Tannlegeskrekk...

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Så på nyhetene i går at det var mange som dessverre ikke hadde råd til å ta tennene sine og det skjønner jeg veldig godt. En annen ting de ikke nevnte er de som ikke går til tannlegen pga TANNLEGESKREKK.
Er relativt rasjonell men en ting har jeg altid hatt og det er tannlegeskrekk. Har aldri hatt noen problemer med tennene i det store og det hele og er over gjennomsnitt nøye med tannpussen. Min gamle tannlege som skjønte mitt problem har sluttet i sin praksis og har derfor ikke vert til noen på 3 år. Nå er det kommet til at en liten fylling datt ut av min tann under søndagsfrokosten og jeg merker at det er en fordypning og skarpt med tungen. Det gjør ikke vondt og jeg prøver ålure meg selv til å overse hele hendelsen men innerst inne vet jeg og skjønner nok at kanskje det er lurt å oppsøke tannlegen... Min kone sier hun ikke liker å gå til tannlegen hun og, men hun gjør det allikevel i sine daglige syssler når hun må i ny og ned. Jeg mener det er stor forskjell på å ikke like og å ha tannlegeskrekk. Og da lurer jeg; har tannlegene sympati for problemstillingen og tar hensyn? Min forrige tannlege fortalte meg at teknologien var begynt å komme dithen at det i mange tilfeller slipper borring o.l. Stemmer dette? Føler meg som en Dritunge når jeg sitter og skriver dette, men for meg er det et faktum at jeg ikke får sove de nærmeste nettene før besøk, og greier rett og slett ikke fokusere på annet en tannlegebesøket. Det ene er det psykiske, det andre er at jeg har smerte ved borring selv ved bedøvelse, så jeg vet ikke om jeg har lavere smerteterskel i tennene enn normalt er, derfor blir jeg annspent i stolen uansett...

Er det noen med noen gode råd tas de imot med stor takk...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Enig. Jeg er så ivrig på å få det overstått at jeg sjeldent vil ha bedøvelse.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Haugenial skrev:
Så på nyhetene i går at det var mange som dessverre ikke hadde råd til å ta tennene sine og det skjønner jeg veldig godt. En annen ting de ikke nevnte er de som ikke går til tannlegen pga TANNLEGESKREKK.
Er relativt rasjonell men en ting har jeg altid hatt og det er tannlegeskrekk. Har aldri hatt noen problemer med tennene i det store og det hele og er over gjennomsnitt nøye med tannpussen. Min gamle tannlege som skjønte mitt problem har sluttet i sin praksis og har derfor ikke vert til noen på 3 år. Nå er det kommet til at en liten fylling datt ut av min tann under søndagsfrokosten og jeg merker at det er en fordypning og skarpt med tungen. Det gjør ikke vondt og jeg prøver ålure meg selv til å overse hele hendelsen men innerst inne vet jeg Da skjønner jeg kanskje at det er lurt å oppsøke tannlegen... Min kone sier hun ikke liker å gå til tannlegen hun og, men hun gjør det allikevel i sine daglige syssler når hun må i ny og ned. Jeg mener det er stor forskjell på å ikke like og å ha tannlegeskrekk. Og da lurer jeg; har tannlegene sympati for problemstillingen og tar hensyn? Min forrige tannlege fortalte meg at teknologien var begynt å komme dithen at det i mange tilfeller slipper borring o.l. Stemmer dette? Føler meg som en Dritunge når jeg sitter og skriver dette, men for meg er det et faktum at jeg ikke får sove de nærmeste nettene før besøk, og greier rett og slett ikke fokusere på annet en tannlegebesøket. Det ene er det psykiske, det andre er at jeg har smerte ved borring selv ved bedøvelse, så jeg vet ikke om jeg har lavere smerteterskel i tennene enn normalt er, derfor blir jeg annspent i stolen uansett...

