Tanker rundt streaming og eventuelt valg av vei fremover

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg har pr idag en node 2i som står for streamingen til dac og integrert.
Er veldig fornøyd med begge forsterkerne og ikke minst Dac, men
Innbiller meg at det er noe å hente på streamer delen.
Ser for meg en av to veier

1 kjøpe dedikert streamer sånn som
Lumin u1 mini, auralic eller aurender
Maks budsjett ca 25k.
andre kandidater jeg bør kikke på?
Vil gjerne ha valgmuligheter på dog utg, trenger ikke være roon ready da jeg går vekk fra roon
Må ha en god app, stabil og god strøm forsyning (eller ha mulighet for å oppgradere den)

2

beholde node 2i kjøpe ny strømforsyning , bytte intern kort og koble på ekstern støysvak psu
Kostnad ca 4000.-

Vil det forsatt være markant forskjell opptil streamerne under punkt 1 eller vil det være marginalt ?

spiller mye musikk fra Nas , resten fra TIDAL
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Personlig ville jag ikke brukt så mye som 25k på en streamer. Det er o bare en mottaker av datapakker og software. Software og brukergrensesnitt og funksjoner du ønsker er det viktigste .Lyden bestemes andre steder enn i streameren. Neppe noen markant forskjell mellom streamereselv om det kan være ulik grad av støy smitte og jitter kanskje. Men jeg tror betydingen av streamer på lyden er overdrevet,

Tenk på at man man får bit-perfekt streaming med Roon+Chromecast. Roon livstid er 6-7000 kr. Har du Roon fra før får du en CA for 400kr,

EDIT: Blusound node spiller med Roon .
Roon gir deg et meget god brukergrensesnitt, integrerer bra med Tidal og Qobuz og NAS, hardisk.
Chromecast Audio har Toslink ut til dac du velger.

Andre her har streamere fra Lindemann. ca 9K, jeg vet ikke hvordan den funker med NAS.


Review and Measurements of Chromecast Audio Digital Output | Audio Science Review (ASR) Forum
 
Sist redigert:

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Tenk på at man man får bit-perfekt streaming med Roon+Chromecast. Roon livstid er 6-7000 kr. Har du Roon fra før får du en CA for 400kr,
Selv spiller jeg tidligere Tidal, nå Qobuz, kun ved å bruke BluOs appen på min mobil til min Node 2i.

Hva går jeg eventuelt glipp av?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Personlig ville jag ikke brukt så mye som 25k på en streamer. Det er o bare en mottaker av datapakker og software. Software og brukergrensesnitt og funksjoner du ønsker er det viktigste .Lyden bestemes andre steder enn i streameren. Neppe noen markant forskjell mellom streamereselv om det kan være ulik grad av støy smitte og jitter kanskje. Men jeg tror betydingen av streamer på lyden er overdrevet,

Tenk på at man man får bit-perfekt streaming med Roon+Chromecast. Roon livstid er 6-7000 kr. Har du Roon fra før får du en CA for 400kr,

EDIT: Blusound node spiller med Roon .
Roon gir deg et meget god brukergrensesnitt, integrerer bra med Tidal og Qobuz og NAS, hardisk.
Chromecast Audio har Toslink ut til dac du velger.

Andre her har streamere fra Lindemann. ca 9K, jeg vet ikke hvordan den funker med NAS.


Review and Measurements of Chromecast Audio Digital Output | Audio Science Review (ASR) Forum
Jeg liker ikke roon som avspillings program, lar meg ikke bla igjennom mappene på Nas , bs appen gjør det så jeg skal ikke fornye roon
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Av alt jeg har sett av brukergrensesnitt, så er det lite som er på samme nivå som Aurenders Conductor app.

Jeg er helt enig med dem som hevder at det er avgjørende for gleden ved bruk! (Det var hovedsakelig brukergrensesnittet som gjorde at jeg kvittet med med dCS Rossini.)
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.465
Antall liker
31.810
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Smaken er som baken og erfaringene der etter😎 Skal ikke påberope meg at min mening er den eneste rette, men var det for meg iallefall😉
Jeg har en god integrer amp og en god dac. Jeg hadde tidligere en Bluesound 2i som deg.
Jeg byttet kun streamer hos meg til en Lumin U1 mini, mange mener mye om det men jeg så meg aldri tilbake.
Appen er meget god/stabil og bruker vennelig, jeg spiller fra NAS, TIDAL HiFi og Qobuz og alt ligger på min Lumin U1 mini.
Har også supplert med en SBooster ekstern psu og tror ikke jeg kommer så mye lenger nå uten å svi av 100+k😉
Hos meg oppnår jeg best lyd med Qobuz HiRes!

gismo
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Selv spiller jeg tidligere Tidal, nå Qobuz, kun ved å bruke BluOs appen på min mobil til min Node 2i.

