereofil og få hørt på glenair og lillebroren. Det er nok et helt sinnsykt trøkk med 15"?
De 15"DC jeg har hørt mye på er DMT 215, de har jo en ekstra 15" til bassen så det var ikke akkurat mangel på trøkk ;D Disse monitorene er til dags dato det eneste "anlegget" jeg har hørt som klarte å spille ekstremt høyt samtidig som det var bra lyd.

A

Gammel tråd, men prøver.

Solgte nettopp et par DMT 215, fikk en god slant samt et par DMT 12.
Disse DMT 12 overrasket meg noe ekstremt og gjør at jeg vurderer å bytte dem ut med Yamaha Ns-1000x.

Er disse glade i rørforsterkere?

-Glenn
 
Topp Bunn