Ønsker anbefaling Tanker om lyd i kombinert kantine og møterom?

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Hei,
Som tittel sier holder vi på å bygge en kantine på ca 80kvm på jobb. Denne skal brukes både til kantine og som et stort møterom med mulighet for å kjøre presentasjoner på lerret og prosjektor for både interne og eksterne. Sånn helt tilfeldig har jeg blitt spurt om tips ;) Jeg kjenner mitt behov og mine ønsker, men jeg er veldig redd for å trå feil og bomme på andre sine. Håper derfor dere kan hjelpe meg litt med å utvide horisonten.

Det er et ønske om god lyd ved visuelle presentasjoner på lerret, men også at det er ok lyd for sosiale begivenheter internt på jobb så spekteret er ganske stort. Brukervennlighet settes også høyt (her er jeg ganske blank...) Vi bruker Bose 2.1 på mindre møterom og de andre er veldig fornøyde med de. Jeg har bedt om mer innspill på priskategori og hva som ønskes som primært bruksområde og hva som menes med brukervennlig så håper jeg får det snart.

For et såpass stort rom tenker jeg at det er viktig med høyttalere med god spredning. Ser for meg kanskje et par gulvstående høytalere ala Dali Lector i front på siden av lerret og supplere med ett eller to par stativhøytalere montert på vegg mer bakover i rommet (er 6x13m). Ved behov vil vi kunne supplere med en sub eller to. Dette drevet av en kurant stereoforsterker må i mine øyne være en god løsning, selv om det av noen kanskje ikke vil oppleves som en brukervennlig løsning. Alternativt satse på komplett surroundoppsett, men jeg ser ikke det store behovet for senterkanal f.eks. og er derfor usikker på hva et surroundoppsett vil gi utover et stereooppsett med 2-3 høyttalerpar.

Er det noen som har innspill til type løsning som kan være god, både mtp. høytalerløsninger, forsterker/tilkoblingsalternativer men også på konkrete produkter som kan fungere godt?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.621
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Akustikkplater i taket! Som kantine/møterom blir det ofte utrolig mye støy når mange snakker samtidig. Har selv tinnitus, og etter en halv time i vår kantine når alle er samlet, blir det faktisk smertefullt for meg å være der inne.

mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
PA-/studio-/proffutstyr? En forforsterker/mixer med nok kanaler og noen aktive høyttalere plassert rundt i rommet?
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Himling og etterklang er ivaretatt ihht. gjeldende krav så det skal være bra nok (har heldigvis ikke tinitus så jeg kan ikke si om kravene er gode nok om man har det.).

Jeg tror det er et ønske å prøve å holde seg til komersielle produkter som vanlig stereo. Men, jeg er ikke sikker på hvor sterkt ønske om bruk av mikrofon er enda og om det evt. automatisk krever PA. Om man skal vurdere PA, hva burde man se på og hvor?

Tar gjerne imot produktanbefalinger på både PA og vanlige produkter :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Klarer du deg med to eller fire kanaler, er det jo nok med en forforsterker og aktive høyttalere, da. Mange sånne med gode priser rundt omkring nå, enten de er rettet mot hifi-/hjemmemarkedet, proff-/studiomarkedet eller PA. En billig mikrofonforsterker kan vel kjøpes separat og kobles til en av inngangene på forforsterkeren?
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Har nå hørt litt mer og kommet fram til at to gulvstående høytalere framme, to stativhøytalere på vegg og en sub er en god høyttalerløsning for vårt behov, altså kan drives med stereoforsterker. Hvor kan man finne gode, aktive høytalere? Kostnadsramme for høytalere og forsterker vil ligge på ca 25-30.000,-. Det er et ønske om god lyd for intern bruk samt god underholdningsfaktor ved eksterne presentasjoner/demovideoer som 3D datamodeller.