Hva går jeg eventuelt glipp av?
Ikke stort, Kjenner ikke alternativet , kanskje du har nytte av eq funksjonen til Roon og og sømløs integrering med både TIDAL oh harddisk . Jriver jeg hadde før funket meget dårlig med Tidal, og var ustabil med hardisk og treg og virker bare 2 av 3 ganger. Plex og Media monkey fikk jeg ikke til å virke skikkelig . Så jeg gav opp og prøvde Roon og har blitt der med livstid abonnement , dvs kjøpt en gang for alle. Det hører med at spilleren mn er Roon ready så med Roon ble det en komplett løsning. Hører at folk er meget fornøyd med Lumin appen og stabilitet og funsjonalitet men litt for kostbar og for lite plass i stereohyllen her for meg
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Så den vil kunne være bedre enn node 2i ?
Den føles god, har en fin app som passer bra til Qobus. Om den er hedre enn Node 2I hvis man kun bruker streamingdelen i Noden er vanskelig å gi et godt svar på. Jeg har ikke sammenlignet de samtidig. Min Node gikk i stykker og da ble det kjøpt inn en Lindemann Bridge fordi jeg har en god dac i min forforsterker. Uansett synes jeg lyden er fantastisk nå med Qobus gjennom Lindemann og dacmodulen i min C49. Ingen MQA krets noe sted. Bare The real McCoy. :)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Jeg har vel eid 4-5 streamere,nå har jeg Lumin D-2. Appen er helt rå,lyden er bedre enn bluesound. Det er mere detaljert lyd i Lumin,med CC så er det mere støy,Bluesound er god den men det var som å ta bort et "slør" i fra høyttalerene med Lumin.
Jeg testet med og uten DAC det er klart den har mye og si,D-2 har en god DAC i seg mye bedre enn i bluesound. Men det har altså litt å si hva du bruker av streamer det er ikke kun DAC som bestemmer lyden😉.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg har vel eid 4-5 streamere,nå har jeg Lumin D-2. Appen er helt rå,lyden er bedre enn bluesound. Det er mere detaljert lyd i Lumin,med CC så er det mere støy,Bluesound er god den men det var som å ta bort et "slør" i fra høyttalerene med Lumin.
Jeg testet med og uten DAC det er klart den har mye og si,D-2 har en god DAC i seg mye bedre enn i bluesound. Men det har altså litt å si hva du bruker av streamer det er ikke kun DAC som bestemmer lyden😉.
Takk for info
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Siden du ikke tenker bruke ROON og fortsatt tenker benytte Tidal kan det være greit å ta med i betrakning faktum at MQA formatet fra Tidal ikke lar seg DSP manipulere (volume m.m.) uten at streamer har tilsvarende MQA core lisens som man finner i ROON. Altså at streamer pakker ut MQA for å kunne utføre DSP for deretter sende MQA render videre til ekstern DAC.

Dette er relativt nytt så en streamer kan gjerne ha MQA logo, men likevel ikke dekode MQA før i den innebyggede DAC delen. Jeg er usiker om f.eks. Lumin sin volumekontroll da virker på den innebygde Tidal connectoren på S/PDIF utgangen når den strømmer Master kvalitet? Eller om man da er låst til å benytte den innebyggede DAC'n til Lumin for å få digital volumekontroll på MQA encodet materiale? De Lumin oppsettene jeg har sett har gjerne vært med ROON.

Dette er bare et av de ekstra problemene man får med MQA og som man bør ha tunga rett i munnen på uten å ta moralsk stilling til tema.
En bitperfekt og derfor helt transperent transport (streamer) uten volumekontroll vil bare sende MQA gjennom som vanlig FLAC. En slik transport kan realiseres til tusenlappen så trolig ikke hva du egentlig ser etter.
 
  • Liker
Reaksjoner: raw

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Siden du ikke tenker bruke ROON og fortsatt tenker benytte Tidal kan det være greit å ta med i betrakning faktum at MQA formatet fra Tidal ikke lar seg DSP manipulere (volume m.m.) uten at streamer har tilsvarende MQA core lisens som man finner i ROON. Altså at streamer pakker ut MQA for å kunne utføre DSP for deretter sende MQA render videre til ekstern DAC.