Er det noen med noen gode råd tas de imot med stor takk...
Hei har selv tannlege skrekk og en kompis fjernet hull med laser noe som ikke var ubehagelig i det hele tatt i følge han selv!
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Du skal bare hoppe i det ja.. Utsatte samme problemet for noen år siden. Det ble ikke bedre av det
for å si det slik. Men dyrt derimot, det ble det!

Du kan jo snakke med dine lokale kjente og få de til å anbefale en bra og forståelsesfull tannlege til deg.
Det var det som skulle til for min del. Det verste er å komme i gang. :)

Om du bor i nærheten av Trondheim vet jeg av ei søt svensk ei til deg. :p

-Leifen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Hvis du gikk hos din gamle til han ble pensjonist har du ingenting å frykte fra en relativt ung tannlege.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Har tannleger lystgass?
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Det finnes mange tannleger som tar denne problematikken på alvor, og har spesielt tilpasset behandling for pasienter med tannlegeskrekk. I de større byene er dette problemfritt, i de mer grisgrendte strøk kan det være du må reise litt lenger.
Sjekk treff ved å google på f.eks. oslo + tannlegeskrekk.

Honkey
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.336
Antall liker
973
Uff a meg, ja jeg innrømmer det jeg har tannlege skrekk... og liker ikke smerte. :(
Men det er vel bedre å hoppe i det enn krype i det som noen er inne på..
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.290
Sted
Trondheim
Jeg gikk til en tannlege i alle år helt til han ble pensjonist, og byttet så til en nyutdannet tannlege. For en endring! Før slet jeg med tannlegeskrekk og gruet meg i ukesvis før et tannlegebesøk. Nå er det ikke noe å bry seg om. Nyutdannete tannleger har utstyr og moderne teknikker som "gammelkara" ikke er i nærheten av. Det kan virke som om dette er et yrke der det er en ulempe å ha mange års erfaring!

Den nye og den gamle var som natt og dag.
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Godag!

Undertegna er sjølv tannlege. Dei aller fleste tannlegar tar godt hensyn når ein pasient seier dei har angst eller ``tannlegeskrekk``. Kan da vere greit å gå rolig fram og forklare kva ein skal gjere. Men det er nødvendigvis ikkje så lurt å åpne samtalen med `` eg hatar tannlegar e.l``:). Kan da vere fristande å svare at ``eg lika ikkje trynet på deg heller``.
Fra spøk til alvor: Dette går nok heilt fint. Har du mykje søvnproblem i forkant kan det også vere en mulighet å forhøre seg på førehand om ein kan få utlevert ein sovetablett natta før tannlegebesøket.

Ellers er det fleire tannlegar som ``borrar`` med laser. Dette kan ikkje gjerast om ein f eks skal fjerne gamle amalgamfyllingar. Har sjølv aldri prøvd laserbehandling. Du må sjølv vurdere om det er verdt ekstra kostnad med å gå til en tannlege med laser for å sleppe duringa fra borret.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Bortsett fra at nyutdannede tannleger har "hull ;D " i sin utdannelse, for de får ikke sett de verste tilfellene på skolen sin.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.405
Antall liker
102.419
Torget vurderinger
23
Er vannkjølt bor blit vanligere nu til dags?
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Om det er en ulempe med mykje erfaring er nok eit tveegga sverd. Mange av gamlekara som kunne vere relativt rett på sak. Men mange som la flotte/gode fyllingar! Det kan ikkje seiast om alle no til dags.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.290
Sted
Trondheim
Det kan godt være. Jeg har fyllinger som min gamle tannlege la inn for 25-30 år siden. Som min nye tannlege sier at antagelig aldri skulle vært lagt inn i det hele tatt. Men de sitter, det skal de ha :)
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
pengesluk skrev:
Er vannkjølt bor blit vanligere nu til dags?
Vannkjølt bor er for pyser må vite, men dog ganske mye benyttet av "moderne" tannleger. Det skal være forbundet med smerte, både fysisk og økonomisk, å besøke tannlegen. Smerte i munnen, smerte i pungen. Litt det samme som EU-kontroll av bilen. Vondt mens det står på. Du betaler, glad og lykkelig for at det er overstått, og kan "kjøre" to år til.
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Det kommer nok ikke til å bli slutt med ubehageligheter hos tannlegen de neste 50 år tror jeg, uansett om man borrer eller bare renser rundt tannhalsen.