Tips til så rimelig mikrofonforsterker og mikrofon som mulig? Det er kun snakk om at det kan være kjekt å kunne bruke av og til så enhver mikrofon som gir lyd antas å være bra nok. Vil denne kunne fungere? http://www.multima.no/Avdelinger/Ly...r-for-2-mikrofoner-48V-APT20-p0000001344.aspx
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Vurderer nå å gå for Dali Ikon 1 mk2 veggmontert med en Dali Ikon sub mk2 med en Cambridge Azur 851A. Noen innvendinger? Det blir "lytteområde" på ca 6x8m2 og et ønske om å holde gulvet noenlunde fritt så da tror jeg ett par høyttalere og sub er nok til å prøve og så heller supplere om det er et behov for ett par høytalere til.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Med to større aktive (HT) på veggen, slipper du sub på gulvet også. Ser firo meg at å ha ting stående på gulvet i et kontorlokale med vaskepersonale og alskens, er et mulig irritasjonsmoment.
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Hvem selger aktive høyttalere man kan ha på veggen da?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tipper alle prolyd-butikker har både slike, og stativer til å henge alle mulige høyttalere på veggen med.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har nå hørt litt mer og kommet fram til at to gulvstående høytalere framme, to stativhøytalere på vegg og en sub er en god høyttalerløsning for vårt behov, altså kan drives med stereoforsterker. Hvor kan man finne gode, aktive høytalere? Kostnadsramme for høytalere og forsterker vil ligge på ca 25-30.000,-. Det er et ønske om god lyd for intern bruk samt god underholdningsfaktor ved eksterne presentasjoner/demovideoer som 3D datamodeller.

Tips til så rimelig mikrofonforsterker og mikrofon som mulig? Det er kun snakk om at det kan være kjekt å kunne bruke av og til så enhver mikrofon som gir lyd antas å være bra nok. Vil denne kunne fungere? Audac APT20 Phantom power for 2 mikrofoner +48V - Multima
Det der er vel bare phantom power til kondensatormic. Denne vil fungere til det meste. 4SOUND.no - Mikser Behringer XENYX 1202FX (Art:168854)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Faktisk burde jo en brukbar mikser (kanskje ikke en med alle de effektene som den der har) og som sagt et par aktive høyttalere, løse hele problemet. Sammen med en CD-spiller eller rett og slett en møteroms-PC som kilde, burde det dekke behovet.

Jeg har ikke brukt/hørt noen av disse, men ser for meg at f.eks. disse to vil gjøre susen:

Mackie 402-VLZ3 - Analoge - Miksere / Kontrollflate

Event Opal - Fra 8" - Aktive - Studiomonitorer

Samt noen pro-høyttalerkabler med riktige plugger i begge ender. Prolyd bruker gjerne xlr- og Jack-plugger der hifi-folket er vant til rca. Dette er nærmest gratis. ;)

Så trenger du kanskje noen veggstativer.

Dette blir kanskje "for billig" til å være moro? ;) Jeg tror det vil være en god løsning for bruken du skisserer, i alle fall. Evt. kan du jo finne større monitorer. (Det hadde kanskje vært lurt, siden rommet er så stort. Evt. bruke fire i stedet for to monitorer.)

Du har jo f.eks. budsjett til noe sånt, men da blir kanskje sjefen litt beklemt igjen:

http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=2786

Du vil kunne fylle rommet med lyd, i alle fall. ;)

Ellers finnes det jo "komplette pakker" med det du trenger også:

http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=5717

...f.eks.

Hvis en møteroms-pc skal være kilden, kan du jo bruke en tusenlapp eller tre på en enkel USB-dac og en usb-harddisk til musikkfilene, evt.
 
Sist redigert:

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Kontakt DNH i Kragerø. De er eldre enn og større Seas og har levert slikt utstyr i flere tiår. :)
MD_200_black.jpg
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kontakt DNH i Kragerø.
Ingen dum idé. Selger de direkte? Det var noe i den retning jeg også tenkte på.

De er eldre enn og større Seas og har levert slikt utstyr i flere tiår. :)
Eldre er de visst, men større?

Ser jammen sånn ut. Jeg hadde ikke engang hørt om DNH, jeg. Eller i så fall har jeg glemt dem igjen. Overraskende. De har åpenbart en mer "industriell" produktportefølje, så det er sikkert derfor.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
seas er ikke store greiene. et par snes mennesker
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
seas er ikke store greiene. et par snes mennesker

Det vet jeg, men det overrasket meg likevel at det finnes en større, norsk høyttalerfabrikk.