Dette er relativt nytt så en streamer kan gjerne ha MQA logo, men likevel ikke dekode MQA før i den innebyggede DAC delen. Jeg er usiker om f.eks. Lumin sin volumekontroll da virker på den innebygde Tidal connectoren på S/PDIF utgangen når den strømmer Master kvalitet? Eller om man da er låst til å benytte den innebyggede DAC'n til Lumin for å få digital volumekontroll på MQA encodet materiale? De Lumin oppsettene jeg har sett har gjerne vært med ROON.

Dette er bare et av de ekstra problemene man får med MQA og som man bør ha tunga rett i munnen på uten å ta moralsk stilling til tema.
En bitperfekt og derfor helt transperent transport (streamer) uten volumekontroll vil bare sende MQA gjennom som vanlig FLAC. En slik transport kan realiseres til tusenlappen så trolig ikke hva du egentlig ser etter.
Interesangt , noe å tenke på å sjekke ut
TIDAL er hva som brukes pr dags dato, men mulig jeg hopper over til Spotify senere, uansett spilles det minst 80 % lagret musikk hos meg
Forøvrig tenker jeg på ren streamer uten dac
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Interesangt , noe å tenke på å sjekke ut
TIDAL er hva som brukes pr dags dato, men mulig jeg hopper over til Spotify senere, uansett spilles det minst 80 % lagret musikk hos meg
Forøvrig tenker jeg på ren streamer uten dac
Da er jo U1 mini fin :)

O
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Spørsmål fra en som starter på null når det gjelder streaming. Hva er Roon Nucleus, hvordan fungerer den og hva trenger man i tillegg for å spille av musikk til en integrert forsterker uten digitale innganger?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Roon Nucleus er desvere ikke nok til å få musikken til anlegget ditt.
Du trenger i tillegg en
/streamer med DAC. Så det blir veldig dyrt totalt .
Roon er et dataprogram som presenterer musikk utvalget ditt fra TIDAL evt Qobuz og hardisk og PC og sender det til en mottaker. Mottakeren er en såkalt nettverkspiller. Virker på samme måte som en radiomottaker som sender omformet radiosignal til videre bearbeiding , om mottageren har innebygget DAC får du analoge signal du kobler rett i forsterkerens innganger. Andre mottakere krever en ekstern DAC digital-analog omformer som igjen kobles til forsterkeren.

De fleste streamere /mottakere har egne program (Apper) for håndtere musikken og presentere den. Feks Sonos som har TIDALstøtte innebygget så da trenger du slett ikke Roon og i hvertfall ikke Roon Nucleus.

MEN, det Roon gjør bra er å samordne og presentere både strømmemusikk fra TIDAL og Qobuz, men ikke Spotify tror jeg, og også finne å presentere musikk du har på pc og eksterne hardisk knyttet til hjemmenettverket feks koblet til routeren din( NAS) .

Det her helt fint å hoppe over Nucleus og installere Roon på en laptop eller annen PC. Når Roon er startet kan du bruke mobil eller nettbrett til å styre og velge musikken, så pc kan legges bort .

Hos meg ca90 sekunder fra jeg klikker på Roon ikonet på PC til programmet er oppe å går. Og så scanner den alle musikkilder for nye filer og mens det skjer, 8 minutter på å rescanne 60-70 000 filer, kan det være problematisk å få kontakt via nettbrett og mobil. Derfor er det greit å starte Roon før musikklytting og evt bare la det gå så lenge pc er på.

Det Roon Nucleus gir deg er i praksis en musikkPC hvor Roon alltid er på og klar på 1sekund eller 2.Du kan også lagre noe musikk i den og legge til plass til mer. Men ut av pakken har den 120gb som er mindre enn 10% av det jeg har på harddisk. Så du må installere mere plass og evt henge på en hardisk til.

Roon er altså egentlig overflødig om du kjøper en streamer med DAC- eller henger på en DAC i tillegg- da streameren og musikktjenesten har egne Apper for å styre musikken .