En kan jo prøve å pusle med hendene sine og telle fingrene og på den måten forsøke å tenke på noe helt annet når de borrer i en tann.

Det er kanskje en god ide å gå til en annen tannlege hvis en mener man har noe å utsette på den man har besøkt til nå.

Åja, jeg glemte helt. Det er nok en fordel å ikke tulle med daglig tannpuss, samt å gå til tannlege hvert år.

Bruker selv tannpirkere for å dytte bort matrester, men er ikke sikker på hvor sunt det er for tannkjøttet å skyve tannpirkerne innimellom tenna over lengre tid. Tenker at tanntråd er bedre da, men jeg veit egentlig ikke, jeg bruker begge deler.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
otare skrev:
Det kan godt være. Jeg har fyllinger som min gamle tannlege la inn for 25-30 år siden. Som min nye tannlege sier at antagelig aldri skulle vært lagt inn i det hele tatt. Men de sitter, det skal de ha :)
Min unge tannlege sier jeg må ta godt vare på de gamle amalgamfylingene, de moderne plastfyllingene er ikke i nærheten av samme holdbarhet.

Nytt ved forrige besøk var forresten et apparat som satte bedøvelse uten noe ubehag.
 
N

Nifelheim

Gjest
Så noen innslag for noen år siden om at de brukte ozon for å ta knerten på bakteriene i et hull og deretter gjorde et eller annet. Man borret ikke i det hele tatt. Noen som vet litt om dette? Eller er det snakk om laser i disse tider?

Har ikke en eneste fylling, så jeg kan ikke si at jeg er noen ekspert på disse områdene.
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Var vel såvidt innom dette med ozon på studiet. Det er enkelt nok å få knekken på bakteriane. Utfordringane er meir å sikre sikker tilførsel av ozon til tanna uten lekkasje til pas.
Her er også utfordringar mtp å rekonstruere tanna. Ozon kan såvidt eg kan tenke meg berre brukast i ein initiell fase der tanna har eit lite ``hull``. Dvs mykje av hardvevet er dekalsinert og ødelagt, men her er fortsatt igjen eit skjelett av kollagen som kan bli remineralisert av mineral i munnen. Har det først blitt ein fysisk kavitet må tanna byggast opp på konvensjonell måte
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.995
Antall liker
714
Nifelheim skrev:
Så noen innslag for noen år siden om at de brukte ozon for å ta knerten på bakteriene i et hull og deretter gjorde et eller annet. Man borret ikke i det hele tatt. Noen som vet litt om dette? Eller er det snakk om laser i disse tider?

Har ikke en eneste fylling, så jeg kan ikke si at jeg er noen ekspert på disse områdene.
Heldig-gris!
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.281
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Nifelheim skrev:
Så noen innslag for noen år siden om at de brukte ozon for å ta knerten på bakteriene i et hull og deretter gjorde et eller annet. Man borret ikke i det hele tatt. Noen som vet litt om dette? Eller er det snakk om laser i disse tider?

Har ikke en eneste fylling, så jeg kan ikke si at jeg er noen ekspert på disse områdene.
Heldig-gris!
Det er ikke snakk om hell.
 