Vet ikke om DNH produserer egne elementer og slikt, eller om de bare kjøper, produserer kabinetter, setter sammen og selger slik de fleste gjør. (?)
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
seas er ikke store greiene. et par snes mennesker

Det vet jeg, men det overrasket meg likevel at det finnes en større, norsk høyttalerfabrikk.

Vet ikke om DNH produserer egne elementer og slikt, eller om de bare kjøper, produserer kabinetter, setter sammen og selger slik de fleste gjør. (?)
Den Norske Høyttalerfabrikk. Leverte egenproduserte høyttalere til en rekke norske radioprodusenter som Edda, Prior og alle de som ikke kjøpte Seas, for Seas ble startet av Radionette og senere skilt ut som egen bedrift. DNH sine sto også i busser og ferjer etc. før i tiden. Ser man en kobberfarget høyttaler oppi taket på en buss, ferje, gamlehjem, kantine osv er det en DNH. Kobberfarget med gitter type fluenetting. Dere har helt sikkert sett en og trodd det var en Blaupunkt. Svært mange fotballbaner og idrettsplasser m.m. har DNH hengende på en søyle eller 7, og flere av ropertene man har sett er fra DNH. De lager nok fortsatt elementer selv, men ikke for det private markedet i form av høyttaler i en radio. De som sto i Edda Haugtussa osv ser ut som en Jensen på baksiden, og for å si det enkelt; låter mye bedre enn Seas fra samme tid. :)
Denne har dere vel sett?
DNH.jpg
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jwg ville anbefalt aktive høytalere og det kan hende det holder med 1 også!
Mackie
RCF
JBL
QSC
Alto
HK
er sikre merker, men alt er avhengiog av økonomi, størrelse på rom og hva den faktisk skal brukes til.
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Takker :) Her var det kommet mange gode tips! Skal sjekke ut nærmere. Foreløpig har jeg kun vært på Hifiklubben og fått satt sammen en pakke med Nad 375 + Dali Lektor 3 (4 stk) + sub som låter veldig bra, kanskje for bra og dyrt for kantina. Skal sjekke ut DNH og andre tips over og se hva det kan føre til :)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Nå kan det hende jeg erter på meg mange her, så vær så snill å se på dette som denne brukerens erfaringer og IKKE en fasitt!

Men jeg tror du bommer skikkelig nå!
Du må ikke forveksle PA og hifi! To vidt forskjellige bruks områder!
Såvidt jeg har skjønt skal dette brukes på et STORT møterom med muligheter for mikrofoner, spille av materiale fra PC og tale.
Glem hifi!! Glem hifi senteret!

Sats på PA anlegg, som har alle de aspektene som et stort møterom trenger!
En vanlig høyttaler har ikke god spredning. Ikke i nærheten av ok PA høyttalere som QSC, Mackie, JBL og Yamaha!

Sats heller på to skikkelige aktive kasser og en enkel mixer!
Det er nå min mening :)

Takker :) Her var det kommet mange gode tips! Skal sjekke ut nærmere. Foreløpig har jeg kun vært på Hifiklubben og fått satt sammen en pakke med Nad 375 + Dali Lektor 3 (4 stk) + sub som låter veldig bra, kanskje for bra og dyrt for kantina. Skal sjekke ut DNH og andre tips over og se hva det kan føre til :)


PS: tips....
Yamha sin nye serie: http://www.procom.no/p-a-scene/aktive-hoyttalere/yamaha-dxr10.html
QSC, låter ALLTID bra: http://ljudia.no/pa-dj-s82099/hyttalere-s82106/aktive-c80710/qsc-k8-p382744/
JBL, kjent og solid merke: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=20904&artno=203019

Personlig synes jeg QSC låter bedre enn JBL. Yamaha har jeg ikke hørt enda.


EDIT: dersom hifi senteret skal selge deg dette med de opplysningene du har oppgitt her, så vil jeg påstå de nesten lurer deg! Eller ihvertfall selger noe mot bedre vitende...

EDIT 2: Hva skal man med sub i et møterom???

EDIT 3: QSC K8 låt så bra at jeg kunne vurdert de til å lytte til! Det sier ganske mye...
 
Sist redigert:
Topp Bunn