Vil du starte med noe enkelt og billig hardware bare for å prøve så prøv denne.

iEast M5 AudioCast Streamer - Sort - Soundgarden


Men jeg valgte Roon allikevel av følgende grunner .
1. Sonos som jeg også har kan bare ta 62 000 fra hardisk spor og heller ikke annet enn CD kvalitet og mp3, ikke 24 /96k osv
2. JRiver spiller all hardisk musikk , men i praksis ikke TIDAL eller annen strømming. Dårlig bruker grensesnitt ustabilt og tregt og knotete.
3. Plex og Media monkey fikk jeg aldri til å funke skikkelig .
4.Roon funker glatt på alt , TIDAL strømming og hardisk.
5. Jeg hadde en mottaker som var satt opp og klar for Roon. Så anlegget var klart for Roon. Men mottakeren var uten musikkApp.
6. Roonkan spille til 3 andre mottakere jeg har Google Chromecast til kjøkken radio og til strømmende hodetelefon forsterker Lindemann Network.+ TV med Chromecast 2gen HDMI
7.Roon DSP equaliser funksjon er meget nyttig , perfekt for å fikse lyden på kjipe hodetelefoner .
8. Roon radiofunksjon som velger musikk den tror jeg liker er veldig treffsikker, og har tipset om mye bra jeg ikke visste om.

Roon samler alle musikkilder og presentere den fint og spiller til alle bokser. Men en bra router kreves. Med min gamle router hakket det og fjernstyring fra mobil var ustabil. Med en ASUS Rt-Ac 88u ,,, eller var det AC-RT? Fungere alt prikkfritt . Ps bruker nettverkskabel og ikke wifi til hovedanlegget .

Ikke kjøp Nucleus før du har prøvd Roon på vanlig PC- 30 dagers prøveperiode -.
Jeg klarer med fint uten Nucleus siden jeg aksepterer en treg oppstart og ikke har vanvittig mye musikk å håndtere .

Jeg var så fornøyd at jeg kjøpte livstidsversjonen for 6000kr og ny router til 4000 trengte jeg uansett med hjemmekontor

Sikkert andre streaming løsinger som er bra og. IEast , Aries mini, Bluesound osv . I og med at jeg hadde hardwaren og manglet bare programmet var Roon det rette for meg. Litt uvant å ikke bla etter harddiskmusikk i foldere , men bare etter artist og album . Men slik er det jo i Vinylhylla også
 
Sist redigert:

raw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2015
Innlegg
434
Antall liker
617
Sted
Kristiansand
Roon Nucleus er desvere ikke nok til å få musikken til anlegget ditt.
Du trenger i tillegg en
/streamer med DAC. Så det blir veldig dyrt totalt .
Roon er er det dataprogram som presenterer musikk utvalget ditt fra TIDAL evt Qobuz og hardisk og PC og sender det til en mottaker. Mottakeren er en såkalt nettverkspiller. Virker på samme måte som en radiomottaker som sender omformer radiosignal til videre bearbeiding , om mottageren har innebygget DAC får du analoge signal du kobler rett i forsterkerens innganger. Andre mottakere krever en ekstern DAC digital-analog omformer som igjen kobles til forsterkeren.

De fleste streamere /mottakere har egne program (Apper) for håndtere musikken og presentere den. Feks Sonos som har TIDALstøtte innebygget så da trenger du slett ikke Roon og i hvertfall ikke Roon Nucleus.

MEN, det Roon gjør bra er å samordne og presentere både strømmemusikk fra TIDAL og Qobuz, men ikke Spotify tror jeg, og også finne å presentere musikk du har på pc og eksterne hardisk knyttet til hjemmenettverket feks koblet til routeren din( NAS) .

Det her helt fint å hoppe over Nucleus og installere Roon på en laptop eller annen PC. Når Roon er startet han du bruke mobil eller nettbrett til å styre og velge musikken, så pc kan legges bort .

Hos meg ca90 sekunder fra jeg klikker på Roon ikonet på PC til programmet er opp å går. Og så scanner den alle musikkilder for nye filer og mens det skjer, 8 minutter på å rescanne 60-70 000 filer, kan det være problematisk å få kontakt via nettbrett og mobil. Derfor er det greit å starte Roon før musikklytting og evt bare la det gå så lenge pc er på.

Det Roon Nucleus gir det er ei praksis en musikk PC hvor Roon alltid er på og klar på 1sekund eller 2.Du kan også lagre noe musikk i den og legge til plass til mer. Men ut av pakken har den 120gb som er mindre enn 10% av det jeg har på harddisk. Så du må installere mere plass og evt henge på en hardisk til.

Roon er altså egentlig overflødig om du kjøper en streamer med DAC- eller henger på en DAC i tillegg- da streameren og musikktjenesten har egne Apper for å styre musikken .