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Har i alle år praktisert følgende robuste, men effektive metode:

Jeg setter meg godt i stolen, tar et fast grep om testiklene til tannlegen, ser ham rett i øynene og sier:

"Vi to skal vel ikke være slemme mot hverandre?"
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Gamle tannlegen ble ikke pensjonist nei, men ble utbrendt (mulig pga sånne som meg?) :) og skiftet yrke. Han var vel rundt 55 når han sluttet. Har bestilt time i dag (kl 08.00 i morgen) så får jeg ta siste kvelden med forakt før jeg møter min skjebne i morgen...
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.995
Antall liker
714
bluesbreaker skrev:
Gubra skrev:
Nifelheim skrev:
Så noen innslag for noen år siden om at de brukte ozon for å ta knerten på bakteriene i et hull og deretter gjorde et eller annet. Man borret ikke i det hele tatt. Noen som vet litt om dette? Eller er det snakk om laser i disse tider?

Har ikke en eneste fylling, så jeg kan ikke si at jeg er noen ekspert på disse områdene.
Heldig-gris!
Det er ikke snakk om hell.
Nei jeg vet jo det da.....
 

Even S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.11.2010
Innlegg
143
Antall liker
24
Torget vurderinger
3
BigSwifty skrev:
Har i alle år praktisert følgende robuste, men effektive metode:

Jeg setter meg godt i stolen, tar et fast grep om testiklene til tannlegen, ser ham rett i øynene og sier:

"Vi to skal vel ikke være slemme mot hverandre?"
Min tannlege er hunkjønn :eek:
 
N

Nifelheim

Gjest
Sandbakk skrev:
Var vel såvidt innom dette med ozon på studiet. Det er enkelt nok å få knekken på bakteriane. Utfordringane er meir å sikre sikker tilførsel av ozon til tanna uten lekkasje til pas.
Her er også utfordringar mtp å rekonstruere tanna. Ozon kan såvidt eg kan tenke meg berre brukast i ein initiell fase der tanna har eit lite ``hull``. Dvs mykje av hardvevet er dekalsinert og ødelagt, men her er fortsatt igjen eit skjelett av kollagen som kan bli remineralisert av mineral i munnen. Har det først blitt ein fysisk kavitet må tanna byggast opp på konvensjonell måte
Lite hull? er det slikt som de klassifiserer som 1 og 2? Må opp på 3 før man gjør noe med det ifølge tannpleieren min. Eller snakker vi om 3 her også?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Even S skrev:
BigSwifty skrev:
Har i alle år praktisert følgende robuste, men effektive metode:

Jeg setter meg godt i stolen, tar et fast grep om testiklene til tannlegen, ser ham rett i øynene og sier:

"Vi to skal vel ikke være slemme mot hverandre?"
Min tannlege er hunkjønn :eek:

OOOPS ;D
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Even S skrev:
BigSwifty skrev:
Har i alle år praktisert følgende robuste, men effektive metode:

Jeg setter meg godt i stolen, tar et fast grep om testiklene til tannlegen, ser ham rett i øynene og sier:

"Vi to skal vel ikke være slemme mot hverandre?"
Min tannlege er hunkjønn :eek:
Bowling-grepet!
:-X

Honk!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Gjør som Mr. Bean, gjør jobben selv ;D

 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Bach_Man skrev:
otare skrev:
Det kan godt være. Jeg har fyllinger som min gamle tannlege la inn for 25-30 år siden. Som min nye tannlege sier at antagelig aldri skulle vært lagt inn i det hele tatt. Men de sitter, det skal de ha :)
Min unge tannlege sier jeg må ta godt vare på de gamle amalgamfylingene, de moderne plastfyllingene er ikke i nærheten av samme holdbarhet.

Nytt ved forrige besøk var forresten et apparat som satte bedøvelse uten noe ubehag.
Porselensfyllinger har vel like lang (eller lengre) holdbarhet som amalganfyllinger?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Nå brukes vel ikke porselen uten at tannen er alvorlig ute å kjøre, og det er heller ikke noe tannlegen lager mens du sitter i stolen, det må bestilles fra en tanntekniker. I tillegg er det kostbart.
 
Topp Bunn