Vil du starte med noe enkelt og billig hardware bare for å prøve så prøv denne.

iEast M5 AudioCast Streamer - Sort - Soundgarden


Men jeg valgte Roon allikevel av følgende grunner .
1. Sonos som jeg også har kan bare ta 62 000 fra hardisk spor og heller ikke annet enn CD kvalitet og mp3, ikke 24 /96k osv
2. JRiver spiller all hardisk musikk , men i praksis ikke TIDAL eller annen strømming. Dårlig bruker grensesnitt ustabilt og tregt og knotete.
3. Plex og Media monkey fikk jeg aldri til å funke skikkelig .
4.Roon funker glatt på alt , TIDAL strømming og hardisk.
5. Jeg hadde en mottaker som var satt opp og klar for Roon. Så anlegget var klart for Roon. Men mottakeren var uten musikkApp.
6. Roonkan spille til 2 andre mottakere jeg har Google Chromecast til kjøkken radio og til strømmende hodetelefon forsterker Lindemann Network.
7.Roon DSP equaliser funksjon er meget nyttig , perfekt for å fikse lyden på kjipe hodetelefoner .
8. Roon radiofunksjon som velger musikk den tror jeg liker er veldig treffsikker, og har tipset om mye bra jeg ikke visste om.

Roon samler alle musikkilder og presentere den fint og spiller til alle bokser. Men en bra router kreves. Med min gamle router hakket det og fjernstyring fra mobil var ustabil. Med en ASUS Rt-Ac 88u ,,, eller var det AC-RT? Fungere alt prikkfritt . Ps bruker nettverkskabel og ikke wifi til hovedanlegget .

Ikke kjøp Nucleus før du har prøvd Roon på vanlig PC- 30 dagers prøveperiode -.
Jeg klarer med fint uten Nucleus siden jeg aksepterer en treg oppstart og ikke har vanvittig mye musikk å håndtere .

Jeg var så fornøyd at jeg kjøpte livstidsversjonen for 6000kr og ny router til 4000 trengte jeg uansett med hjemmekontor

Sikkert andre streaming løsinger som er bra og. IEast , Aries mini, Bluesound osv . I og med at jeg hadde hardwaren og manglet bare programmet var Roon det rette for meg. Litt uvant å ikke bla etter harddiskmusikk i foldere , men bare etter artist og album . Men slik er det jo i Vinylhylla også
Glitrende forklart, takk!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Fant ut at siden jeg har Chromcast plugget i TV jeg kan faktisk strømme musikk til TV og derfra via optisk og til en gammel stereorack. Så det blir strømming for under 600kr, om man har Tidal fra før..

1. HDMI Chromecast i TV. Chromecast inn til venstre, optisk ut til høyre ved finger
Google Chromecast - Mediespillere | Kjell.com
0BD62050-FC5C-46BC-918E-2553CB4721CD.jpeg





2. TVen har optisk ut fra tilkoblingsskinna så der holder en billig DAC for å få lyden analog og inn på forsterker

Digital til Analog Audio Konvertere | eStore
BFB17264-BC0E-4D99-B1AB-81652B647291.jpeg

12421C40-F2C1-406C-8A2B-411EF1B975EC.jpeg

0F590570-E842-41A5-B17E-1E58B8822A87.jpeg


Styres enten fra Tidal fra mobil eller Room remote fra mobil. Her er Tidal, klikk på høyttaler symbolet og velg hvor lyden skal gå

616DADA5-FEF6-40B0-87DA-82B19D5826D9.png

18465AEC-B4A0-42D7-A2F1-87824F0A8DBC.png
 
Sist redigert:

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Hjertelig takk for veldig nyttig informasjon!👍 Har brukt Tidal siden Wimp-tiden, og har noen hundre CDer på disk. I tillegg får jeg snart inn et par høyttalere der utviklerne har lagt inn korrigeringer i Roon 👏👏 Så jeg vil nok bruke Roon som en musikkhub framover.

Det høres litt urovekkende ut at det tar såpass lang tid før desktop-versjonen av Roon er klar etter oppstart av programmet? Jeg er en sucker for convenience, men det må være priset inn saftige marginer på Nucleus-versjonene..
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Bare start Roon også når du slår på PC så slipper du ventingen , og den er klar når lysten til å høre musikk kommer.
Sikkert god fortjeneste på Nucleus ja , men folk betaler ganske mye for en dyr streamer og..
Fordelen for Roon med Nucleus er et det bare virker og det blir garantert mindre brukeproblemer og klager til Roon på den måten. Vinn-Vinn for Roon. Dyrere for de som kunne klart seg som jeg gjør.
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.783
Antall liker
2.767
Torget vurderinger
1
Siden tråden handler om litt løst og fast rundt streaming så legger jeg inn et par spørsmål her. Jeg er ikke over på streaming foreløpig, men har som mange andre ligget på været og avventet litt, har stor respekt for kompleksiteten og liten tiltro til egne ferdigheter rundt dette. Men det første jeg lurer på er om det er kommet apparater som kan håndtere musikkstreaming fra Qobuz, Tidal etc og samtidig også filmkanaler, som Netflix, HBO, Disney+ osv. I et stereooppsett med TV ville det jo vært genialt å bare kunne skifte mellom musikk og serier/film med et par kjappe sveip på ipaden. De rene musikkboksene fra Lumin, Aurender osv er jo lekre, men velidg dyre. Men hvis de streamet "alt" ville jeg fort være i kundegruppa. Har googlet litt rundt, men eneste jeg fant som delvis lignet var et par bokser fra et koreansk selskap som heter HifiRose. Der var det streamere for både lyd og bilde med HDMI. Men usikker på om de tar alt. Ellers har jeg ikke funnet noe.

Så altså: finnes det en audiofil boks som tar alle de viktigste musikk- og filmleverandørene?
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.783
Antall liker
2.767
Torget vurderinger
1
Det andre jeg trenger litt hjelp til er om en bærbar musikkspiller/DAP kan fungere som eneste digitale kilde både i stereoanlegget og når man er i farta eller kjører bil. Jeg jobber mye (veldig mye!) og har nesten aldri til til å sitte foran anlegget å høre musikk. Ser for meg et opplegg der en DAP med qobuz streamer via wifi når den brukes stasjonært i anlegget, enten til å høre på der og da eller laste ned spillelister til spilleren som så kan tas med i bil og ellers. Og altså spilles på uten at man bruker mobilen. Har sett på tekniske data på en del av de dyrere DAPene og det virker som dette skal gå an, men jeg er litt usikker. Nesten alle trådene om streamer her på sentralen handler om stasjonære oppsett i anlegget, men det frister lite å bruke så mye penger på noe som jeg ikke kan ta med meg.

Noen som har synspunkter og kjennskap til disse spillerne? De virker veldig påkostet med DACer fra øverste hylle, mange av dem.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Så altså: finnes det en audiofil boks som tar alle de viktigste musikk- og filmleverandørene?

Jeg gjør akkurat det, se innlegg 21.
Boksen er Google Chromacast plugget i TV og en DAC som tar optisk digital lyd fra TV og til TVHifien.

Velger Chromecast som kilde på TV, strømmer Tidal og musikk til den vha Tidal app eller Roon, Film og TV strømmes fra Netflix app og Teliaplay på Ipad

Det enenste som ikke er audiofilt er prisen på Chromecast som er for billig til å få respekt,men det funker som en kule.

Skal man oppgradere kan jo en Topping E30 dac til 1500kr brukes istedet for den jeg har til 129kr.
Planlegger å kjøpe Apple TV for å kunne legg bort Ipad og bare zappe med fjernkontroll, funker på TV /film men vet ikke om Apple TV håndterer musikkstrømming like enkelt, men min 87 år gamle far bruker Apple TV for å zappe og styre dette- funker også fra ipad app til Chromecast
The Berliner Philharmoniker’s Digital Concert Hall
Kona abonnerer på Berliner og jeg på Tidal så da har vi alt vi trenger
 
Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg bruker en optisk kabel fra tv til anlegg for å få lyden fra tv/Netflix osv i hod kvalitet, på det beste så er det besten som å være tilstede på fotball kampen 😀
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Nå har jeg funnet ut at bytte av strømforsyning på bluesound egentlig har mest for seg når man bruker den interne dac , så da er jeg like langt 😀
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Hvordan ny strømforsyning skulle være noen vits er heller uklart. De objektive testene som fins av det , som jeg har sett ,viser ingen objektiv effekt . Det som har effekt er å ha en DACsom håndterer og avviser jitter bra , trenger ikke koste mye de heller. Ville heller brukt pengene på øl eller blomster enn strømforsyning ,men det er nå meg... gir ny strøm deg en god følelse så kan det være verdt det for deg. ;)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Rimelig og måler bra
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Rimelig og måler bra
Jeg har fått med meg den testen av denne , med målinger og alt , men skal jeg vekk fra bluesound så blir det til en ren streamer
 
Topp Bunn